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September 22, 2020 | International, Naval, C4ISR

BAE awarded $111M contract for Navy's Archerfish mine neutralizers

Ed Adamczyk

Sept. 21 (UPI) -- BAE Systems announced a contract Monday worth up to $111 million to supply the U.S. Navy with Archerfish mine neutralizers.

Archerfish is used by the US Navy's MH-60S Helicopter squadrons as part of their Airborne Mine Neutralization System capability, and reduces the need to put diving personnel in the water for clearance missions, according to the company.

The system is a remote-controlled, torpedo-like device that can be launched and operated from a surface ship, helicopter or an unmanned underwater vehicle. Using fiber optic data link relays, Archerfish can provide real-time sonar pictures of potential targets through on-board sensors, a BAE statement on Monday said.

"Archerfish not only keeps sailors safer, it also reduces the number and cost of mine clearance missions," said Brooke Hoskins, director of products and training for BAE's maritime services business.

Each AMNS device consists of a Launch and Handling System for all data processing during a mission, and up to four elements called destructors, which handle target acquisition and demolition.

The Navy established a requirement for rapid neutralization of bottom and moored sea mines to support operations in littoral zones, confined straits, choke points and the amphibious objective area.

This is the fourth Navy contract awarded to BAE since 2003 to build AMNS devices, which will be manufactured at the company's facilities in Britain.

The number of devices ordered by the Navy was not reported.

https://www.upi.com/Defense-News/2020/09/21/BAE-awarded-111M-contract-for-Navys-Archerfish-mine-neutralizers/3721600703371/

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  • "L'achat des F18 et Eurofighter par l'Allemagne est plutôt une bonne chose pour la France" (Eric Trappier)

    April 27, 2020 | International, Aerospace

    "L'achat des F18 et Eurofighter par l'Allemagne est plutôt une bonne chose pour la France" (Eric Trappier)

    Par Michel Cabirol Pour le PDG de Dassault Aviation la décision de l'Allemagne d'acheter 93 avions de combat Eurofighter et 45 F-18 américains est "paradoxalement plutôt une bonne chose pour la France. Au moins, l'Allemagne écarte le F35". Le patron de Dassault Aviation Eric Trappier a été très clair sur la décision de l'Allemagne d'acheter 93 avions de combat Eurofighter (BAE Systems, Airbus et Leonardo) et 45 F-18 américains (Boeing) pour renouveler sa flotte de Tornado. "C'est paradoxalement plutôt une bonne chose pour la France. Au moins, l'Allemagne écarte le F35", a expliqué jeudi le président du GIFAS lors d'une audition par la commission de la défense de l'Assemblée nationale. Clairement, ce choix, s'il est confirmé par un vote du Bundestag, permettra de poursuivre les travaux sur le futur Système de combat aérien du futur (SCAF), lancés par l'Allemagne et la France, et rejoints par l'Espagne. Ce qui n'aurait pas été le cas si Berlin avait choisi le F-35. "J'insiste sur la nécessité de prise en compte des différences de calendriers et d'organisation politique entre les deux pays. Les industriels doivent s'adapter aux calendriers politiques pour avancer. Un message peut être porté aux parlementaires allemands : il faut trouver un processus type LPM (Loi de programmation militaire, ndlr) pour cadencer avancement des projets communs. La pression des États-Unis Pour autant, pour diminuer l'appétence des pays européens à acheter américain, "il est nécessaire que l'on s'organise entre européens", a-t-il expliqué. Le chemin est très long encore en dépit de l'initiative commune entre trois grands pays européens sur le SCAF. Ainsi, la Bulgarie a signé des contrats pour des F16, la Belgique a signé des amendements pour des F35, a-t-il rappelé. "Il faut se poser la question du poids des européens face aux Etats-Unis dans l'OTAN", a-t-il également fait valoir. Et les États-Unis, qui n'ont qu'un objectif de vassaliser l'Europe en matière d'aviation de combat, ne l'chent vraiment pas les Européens. Ainsi, pour Lockheed Martin, tous les coups sont permis. Le géant américain vient d'embaucher en Finlande, l'ancien chef d'état-major des armées (CEMA) finlandais, celui-là même qui avait lancé la compétition pour l'acquisition de nouveaux appareils, a expliqué Eric Trappier. Ce qui a provoqué une polémique en Finlande. Ce projet d'achat vise à remplacer la flotte actuelle de 64 avions de combat F/A-18C/D Hornet achetés au début des années 90. Le ministre finlandais de la Défense a déclaré que le nombre de nouveaux appareils à acheter pourrait être supérieur ou égal au niveau actuel et espérait qu'il ne serait pas inférieur. Inquiétudes sur le Fonds européen de défense En tant que patron également de l'ASD (AeroSpace and Defence Industries Association of Europe), le président du GIFAS (Groupement des industries françaises aéronautiques et spatiales) a fait part de ses inquiétudes sur l'avenir du Fonds européen de défense (FED). "L'Europe de la Défense ne semble pas la priorité de l'ensemble de nos partenaires. Il faut veiller à le préserver. Elle est notamment utile pour développer de nouvelles technologies et d'abonder les programmes qui sont définis par plusieurs États européens", a-t-il rappelé. Et selon lui, un deuxième danger menace le FED. C'est "la persistance des États-Unis à vouloir faire accéder leurs sociétés à ces financements. Certains pays européens à l'Est du continent sont attentifs et sensibles aux appels américains". On n'est jamais trahi que par les siens... https://www.latribune.fr/entreprises-finance/industrie/aeronautique-defense/l-achat-des-f18-et-eurofighter-par-l-allemagne-est-plutot-une-bonne-chose-pour-la-france-eric-trappier-846130.html

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    How Will Coronavirus Change The Aftermarket?

    Alex Derber If the ongoing corona-crisis does effect a structural shift in the air transport market, both the production and aftermarket sectors will have to adjust. Much has been made of aviation's ability to weather previous external shocks such as 9/11, SARS and the financial crash, but the present upheaval is likely to outdo all others in its severity, and there is a good chance we won't see demand bounce back as quickly as in the past. In fact, the best comparison may not be with other external shocks at all, but rather with the profound impact that low-cost carriers (LCCs) had upon the established airline sector. Granted, this occurred region by region on a rolling basis over many years, rather than as a discrete global event like coronavirus, but the demand hit to full-service short- and medium-haul operations was huge. The LCCs also prompted significant changes in the MRO market, including: a move away from letter checks to more flexible maintenance programs; a rise in outsourcing and full-service maintenance contracts; and consolidation as larger MRO providers sought to enhance their nose-to-tail capabilities. So, what further changes might be wrought by the present crisis? Much will depend on the extent of the disruption and the demand profile thereafter, but certain tentative predictions can be made. For example: many airlines will probably fail; the survivors will emerge as smaller operations; many older aircraft will retire earlier; and business travel may never recover its pre-crisis highs. For the aftermarket this may mean: more competition for contracts and a need to find greater cost efficiencies; a greater focus on new-technology inspection, testing and repair capabilities, such as for carbon fiber and the latest engines; and a trend towards simpler cabins. Also a fair bet, of course, is that the most significant ramifications of coronavirus for the aftermarket are ones that almost no-one is considering currently. For an in-depth look at the factors that have shaped the MRO market to this point, see the next Inside MRO. https://aviationweek.com/mro/how-will-coronavirus-change-aftermarket

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