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October 15, 2018 | International, Aerospace

Air2030: A la rencontre de SAAB et du Gripen E

Alexis Pfefferlé

Lancement des rencontres BtoB

Jeudi 11 octobre 2018, Lausanne.

Première journée incontournable pour l'industrie suisse de la défense.

A l'initiative du Groupe romand pour le matériel de Défense et de Sécurité (GRPM) , de Swissmem, l'association faîtière des PME et des grandes entreprises de l'industrie suisse des machines, des équipements électriques et des métaux (industrie MEM) et du Bureau des affaires compensatoires à Berne, se tenait la première journée BtoB (Business to Business) dans le cadre de l'appel d'offre du programme Air2030.

Pour rappel, le programme Air2030 est en substance le projet d'acquisition par l'armée suisse de nouveaux jets de combat et d'un nouveau système de défense sol-air de longue portée sous la forme d'un arrêté de planification pour un coût maximal de 8 milliards de francs.

Au contraire de la votation de 2014 sur le Gripen, le peuple ne se prononcera cette fois pas sur le modèle d'avion mais uniquement sur l'enveloppe budgétaire souhaitée par le Département de Guy Parmelin.

Suite à l'appel d'offre lancée par Armasuisse en juillet 2017 pour la partie avions de combats, cinq constructeurs sont entrés dans la course.

Saab et son Gripen E, Dassault et son Rafale, Boeing et son FA 18 Super Hornet, Lookheed Martin et son F-35A et Airbus avec l'Eurofighter.

Particularité de cet appel d'offre, l'achat de nouveaux avions de combat devra faire l'objet d'une compensation industrielle à 100%, à savoir que le pays vendeur devra compenser l'achat de la Suisse par des achats d'un montant équivalent auprès de l'industrie suisse.

Dans le jargon, on appelle cela les affaires compensatoires ou l'offset industriel.

C'est ainsi que dans le cadre de l'acquisition des nouveaux avions de combat, les cinq constructeurs sont appelés à rencontrer les sociétés suisses avec lesquelles ils pourront potentiellement conclure des contrats.

L'enjeu est de taille, ces affaires compensatoires représentent près de CHF 8mia pour l'industrie suisse (dont 30% espérés en Romandie) et des possibilités très intéressantes de partenariats à long terme.

Par le biais de ce blog, j'ai décidé de partager avec vous quelques détails de ces journées incontournables pour l'industrie suisse de la défense.

SAAB en première ligne

Retour donc à Lausanne le 11 octobre, à 0800 comme disent les militaires.

L'ambiance est sobre, voire médicale, bien loin de l'image d'Épinal de la foire aux canons avec hôtesses slaves en pantalon treillis et kalachnikov.

Les femmes, j'en compte 2 sur 200, sont en tailleur et ça parle beaucoup suisse-allemand, quand bien même la même réunion s'est tenue la veille à Berne.

Après une introduction par le Président du Groupe romand pour le matériel de Défense et de Sécurité, c'est au Président du Switzerland Business Unit de SAAB d'entrer en scène.

Le discours est rodé, court, impactant.

Le Gripen E, version monoplace, est un avion de dernière génération, économique et facile à manœuvrer et à manutentionner.

Il peut notamment être ravitaillé en essence et munitions en 10 minutes par une équipe réduite et décoller sur une piste de 800 mètres. Pour une présentation en Suisse, l'exemple est parfait.

On en vient ensuite directement à la question des affaires compensatoires. On est là pour faire des affaires, ce n'est pas aujourd'hui que l'on vend l'avion.

Sur ce point, le discours est stratégique avec deux concepts martelés tout au long de la présentation, implantation à long terme et partenariats plutôt qu'achats.

Et SAAB soutient le discours par du concret, 25% des sociétés suisses présentes dans la salle sont déjà des fournisseurs de SAAB, et ce malgré l'échec de 2014, et un autre 20% est en cours de négociation.

De plus, SAAB possède des participations dans au moins quatre sociétés suisses actives dans l'industrie de défense et comme SAAB produit, en plus de ses avions, des voitures, des tanks, des bateaux et même des sous-marins, le potentiel de collaboration est énorme.

Sur l'aspect partenariat, les promesses sont alléchantes. Les sociétés suisses qui participeront au développement du Gripen E, si celui-ci était retenu, verront leurs technologies et produits intégrés au programme Gripen E et donc vendus aux autres pays intéressés par l'avion.

Avec 60 avions en commande pour la Suède, 36 pour le Brésil et trois appels d'offres en cours en au Royaume-Uni, en Finlande et en Bulgarie, le “contrat suisse” pourrait faire des petits.

Fin de la présentation, nous sortons boire un café ou un jus de pommes.

Je vois s'activer les représentants des sociétés suisses qui, dans quelques minutes, débuteront leur BtoB avec l'avionneur. Quinze minutes par société en tête à tête pour conclure, dans une sorte de speed-dating technique en col blanc.

GRIPEN E, points forts et points faibles

Pour conclure sur le Gripen E, j'ai retenu quelques points forts/faibles au terme de cette première présentation.

Points forts

  • Forte implantation suisse de SAAB, tant en matière industrielle qu'en terme de lobbyisme ;
  • Fort potentiel de partenariats en matière industrielle, militaire et civile ;
  • Investissements historiques en Suisse et accroissement souhaité sur le long terme ;
  • Transparence accrue dans les pays du Nord, notamment en matière de défense.

Points faibles

  • Faible poids de la Suède au sein de l'Europe dans une perspective géopolitique ;
  • Marché de la défense à l'export plus petit et plus faible que d'autres concurrents, notamment dans la perspective d'affaires compensatoires dans d'autres domaines que l'aviation.

Et si le Souverain disait non ?

Avant de quitter les lieux, voyant toutes ces personnes peaufiner leur speech et les organisateurs régler les derniers détails, me vient à l'esprit cette réflexion : Et si tout ça n'aboutissait à rien ?

En effet, ces rencontres BtoB, fruits de plusieurs mois de travail acharné des organisateurs et des industriels présents précèdent l'analyse des offres par l'armée et plus encore, le probable référendum.

Au bout du compte, il se pourrait bien que tout ce temps et cet argent investis ne servent à rien en cas de nouvel échec devant le peuple. Ce qui m'amène à la réflexion suivante, pourquoi diable le Département fédéral de la défense et des sports n'a-t-il pas pressé pour que l'on vote avant l'appel d'offre ?

Venir en 2020 devant le peuple avec l'argument que tout est déjà réglé et qu'il ne manque que la signature du souverain, c'est prendre un énorme risque. Espérons qu'il soit calculé.

ABE

Bon baiser de Suisse.

https://blogs.letemps.ch/alexis-pfefferle/2018/10/15/air2030-a-la-rencontre-de-saab-et-du-gripen-e/

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    NAVY General Dynamics Electric Boat Corp., Groton, Connecticut, is being awarded a $173,805,431 cost-plus-fixed-fee contract for engineering, technical, design agent and planning yard support for operational strategic and attack submarines. The contract provides for drawings and related technical data; design change documentation; logistics technical data; configuration management; hull, mechanical and electrical engineering; submarine safety design review; non-propulsion plant electrical system engineering; propulsion plant engineering; maintenance engineering; refit/availability technical support; on-site support; configuration change program design and installation support; configuration change program material support; submarine technical trade support; training and facility support; research development test and evaluation (Navy) program support; research and development submarine/submersibles support; miscellaneous special studies; temporary alteration support; modernization of submarine/submersible systems/subsystems; and affordability/cost reduction technical support. Work will be performed in Groton, Connecticut (70%); Kings Bay, Georgia (13%); Bangor, Washington (10%); Pearl Harbor, Hawaii (3%); North Kingston, Rhode Island (2%); and Newport, Rhode Island (2%), and is expected to be completed by September 2023. This contract includes options, which, if exercised, would bring the cumulative value of this contract to $1,043,513,079, and be complete by September 2023. Fiscal 2019 other procurement (Navy); 2019 operations and maintenance (Navy); and 2018 other procurement (Navy) funding in the amount of $24,556,100 will be obligated at time of award, and $4,415,300 will expire at the end of the current fiscal year. In accordance with 10 U.S. Code 2304(c)(1), this contract was not competitively procured (only one responsible source and no other supplies or services will satisfy agency requirements). The Naval Sea Systems Command, Washington, District of Columbia, is the contracting activity (N00024-19-C-2125). Massa Products Corp., Hingham, Massachusetts, is being awarded a $32,419,133 firm-fixed-price, indefinite-delivery/indefinite-quantity (IDIQ) contract for the design, document, manufacture, test, package and delivery of hydrophones. This requirement is to deliver hydrophones for new-construction platforms to support shipyard installation schedules and to replace failed hydrophones for all in-service platforms. As this is an IDIQ contract, in which only a minimum guarantee is established and all firm government requirements will be established at the order level, it does not include options. Work will be performed in Hingham, Massachusetts, and is expected to be completed by July 2024. Fiscal 2019 shipbuilding and conversion (Navy) funding in the amount of $1,051,578 will be obligated at time of award via the first delivery order and will not expire at the end of the current fiscal year. This contract was competitively procured via the Federal Business Opportunities website, with one offer received. The Naval Undersea Warfare Center Division Newport, Newport, Rhode Island, is the contracting activity (N66604-19-D-F900). Gryphon Technologies LC, Washington, District of Columbia, is being awarded a $23,842,331 cost-plus-fixed-fee, indefinite-delivery/indefinite-quantity services contract with cost reimbursable services for aircraft carrier program management, engineering, technical and logistics support services. The Naval Surface Warfare Center, Philadelphia Division, is the Navy's agent for the program management, engineering, technical and logistical support for hull, mechanical and electrical systems and equipment on Navy aircraft carriers. To execute these responsibilities, the Navy requires the support of engineering, technical, logistical and program management personnel to assist in the support of aircraft carrier type commanders and other Navy activities on Navy aircraft carriers while in port or underway. There are provisions for firm-fixed-price completion orders. As emergent requirements arise, work will be performed at various Navy bases, shipyards, repair facilities and contractor facilities in the continental U.S. and outside of the continental U.S., and is expected to be complete by July 2024. Fiscal 2019 shipbuilding and conversion (Navy) funding in the amount of $62,999 will be obligated at time of award and will not expire at the end of the current fiscal year. This contract was competitively procured via the Federal Business Opportunities website with two offers received. The Naval Surface Warfare Center, Philadelphia Division, Philadelphia, Pennsylvania, is the contracting activity (N64498-19-D-4022). BAE Systems Technology Solutions & Services, Rockville, Maryland, is being awarded a $23,456,568 modification (P00043) to a previously awarded cost-plus-fixed-fee contract (N00421-15-C-0008). This modification provides for services in support of the Naval Air Warfare Center Aircraft Division's Special Communications Mission Solutions Division, to support integrated communications and information systems radio communications for Navy ships. Work will be performed in St. Inigoes, Maryland, and is expected to be completed in July 2024. Fiscal 2019 working capital funds (Navy) in the amount of $4,000,000 will be obligated at time of award, none of which will expire at the end of the fiscal year. The Naval Air Warfare Center Aircraft Division, Patuxent River, Maryland, is the contracting activity. The Boeing Co., Seattle, Washington, is being awarded a $23,375,361 cost-plus-fixed-fee order (N00019-19-F-4058) against a previously issued basic ordering agreement (N00019-16-G-0001). This order procures contractor logistics support for the United Kingdom's (UK's) P-8A program and aircraft. Contractor logistics support includes initial acceptance and breakdown of four aircraft and provision of training with an eight-month detachment to the UK to establish initial operational capability as well as subsequent full operational capability, scheduled aircraft maintenance, support equipment maintenance, engineering reach back and technical assistance. Work will be performed in Lossiemouth, Scotland (59%); Seattle, Washington (21%); and Jacksonville, Florida (20%), and is expected to be completed in December 2020. Foreign military sales funds in the amount of $23,375,361 will be obligated at time of award, none of which will expire at the end of the current fiscal year. The Naval Air Systems Command, Patuxent River, Maryland, is the contracting activity. Aptim Federal Services LLC, Alexandria, Virginia, is being awarded a $15,309,450 firm-fixed-price task order 0005 (modification 02) under a multiple award construction contract for the cleaning, inspection and repair of mined-in-place military petroleum storage tanks (Red Hill Tanks 14, 17, and 18). The work to be performed provides for the additional repairs in Tank 17 as identified by Aptim Federal Services LLC, and subcontractor, Enterprise Engineering Inc.'s comprehensive American Petroleum Institute 653 out-of-service internal integrity inspection and suitability for service evaluation inspection report. After award of this modification, the total cumulative contract value will be $36,078,000. Work will be performed at Joint Base Pearl Harbor-Hickam, Hawaii, and is expected to be completed by May 2022. Fiscal 2016 working capital funds (Navy) in the amount of $15,309,450 are obligated at time of award and will not expire at the end of the current fiscal year. Naval Facilities Engineering Command, Hawaii, Joint Base Pearl Harbor-Hickam, Hawaii, is the contracting activity (N39430-15-D-1632). U.S. SPECIAL OPERATIONS COMMAND Gentex Corp., Simpson, Pennsylvania, was a awarded a $95,000,000 maximum, indefinite-delivery/indefinite-quantity, firm-fixed-price contract (H92403-19-D-0004) for the purchase of SOF personal equipment advance requirements (SPEAR) coxswain helmet systems, in support of U.S. Special Operations Command (USSOCOM) procurement division. Fiscal 2019 operations and maintenance funds in the amount of $150,000 are being obligated at time of award. This is a five-year contract with a two-year option period. The majority of work will be performed in Simpson and is expected to be completed by July 2024. This contract was awarded through full and open competition and two proposals were received. USSOCOM headquarters, Tampa, Florida, is the contracting activity. ARMY Walsh Federal LLC, Chicago, Illinois, was awarded a $52,929,000 firm-fixed-price contract for the construction of a new two-bay general purpose aircraft maintenance hangar. Bids were solicited via the internet with three received. Work will be performed in Burlington, New Jersey, with an estimated completion date of June 18, 2021. Fiscal 2018 military construction (Air Force) funds in the amount of $52,929,000 were obligated at the time of the award. U.S. Army Corps of Engineers, New York, New York, is the contracting activity (W912DS-19-C-0011). Pontchartrain Partners LLC,* New Orleans, Louisiana, was awarded an $8,000,000 firm-fixed-price contract for Mississippi River stone bank paving, Mississippi River and tributaries flood control, and channel improvement project. Bids were solicited via the internet with three received. Work locations and funding will be determined with each order, with an estimated completion date of Sept. 30, 2020. U.S. Army Corps of Engineers, Vicksburg, Mississippi, is the contracting activity (W912EE-19-D-0010). DEFENSE LOGISTICS AGENCY Northrop Grumman Systems Corp., Melbourne, Florida, has been awarded a $17,045,952 delivery order (SPRPA1-19-F-KY01) against a long-term contract (SPM4AX-12-D-9401) for E-2 aircraft high voltage power supplies. This is a firm-fixed-price contract. This was a sole-source acquisition using justification 10 U.S. Code 2304 (c)(1), as stated in Federal Acquisition Regulation 6.302-1. Location of performance is Florida, with an Oct. 30, 2021 performance completion date. Using military service is Navy. Type of appropriation is fiscal 2019 through 2022 Navy working capital funds. The contracting activity is the Defense Logistics Agency Aviation, Philadelphia, Pennsylvania. Northrop Grumman Systems Corp., Melbourne, Florida, has been awarded an $11,063,832 delivery order (SPRPA1-19-F-KY00) against a long-term contract (SPM4AX-12-D-9401) for E-2 aircraft power amplifier modules. This is a firm-fixed-price contract. This was a sole source acquisition using justification 10 U.S. Code 2304 (c)(1), as stated in Federal Acquisition Regulation 6.302-1. Location of performance is Florida, with an Oct. 30, 2022 performance completion date. Using military service is Navy. Type of appropriation is fiscal 2019 through 2022 Navy working capital funds. The contracting activity is the Defense Logistics Agency Aviation, Philadelphia, Pennsylvania. *Small business https://dod.defense.gov/News/Contracts/Contract-View/Article/1902689/source/GovDelivery/

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