19 septembre 2019 | Local, Aérospatial

Mitsubishi Aircraft Corporation announces plans to open SpaceJet Montreal centre

Mitsubishi Aircraft Corporation announced plans to establish their footprint in the Montreal region of Quebec. Having launched the Mitsubishi SpaceJet family of aircraft earlier this year, and opening a U.S. headquarters in Renton, Wash., the company seeks to prepare for the next phase of its global growth.

“As a Japanese company with a global market, we are building a strong global presence in order to position the Mitsubishi SpaceJet family for success,” said Hisakazu Mizutani, president, Mitsubishi Aircraft Corporation. “We have great respect for the achievements and capabilities in Quebec and are excited to be here.”

The birthplace of commercial aviation in Canada, Quebec has a long history of innovation and contribution in the regional category of aircraft. As a result, it is a world-renowned aerospace hub and home to leading air and space companies, including some of Mitsubishi Aircraft's existing partners.

“Our Montreal presence adds to our footprint in major global aerospace hubs, including Nagoya and Washington State,” said Alex Bellamy, chief development officer. “Since introducing our product family in June, we have had an overwhelmingly positive response, and we are intent on building the team that allows us to fully support our airline partners and customers. Quebec is an obvious choice for us.”

In its first year in the Montreal area, Mitsubishi Aircraft Corporation intends to create around 100 jobs focused on certification and entry into service of the Mitsubishi SpaceJet products. The company plans to increase that number in the following years. The office will be located in the Boisbriand area.

“This is an exciting moment for the company,” said Jean-David Scott, vice-president, SpaceJet Montreal Center, “I am proud to be a part of the team that is focused on the future of regional aviation and bringing opportunities to the region.”

The company will hold a recruitment fair on Saturday, Sept. 21st at Montreal Grandé (1862 Rue le Ber). The company invites experienced aerospace professionals with a focus on product development to attend.

https://www.skiesmag.com/press-releases/mitsubishi-aircraft-corporation-announces-plans-to-open-spacejet-montreal-center

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    Les Alpha-Jet de la Défense vendus à la société canadienne Top Aces. La Défense belge a revendu 25 de ses anciens avions d'entraînement Alpha-Jet à une société canadienne, Top Aces, spécialisée dans l'entraînement au combat aérien au profit de différentes forces aériennes. Depuis la fermeture de l'école franco-belge de pilotes de chasse de Cazaux en France le 11 octobre 2018, les Alpha-Jet ont été retirés du service. Ils sont encore restés un an en France à disposition de l'Armée de l'Air française le temps de solder les comptes de l'AJeTS. Depuis leur retour en Belgique, ils sont stockés sur la base de Beauchevain. La société canadienne Top Aces serait responsable du démontage et du transport des appareils selon l'agence Belga. Le dossier de la vente des Alpha-Jet a été lancé en 2018. Neuf candidats avaient été retenus par la Défense en décembre 2019 et devaient soumettre une nouvelle offre. La société canadienne Top Aces possède déjà une vingtaine d'Alpha-Jet utilisée par la Luftwaffe, l'armée de l'air allemande, plus 7 A-4 Skyhawk et les 3 Learjet 35 (sans compter d'autres appareils civils en plus petites quantités). Des F-16 devraient bientôt les rejoindre pour compléter l'offre. Selon le blog français Lignes de Défense, cet achat n'est pas surprenant car Top Aces fait partie des sociétés choisies par l'USAF, l'armée de l'air américaine, pour le gros contrat d'externalisation des services ADAIR (adversary air). Top Aces se doit donc d'augmenter sa flotte d'Alpha-Jet. D'autres armées de l'air font appel à ses services pour l'entrainement de leurs pilotes (la Luftwaffe, la Royal Canadian Air Force et la Royal Australian Air Force). Ces programmes comprennent tant le combat air-air qu'air-sol (formation de JTAC), la défense anti-aérienne à partir de navire ou encore la réalisation de mission ISR. L'entreprise emploie une quarantaine de pilotes issu des armées de l'air américaine, canadienne, allemande et australienne (dont une grande partie est diplômée de l'école Top Gun). L'Alpha-Jet est un appareil de conception franco-allemande qui a effectué son premier vol en 1973 et qui est entré en service dans différentes armées de l'air en 1979. Il a été un réel succès de l'aéronautique avec plus de 500 appareils construits et une carrière loin d'être terminée. Conçu en deux versions (entrainement et attaque au sol), 12 armées de l'air à travers le monde y ont ou y ont eu recours. La Belgique a commandé 33 appareils, assemblés par la SABCA, et livrés entre 1978 et 1980. Quatre d'entre eux ont été perdus durant leur carrière. Durant presque quinze ans et jusqu'en 2018, 165 pilotes de chasse de la Composante Air ont été formés à Cazaux en France au sein de l'école franco-belge de pilotes de chasse sur l'Alpha-Jet. Avec la décision de ne pas remplacer les Alpha-Jet, la Défense s'est tournée vers l'Euro-NATO Joint Jet Pilot Training (ENJJPT), une école installée sur la base aérienne Sheppard, dans le nord du Texas, pour former ses pilotes de chasse. La formation est moins coûteuse pour la Défense belge. En 2017, le ministre de la Défense Steven Vandeput estimait à environ 1,3 millions de dollars la formation de 18 mois aux USA. « L'économie pour la Défense est difficile à chiffrer mais, étant donné qu'il n'y aura pas d'investissement dans un nouvel avion d'instruction (le life cycle cost étalé sur 20 ans pour une flotte d'environ 15 avions est estimé à +/- 750 millions d'euros) et qu'on pourra aussi épargner sur les coûts d'infrastructure et de personnel, on peut présumer que celle-ci sera importante », expliquait-il dans une réponse écrite à la député Karolien Grosemans (N-VA). Le personnel détaché est aussi moins important passant de 40 personnes (pilotes, personnel administratif et techniciens) à 10 personnes. En plus d'économies de coût et personnel, le ministre Steven Vandeput défendait ce choix par l'absence de solution alternative au niveau européen, l'Armée de l'Air française n'ayant à cette époque pas encore de solution pour son Fast Jet Training. Actuellement, les élèves pilotes suivent un tronc commun de formation sur les Marchetti à Beauchevain avant de se séparer dans leur filière spécifique. Mais le ministère de la Défense envisage aussi de recourir à l'outsourcing au lieu de remplacer les Marchetti, qui arrivent en fin de vie. Les pilotes d'avions de transport ou d'hélicoptères sont toujours formés en France. Article co-écrit avec Pierre Brassart https://defencebelgium.com/2020/07/09/les-alpha-jet-de-la-defense-vendus-a-la-societe-canadienne-top-aces/

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    Canadian special forces will receive three new surveillance aircraft - aircraft expected 2022

    DAVID PUGLIESE The three Beechcraft King Air planes, to be based at CFB Trenton in Ontario, will be outfitted with sensors and equipment to intercept cell phone and other electronic transmissions. Canadian special forces and, potentially, other government departments will use them for missions overseas and in Canada. The agreement for the aircraft was finalized on April 26 with the U.S. government. Three aircraft and equipment will be delivered in the spring of 2022, the Canadian Forces noted. The federal government is also setting up a competitive process to select a company to maintain the aircraft and related systems for a potential period of 20 years. A Request for Proposals is expected sometime this summer. The agreement signed with the U.S. government is for $188 million (CAN). The value of the project is estimated at $247 million. The funding includes the acquisition of the aircraft and prime mission equipment from the U.S. and an initial portion of the associated in-service support of the aircraft. The main contractor is Beechcraft in Wichita, Kan. Canadian companies had wanted to provide the aircraft and on-board equipment, and several have formed alliances with U.S. firms who supply the Pentagon with the same or similar aircraft. But the Canadian military decided it needed the planes more quickly than they believed Canadian companies could deliver, and that U.S. security regulations governing the on-board sensor equipment might cause delays. As a result, it determined the U.S. government was the only supplier capable of providing the planes. DND has declined to provide an estimate of what that long-term support would cost taxpayers. RCAF pilots will fly the aircraft but members of the Canadian Special Operations Forces Command will operate the specialized equipment in the planes. The planes will be outfitted with electro-optical sensors that would allow the aircraft to track the movement of individuals and vehicles on the ground. Canadian special forces had access to similar aircraft in Afghanistan to track and target insurgents. https://ottawacitizen.com/news/national/defence-watch/canadian-special-forces-will-receive-three-new-surveillance-aircraft-aircraft-expected-2022

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