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November 7, 2018 | International, Aerospace, Naval, Land, C4ISR, Security

Ce qu’est l’Europe de la défense. Ce qu’elle n’est pas

(B2) Alors que le serpent de mer de l'armée européenne ressurgit par la gr'ce d'Emmanuel Macron (*), il n'est pas inutile de revenir sur terre. Ce qui existe aujourd'hui ... et ce qui n'existe pas en matière de défense au niveau européen.

La réalité inscrite dans les Traités européens actuels est la politique (européenne) de sécurité et de défense commune (PeSDC). Ou en langage commun, l'Europe de la défense. Elle n'est cependant pas comparable à ce qui se définit au plan national comme une politique de défense. Que ce soit dans le langage des pro ou des anti-intégrations européennes, cet aspect est bien souvent gommé. Or, il est primordial d'avoir une vue ‘honnête' et ‘objective' de la situation actuelle.

Une politique nationale de défense

D'un point de vue national, une politique de défense se définit tout d'abord par une autorité qui imprime sa marque et un circuit décisionnel court (comme en France avec un président de la république acteur principal) ou plus long (comme en Allemagne avec une décision du gouvernement, une approbation du parlement). Elle répond à une stratégie de défense, qui est élaborée par strates successives, en répondant à des antécédents historiques et une logique politique. Elle se développe ensuite dans un budget d'investissement d'une armée, des équipements militaires, des troupes, une logique d'action et une légitimité dans l'opinion publique qui accepte, plus ou moins, un engagement militaire intérieur ou extérieur, à risque ou non.

L'Europe de la défense : un projet politique

L'Europe de la défense est tout d'abord un projet politique, qui vise à affirmer la place de l'Europe dans le monde, au service d'une politique étrangère. Elle ne consiste pas ainsi à assurer la défense du territoire ni la protection des citoyens (malgré les déclarations politiques en ce sens). Elle ne procède que d'une coordination des efforts des États membres. Son circuit décisionnel repose ainsi toujours, à toutes les étapes, de l'initiative à l'approbation puis au commandement et au contrôle, sur un accord de tous les États membres, de façon collégiale. Mettre tout le monde d'accord au même moment sur un enjeu commun est un véritable ‘challenge'. Elle a comme objectif unique d'avoir une capacité d'intervention, limitée, dans des missions ou opérations de paix ou de consolidation de l'état de droit. Elle n'est pas ainsi une force d'intervention tout azimut, n'a pas de commandement militaire direct (national) ou intégré (comme l'OTAN), ni de troupes ou de forces disponibles en permanence ni en propre. Elle ne peut intervenir qu'à l'extérieur des frontières, avec le consentement des États concernés (ou au moins de leurs gouvernements) et de la communauté internationale. On est ainsi très loin des ‘fondamentaux' d'une armée européenne.

Quand on met face à face ainsi les principes d'une défense nationale et ceux de l'Europe de la défense, il est inévitable que la seconde soit moins efficace que la première. On peut considérer qu'il s'agit d'une faiblesse temporaire, due aux personnalités politiques du moment. Ce peut être le cas parfois. Mais il ne faut pas minorer les faiblesses structurelles dû à un fait principal : l'Europe n'est pas un État mais une structure juridique et économique de concertation et de coopération avant tout.

Si on veut donner un aperçu plus mathématique, j'ai évalué, sous forme d'une note — sur une échelle de 0 à 3 — quels points remplit l'Union européenne, une fois mis en place tous les projets évoqués ces derniers temps. On va ainsi d'une note de 0 à 3 selon les thèmes : de 0 pour les équipements et les forces disponibles à 2 pour le budget de recherche, en passant par le mode de décision et le consensus politique que je cote à 1 sur 3.

Article complet: https://www.bruxelles2.eu/2018/11/07/ce-quest-leurope-de-la-defense-ce-quelle-nest-pas/

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    By: David B. Larter WASHINGTON — The U.S. Navy is preparing to ink one of the largest contracts in its history with General Dynamics Electric Boat and the firm's partner shipyard Huntington Ingalls Industries Newport News that will make the new generation of attack submarines a major force in strike warfare. The Block V Virginia contract is expected to produce 11 boats with eight Virginia Payload Modules, and will triple the Virginia's Tomahawk Land Attack Missile capacity to 40 missiles per hull. Experts say that the new Virginia Payload Module will also be large enough to accommodate boost-glide hypersonic missiles like those the Navy is developing with the Army. But the logic for the Virginia Payload Module has always been about replacing the Ohio-class guided missile submarines retiring in the 2020s. Because submarines have been the Navy's go-to asset to penetrate areas threated by Chinese and Russian surface-to-surface and anti-ship missiles, attack submarines loaded with strike missiles would have to be the ones to get close enough to be able to launch land-attack strikes. That model upends decades of the surface Navy's supremacy in the world of strike warfare from the sea, but experts are beginning to question the logic of giving the strike warfare mission to submariners in an era of great power competition. With Russia and, to an even greater extent, China investing heavily in anti-submarine technology, does it make sense to give a stealthy asset a mission that will blow its cover? Bryan Clark, a retired submariner and senior fellow at the Center for Strategic and Budgetary Assessments, wonders if the surface fleet is the best place inside the force to house the strike mission. “I think the requirement may be changing,” he said in an Oct. 22 phone call with Defense News. “Over the past 10 years there has been a real emphasis on the submarine as the one tool we have that may be able to get into contested areas — the East and South China seas, up in the north Atlantic, etc. “That's changing now: These countries are investing in their own anti-submarine warfare systems. China has put a lot of money into ASW systems, they are installing surveillance systems akin to our SOSUS [sound surveillance system]. So the idea that our submarines are our go-to asset to gain access, that may not be true in the next few years as it was in the past 10, so there is a question as to whether we should be investing in submarines to maintain the undersea strike capacity.” ‘Increasingly vulnerable' The issue is not just that submarines run the risk of being detected, which is an ever-present risk anytime a submarine leaves the pier, but that it won't be able to create the volume of fires that the surface fleet could, especially with new concepts in development such as a large unmanned surface vessel that could act as a kind of arsenal ship. “The surface fleet is likely going to be our best strike capacity asset in the next decade,” Clark said. “Submarines are going to be increasingly vulnerable, so the question becomes: Do I want to take my [Virginia Payload Module]-equipped SSN, put it inside the South China Sea to launch strikes, get counter-detected and harassed for days afterward? I lose it from the fight for a long time just evading attacks. “Whereas if you used unmanned surface vessel[s], those can launch just as many cruise missiles as a Virginia class, many times cheaper; they can rotate, get reloaded and just keep launching strikes at a much higher rate of fire as you would ever get out of the SSN force.” Jerry Hendrix, a retired naval flight officer and analyst with The Telemus Group, agreed that the surface fleet is likely going to be the place to house a strike capability, especially in the era of mass hypersonic fires, because of the cost it would impose on the U.S. to try to match Chinese capabilities on subs. “I think there is a powerful argument to distribute these weapons across the surface force,” Hendrix said. “If you can create a strike weapon that allows the surface force to stand outside of DF-21 and DF-26 range and shoot three-pointers from outside, then yes. To create mass and volume in the submerged force is twice to three times as expensive as it is to create that volume from the surface force. “So there is a solid argument just from the standpoint of cost. If I was trying to create 2,000 tubes of hypersonics — which are much more massive than Tomahawks, wont fit into a Mark 41 vertical launch system and hence will have to go into a different configuration — to create that mass in the submerged force is going to be very expensive.” The Navy is looking at back-fitting destroyers with larger vertical launching system tubes to accommodate so-called prompt-strike weapons, Defense News reported in June. But some analysts say the mission is better suited for a large unmanned surface vessel. “I think this is going to one of the main things driving the design of the large unmanned surface combatant,” said Dan Gouré, an analyst at the Lexington Institute think tank. “We're back to arsenal ship: long-range, park it into a surface action group of carrier strike group — kind of like a surface version of the SSGN.” https://www.defensenews.com/naval/2019/10/28/submarines-are-poised-to-take-on-a-major-role-in-strike-warfare-but-is-that-a-good-idea/

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