18 décembre 2018 | Local, Aérospatial, C4ISR

Le gouvernement du Canada annonce l’octroi de contrats visant à améliorer les capacités d’observation de la Terre depuis l’espace

Document d'information

Le 14 décembre 2018 – Ottawa (Ontario) – Défense nationale/Forces armées canadiennes

Le Canada est déjà un chef de file dans le domaine civil de l'observation de la Terre par radar en raison du lancement de RADARSAT-2 en 2007, et il lancera bientôt la Mission de la Constellation RADARSAT (MCR), qui compte trois satellites. La Mission comprend le déploiement de radars à synthèse d'ouverture multimodaux et d'un système d'identification automatique afin d'améliorer la surveillance des navires et d'obtenir une meilleure connaissance de la situation relativement aux territoires du Canada ainsi qu'à d'autres domaines d'intérêt dans les régions du monde où le ministère de la Défense nationale (MDN) et ses alliés mènent des opérations.

Dans le but d'améliorer les capacités actuelles et futures du Canada en matière d'observation de la Terre, il est nécessaire de déployer des efforts de recherche et développement afin de créer de nouvelles approches et de nouveaux outils permettant de simplifier et d'accélérer le cycle d'attribution de t'ches, de collecte, de traitement, d'exploitation et de diffusion (TCPED). Ce cycle permet aux utilisateurs finaux d'avoir à leur disposition des produits d'information opportuns, pertinents, précis et utilisables, comme des cartes et des rapports à l'appui du RSR (renseignement, surveillance et reconnaissance). Ce type d'investissement dans des innovations scientifiques et technologiques de pointe orientera la conception de nouveaux satellites perfectionnés d'observation de la Terre qui remplaceront éventuellement la MCR.

Gr'ce au Programme de sciences et technologie pour la connaissance de la situation dans tous les domaines (CSTD), plusieurs appels de propositions soutenant l'innovation ont été financés, notamment pour la simplification du cycle TCPED des satellites d'observation de la Terre à l'appui du RSR. Un récent appel de propositions pour la CSTD, lancé dans le cadre du Programme de recherche d'innovations pour la défense (PRID), a mené à un investissement de 6,7 millions de dollars du gouvernement du Canada dans 12 projets visant à améliorer le cycle TCPED. Structuré en contrats à frais partagés (50/50) entre l'industrie et le gouvernement, le modèle du PRID favorise les coentreprises entre l'industrie de l'innovation canadienne et le gouvernement fédéral. L'investissement total (privé et public) pour le présent appel de propositions s'élève à 13,2 millions de dollars.

Les paragraphes qui suivent présentent les contrats qui ont été attribués dans le cadre du deuxième appel de propositions du PRID pour l'initiative du cycle ATCTED.

Titre Charge électro-optique/infrarouge utile complémentaire pour la suite de la MCR

Fournisseur ABB

Lieu Québec (Québec)

Type de projet Étude

Contribution fédérale 305 000 $ (total : 610 000 $)

Ce projet a pour but d'aider à définir les objectifs, les exigences et les concepts pour la poursuite de la MCR, en ce qui concerne la charge optoélectronique/infrarouge utile complémentaire. Il permettra aussi de déterminer les technologies essentielles et les risques. La combinaison des différents types de capteurs de télédétection sur un même engin spatial pourrait grandement augmenter les capacités en matière de connaissance de la situation, particulièrement en ce qui concerne la surveillance de la circulation maritime.

Titre Projet Arviq

Fournisseur AstroCom Associates Inc.

Lieu Ottawa (Ontario)

Type de projet Étude

Contribution fédérale 165 000 $ (total : 330 000 $)

Ce projet porte sur la faisabilité d'une capacité proposée visant à détecter les vagues océaniques dans la glace de mer. Il est axé sur de récents résultats, qui démontrent que des vagues peuvent être captées dans la glace gr'ce à l'interférométrie par radar à synthèse d'ouverture, à une échelle aussi petite que les centimètres.

Titre Intégration des données provenant de plusieurs satellites pour la détection, l'identification et le suivi des navires

Fournisseur C-CORE

Lieu St. John's (Terre-Neuve-et-Labrador)

Type de projet Étude

Contribution fédérale 775 000 $ (total : 1 550 000 $)

Cette étude porte sur l'examen et l'établissement d'une approche de classification des données provenant de plusieurs satellites afin d'améliorer la capacité à discerner les navires des icebergs. La classification efficiente et rapide des objets d'intérêt dans l'eau ou sur l'eau est un élément particulièrement important pour la communauté de la connaissance de la situation maritime.

Titre Modélisation de la capacité de renseignement géospatial à l'appui de la surveillance et de la souveraineté du Canada

Fournisseur C-CORE

Lieu St. John's (Terre-Neuve-et-Labrador)

Type de projet Étude

Contribution fédérale 940 000 $ (total : 1 880 000 $)

Ce projet évalue les aspects spatiotemporels liés à l'acquisition, à la liaison descendante et à l'analyse de l'imagerie en vue de générer des produits d'information géographique, à l'appui de la surveillance terrestre et maritime. Il porte sur l'examen et l'établissement d'un outil de classification des données provenant de plusieurs satellites afin de mieux caractériser les navires et les cibles autres que des navires.

Titre Analyse des données électro-optiques/infrarouges pour améliorer la surveillance maritime

Fournisseur Complex System Inc.

Lieu Calgary (Alberta)

Type de projet Étude et conception d'un prototype

Contribution fédérale 200 000 $ (total : 400 000 $)

Ce projet porte sur la création d'un système de traitement vidéo embarqué qui sera utilisé avec des radars spatiaux et des capteurs de télédétection des navires afin d'améliorer les capacités de détection, d'identification et de suivi des navires pratiquement en temps réel. Complex Systems Inc. développera un nouveau système d'analyse de données axé sur la vision artificielle et les technologies d'apprentissage automatique de pointe pour offrir un ensemble d'outils de traitement qui améliorent les capacités de surveillance maritime.

Titre Démonstrateur de la plateforme d'exploitation thématique RADARSAT

Fournisseur CubeWerx Inc.

Lieu Gatineau (Québec)

Type de projet Étude

Contribution fédérale 485 000 $ (total : 970 000 $)

Ce projet examine les approches complémentaires sur les données massives et nuagiques à l'appui de l'extensibilité, de l'agilité et de la disponibilité sur demande des produits de données sur l'observation de la Terre. CubeWerx créera une plateforme d'exploitation thématique RADARSAT et en fera la démonstration dans un environnement de travail, où les utilisateurs peuvent regrouper leurs applications et les télécharger vers un nuage qui prend en charge le traitement des algorithmes des utilisateurs à la bonne échelle, ce qui évite de devoir télécharger et d'enregistrer localement un grand volume d'images.

Titre Traitement en temps réel d'un grand volume de données spatiales multimodales

Fournisseur General Dynamics Mission Systems

Lieu Ottawa (Ontario)

Type de projet Étude et conception d'un prototype

Contribution fédérale 75 000 $ (total : 150 000 $)

Ce projet permettra d'établir de nouvelles approches en utilisant de nouvelles architectures de traitement graphique et les plus récents algorithmes pour traiter un grand volume de données de télédétection satellite provenant de diverses sources, comme des radars multibandes ainsi que des capteurs optoélectroniques et infrarouges.

Titre Améliorer la capacité de surveillance maritime du Canada gr'ce à des produits complémentaires d'information optoélectronique/infrarouge

Fournisseur MDA Systems Ltd.

Lieu Richmond (Colombie-Britannique)

Type de projet Étude et conception d'un prototype

Contribution fédérale 1 000 000 $ (total : 2 000 000 $)

Ce projet démontrera comment l'intégration de divers types de données de télédétection satellite peut améliorer les capacités de surveillance maritime, gr'ce à des détections supplémentaires, ainsi que les processus de classification, d'identification et de suivi.

Titre Application des techniques d'analyse des données massives pour extraire le renseignement géospatial de l'imagerie obtenue par radar à synthèse d'ouverture

Fournisseur MDA Geospatial Services Inc.

Lieu Richmond (Colombie-Britannique)

Type de projet Étude

Contribution fédérale 500 000 $ (total : 1 000 000 $)

Ce projet porte sur l'examen des techniques d'analyse et d'automatisation des données massives afin de mieux exploiter les archives de données informatiques (qui sont très nombreuses et dont le volume continue de croître) de RADARSAT-2 et de la MCR. Il vise à comprendre et à démontrer comment l'analyse des données massives, particulièrement l'apprentissage en profondeur, peut être appliquée à des archives volumineuses de données d'imagerie obtenues par radar à synthèse d'ouverture pour extraire du renseignement géospatial pertinent.

Titre Surveillance terrestre rémanente à multiples capteurs et suivi des changements

Fournisseur MDA Systems Ltd.

Lieu Richmond (Colombie-Britannique)

Type de projet Étude

Contribution fédérale 750 000 $ (total : 1 500 000 $)

Ce projet examine comment les techniques de surveillance automatisée à grande couverture des changements peuvent être améliorées en utilisant plusieurs types de données d'observation de la Terre, comme les données RADARSAT et optoélectroniques. Les avantages prévus comprennent des capacités de surveillance dont les caractères rémanent et opérationnel sont accrus, peu importe les conditions météorologiques, ainsi qu'une très grande précision de la classification des changements. Le projet sera axé sur l'apprentissage en profondeur et tirera profit de la disponibilité d'un grand volume d'images par satellite archivées.

Titre Innovations architecturales pour les données prêtes à être analysées

Fournisseur UrtheCast Corp.

Lieu Vancouver (Colombie-Britannique)

Type de projet Étude et conception d'un prototype

Contribution fédérale 1 000 000 $ (total : 2 000 000 $)

Ce projet porte sur le stockage modulable et le traitement sur demande des données de télédétection prêtes à être analysées provenant de divers systèmes d'observation de la Terre. Il permettra d'établir de nouvelles techniques, notamment axées sur l'intelligence artificielle, afin de créer des produits d'information géographique.

Titre Exploitation complémentaire par capteurs

Fournisseur UrtheCast Corp.

Lieu Vancouver (Colombie-Britannique)

Type de projet Étude et conception d'un prototype

Contribution fédérale 499 000 $ (total : 999 000 $)

Ce projet porte sur la conception, la mise en application et la démonstration d'un nouveau système permettant de créer des cartes thématiques à partir de données d'observation de la Terre complémentaires, obtenues par satellite, à l'appui des opérations terrest

https://www.canada.ca/fr/ministere-defense-nationale/nouvelles/2018/12/le-gouvernement-du-canada-annonce-loctroi-de-contrats-visant-a-ameliorer-les-capacites-dobservation-de-la-terre-depuis-lespace.html

Sur le même sujet

  • No, Rafael’s ‘Iron Beam’ laser didn’t blow up missiles over Israel

    16 octobre 2023 | Local, Terrestre

    No, Rafael’s ‘Iron Beam’ laser didn’t blow up missiles over Israel

    Manipulated footage pulled from the Arma 3 video game has previously been attributed to front lines in Afghanistan, Syria and Ukraine.

  • Here are just some of the ways Canadian technology keeps Americans safe

    11 juin 2018 | Local, Aérospatial, Naval, Terrestre, C4ISR

    Here are just some of the ways Canadian technology keeps Americans safe

    It's been a week since the Trump White House slapped Canada with steel and aluminum tariffs on the ground that reliance on our imports was threatening the “national security” of the United States. If Canadians are particularly galled at this, it might be because no foreign country in modern times has done more to arm and equip the United States than Canada. “I would not be surprised if every single major aircraft or warship in U.S. military service today has Canadian components in it,” said Richard Shimooka, a senior fellow at the Macdonald-Laurier Institute. Below, a cursory summary of some of the Canadian stuff used by history's most powerful military. Landing gear We'll start with an entry that directly concerns steel and aluminum. Quebec-based Héroux-Devtek is the world's third largest aircraft landing gear company, and some of that is thanks to a longstanding relationship with the U.S. Air Force and U.S. Navy. Specifically, Héroux-Devtek is in charge of landing gear repair and overhaul for several large U.S. aircraft, including the heavy-lift C-130 Hercules. Of course, landing gear is made almost entirely of steel or aluminum. So, thanks to these new tariffs, American military procurers are either going to start getting hosed on their Héroux-Devtek contracts — or they're going to have start getting their landing gear overhauls from a U.S. company that isn't their first choice. Armoured personnel carriers “Canada and the US have been building military equipment for each other since the summer of 1940,” David Bercuson, a military historian at the University of Calgary, told the National Post. “Literally billions of dollars of such equipment has passed the border since then.” The most obvious example is the Stryker. There are nearly 5,000 Stryker armoured personnel carriers in the U.S. military, and all of them were built in London, Ontario. Not only that, but the Stryker is even based on a Canadian design, the LAV III. Coming in at a rock bottom $4 million apiece, the Americans use Strykers for everything: Ambulances, firefighting, missile platforms, chemical weapons defence and mine detection. They even started rigging them up with giant lasers to shoot down enemy drones. Armoured vehicles happen to be a Canadian specialty. While the United States was busy throwing money at big ticket items such as tanks and attack helicopters, the shoestring Canadians have gotten very good at the much cheaper task of simply strapping guns and armour to oversized trucks. And if a U.S. diplomat found themselves touring Iraq in an armoured Toyota Land Cruiser, chances are good they were shielded from bullets and IEDs by Canadian workmanship. Specialized aircraft Here again, the United States has it covered when it comes to big ticket aircraft such as fighters or bombers. But the U.S. military will occasionally call up Canadian plane-makers when it needs something quirky. Bombardier has retooled some of its airliners and business jets to act as airborne radar platforms. When the United States Army Parachute Team appears at air shows, they're jumping out of a Canadian-made de Havilland Twin Otter. De Havilland has also hooked up the Americans with some of its famously rugged prop planes for use in electronic warfare, remote cargo drops or simply moving National Guard troops around Alaska. All told, the U.S. military is flying more planes built in Canada than in any other foreign country. The U.S. military's only cargo drone (and it has the most Canadian name imaginable) A U.S. special forces unit is pinned down on a remote Central Asian mountaintop. Surrounded by militants on all sides, it needs an emergency airlift of water and ammunition to even see daybreak. Enter the SnowGoose, an unmanned autogyro specializing in precision deliveries to special forces. The SnowGoose is the U.S. military's only cargo drone, and it's an all-Canadian creation. An emerging theme on this list is that Canada is great at building niche military hardware for cheap, and the SnowGoose is no exception. As the drone's Stittsville, Ont. builders note, it can move cargo across a battlefield at a fraction of the price of other drones. Nuclear fuel Uranium is a big part of the modern U.S. military. It has more than 100 nuclear-powered vessels in the navy, and there's also those 7,000 atomic weapons it still has lying around. Canada has sold a whole lot of uranium to the U.S. military, going all the way back to the initial atomic bombs dropped on Hiroshima and Nagasaki in 1945. However, the taps were somewhat shut off in the 1960s, when Canada started limiting uranium exports to “peaceful” purposes. Still, with Canada ranking as the United States' top uranium dealer, we help keep their uranium topped up enough to have plenty left over for the military. Speaking of nuclear weapons, it might behoove the White House to remember that if a Russian or North Korean missile should happen to be fired in their direction, a Canada-based NORAD station will likely be among the first to let them know. Making fighter jets last forever This entry should fill thrifty Canadians with particular pride: We've gotten so good at squeezing every penny out of our CF-18s that we're now globally renowned experts at fighter jet life extension. Among other things, Canada invented “robotic shot-peening,” a method of using robots to restore aging aircraft with a precision never before known. The technology has been exported to Europe, Australia and, in 2013, the U.S. Navy brought in the Quebec aerospace company L-3 MAS to give its jets a makeover. Battlefield communications Tactical radios are another niche technology in which Canadian companies have a built a slow but steady reputation with the Americans. In a 2017 reporton Canada/U.S. military industrial cooperation, the Center for Strategic and International Studies noted that the U.S. military has been using Canadian radios since the 1960s. Ultra TCS, headquartered in Montreal, remains a supplier of tactical radios to both the U.S. Army and Marine Corps. And these aren't just walkie-talkies; they're hyper-advanced networks that can provide email, voice and even video hook-ups to American troops in battle. Jeeps That's right. The Second World War-era Willys Jeep — one of the most American vehicles in history — was manufactured in part by Canada. Ford Motor Company of Canada churned out thousands of Jeeps after the Second World War. In 1952 alone, Canadian factories were making an average of seven of them per day. According to Ford Canada's website, “these postwar Canadian-made Jeep were shipped to the United States, for the American military forces.” Space robots DARPA is the U.S. agency tasked with pursuing military so cutting edge that they occasionally veer into outright science fiction. Last year, DARPA signed a deal with Canada's MacDonald, Dettwiler and Associates to design robots that could be dispatched into space in order to repair U.S. military satellites. And like most times Canada is brought in for U.S. military stuff, the robot space mechanic program is indeed intended as a cost saving measure. Canada has been a leader in space defence for some time. Our beloved Canadarm, in fact, technically qualifies as an early military space robot. Over the course of the space shuttle program 11 missions were sent up to perform classified work for the Pentagon. We still don't know the specifics of what the Canadarm did for Uncle Sam on those missions, but the arm is a certifiable Cold Warrior. http://nationalpost.com/news/canada/security-threat-our-butt-here-are-just-some-of-the-ways-canadian-technology-keeps-americans-safe

  • Why can't Ottawa get military procurement right?

    30 novembre 2018 | Local, Aérospatial, Naval, Terrestre, C4ISR, Sécurité

    Why can't Ottawa get military procurement right?

    Murray Brewster · CBC News The last couple of weeks may go down in the Trudeau government's public record as the point when the desires of deliverology met the drawbacks of defence procurement. Remember 'deliverology'? That lofty concept — measuring a government's progress in delivering on its promises — was the vogue in policy circles at the beginning of Prime Minister Justin Trudeau's administration. While it's sometimes derided as an empty concept, deliverology must have seemed tailor-made for a new government inheriting a troubled defence procurement system. The Canadian International Trade Tribunal's decision Tuesday to step into the brawl over which multinational consortium will design and support the construction of the navy's new frigates is another lesson in how (apologies to Robert Burns) the best laid plans of mice and men go awry. The tribunal's decision to order Ottawa to put the frigate project on hold pending the completion of their probe into a complaint by a failed bidder comes at a politically awkward time for the Liberals. One week ago, Auditor General Michael Ferguson delivered an ugly report on the Liberals' handling of fighter jet procurement — specifically, the plan to buy interim warplanes to cover the gap until the current CF-18 fleet can be replaced with new aircraft. Self-inflicted wounds A cynic's reflex (given the checkered history of defence purchasing over the last decade) might be to consider these two events as just another day at the office for the troubled government procurement system. That might not be entirely fair. Still, experts were saying Wednesday that the government is suffering from numerous self-inflicted political and administrative wounds on this file. With a federal election on the horizon, and in a climate of growing geopolitical instability, the question of what the government has actually managed to deliver on military procurement is an important one to ask, said Rob Huebert, an analyst in strategic studies at the University of Calgary. While the system, as the Trudeau Liberals and previous governments have constructed it, seems to be the perfect model of the "evidence based" policy making promised by the champions of deliverology, it's also not built for speed. Some would suggest the deliverology model was followed to the letter in the design competition now tied up before the trade tribunal and in Federal Court. What seemed like endless consultations with the bidders took two years. The government made up to 88 amendments to the tender. And in the end, the preferred bid was challenged by a competitor that claims not all of the navy's criteria were met. Alion Science and Technology Corp. and its subsidiary, Alion Canada, argue the warship Lockheed Martin Canada and BAE System Inc. want to sell to Ottawa cannot meet the speed requirements set by the tender without a substantial overhaul. It does not, the company claims, meet the government's demand for a proven, largely off-the-shelf design. Michael Armstrong, who teaches at Brock University and holds a doctorate in management science, said the government could have avoided the challenges and accompanying slowdowns had it been more precise in its language. "They could have been more clear and firm when they use the words 'proven design'," he said. "Did they literally mean we won't buy ships unless they're floating in the water? Or did they mean that British one that doesn't quite exist yet is close enough? "If they would have been more firm and said, 'We want a ship that actually exists,' that might have simplified things at this stage." Huebert described the auditor general's report on the purchase of interim fighters as an all-out assault on evidence-based policy making. "It is just so damning," he said. A break with reality The Conservatives have accused the Liberals of avoiding the purchase of the F-35 stealth jet through manufacturing a crisis by claiming the air force doesn't have enough fighters to meet its international commitments. The auditor found that the military could not meet the government's new policy commitment and even ignored advice that one of its proposed solutions — buying brand-new Super Hornets to fill the capability gap —would actually make their problems worse, not better. That statement, said Huebert, suggested a jaw-dropping break with reality on the government's part. "They [the Liberals] were just making things up," he said. It might have been too optimistic to expect the Liberals to fix the system, said Armstrong, given the short four years between elections. But Huebert said Ottawa can't carry on with business as usual — that the government now must deliver on procurement, instead of doubling down on rhetoric. The problem, he said, is that governments haven't really paid a price in the past for botched military procurement projects. There was "no political pain for the agony of the Sea King replacement, as an example," he said, referring to the two-decade long process to retire the air force's maritime helicopters. "The thing that makes me so concerned, even outraged, is that we are heading into a so much more dangerous international environment," said Huebert, citing last weekend's clash between Russia and Ukraine over the Kerch Strait and ongoing tension with Beijing in the South China Sea. "When things get nasty, we have to be ready." https://www.cbc.ca/news/politics/why-can-t-ottawa-get-military-procurement-right-1.4924800

Toutes les nouvelles