4 octobre 2022 | Local, Naval

La Garde côtière canadienne prend des mesures importantes pour réduire les émissions de sa flotte

(Ottawa, Ontario) - La réduction des émissions de carbone est l'un des moyens les plus importants pour le Canada et sa population de lutter contre les changements climatiques. Conformément aux engagements pris par le gouvernement du Canada pour 2030 et 2050 de réduire les émissions de gaz à effet de serre, la Garde côtière canadienne (GCC) poursuit des efforts concrets de décarbonisation. Aujourd'hui, la GCC a annoncé des mesures importantes pour réduire ses émissions, dont le lancement d'un projet d'essai du biodiesel, et le lancement de la prochaine phase visant à construire le premier navire électrique hybride du gouvernement du Canada.

Au début du mois, à la suite de l'attribution d'un contrat d'approvisionnement en biodiesel de la société Sterling Fuels, établie à Windsor, en Ontario, la GCC a franchi une étape historique pour le gouvernement du Canada, en devenant le premier organisme gouvernemental à mettre à l'essai un mélange de biodiesel à 20 % dans l'un de ses navires, le NGCC Caribou Isle. Au cours des prochains mois, divers ratios de biodiesel seront testés, pour permettre à la GCC d'évaluer la faisabilité opérationnelle et la compatibilité technologique de taux de mélange plus élevés dans divers contextes opérationnels. Ce projet d'essai du biodiesel contribuera à faire avancer les solutions visant à réduire les émissions dans l'immédiat.

En plus de tester des carburants plus écologiques, la GCC va faire construire un nouveau navire semi-hauturier de recherche halieutique (NSHRH) électrique hybride, afin de réduire la consommation de diesel. À la suite des travaux de conception et d'ingénierie d'une classe de navires équipés d'un système de stockage d'énergie par batterie, la GCC a lancé un appel d'offres aux constructeurs de navires canadiens pour commencer la construction d'un navire.

Le soumissionnaire retenu intégrera des technologies vertes novatrices canadiennes dans la construction du navire. Il s'agit notamment de la conception générale, réalisée par Robert Allan Ltd, concepteur de navires de la Colombie-Britannique, d'un système de propulsion et de batterie, réalisé par la société d'ingénierie Aspin Kemp and Associates de l'Île-du-Prince-Édouard, et de l'ingénierie des systèmes d'équipement de pont, réalisée par Hawboldt Industries Ltd de la Nouvelle-Écosse.

Les constructeurs de navires canadiens sont invités à en apprendre davantage sur cette occasion en visitant la page Demande de propositions pour la construction du NSHRH sur AchatsCanada.

Gr'ce à ces deux projets importants, la GCC franchit une étape majeure dans l'objectif global visant à réduire les émissions de carbone de notre flotte. La GCC a donc h'te de poursuivre cet important travail en partenariat avec les principales industries écologiques canadiennes.

https://www.canada.ca/fr/garde-cotiere-canadienne/nouvelles/2022/10/la-garde-cotiere-canadienne-prend-des-mesures-importantes-pour-reduire-les-emissions-de-sa-flotte.html

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    2 octobre 2019 | Local, Sécurité

    Liberty Defense to test HEXWAVE at Toronto Pearson

    Liberty Defense Holdings Ltd., a leading concealed weapons detection solutions company, announced that it has signed a collaboration agreement with the Greater Toronto Airports Authority (GTAA) to beta test HEXWAVE. GTAA operates Toronto Pearson International Airport in Mississauga, west of Toronto in Ontario. Toronto Pearson is Canada's largest airport facility, welcoming 49.5 million passengers in 2018 alone. Toronto Pearson will be the first airport to partner with Liberty to test HEXWAVE. “Aviation security has been a key driver of the development of new security technologies and services globally, helping travelers to feel safe in an ever-changing threat environment,” said Bill Riker, CEO of Liberty Defense. HEXWAVE uses 3D radar imaging and artificial intelligence, primarily to detect and identify weapons, as well as other threats and anomalies. It enables security teams to detect these threats at the perimeter of a property without obstructing the movement of large groups of people. HEXWAVE enables a layered defense strategy, which provides security teams with more time to manage threats. “It is not our intention to replace the existing security measures in airports, but to extend the security perimeter of aviation facilities by providing security between the curb and airport gate, which is a great example of how a layered defense approach can be implemented. Furthermore, HEXWAVE's ability to operate in both indoor and outdoor environments further enables the security parameter be expanded, in combination with its modular and scalable design, which will help make transportation infrastructure, such as airports, safer,” added Riker. “The GTAA is committed to a proactive security philosophy that stays ahead of emerging threats across our aviation infrastructure to minimize risk for passengers, employees and property. We track emerging technologies with the goal of balancing our operational security needs with overall customer service to make moving through Toronto Pearson a positive experience,” said Dwayne Macintosh, Director of Corporate Safety and Security for the GTAA. This beta testing phase is a key part of HEXWAVE's development process. The incremental testing of the system in actual facilities can help to ensure that the product is aligned with market requirements. “HEXWAVE caught my attention with its capability to detect both metallic and non-metallic objects and the flexibility for its deployment across the airport. We work with our partners to evaluate their products and evaluate how they can complement our operational reality. We're excited to work with Liberty Defense to see how we can make HEXWAVE a success at Toronto Pearson,” added Macintosh. This beta testing phase is a key part of HEXWAVE's development process. Testing the system in operational and diverse facilities can help to ensure that it is aligned to market requirements. Beta testing is expected to begin later in 2019 and progress into 2020. Liberty will also beta test HEXWAVE at FC Bayern Munich's Allianz Arena in Germany, Rogers Arena in Vancouver, B.C., Maryland Stadium Authority's Camden Yards Complex, in the state of Utah, with the Virginia Division of Capitol Police, in Sleiman shopping centers, in a Hindu temple, and in the Metro Toronto Convention Centre. https://www.skiesmag.com/press-releases/liberty-defense-to-test-hexwave-at-toronto-pearson

  • Contrat octroyé à une entreprise de Longueuil - De nouveaux camions d’incendie pour les Forces armées canadiennes

    7 décembre 2017 | Local, Terrestre, Sécurité

    Contrat octroyé à une entreprise de Longueuil - De nouveaux camions d’incendie pour les Forces armées canadiennes

    Le 6 décembre 2017 – 8e Escadre Trenton (Ontario) – Défense nationale/Forces armées canadiennes La nouvelle politique de défense du Canada, Protection, Sécurité, Engagement, réaffirme l'engagement du gouvernement à fournir aux femmes et hommes des Forces armées canadiennes l'appui et le matériel dont ils ont besoin pour effectuer leur travail. Aujourd'hui, à l'appui de cet engagement, le député Neil Ellis, au nom du ministre de la Défense Harjit Sajjan, a annoncé que la 8e Escadre Trenton est le premier emplacement à prendre possession des nouveaux véhicules d'incendie. Appelé véhicule aérien d'extinction des incendies, ce camion moderne fournit des capacités anti-incendie et est capable de procéder à des sauvetages et à l'évacuation de blessés à une hauteur de 35 mètres. Il est muni d'une plateforme de récupération des blessés, contrairement aux précédents véhicules. Ces véhicules ont été acquis dans le but de combattre les incendies sur des infrastructures modernes qui se trouvent dans les bases et les escadres, y compris des incendies dans les zones de confinement de carburant et de munitions. Ces nouveaux camions remplaceront certains des véhicules actuellement utilisés, qui sont en service depuis le milieu des années 1990, et qui ont excédé leur durée de vie utile. De plus, les véhicules s'ajouteront aux flottes de lutte contre l'incendie qui ne possèdent pas les capacités que présenteront les AFFV. Au mois de juin 2016, un contrat a été octroyé à la société Aréo-Feu, basée à Longueuil (Québec), pour fournir les véhicules. En tout, neuf nouveaux véhicules seront livrés aux bases et aux escadres partout au Canada. Le dernier AFFV devrait être livré au mois d'avril 2018, avec l'option d'en acheter trois autres. Citations « La modernisation du matériel auquel les Forces armées canadiennes se fient pour réaliser leur travail est une priorité clé pour le gouvernement du Canada. Je suis heureux de voir que les nouveaux véhicules aériens d'extinction d'incendie sont livrés aux bases et aux escadres partout au pays. » – le ministre de la Défense Harjit S. Sajjan « Ce sont d'excellentes nouvelles que la première livraison des véhicules aériens d'extinction d'incendie a lieu ici à la 8e Escadre Trenton. Surtout, ce sont d'excellentes nouvelles pour les pompiers et les travailleurs des services d'urgence qui se serviront de ce véhicule moderne au service de la communauté de la 8e Escadre Trenton. » - Neil Ellis, député de la baie de Quinte Faits en bref Ce contrat d'une valeur de 18,7 millions de dollars a été octroyé à la société Aréo-Feu, basée à Longueuil (Québec), à la suite d'un processus concurrentiel équitable, ouvert et transparent. Au total, neuf véhicules seront livrés sur les bases et dans les escadres partout au Canada, et le contrat comprend une option visant l'achat de trois véhicules de plus. La première livraison a débuté en novembre 2017 et la dernière est prévue pour avril 2018. Les bases et les escadres suivantes obtiendront chacun un nouveau véhicule aérien d'extinction d'incendie : 4e Escadre Cold Lake; 3e Escadre Bagotville; 8e Escadre Trenton; 19e Escadre Comox; 14e Escadre Greenwood; BFC Suffield; BFC Shilo; BFC Gagetown et BFC Esquimalt. Personnes-ressources Byrne Furlong Attaché de presse Cabinet du ministre de la Défense nationale 613-996-3100 Relations avec les médias Ministère de la Défense nationale Tél. : 613-996-2353 Sans-frais : 1-866-377-0811 https://www.canada.ca/fr/ministere-defense-nationale/nouvelles/2017/12/de_nouveaux_camionsdincendiepourlesforcesarmeescanadiennes.html

  • In pursuit of $19B contract, Sweden's Saab offers to build fleet of fighter jets in Canada

    31 mai 2019 | Local, Aérospatial

    In pursuit of $19B contract, Sweden's Saab offers to build fleet of fighter jets in Canada

    David Pugliese, Ottawa Citizen Saab's offer further ups the ante on the competition that will see the federal government purchase 88 new aircraft A Swedish aerospace firm that hopes to supply Canada's new fleet of fighter jets says it could build the aircraft in this country, making maximum use of the expertise of domestic firms and creating high-tech jobs. Saab's pitch to build its Gripen E fighter jet in Canada further ups the ante on the $19-billion competition that will see the federal government purchase 88 new aircraft. The Liberal government has been emphasizing the transfer of new technology and expertise to Canadian aerospace firms as well as the creation of high-tech jobs as among its key goals for the fighter jet program. Another European firm, Airbus, has hinted it could also build its Typhoon fighters in Canada, but Saab said if the federal government wants the planes built on a domestic production line its commitment is solid. For the Canadian program, Saab is hoping to follow the same process that helped it win a recent fighter jet competition in Brazil. The first batch of Gripen E fighter jets are being built in Sweden but the technology is then being transferred to Brazilian firms so they can assemble the remaining aircraft. Certainly if that is what the customer values for Canada that is something that we can easily do “We think that is the model that makes sense for Canada,” Patrick Palmer, senior vice-president of Saab Canada, told Postmedia. “We're going down that path but we're also looking at how the (request for proposals) is written and what the customer values. Certainly if that is what the customer values for Canada that is something that we can easily do.” Aerospace firms have been told that the federal government will request their proposals in mid-July. The fighter jet competition was launched on Dec. 12, 2017 and at this point four aircraft are to be considered. Those include the F-35, the Super Hornet, the Eurofighter Typhoon and the Gripen. The Gripen E is the newest of the fighter jets being offered to Canada. The first Gripen E for the Swedish military is expected to be delivered later this year. The first of the 36 aircraft ordered by Brazil in a $5-billion program will be delivered in 2021. The first delivery of jets for the Canadian program is expected in the mid-2020s with the full capability available in the early 2030s, according to documents produced by the Department of National Defence. The issue of industrial benefits for Canadian companies will have a high profile in the competition. In early May the Canadian government told potential bidders it was making changes to its fighter jet competition to allow the U.S. to enter the F-35 stealth fighter. The changes, which industry sources say allow for a more flexible approach in determining the value of industrial benefits for the competition, came after a series of discussions with the U.S. government and threats by the Pentagon to withdraw the F-35 from consideration. Canada is a partner nation in the development of Lockheed Martin's F-35, and U.S. officials had warned that the agreement Canada had signed prohibits partners from imposing requirements for industrial benefits as firms from those nations compete for work on the jets. Over the last 12 years, Canadian firms have earned more than $1.3 billion in contracts to build F-35 parts. Per Alriksson of Saab Aeronautics said the Gripen is designed specifically for operations in the Arctic, giving it a leg up on other planes. “Sweden has air force bases in what you call the far North,” he added. “We operate there daily. (The Gripen) has Arctic DNA built into it.” Alriksson said the Gripen E can operate from remote airfields in the north, landing and taking off on runways less than 800 metres in length. It has a quick turnaround time for missions, with technicians able to reload and refuel the planes in 10 minutes. “It is pretty good in operating in dispersed locations as you have in Canada,” he added. Alriksson said the company can integrate U.S. and other equipment on the Gripen E so it is interoperable with American forces, another consideration for Canada. “Moving forward with the Gripen E, we see no problem whatsoever to integrate that fighter into a NORAD context.” https://nationalpost.com/news/in-pursuit-of-19b-contract-swedens-saab-offers-to-build-fleet-of-fighter-jets-in-canada

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