7 juin 2023 | Local, Aérospatial

Canadian special forces to lease new surveillance planes, but details shrouded in secrecy

Bids have been requested for the long-endurance plane that will be used to provide support to Canadian Special Operations Forces Command.

https://ottawacitizen.com/news/national/defence-watch/canadian-special-forces-to-lease-new-surveillance-planes-but-details-shrouded-in-secrecy

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    17 juin 2019 | Local, Naval

    Le Canada prend le commandement du 2e Groupe maritime permanent OTAN

    De : Défense Communiqué de presse Ottawa, le 17 juin 2019. – Défense nationale/Forces armées canadiennes Le commodore Josée Kurtz, des Forces armées canadiennes (FAC), a pris officiellement le commandement du 2e Groupe maritime permanent OTAN (SNMG2) lors d'une cérémonie de passation de commandement tenue à Souda Bay de l'île de Crête, en Grèce, le samedi 15 juin. Le commodore Josée Kurtz a pris le commandement du commodore Boudewijn Boots, de la Marine royale néerlandaise. Ce déploiement fait partie de l'opération REASSURANCE, et la contribution du Canada aux opérations régionales de sécurité maritime menées à l'appui des mesures d'assurance de l'OTAN dans la région méditerranéenne et en mer Noire. Le Canada continue de répondre à l'appel et de contribuer de façon significative à la paix et à la sécurité internationales. En tant que membre fondateur de l'OTAN, le Canada a fait preuve d'un leadership actif et continuera de le faire dans le cadre de sa politique de défense Protection, Sécurité, Engagement. Citations « L'affectation du commodore Josée Kurtz pour diriger ce groupe maritime de l'OTAN témoigne du professionnalisme et du leadership des Forces armées canadiennes, et de leur ferme engagement envers l'OTAN et leurs alliés. Nos militaires sont un symbole visible de l'engagement du Canada envers la sécurité et la coopération internationales dans la région et dans le monde. » —Lieutenant-général Mike Rouleau, commandant, Commandement des opérations interarmées du Canada « C'est un honneur et un privilège de prendre le commandement du 2e Groupe maritime permanent OTAN. J'ai h'te de travailler avec les marins hautement qualifiés et professionnels des pays membres de l'OTAN au cours des six prochains mois, pour relever les défis de cette mission et renforcer la stabilité mondiale et régionale, tous ensemble. » —Commodore Josée Kurtz, commandant, 2e Groupe maritime permanent OTAN Faits en bref Le Navire canadien de Sa Majesté (NSCM) Toronto participe à un déploiement au sein de la Force opérationnelle maritime dans le cadre de l'opération REASSURANCE. Il est maintenant le navire amiral du 2e Groupe maritime permanent OTAN (SNMG2). Le SNMG2 est l'une des quatre forces maritimes multinationales à haut niveau de préparation et est composées de navires de pays alliés. Ces navires sont à la disposition de l'OTAN en permanence pour effectuer t'ches, allant des exercices à des missions opérationnelles. Ils fournissent à l'OTAN une capacité maritime continue et contribuent à établir la présence de l'Alliance, à faire preuve de solidarité, à effectuer des visites diplomatiques et à améliorer l'interopérabilité des forces navales alliées. Ils constituent également une force maritime toujours prête à soutenir la Force opérationnelle interarmées à très haut niveau de préparation de l'OTAN. Depuis l'affectation du commodore Kurtz, le Canada dirige maintenant trois activités de l'OTAN à l'échelle mondiale. Depuis juin 2017, les FAC dirigent en Lettonie un robuste groupement tactique multinational de l'OTAN soumis à des rotations, en tant que l'un des quatre pays-cadre assurant la présence avancée renforcée de l'Alliance dans les États baltes et en Pologne. Depuis novembre 2018, le Canada dirige également la mission de l'OTAN en Irak (NMI), qui vise à créer les conditions nécessaires à la mise en place d'institutions et de structures de sécurité efficaces et durables dans ce pays. Le commodore Josée Kurtz est une leader exceptionnelle et un excellent modèle à suivre et son affectation témoigne du leadership du Canada et de son engagement ferme envers l'Alliance. Cette affectation à un poste de commandement multinational fait suite au récent commandement de la Force opérationnelle multinationale 150 par le Canada, de décembre 2018 à avril 2019. La Marine royale du Canada (MRC) apporte d'importantes contributions à la sécurité et à la stabilité dans le monde, et est une force de combat agile qui peut être déployée rapidement et employée avec souplesse. Partenaires compétents et inébranlables, ses marins et ses navires ont une solide réputation et sont toujours prêts à aider, à diriger et à combattre. https://www.canada.ca/fr/ministere-defense-nationale/nouvelles/2019/06/le-canada-prend-le-commandement-du-2egroupe-maritime-permanent-otan.html

  • New Canadian warship project off to rocky start as bidders fail to meet some requirements

    26 avril 2018 | Local, Naval

    New Canadian warship project off to rocky start as bidders fail to meet some requirements

    David Pugliese The problems centre around technical issues. Some are minor but in other cases there is a view among defence industry officials that Canada is asking for too much in some areas Canada's quest for a new fleet of warships is off to a rocky start with all bidders failing to meet some of the federal government's requirements. Procurement officials are now trying to regroup on the $60-billion project and figure out ways that bidders might be able to change their proposals to make them acceptable, a number of defence industry executives pointed out. The problems centre around technical issues. Some are minor but in other cases there is a view among defence industry officials that Canada is asking for too much in some areas such as radar, which may be causing problems with meeting requirements. Public Services and Procurement Canada spokeswoman Michèle LaRose said the bids received for the Canadian Surface Combatant project have not been disqualified. Three bids have been received. The federal government and Irving Shipbuilding are still evaluating the proposals, she added. LaRose pointed out that the evaluation is at the second stage in the process. Government officials say that involves what is known as “the cure process” in which bidders will be given details of how their proposals have failed to meet the stated criteria. They will then be given only one opportunity to fix issues with their bids. If they are still considered “non-compliant” after the cure period they “will be eliminated from the competition,” according to the federal government. Technical specifications are now being evaluated by the government. Later this year, the companies will provide the financial information related to their bids. Warship builders submitted their bids on Nov. 30. A winning bid is expected to be selected sometime this year. Irving Shipbuilding will begin construction of the first ship in the early 2020s and delivery of the first vessel is expected in the mid-2020s, according to the federal government. But the project has been plagued with delays and controversy. The final cost of the ships is still unknown. In 2008 the government estimated the total cost of the project to be about $26 billion. But in 2015 navy commander Vice Admiral Mark Norman voiced concern that taxpayers may not have been given all relevant information, and publicly predicted the cost for the ships alone would be around $30 billion. Cost estimates for the project are now between $55 billion and $60 billion. About half of the cost is for systems and equipment that will go on the 15 ships, according to federal documents obtained by Postmedia through the Access to Information law. “Approximately one-half of the CSC build cost is comprised of labour in the (Irving's) Halifax yard and materials,” the documents added. Last year, Jean-Denis Fréchette, the parliamentary budget officer, estimated the CSC program would cost $61.82 billion. He also warned that every year the awarding of the contract is delayed beyond 2018, taxpayers will spend an extra $3 billion because of inflation. The surface combatant will be the backbone of the future Royal Canadian Navy. In November in a surprise twist a French-Italian consortium declined to formally submit a bid and instead offered Canada a fleet of vessels at half the price. Officials with Fincantieri of Italy and Naval Group of France said they don't believe the procurement process as it is currently designed will be successful. Instead they provided the Canadian government with a direct proposal that Irving Shipbuilding on the east coast construct 15 ships based on the consortium's FREMM frigate design, which is proven and is currently in operation with the French and Italian navies. They are guaranteeing the cost of the ships at a fixed price of $30 billion. The deal would have also focused on using Canadian technology on board the ships and included technology transfer to Canadian firms, so they could be involved in future sales of the FREMM vessels on the international market. FREMM ships are operated by the Italian, French, Moroccan and Egyptian navies. Under that plan, Irving could start building the warships almost immediately. The Liberal government, however, rejected the deal. http://nationalpost.com/news/canada/new-canadian-warship-project-off-to-rocky-start-as-bidders-fail-to-meet-some-requirements

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    29 mai 2023 | Local, Autre défense

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