Back to news

January 5, 2021 | International, Aerospace

New fighter jets to look for in 2021

While commercial aviation stalled in 2020, many military programs did not so. As a result, 2021 is going to be an eventful year for aviation enthusiasts.

Let's see, what new fighter jets are going to see the skies or finish their development cycle in the new year.

Shenyang FC-31

A decade ago, China surprised the world with Chengdu J-20, becoming the second nation in the world with domestically-produced fifth-generation fighter jets in operational capability. But J-20s are large and expensive, and just as the United States several years before, China became interested in smaller, cheaper alternatives.

One alternative was offered by Shenyang Aircraft Corporation. While not much is known about the secretive aircraft, it is likely it was export-oriented at first, and repurposed as a light, possibly carrier-based companion to the J-20 later.

The prototype of FC-31 first flew in 2012, but disappeared from the public eye shortly after. The aircraft returned in 2020, much improved, and with the rumors that the mass-production is about to start.

We will probably see the resolution of its story in 2021: the aircraft may be officially adopted, deployed, or at least showcased in its primary role on one of China's aircraft carriers.

KAI KF-X

The first Korean fifth-generation fighter jet entered the development back in 2001. The project evolved, partnering with Indonesian Aerospace and United States' Lockheed-Martin, and gaining more and more government's interest as the geopolitical situation in the region heated up.

KAI began building several prototypes in 2019, at least part of them scheduled for completion in mid-2021. According to the developers, the work is going as planned, so, the rollout of the first prototype will likely happen in the coming summer, followed by a round of ground tests.

The maiden flight is scheduled for 2022 though, so, we will have to wait another year to see the new jet taking to the skies.

Boeing F-15EX

https://www.aerotime.aero/26839-New-fighter-jets-to-look-for-in-2021

On the same subject

  • «Le fonds européen de défense: quelles perspectives?». La tribune libre de Bruno Alomar

    May 31, 2019 | International, Aerospace, Naval, Land, C4ISR, Security, Other Defence

    «Le fonds européen de défense: quelles perspectives?». La tribune libre de Bruno Alomar

    Bruno Alomar Se profile désormais la création d'un Fonds européen de défense de 13 milliards d'euros en capacité initiale, pour lequel le Parlement européen s'est solennellement prononcé en avril, et qui devrait être confirmé lors de l'adoption des prochaines perspectives financières 2021-2027 Parent pauvre de la construction européenne depuis l'échec de la Communauté européenne de défense (CED) en 1954, le projet d'Europe de la défense a connu, au moins dans les intentions, une accélération spectaculaire au cours des deux dernières années. Se est ainsi succédé la création en décembre 2017 d'une Coopération structurée permanente (CSP) regroupant 25 Etats, puis l'Initiative européenne d'intervention (IEI) en juin 2018. Se profile désormais la création d'un Fonds européen de défense de 13 milliards d'euros en capacité initiale (devant monter in fine à 20 milliards), pour lequel le Parlement européen s'est solennellement prononcé en avril, et qui devrait être confirmé lors de l'adoption des prochaines perspectives financières 2021-2027. La prochaine Commission européenne, pourrait même voir la création d'un poste de Commissaire européen à la défense, avec une Direction générale dédiée. Disons-le tout net : il n'est que temps que les Européens, adeptes du « doux commerce » et du soft power, prennent conscience de la dangerosité du monde et de leur fragilité dans le domaine militaire ! Il n'est que temps de dissiper l'illusion qui a prévalu depuis 1989, celle des « dividendes de la paix », d'un monde irénique structuré autour des seules questions économiques. Pourtant, alors que dans les mots l'idée d'une Europe de la défense progresse, d'autres mots indiquent d'autres réalités. Ainsi, les Sous-secrétaires d'Etat américains à la défense, Ellen Lord, et au département d'Etat, Andrea Thompson, ont adressé une lettre au Haut Représentant de l'Union européenne, Mme Mogherini, en date du 1er mai, qui ne déguise par le mépris dans lequel l'Amérique tient les timides efforts européens en la matière. Dans cette lettre, les autorités américaines rappellent que si la création d'un Fonds européen de défense est de la responsabilité des Européens, il va de soi que ceci ne saurait compromettre les relations qui existent au sein de l'OTAN. Le tropisme américain, Donald Trump n'ayant rien inventé si ce n'est une brutalité inédite sur la forme, demeure : « Européens, si vous voulez être protégés, achetez américain ; sinon gare ! » Sécurité. Rien de nouveau dira-t-on : hormis le Royaume-Uni et la France, puissances nucléaires indépendantes, tous les autres pays européens sont redevables à l'Amérique pour leur sécurité. C'est bien la raison pour laquelle ces Etats se fournissent avec zèle en matériel militaire américain, le dernier exemple en date étant le choix du F 35 par la très europhile Belgique, destinés d'ailleurs à remplacer les F-16 américains. C'est, plus encore, l'une des raisons essentielles pour lesquelles, face à une Russie redevenue menaçante, les pays scandinaves et baltes, avec le soutien silencieux de Berlin, mettent systématiquement en échec toute perspective d'approfondissement de l'Union européenne ou d'inflexion commerciale qui pourrait indisposer Washington. Dans un tel contexte, qu'il soit tout de même permis de formuler quelques orientations pour le futur Fonds européen de défense. Car, au-delà des intentions, c'est dans le détail que son succès au service de la sécurité des européens se jouera. Premièrement, la préférence européenne. N'en déplaise à nos alliés américains, si les européens, auxquels Washington reproche tant – à juste titre – de consacrer insuffisamment de ressources à leur défense, mobilisent des fonds, ceux-ci doivent à l'évidence être entièrement consacrés à la fortification d'une base industrielle et technologique de défense (BITD) européenne, d'autant plus fragile qu'elle est sous pression des industriels américains. Le programme F-35 a d'ailleurs réussi son pari industriel : assécher la R&D des entreprises européennes partenaires comme BAE ou Leonardo. C'est non seulement une question de crédibilité militaire pour les Européens. C'est aussi, si l'on tient compte du rôle essentiel des industries de défense en matière d'innovation au service de toute l'économie, une condition essentielle de restauration de leur base industrielle et de renforcement de leur compétitivité, le tout sur fond de rachat forcené de certains acteurs par leurs concurrents américains (Santa Barbara, Mowag, etc.). Deuxièmement, au moment où les conditions exactes de création et de gestion du Fonds sont débattues, il est essentiel, dans l'intérêt des Européens, de fixer clairement les responsabilités de chacun. Aux instances européennes de centraliser les projets, d'en évaluer l'intérêt, et d'apporter une « plus-value » communautaire. Ensuite, ce sont les Etats, et les Etats seuls, qui doivent gérer les fonds dégagés en coopération avec industriels. Mais rien ne serait pire que les institutions européennes, dont l'ADN est le libre marché et la compétence en matière de défense inexistante, prétendent se substituer au choix et à la décision finale des Etats membres, seuls comptables de leur souveraineté devant leur peuple. Bruno Alomar, auditeur de la 68 em session « politique de défense » de l'iHEDN et de la 25 em promotion de l'Ecole de Guerre. https://www.lopinion.fr/edition/international/fonds-europeen-defense-quelles-perspectives-tribune-libre-bruno-alomar-188032

  • Israel and Slovakia sign €560m defence contract for BARAK MX system

    December 29, 2024 | International, Aerospace

    Israel and Slovakia sign €560m defence contract for BARAK MX system

    The International Defense Cooperation Directorate of the Israel Ministry of Defense (IMOD), SIBAT, has concluded a defence deal with Slovakia.

  • For DoD cyber, 2019 is the year of doing

    January 31, 2019 | International, C4ISR

    For DoD cyber, 2019 is the year of doing

    By: Mark Pomerleau Following a year of cyberspace strategizing, 2019 will be all about implementing rules and tools, according to the Department of Defense's top uniformed cyber policy adviser. Appearing Jan. 29 before the Senate Armed Services Subcommittee on Cybersecurity, Brig. Gen. Dennis Crall said the department knows where it needs to head following last year's DoD cyber strategy (the first in three years) and now is the time to show results. “This is the year of outcomes and that's what we're focused on — delivering the capabilities and improvements that we've discussed for some time,” he told the committee, adding that the strategy process allowed them to take a look at some departmental gaps and get after them. The strategy actually has actionable lines of effort and there are things they can do to measure progress, he said. The document lays out five objectives and five areas of interest under its strategic approach. The five objectives include: Ensuring the joint force can achieve its missions in a contested cyberspace environment; Strengthening the joint force by conducting cyberspace operations that enhance U.S. military advantages; Defending U.S. critical infrastructure from malicious cyber activity that alone, or as part of a campaign, could cause a significant cyber incident; Securing DoD information and systems against malicious cyber activity, including DoD information on non-DoD-owned networks; and Expanding DoD cyber cooperation with interagency, industry, and international partners. The five areas of interest under the guise of its strategic approach include building a more lethal joint force; competing and deterring in cyberspace; strengthening alliances and attracting new partners; reforming the department; and cultivating talent. The strategy also notes DoD must take action in cyberspace during day-to-day competition to preserve U.S. military advantages and defend U.S. interests. The focus will be on nation states that can pose strategic threats to the United States, namely China and Russia. “We will conduct cyberspace operations to collect intelligence and prepare military cyber capabilities to be used in the event of crisis or conflict,” the document says. Dana Deasy, the department's chief information officer, told the same committee that the threat from Russia and China is so acute he is briefed weekly from U.S. Cyber Command and the National Security Agency on them. This allows him to understand their offensive and defensive posture relative to the DoD. “Suffice to say that these are very strong, capable adversaries, but at the same time we have some strong, capable abilities ourselves,” he said. Cyber Command has now assembled a full force of cyberwarriors and received limited acquisition authority to start equipping them. However, there is much more work to be done. In fact, aside from individual tools, the force is still in need of a training range where cyberwarriors can do individual and collective training, as well as mission rehearsal, similar to rifle ranges or national training centers in the physical world. The Persistent Cyber Training Environment, being run by the Army for the joint force, will get after this; however, it is still in the prototype phase with a limited capability delivered to users. Additionally, the force needs a large-scale command-and-control platform that will house tools, provide commanders global situational awareness of forces and enable forces to plug into operations from remote locations. This is the goal of Unified Platform, which is also still in the prototype phase, though officials have said a limited product could be delivered as early as the spring. https://www.fifthdomain.com/dod/2019/01/30/for-dod-cyber-2019-is-the-year-of-doing

All news