Back to news

May 31, 2019 | International, Aerospace, Naval, Land, C4ISR, Security, Other Defence

«Le fonds européen de défense: quelles perspectives?». La tribune libre de Bruno Alomar

Bruno Alomar

Se profile désormais la création d'un Fonds européen de défense de 13 milliards d'euros en capacité initiale, pour lequel le Parlement européen s'est solennellement prononcé en avril, et qui devrait être confirmé lors de l'adoption des prochaines perspectives financières 2021-2027

Parent pauvre de la construction européenne depuis l'échec de la Communauté européenne de défense (CED) en 1954, le projet d'Europe de la défense a connu, au moins dans les intentions, une accélération spectaculaire au cours des deux dernières années. Se est ainsi succédé la création en décembre 2017 d'une Coopération structurée permanente (CSP) regroupant 25 Etats, puis l'Initiative européenne d'intervention (IEI) en juin 2018. Se profile désormais la création d'un Fonds européen de défense de 13 milliards d'euros en capacité initiale (devant monter in fine à 20 milliards), pour lequel le Parlement européen s'est solennellement prononcé en avril, et qui devrait être confirmé lors de l'adoption des prochaines perspectives financières 2021-2027. La prochaine Commission européenne, pourrait même voir la création d'un poste de Commissaire européen à la défense, avec une Direction générale dédiée.

Disons-le tout net : il n'est que temps que les Européens, adeptes du « doux commerce » et du soft power, prennent conscience de la dangerosité du monde et de leur fragilité dans le domaine militaire ! Il n'est que temps de dissiper l'illusion qui a prévalu depuis 1989, celle des « dividendes de la paix », d'un monde irénique structuré autour des seules questions économiques.

Pourtant, alors que dans les mots l'idée d'une Europe de la défense progresse, d'autres mots indiquent d'autres réalités. Ainsi, les Sous-secrétaires d'Etat américains à la défense, Ellen Lord, et au département d'Etat, Andrea Thompson, ont adressé une lettre au Haut Représentant de l'Union européenne, Mme Mogherini, en date du 1er mai, qui ne déguise par le mépris dans lequel l'Amérique tient les timides efforts européens en la matière. Dans cette lettre, les autorités américaines rappellent que si la création d'un Fonds européen de défense est de la responsabilité des Européens, il va de soi que ceci ne saurait compromettre les relations qui existent au sein de l'OTAN. Le tropisme américain, Donald Trump n'ayant rien inventé si ce n'est une brutalité inédite sur la forme, demeure : « Européens, si vous voulez être protégés, achetez américain ; sinon gare ! »

Sécurité. Rien de nouveau dira-t-on : hormis le Royaume-Uni et la France, puissances nucléaires indépendantes, tous les autres pays européens sont redevables à l'Amérique pour leur sécurité. C'est bien la raison pour laquelle ces Etats se fournissent avec zèle en matériel militaire américain, le dernier exemple en date étant le choix du F 35 par la très europhile Belgique, destinés d'ailleurs à remplacer les F-16 américains. C'est, plus encore, l'une des raisons essentielles pour lesquelles, face à une Russie redevenue menaçante, les pays scandinaves et baltes, avec le soutien silencieux de Berlin, mettent systématiquement en échec toute perspective d'approfondissement de l'Union européenne ou d'inflexion commerciale qui pourrait indisposer Washington.

Dans un tel contexte, qu'il soit tout de même permis de formuler quelques orientations pour le futur Fonds européen de défense. Car, au-delà des intentions, c'est dans le détail que son succès au service de la sécurité des européens se jouera.

Premièrement, la préférence européenne. N'en déplaise à nos alliés américains, si les européens, auxquels Washington reproche tant – à juste titre – de consacrer insuffisamment de ressources à leur défense, mobilisent des fonds, ceux-ci doivent à l'évidence être entièrement consacrés à la fortification d'une base industrielle et technologique de défense (BITD) européenne, d'autant plus fragile qu'elle est sous pression des industriels américains. Le programme F-35 a d'ailleurs réussi son pari industriel : assécher la R&D des entreprises européennes partenaires comme BAE ou Leonardo. C'est non seulement une question de crédibilité militaire pour les Européens. C'est aussi, si l'on tient compte du rôle essentiel des industries de défense en matière d'innovation au service de toute l'économie, une condition essentielle de restauration de leur base industrielle et de renforcement de leur compétitivité, le tout sur fond de rachat forcené de certains acteurs par leurs concurrents américains (Santa Barbara, Mowag, etc.).

Deuxièmement, au moment où les conditions exactes de création et de gestion du Fonds sont débattues, il est essentiel, dans l'intérêt des Européens, de fixer clairement les responsabilités de chacun. Aux instances européennes de centraliser les projets, d'en évaluer l'intérêt, et d'apporter une « plus-value » communautaire. Ensuite, ce sont les Etats, et les Etats seuls, qui doivent gérer les fonds dégagés en coopération avec industriels. Mais rien ne serait pire que les institutions européennes, dont l'ADN est le libre marché et la compétence en matière de défense inexistante, prétendent se substituer au choix et à la décision finale des Etats membres, seuls comptables de leur souveraineté devant leur peuple.

Bruno Alomar, auditeur de la 68 em session « politique de défense » de l'iHEDN et de la 25 em promotion de l'Ecole de Guerre.

https://www.lopinion.fr/edition/international/fonds-europeen-defense-quelles-perspectives-tribune-libre-bruno-alomar-188032

On the same subject

  • GSA chooses 22 companies to assist IT modernization solutions

    June 7, 2019 | International, C4ISR, Security, Other Defence

    GSA chooses 22 companies to assist IT modernization solutions

    By: Jessie Bur Federal agencies that participate in the Centers of Excellence program will soon have more tools at their disposal for discovering the areas of greatest IT modernization need within their organization. The General Services Administration announced June 4 that it had issued a blanket purchase agreement to 22 companies to provide future CoE partners with the speed and flexibility to perform numerous discovery and assessment efforts simultaneously. “With just about a third of the agreements going to small businesses, we are proud of the cross-section of American industry and technological expertise represented,” said GSA CoE Executive Director Bob De Luca in a news release. “We selected companies who demonstrated the potential to discover issues related to current legacy systems and develop recommendations for modern-day technological solutions to the problems our citizens face when interacting with government services.” The Centers of Excellence program, started in December 2017 under a partnership between GSA and the White House, has so far had three agencies sign on to use the program to improve their IT: the Department of Agriculture, Department of Housing and Urban Development and the Office of Personnel Management. The 22 BPA awardees span seven areas of change, with some companies receiving awards under multiple categories: Change Management Ambit Group, LLC Deloitte Consulting LLP Ernst & Young, LLP ICF Incorporated LLC International Business Machines Corporation McKinsey & Company, Inc., Washington, D.C. Cloud Adoption Capgemini Government Solutions LLC Flexion Inc. ICF Incorporated LLC McKinsey & Company, Inc., Washington, D.C. Contact Center Deloitte Consulting LLP Digital Management LLC HighPoint Digital, Inc. ICF Incorporated LLC McKinsey & Company, Inc., Washington, D.C. Slalom, LLC Customer Experience Arc Aspicio LLC Deloitte Consulting LLP Grant Thornton LLP Guidehouse LLP ICF Incorporated LLC International Business Machines Corporation Data Analytics Guidehouse LLP KPMG LLP McKinsey & Company, Inc., Washington, D.C. Information Security Centennial Technologies Inc. Deloitte Consulting LLP Electrosoft Services, Inc. Ernst & Young, LLP Grant Thornton LLP ICF Incorporated LLC International Business Machines Corporation KPMG LLP McKinsey & Company, Inc., Washington, D.C. MindPoint Group, LLC ShorePoint, Inc. Veris Group, LLC d/b/a Coalfire Federal IT Infrastructure Optimization Capgemini Government Solutions LLC Deloitte Consulting LLP Ernst & Young, LLP Gartner, Inc. Guidehouse LLP ICF Incorporated LLC International Business Machines Corporation KPMG LLP McKinsey & Company, Inc., Washington, D.C. Systems Engineering Solutions Corporation https://www.federaltimes.com/acquisition/2019/06/04/gsa-chooses-22-companies-to-help-centers-of-excellence-discoveries/

  • DIANA, NATO’s innovation accelerator, doubles the size of its transatlantic network

    March 14, 2024 | International, C4ISR, Security

    DIANA, NATO’s innovation accelerator, doubles the size of its transatlantic network

    On Thursday (14 March 2024), NATO’s Defence Innovation Accelerator for the North Atlantic (DIANA) announced a major expansion of its transatlantic network of accelerator sites and test centres.

  • America’s bomber force is too small and getting smaller

    March 13, 2020 | International, Aerospace

    America’s bomber force is too small and getting smaller

    By: Gen. John Michael Loh (ret.) America's bomber force is now in crisis. In the Air Force's fiscal 2021 budget request, one-third of the B-1 fleet is set for retirement, B-2 survivability modernization is canceled and the new B-21 is at least a decade away from contributing significantly to the bomber force. The venerable B-52 requires new engines and other upgrades to be effective. The number of bombers are at their lowest ever, but demand for bombers increases every year, particularly in the vast and most-stressed region of the Indo-Pacific. Bombers are the preferred weapon system there because of their long range and huge payload capacity. At the end of the Cold War in 1989 and just prior to the Gulf War in 1990, America had over 400 bombers. After these proposed cuts, there will be only 140. This decline is curious in light of recent Air Force declarations and testimony before Congress. In the document “The Air Force We Need,” Air Force leaders insisted last fall they need five more bomber squadrons — about 65 more bombers. Just last month, the Air Force chief of staff testified that the need is for “200 bombers, of which 145 would be B-21s.” These numbers have been validated by think tanks such as MITRE Corp., the Center for Strategic and Budgetary Assessments, Rand, and the Mitchell Institute. In today's global threat picture, bombers become the coin of the realm. Bombers have dual strategic roles. They provide flexible deterrence with their nuclear capability, forcing adversaries to think twice before starting an attack. Bombers also carry the brunt of conventional operations. In our wars in the Middle East, the B-1s, B-2s and B-52s have all played central roles attacking fixed targets and in close-air support of ground troops. Their long range and on-station times, combined with huge weapons loads, make them the weapon of choice for combatant commanders in both the Middle East and Pacific regions. A single B-2 can carry and launch 80 precision-guided weapons, each assigned a different target, and can penetrate contested airspace. The B-1s and the B-52s have similar direct-attack capabilities plus the ability to carry and launch cruise missiles from standoff ranges. No other weapon system, in the air or on the sea, can come close to this massive firepower. The need for more bombers is increasing. Whether facing nonstate actors like ISIS, mid-tier threats like North Korea and Iran, or peer threats such as China and Russia, the ability to strike targets quickly and in large numbers is crucial. This flexibility was vividly demonstrated in the first three months of Operation Enduring Freedom after 9/11. Bombers flew 20 percent of all sorties, but dropped 76 percent of the munition tonnage. Despite those who thought bombers were only useful in long-range nuclear or strategic missions, the reality is that a wide variety of combat missions are simply impossible to execute without bombers. But bombers and their crews are worn thin. The Air Force bought 100 B-1s in the 1980s. When demand for them surged post 9/11, the Air Force retired 30 B-1s to free up funding to sustain the remaining force. This, combined with earlier divestitures, saw the Air Force fly 61 B-1s relentlessly for nearly 20 years. The fleet was in such bad shape in 2019 that mission-capability rates were less than 10 percent. The Air Force's request to retire a further 17 B-1s to boost the health of the remaining fleet looks like a repeat of the last B-1 retirements. Among the 140 bombers that remain, only the 20 stealthy B-2s have the ability to penetrate modern air defenses to strike critical targets — a priority of the National Defense Strategy. Yet the FY21 budget request cancels the B-2's Defensive Management System Modernization program and puts our only operational stealth bomber on a path to early retirement. Given the unmet demand for penetrating platforms and the time it will take for the B-21 to be delivered in numbers, halting modernization of the 20 stealth bombers we have today is risky. Finally, the 78 B-52Hs are planned to be re-engined in the years ahead. New, fuel-efficient and more reliable engines should increase their life and capability. The ultimate cost of this modification is not known. One of the unknowns is the extent of corrosive structural and wiring problems that will inevitably emerge when each B-52 is unbuttoned. Discovery of such problems is not new. When the Air Force upgraded its C-5M fleet with new engines, the Air Force had to retire the older C-5A fleet to pay for unknown repairs. Even if the B-52 re-engining goes smoothly, a significant portion of the force will be unavailable as each moves through the depot for modifications. Last year Congress increased funding for the F-35 fighter and added funds for unrequested F-15EX procurement. Now is the time for Congress to restore funding for existing bombers to avoid this shortfall in a most vital component of our nation's defense. The Air Force entered the new decade with the smallest bomber force in its history, and the FY21 budget request erodes it further. There comes a point where doing more with less does not work, especially with B-21s not available in numbers for several years. It is time to recognize the gravity of the situation and build up the nation's bomber force. A good “plan B” does not exist without bombers. Gen. John Michael Loh is a former U.S. Air Force vice chief of staff and had served as the commander of Air Combat Command. https://www.defensenews.com/opinion/commentary/2020/03/12/americas-bomber-force-is-too-small-and-getting-smaller/

All news