Back to news

May 19, 2020 | International, Aerospace

SCAF et éthique

Airbus et l'institut Fraunhofer FKIE créent un groupe d'experts sur l'utilisation responsable des nouvelles technologies. L'humain doit pouvoir conserver en toutes circonstances le contrôle du système de combat aérien futur (SCAF) quand il sera opérationnel.

Dans le cadre du projet de système de combat aérien futur (SCAF), Airbus et l'institut allemand de communication, traitement de l'information et ergonomie Fraunhofer FKIE, basé à Bonn, ont créé un groupe d'experts sur l'utilisation responsable des nouvelles technologies en vue de définir et de proposer des « garde-fous » éthiques et juridiques internationaux pour le plus grand projet de défense européen.

Mis en place initialement en Allemagne en 2019, ce groupe d'experts est actuellement composé de représentants des ministères allemands de la Défense et des Affaires étrangères, ainsi que de diverses fondations, universités et think tanks.

« Le SCAF représente une énorme avancée à bien des égards. Il s'agit du plus grand projet de défense européen des décennies à venir et, à ce titre, il favorisera la collaboration des nations partenaires. Avec le SCAF, nous allons intensifier nos efforts pour développer les nouvelles technologies qui composeront ce système de systèmes aérien de sixième génération », a déclaré Dirk Hoke, CEO d'Airbus Defence and Space. « Ce programme offre de nouvelles perspectives dans le domaine des politiques de sécurité et contribue à renforcer le rôle de l'Europe dans le monde. Mais il soulève aussi certaines questions éthiques et juridiques sur lesquelles nous devons nous pencher. »

Le programme SCAF est un système de systèmes en réseau d'une grande complexité, avec pour élément central un avion de combat de nouvelle génération. Cette plateforme avec pilote coopérera avec des drones d'appui appelés « remote carriers », qui fourniront des capacités essentielles pour l'accomplissement des missions. Des architectures système évolutives et interopérables permettront d'intégrer au SCAF les plateformes existantes modernisées. Pour tirer le meilleur parti des capacités collaboratives des plateformes avec et sans pilote, un « Air Combat Cloud » fusionnera en temps réel de gros volumes de données, associés à l'analyse militaire et à l'intelligence artificielle. Les technologies développées dans le cadre de ce projet devraient, en outre, avoir d'importantes retombées bénéfiques pour de futures applications civiles.

Le professeur Reimund Neugebauer, Président de l'institut Fraunhofer-Gesellschaft e. V., a déclaré : « Le SCAF est sur le plan technologique le programme de défense le plus vaste et le plus ambitieux jamais réalisé en Europe. L'un des enjeux essentiels qui occupera notre groupe consiste à veiller à ce que le système réponde aux besoins des missions du XXIe siècle à l'échelle mondiale, tout en garantissant un contrôle total de l'humain sur le système, à tout moment et en toutes circonstances. C'est la première fois dans l'histoire de la République fédérale d'Allemagne, qu'un projet de défense majeur s'accompagne dès le départ d'un débat intellectuel sur la mise en œuvre des principes éthiques et juridiques de base – ‘conformité éthique et juridique dès la conception'. »

Un site web a été créé afin de garantir un maximum de transparence dans les travaux du groupe d'experts : www.fcas-forum.eu. Tous les membres participent aux travaux à titre bénévole et s'engagent uniquement en leur 'me et conscience.

https://www.aerobuzz.fr/breves-defense/scaf-et-ethique/

On the same subject

  • Qatar cancels major defense trade conference as coronavirus fears spread

    March 4, 2020 | International, Aerospace, Naval, Land, C4ISR, Security

    Qatar cancels major defense trade conference as coronavirus fears spread

    By: David B. Larter WASHINGTON — The Qatari government announced March 3 that the Doha International Maritime Defence Exhibition and Conference, or DIMDEX, is now canceled as the region combats the spread of the new coronavirus known as COVID-19. DIMDEX is among the first major defense trade shows canceled as the virus has shown signs of community spread in the Arabian Gulf region, though several high-profile companies pulled out of the Singapore Airshow due to virus fears. The biannual event, hosted by Qatar's armed forces, in 2018 hosted about 13,000 attendees, according to a news release. The announcement was made on the DIMDEX website. “Following the cancellation of a number of global events including the Mobile World Conference in Spain, ITB in Germany and the Geneva International Auto Show, the DIMDEX 2020 organising committee has been consulting with public health officials and the Government of the State of Qatar regarding the status of the event,” the announcement read. “Though the risk to the general public in Qatar remains low, our primary concern remains the health and welfare of all residents and visitors to Qatar and for this reason the event will no longer be held,” it added. The number of cases of COVID-19 in Qatar stood at three, as of March 2, according to the World Health Organization, but there have been about 1,000 cases in Iran. In the United Arab Emirates, the WHO has determined that, while the number of cases is just about 20, the virus appears to be spreading in the community. Bahrain and Kuwait have about 50 cases each, while Iraq has about 20. https://www.defensenews.com/global/mideast-africa/2020/03/03/qatar-cancels-major-defense-trade-conference-as-coronavirus-fears-spread/

  • GE 'well aligned' with Boeing and Airbus production schedules, says CEO

    February 23, 2023 | International, Aerospace

    GE 'well aligned' with Boeing and Airbus production schedules, says CEO

    General Electric is "well aligned" with production schedules for both Boeing and Airbus this year, Chief Executive Larry Culp said on Thursday.

  • French Army orders 364 Serval armored vehicles

    January 19, 2021 | International, Land

    French Army orders 364 Serval armored vehicles

    By: Christina Mackenzie   PARIS — The French Army is expected to receive 108 Serval armored vehicles in 2022 as part of an order from manufacturers Nexter and Texelis totaling 364. The contract was finalized through the DGA procurement agency on Dec. 23 but was not announced until Jan. 15. The two companies, which formed a temporary joint operation to build the light-armored, multirole Serval, will deliver the first 12 production vehicles in the first half of 2022, followed by a further 96 in the second half. The government previously allocated funding for the vehicle order, so the Army is expected to have a total of 978 Servals by 2030. The Serval is a four-wheel drive, 15-ton vehicle designed to replace the 40-year-old VAB, an armored personnel carrier and support vehicle. It complements the much bigger 24-ton Griffon armored vehicle, and these two, together with the Jaguar reconnaissance and combat vehicle, form the core of the French Army's Scorpion program to replace all French front-line fighting vehicles. They will be linked via a new communications and battlefield management system, the Scorpion Combat Information System. Three main versions of the Serval — patrol; intelligence and reconnaissance; and communications — will each have their own variants. Designed to operate in combat zones, the Serval combines flexibility, strategic mobility and payload-carrying capacity. The DGA said that despite difficulties caused by the coronavirus pandemic, testing of the vehicle, which began in September 2019, was sufficiently advanced to allow this first production phase to take place before the end of 2020, as planned in France's 2019-2025 Military Program Law. In addition, as part of a procedure undertaken by the gendarmerie (national police force) to renew its fleet of armored vehicles, the Nexter-Texelis team has proposed a vehicle based on the Serval capable of operating in mainland France and overseas. https://www.defensenews.com/land/2021/01/15/french-army-orders-364-serval-armored-vehicles/

All news