22 janvier 2020 | International, Aérospatial, C4ISR

With this upgrade, these aircraft will have anti-jamming comms

By: Nathan Strout

The Air Force awarded Raytheon a $442 million contract Jan. 16 to develop new technology that will allow the B-52 and RC-130 aircraft to utilize the nation's advanced anti-jamming communications satellites.

The contract is part of the Family of Advanced Beyond Line-of-Sight Terminals (FAB-T) program, an effort to replace legacy communication terminals with secure, nuclear-survivable terminals capable of utilizing the nation's most secure communications satellites for protected communications — including Presidential and National Voice Conferencing — and nuclear command and control. In 2015, the Department of Defense divided the FAB-T program into two segments: the Command Post Terminals (CPT) subprogram, which will provide terminals for ground posts and E-4 and E6 aircraft, and the Force Element Terminal (FET) subprogram, which will place new terminals in B-52 and RC-135 aircraft.

The $442,265,464 cost-plus-incentive-fee undefinitized contract will provide for the latter, with Raytheon designing, developing, testing, integrating and providing logistical support for force element terminals for the two aircraft.

Once in place, the terminals will allow airmen within those aircraft to utilize a trio of highly advanced satellites: the Advanced Extremely High Frequency satellites, the Enhanced Polar System satellites, and the legacy Milstar satellites. The FAB-T terminals will also allow command and control of those three constellations.

According to the Government Accountability Office, the force element terminals are essential to the FAB-T program — without them, the program “cannot achieve its planned capabilities that are based on the interaction of bomber aircraft with intelligence, surveillance, and reconnaissance aircraft and CPTs.” The GAO also reports that due to delays in the FAB-T program, all six AEHF satellites are expected to be on orbit before the system is in place, resulting in an underutilization of costly satellite capabilities.

The same day, The FAB-T contracting office award Raytheon a $36,848,806 cost-plus-fixed-fee contract modification to develop a software encryption platform for the system approved by the National Security Administration. Work is expected to be completed by March 2023.

The Air Force Life Cycle Management Center also issued a Request for Information Jan. 15 seeking industry sources that can support the installation of the FAB-T Command Post Terminals worldwide. According to a May 2019 Government Accountability Office report, the CPT subprogram is expected to reach initial operating capability in June 2021 and full operational capability by March 2023. Raytheon is also the primary contractor for the CPT subprogram. Responses to that RFI are due Jan. 22.

https://www.c4isrnet.com/battlefield-tech/c2-comms/2020/01/21/with-this-upgrade-these-aircraft-will-have-anti-jamming-comms/

Sur le même sujet

  • Air Force tech and the Army's search for next-gen optics | Defense News Weekly Full Episode 9.25.21

    27 septembre 2021 | International, Aérospatial, C4ISR

    Air Force tech and the Army's search for next-gen optics | Defense News Weekly Full Episode 9.25.21

    See the latest tech at the Air Force Association's annual conference and compare scopes for the Army's NextGen weapon in this week's episode.

  • SCAF : Paris et Berlin ont trouvé un accord sur les moteurs du futur avion de combat européen

    29 novembre 2019 | International, Aérospatial

    SCAF : Paris et Berlin ont trouvé un accord sur les moteurs du futur avion de combat européen

    Par Michel Cabirol La France et l'Allemagne ont trouvé un accord sur l'organisation industrielle des moteurs. Dans un premier temps, Safran sera bien le maître d'oeuvre et MTU sous-traitant. Par la suite, les industriels vont créer une société commune à parité pour porter les contrats puis la certification du moteur. Rencontré la semaine dernière au salon aéronautique de Dubaï, le patron d'Airbus Defence & Space, Dirk Hoke, avait assuré à La Tribune que les difficultés du Système de combat aérien du Futur (SCAF) allaient être surmontées, y compris sur le difficile volet concernant les motoristes (Safran, MTU). Et de préciser que l'Allemagne et la France allaient "trouver une solution" sur l'organisation industrielle des moteurs du futur avion de combat européen, le programme NGF (Next Generation Fighter). C'est désormais chose faite, selon plusieurs sources concordantes. Le SCAF est donc enfin sur la piste de décollage. Si aucun aléa ne vient perturber la "phase de roulage"', le programme européen (Allemagne, France et Espagne) devrait décoller fin janvier avec la notification des contrats de Recherche et Technologie (R&T) sur les cinq piliers du projet, dont le fameux démonstrateur technologique sous la maîtrise d'oeuvre de Dassault Aviation qui est très attendu. Mais le temps presse. Et chaque minute compte, y compris celles des week-ends, pour être à l'heure du calendrier politique, comprendre, celui d'Emmanuel Macron et d'Angela Merkel. Une organisation industrielle enfin figée Paris et Berlin ont trouvé un accord oral, qui doit être désormais décliné par écrit. Dans la phase 1A (Recherche et Technologie), la France a obtenu que Safran soit clairement le maître d'oeuvre tandis que MTU se cantonne à un rôle de sous-traitant principal (main partner). Cette organisation était jusqu'ici contestée par MTU, lui même soutenu par le parlement allemand. Mais la France n'a pas cédé. C'était d'ailleurs une volonté très ferme de la France que d'équilibrer les rapports entre les industriels français et allemands sur le SCAF (Airbus Allemagne est maître d'oeuvre de trois piliers tandis que Dassault Aviation et Safran le sont pour un pilier chacun). "Ce schéma-là a fini par être agréé", explique-t-on à La Tribune. La direction générale de l'armement (DGA) voulait que "les responsabilités soient clairement affichées, contrairement à ce qui avait été fait pour le moteur de l'Airbus A400M", avait confirmé début octobre le Délégué général pour l'armement, Joël Barre, au Sénat. "Nous tenons donc à avoir un responsable par poste et nous sommes en discussion avec Safran et MTU de façon à ce que Safran joue ce rôle en matière de moteur, pour des raisons d'équilibre de partage industriel entre les postes", avait-il précisé. Ce qui avait provoqué un coup d'arrêt du programme SCAF en raison de l'hostilité de MTU, soutenu par le parlement allemand. Une société commune créée entre Safran et MTU Après la phase de R&T, Safran et MTU se sont engagés à créer une société commune à parité (50/50), dont la date de création et les contours doivent encore être négociés. Cette société portera les contrats et s'appuiera sur les compétences des deux sociétés mères. Mais la répartition des t'ches entre les deux industriels devra être cohérente en fonction de leur compétence (intégration pour Safran, services pour MTU). In fine, cette société portera la certification du moteur du futur avion de combat européen. Tous les acteurs concernés par ce dossier sont "alignés" sur ce schéma industriel, assure-t-on à La Tribune. La DGA n'attend plus désormais sur son bureau que les propositions techniques et financières des industriels, qui devraient arriver de façon imminente. Date butoir, le 6 décembre. Par ailleurs, la place d'Indra, le groupe espagnol que Madrid a désigné pour être son champion au sein du SCAF au grand dam d'Airbus, a également été réglée. Le groupe espagnol, qui sera un sous-traitant majeur de Dassault Aviation, ne sera pas seulement sur la photo, il sera bien dans le programme et obtiendra des contrats de R&T, affirme-t-on à La tribune. Par la suite, Indra aura une part définie selon le montant de l'investissement, que Madrid consentira dans le programme SCAF. Le dossier Propriété intellectuelle traité A Dubaï, le patron des activités défense d'Airbus s'était également montré résolument optimiste pour trouver une solution en vue de régler le dossier sensible de la propriété intellectuelle. D'autant que l'Allemagne a surpris en faisant la démonstration de son savoir-faire dans le domaine des systèmes de systèmes à travers un programme jusqu'ici secret. En effet, Airbus Allemagne a récemment dévoilé l'existence d'un démonstrateur de drone de combat furtif, baptisé LOUT (Low Observable UAV Testbed). Là aussi, la France et l'Allemagne ont trouvé un accord cadre où chaque industriel pourra protéger la propriété intellectuelle de ses compétences. Ce qui veut dire que Safran par exemple n'est pas obligé de transférer à MTU ses compétences sur les parties chaudes du moteur. En revanche, toutes les compétences nécessaires à l'établissement des études en commun sont partagées dans un cadre de droit d'usage. Clairement, tout ce qui est créé par les industriels dans le cadre de la coopération (Airbus/Dassault Aviation ou Safran et MTU par exemple), appartient de manière conjointe aux entreprises. En outre, les Etats peuvent s'en servir pour leurs besoins de défense. En revanche, pas question pour les industriels de transférer vers le civil des savoir-faire s'ils n'en ont pas la propriété intellectuelle. https://www.latribune.fr/entreprises-finance/industrie/aeronautique-defense/scaf-berlin-et-paris-ont-trouve-un-accord-sur-les-moteurs-du-futur-avion-de-combat-europeen-834088.html

  • Boeing could be out of the Air Force’s competition for next-gen ICBMs for good

    22 octobre 2019 | International, Aérospatial

    Boeing could be out of the Air Force’s competition for next-gen ICBMs for good

    By: Valerie Insinna WASHINGTON — Boeing's risk reduction contract for the Air Force's Ground Based Strategic Deterrent program is functionally cancelled, the company announced Oct. 21. “Boeing is disappointed in the Air Force's decision to not allot additional funding for the GBSD Technology Maturation and Risk Reduction (TMRR) contract,” said Boeing spokesman Todd Blecher. “The Boeing team has delivered substantial value under the contract, achieved all contract milestones on time and received strong performance feedback from the Air Force.” “Continuing Boeing's TMRR contract would advance the Air Force's objectives of maturing the missile system's design and reducing the risk for this critical national priority capability,” he added. GBSD is the Air Force's program to replace its existing Minuteman III intercontinental ballistic missiles, a major priority for the service as well as for U.S. Strategic Command, which oversees the operations of America's nuclear arsenal. Earlier on Monday evening, Politico reported that the Air Force had sent a letter to Boeing last week declaring its intent to stop funding the TMRR contract. Without additional money from the Air Force to continue work, Boeing expected its funding stream for the GBSD contract to be exhausted on Oct. 18, the company stated in an Oct. 16 letter to the GBSD program office at Hill Air Force Base, Utah. “The Air Force's decision not to allocate any further funding to the TMRR contract requires immediate and irrevocable actions by Boeing to wind down contract performance within the allotted funds. These measures include the reassignment of approximately 300 Boeing employees and the flow-down of a Stop Work notice to all suppliers working on the TMRR contract,” states the letter, which was obtained by Defense News. Air Force spokeswoman Capt. Cara Bousie told Defense News that the service had not cancelled Boeing's TMRR contract. However, she declined to comment on whether the Air Force had sent Boeing a letter stating its intention to curtail funding for the contract. Regardless of the semantics, a decision to cut short the TMRR contract would effectively hand the GBSD award to Northrop Grumman, the sole company competing against Boeing to produce the weapon system. Both Boeing and Northrop were awarded risk reduction contracts worth up to $359 million in 2017, beating out Lockheed Martin for the chance to bring their designs into the production stage. But Boeing withdrew from the GBSD competition in July, claiming that Northrop Grumman's purchase of one of the only two U.S. solid rocket motor manufacturers — Orbital ATK, now known as Northrop Grumman Innovation Systems — gave the company an unfair advantage in terms of being able to offer the lowest-cost system. In a July 23 letter, Leanne Caret, who leads Boeing's defense business, wrote that the current acquisition approach gives Northrop “inherently unfair cost, resource and integration advantages.” “We lack confidence in the fairness of any procurement that does not correct this basic imbalance between competitors,” she stated. Caret added that a joint bid between the two companies was unrealistic, as Northrop would have no incentive to partner with Boeing when it can put forward a solo bid. However, Boeing switched tactics about a month later, with Frank McCall, its director of strategic deterrence systems, telling reporters in September that the company hoped to persuade the Air Force to force Northrop to partner with it. “We think clearly it's time for the Air Force or other governmental entities to engage and direct the right solution. Northrop has elected not to do that,” McCall said during the Air Force Association's annual conference. “So, we're looking for government intervention to drive us to the best solution.” The Air Force did not take Boeing up on that suggestion. Nor did Northrop, which pointedly released its list of suppliers days before the AFA conference. The list — which featured Aerojet Rocketdyne, Collins Aerospace, Lockheed Martin and other major defense contractors — did not include Boeing. Boeing, in its letter to the program office, stated that the dissolution of the risk reduction contract could disadvantage the Air Force as it moves forward with the GBSD program, even if it ultimately opts to sole-source from Northrop. “The Government's decision also prevents Boeing from completing the work left to be performed under the TMRR contract, including the major milestones of a successful Software System Review and Preliminary Design Review,” it said. "We believe this work would provide substantial value to the Government, irrespective of the fact that Boeing will not participate as a prime offeror under the current EMD [engineering, manufacturing and development] solicitation structure for the next phase of the GBSD program. In September, McCall pointed to Boeing's ongoing risk reduction work on GBSD as a positive sign that the service may not be ready to sole-source the program to Northrop. “The service is maintaining our work," he said. “They continue to accept our deliverables, continue to fund our contract. So, I think we're in good shape with the service.” But with the TMRR contract revoked, Boeing's last hope may be an appeal to Congress. Sen. Doug Jones of Alabama as someone who has already raised shown support for Boeing's position, McCall said in September. McCall declined to name others, but should this turn into a legislative fight, it could come down to Boeing's supporters – with strongholds in Alabama, Washington and Missouri – versus those of Northrop Grumman. https://www.defensenews.com/smr/nuclear-arsenal/2019/10/22/boeing-could-be-out-of-the-air-forces-competition-for-next-gen-icbms-for-good

Toutes les nouvelles