30 juillet 2020 | International, Aérospatial

Nato accepts delivery of fourth remotely piloted aircraft in Italy

Nato's Alliance Ground Surveillance (AGS) Force has received the fourth RQ-4D Phoenix remotely piloted aircraft at the Italian Air Force Base (AFB) in Sigonella.

After taking off from Edwards AFB in California, US, the aircraft landed at Sigonella following a 22-hour journey.

The arrival marks another step towards the completion of Nato AGS Force's fleet of five total aircraft.

The third RQ-4D Phoenix remotely piloted aircraft was delivered less than two weeks ago.

Nato AGS Force Commander Brigadier General Houston Cantwell said: “The arrival of the fourth aircraft enhances our capabilities with greater redundancy and flexibility.

“The Nato AGS Force continues our advance in becoming Nato's key provider of regional ‘indications and warning' information to members of the Nato Alliance.”

The AGS System was procured by the Nato AGS Management Agency (NAGSMA).

Movement of the aircraft from California to Italy was controlled by industry pilots at the AGS Force's Main Operating Base in Sigonella.

The first three aircraft were transported similarly.

Following arrival, the remotely piloted system will be handed over to the force after the NAGSMA and the Italian Airworthiness Authorities finalise the required documentation.

The Agency general manager Brigadier General Volker Samanns said: “Having now four out of five Nato AGS aircraft in SIGONELLA demonstrates the commitment and ability of the AGS procuring nations and of NAGSMA to deliver the Nato AGS system while increasing our flexibility in testing the system.

“It also provides the Nato AGS Force additional equipment for familiarisation and training.”

https://www.airforce-technology.com/news/nato-accepts-delivery-of-fourth-remotely-piloted-aircraft-in-italy/

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Comme l'explique le commandant Xavier, chef du bureau étude et prospective du CFST : « Pour le CFST, l'enjeu est de conserver le juste niveau d'asymétrie technologique qui contribue à la supériorité opérationnelle des détachements opérant sous le contrôle opérationnel du commandement des opérations spéciales ». Des combattants impliqués Ainsi, le retour d'expérience (RETEX) des combattants des forces spéciales éclaire le CFST sur la réalité des engagements et la nature de la menace. Débriefer la mission est une seconde nature des FS. La particularité au sein des unités FS, c'est que la boucle est très courte. En effet, le soldat va pouvoir rapporter son RETEX directement à son chef de corps, qui traitera à son tour directement avec les différents organismes internes et les industriels. Il permet de tirer leçon des engagements opérationnels pour y apporter une réponse adéquate. 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En 1996, dans le même régiment, un officier supérieur a créé un système d'architecture modulaire portable permettant l'acquisition, le traitement et la transmission en temps réel d'images pour le renseignement, du thé'tre d'opérations vers la métropole. Une organisation favorable à l'innovation A son niveau, le CFST doit fait face à un cadre normatif très contraignant. Entre les modalités d'attribution de matériels et leur mise en service, les règles et les clauses entre les entités publiques et privées, le CFST doit s'adapter pour impacter le moins possible la durée d'acquisition de matériels. De plus, le cycle d'innovation habituel (au sein des unités conventionnelles) est extrêmement long et non adapté aux besoins souvent urgents des FS. Le CFST cherche donc à le réduire au maximum. « A ce jour, nous avons réussi à ramener la durée du cycle d'innovation à 6 ans contre 15 à 20 ans pour les unités conventionnelles » explique le commandant Xavier. 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