5 janvier 2021 | Local, Aérospatial

The decline of Canada’s defence aviation industry

By RICHARD SHIMOOKA

If the government is serious in its desire to sustain the aerospace, and defence aerospace industry, it must do so through a well-reasoned and resourced strategy.

Of all sectors, aerospace has been among the hardest hit in the global economy to date. This not only includes airlines, but manufacturers and maintainers—with decreased orders and reductions in maintenance, repair, and overhaul work due to reductions in service, which has knock-on effects for the rest of the economy.

Aerospace is arguably among the most vibrant industrial sectors in the Canadian economy—with high levels of R&D spending and export revenues. Until recently, Canada was a top-five civil aerospace producer internationally, though its position has slid in the past several years.

https://www.hilltimes.com/2020/12/30/the-decline-of-canadas-defence-aviation-industry/277088

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    27 août 2020 | Local, Aérospatial, Autre défense

    Le gouvernement attribue un contrat pour la conception d’une installation destinée aux futurs chasseurs à Cold Lake

    Le 27 août 2020 – Ottawa (Ontario) – Défense nationale/Forces armées canadiennes Comme énoncé dans sa politique de défense Protection, Sécurité, Engagement, le gouvernement du Canada fournit aux membres du personnel des Forces armées canadiennes (FAC) les installations et les outils requis pour soutenir leurs opérations dans l'avenir. Aujourd'hui, l'honorable Harjit S. Sajjan, ministre de la Défense nationale, a annoncé l'attribution d'un contrat de 9,2 M$ à l'entreprise EllisDon Construction Services Inc. d'Edmonton (Alberta) pour la conception d'une installation destinée aux nouveaux chasseurs à la 4e Escadre Cold Lake, l'une des deux principales bases d'opérations pour les futurs chasseurs du Canada. On prévoit également l'attribution d'un autre contrat pour la construction d'une seconde installation à la 3e Escadre Bagotville. Ces infrastructures permettront d'assurer l'entretien et l'exploitation à long terme des 88 nouveaux avions acquis par l'Aviation royale canadienne (ARC) dans le cadre du Projet de capacité future en matière d'avions chasseurs (PCFAC). L'attribution de ce contrat permet de franchir une étape importante pour préparer Cold Lake à accueillir les nouveaux chasseurs, et constitue un pas de plus vers l'atteinte de notre objectif de fournir à nos aviateurs les infrastructures dont ils auront besoin dans l'avenir. Les deux projets d'infrastructure permettront également de générer d'importantes retombées économiques dans l'industrie canadienne de la construction et de stimuler l'économie régionale à Bagotville et à Cold Lake. Au total, plus de 900 emplois devraient être créés dans le cadre des travaux de conception et de construction des deux installations. L'infrastructure de Cold Lake hébergera deux escadrons d'appui tactique. Avec une superficie d'environ 19 300 m2, elle fournira l'espace nécessaire pour les opérations quotidiennes, l'entretien, l'administration, la planification de mission et l'entrainement sur simulateur. Elle abritera également des escadrons d'entrainement opérationnel et d'appui tactique et leurs installations d'entrainement. Citations « Nous investissons dans cette infrastructure moderne qui abritera nos futurs chasseurs, car nous savons qu'il est essentiel d'assurer la protection et la sécurité des Canadiens et de respecter les obligations internationales du Canada envers le NORAD et l'OTAN. Une flotte de chasseurs modernes est essentielle pour défendre notre pays et notre souveraineté, et ces installations sont indispensables au succès de ces operations. » L'honorable Harjit S. Sajjan, ministre de la Défense nationale « Ce projet d'infrastructure constitue un investissement important dans l'avenir des Forces armées canadiennes et de la communauté de Cold Lake. La construction de cette installation permettra de maintenir les emplois à proximité de la Base, et de s'assurer que nos forces militaires sont bien outillées pour affronter l'avenir. » Mme Anita Vandenbeld, secrétaire parlementaire du ministre de la Défense nationale Faits en bref Nous prévoyons attribuer le contrat pour la conception de l'installation destinée aux nouveaux chasseurs à Bagotville en septembre 2020. Le début des travaux de construction aux deux bases est prévu à l'été 2022. Les deux contrats de conception comprendront des options pour la construction des nouvelles installations, ainsi que de toute infrastructure supplémentaire requise en fonction de l'avion choisi, si le Canada décidait d'exercer ces options de prolongation. En attribuant ces contrats de conception des infrastructures avant de choisir les futurs chasseurs, nous pourrons commencer les travaux nécessaires, quel que soit l'avion choisi. Ainsi, les deux escadres seront prêtes pour la livraison des premiers appareils. Ces installations seront conçues et construites de manière à respecter la désignation LEED (Leadership in Energy and Environmental Design) Argent et à incorporer autant de mesures efficaces sur le plan énergétiques que possible. Liens connexes Projet de capacité des futurs chasseurs Personnes-ressources Floriane Bonneville Attachée de presse Cabinet du ministre de la Défense Téléphone : 613-996-3100 Relations avec les média Ministère de la Défense nationale Téléphone : 613-904-3333 Courriel : mlo-blm@forces.gc.ca https://www.canada.ca/fr/ministere-defense-nationale/nouvelles/2020/08/le-gouvernement-attribue-un-contrat-pour-la-conception-dune-installation-destinee-aux-futurs-chasseurs-a-cold-lake.html

  • Raytheon building Canadian radar to test effects of Aurora Borealis

    7 décembre 2018 | Local, C4ISR

    Raytheon building Canadian radar to test effects of Aurora Borealis

    Project could lead to a new polar radar system to monitor the Canadian north CALGARY, Alberta, Dec. 4, 2018 /CNW/ -- Raytheon Canada Limited (RCL), a subsidiary of Raytheon Company (NYSE:RTN), will design, build and install two over-the-horizon radar sites in Canada's polar region to determine what effects, if any, the Aurora Borealis has on target detection along the Canadian north. These two contracts, totaling $30 million, resulted from a competitive solicitation posted on BuyandSell.gc.ca by Public Services & Procurement Canada on behalf of the Department of National Defence. These contracts will enable Defence Research and Development Canada to conduct a feasibility study of using sky-wave Over-The-Horizon Radar technology, in the arctic, to determine the effect of the Aurora Borealis on target detection beyond line-of-site. Working with Raytheon Intelligence, Information and Services, RCL will build two test sites to gauge how the Northern Lights may impact operations. Should those tests prove successful, Canada may decide to build additional radar sites to monitor its increasingly accessible arctic waterways. "Raytheon built and operates a similar radar system in the U.S. which has been key to defending America's borders," said David Appel, director for mission systems at Raytheon IIS. "A full over-the-horizon radar will monitor the arctic, as those waters have become more accessible to shipping traffic." Raytheon also will work with local companies to design and build the system. "We will be working with Canadian suppliers to secure the Canadian north," said Terry Manion, RCL vice president and general manager. "We understand the environment and can provide crucial technologies which may lead to significant long term economic growth." About Raytheon Canada Limited Raytheon Canada Limited (RCL) is a subsidiary of Raytheon Company. RCL is a leader in high technology solutions, engineering services, surveillance and navigation systems including air traffic control radars, highway traffic management systems, maritime surveillance radars and systems, and precision optics. About Raytheon Raytheon Company, with 2017 sales of $25 billion and 64,000 employees, is a technology and innovation leader specializing in defense, civil government and cybersecurity solutions. With a history of innovation spanning 96 years, Raytheon provides state-of-the-art electronics, mission systems integration, C5I™ products and services, sensing, effects, and mission support for customers in more than 80 countries. Raytheon is headquartered in Waltham, Mass. Follow us on Twitter. Media Contact Chris Johnson +1-571-250-3418 Chris.Johnson@raytheon.com SOURCE Raytheon Company https://www.newswire.ca/news-releases/raytheon-building-canadian-radar-to-test-effects-of-aurora-borealis-701865451.html

  • First Royal Canadian Air Force CC-295 shows off its final livery

    9 octobre 2019 | Local, Aérospatial

    First Royal Canadian Air Force CC-295 shows off its final livery

    The first Airbus CC-295, purchased by the Government of Canada for the Royal Canadian Air Force's (RCAF) Fixed Wing Search and Rescue Aircraft Replacement (FWSAR) program, rolled out of the paint shop showing off its final livery at the Airbus facility in Seville, Spain. The aircraft will now go through the final preparation phase before its delivery to the customer, planned to take place in Spain before the end of the year. The aircraft adopts the yellow paint scheme following the tradition defined in the 1970s for search and rescue aircraft, giving high visibility for those in the air and on the ground. The contract, awarded in December 2016, includes 16 CC-295 aircraft and all in-service support elements including training and engineering services, the construction of a new training centre in Comox, B.C., and maintenance and support services. The aircraft will be based where search and rescue squadrons are currently located: Comox, B.C.; Winnipeg, Man.; Trenton, Ont.; and Greenwood, N.S. Considerable progress has been made since the FWSAR programme was announced two and a half years ago: the first aircraft is due to be delivered in Spain in the coming months; another six aircraft are either completing flight tests or in various stages of final assembly; and seven simulators and training devices are starting up preliminary acceptance tests. The first RCAF crews started training in late summer 2019 at Airbus' International Training Centre in Seville, Spain. https://www.skiesmag.com/press-releases/first-royal-canadian-air-force-c295-shows-off-its-final-livery

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