3 décembre 2021 | International, Aérospatial

Le spatial-militaire, un nouveau champ de bataille

Tandis que les tensions dans le domaine spatial s'accroissent à l'échelle mondiale, la France a investi résolument dans le secteur, ambitionnant de devenir la seconde puissance militaire occidentale du domaine, derrière les Etats-Unis. Dans cette optique, le Commandement de l'Espace (CDE), créé en 2019, a lancé plusieurs chantiers ambitieux pour permettre à la France de disposer, en 2025, d'une liberté d'action et d'assurer la défense de sa souveraineté dans le domaine spatiale. Aussi, la doctrine, la stratégie capacitaire, l'organisation et la création d'expertises constituent les quatre axes qui ont structuré les travaux de l'état-major du CDE. Interviewé par Air & Cosmos, le général Friedling, premier commandant du CDE, détaille les différents défis que la France et ses armées doivent relever afin de conserver leur rang et d'améliorer sans cesse leurs capacités. La France est en effet la deuxième force spatiale de l'OTAN, et considérée comme l'« allié le plus capable des Américains dans ce domaine », selon le général Friedling.

Air & Cosmos du 3 décembre

Sur le même sujet

  • Aérospatial : l'Onera, une pépite oubliée ?

    9 décembre 2019 | International, Aérospatial

    Aérospatial : l'Onera, une pépite oubliée ?

    L'organisme de recherche sur lequel repose en grande partie la dissuasion nucléaire, la surveillance spatiale ou le renseignement des armées, se débat avec un budget contraint et des injonctions contradictoires. Par Anne Bauer Publié le 9 déc. 2019 à 8h00 L'Office national d'études et de recherches aéronautiques (Onera) est-il négligé ? Après une audition de son président, Bruno Sainjon, le Sénat a appelé le ministère des Armées à doter les finances de ce spécialiste de la recherche aéronautique de moyens à la hauteur des ambitions. Les « appels répétés pour doter enfin l'Onera de moyens au niveau de son excellence scientifique et technologique n'ont toujours pas été entendus par le gouvernement », s'indigne la Commission des affaires étrangères et de la défense. La querelle n'est pas nouvelle mais elle prend un mauvais tour. Dans le monde aéronautique, spatial et de défense, l'Onera (1910 salariés dont 291 doctorants) est jugé comme un outil stratégique. Les pales du nouvel hélicoptère léger des armées (le Guépard d'Airbus) sont issues de sa recherche. La France lui doit aussi son système de surveillance de l'espace (Graves). Quant à la dissuasion nucléaire, elle ne serait pas crédible sans les recherches menées par l'Onera sur les statoréacteurs et désormais les superstatoréacteurs (vitesse supérieure à Mach 6). Dans le renseignement enfin, les armées exploitent les techniques radars de l'Onera pour voir par tous les temps et au-delà de la ligne d'horizon. Budget bloqué Pourtant malgré ce palmarès, la subvention (106 millions d'euros prévus en 2020) versée à l'établissement par le Ministère des Armées, n'a quasiment pas varié depuis 2015. En outre, l'établissement, qui a fêté ses 70 ans, voit ses effectifs et ses salaires plafonner à un niveau inférieur à 2015, ce qui le met en danger pour garder ses chercheurs de haut niveau. Alors que l'enveloppe budgétaire consacrée à la recherche est en nette hausse dans le projet de budget 2020, la mise à l'écart de l'Onera est surprenante. Sa recherche étant duale : militaire et civile, l'Office est mal défendu au sein de la Défense, qui souhaiterait que les industriels (Safran, Thales, Airbus, etc.) mettent davantage au pot. En 2019, l'Onera a décroché 120 millions d'euros de contrats en sus de sa subvention, portant ainsi son budget à 235 millions d'euros. Revoir le contrat d'objectifs « L'Onera est une pépite technologique de niveau mondial mais cela ne pourra durer si nous continuons à le sous-doter alors que nos partenaires et concurrents accélèrent leur effort », avertit Christian Cambon, président de la Commission Affaires étrangères et défense au Sénat. De fait, la multiplication des projets prévus par le ministère des Armées plaide pour une renégociation du contrat d'objectifs de l'Onera, qui remonte à 2016. Avant que le gouvernement ne décide de renforcer sa lutte anti drone , ne crée un commandement militaire de l'espace ou ne décide de réaliser en coopération avec l'Allemagne le système de combat aérien du futur (programme Scaf). C'était aussi avant que l'Agence spatiale européenne ne décide d'aider la réalisation de petits lanceurs, alors que l'Onera a fait voler cet été un démonstrateur de système de lancement aéroporté de petits satellites, le système Ataïr. Le projet est gelé alors qu'il est essentiel pour l'avenir. Enfin, l'Onera attend avec impatience de savoir quel rôle jouer pour le Scaf, sachant que son homologue, le DLR, a déjà contractualisé avec l'armée allemande ses recherches sur le sujet. https://www.lesechos.fr/industrie-services/air-defense/aerospatial-lonera-une-pepite-oubliee-1154727

  • Turkey's parliament ratifies Finland's NATO application | CBC News

    30 mars 2023 | International, Autre défense

    Turkey's parliament ratifies Finland's NATO application | CBC News

    Finland is set to join NATO following ratification of its membership by the Turkish government ? the last holdout among the 30 nations in?the military alliance.

  • How airmen can work together for persistent ISR

    9 octobre 2019 | International, C4ISR

    How airmen can work together for persistent ISR

    By: Brig. Gen. Gregory Gagnon and Lt. Col. Nishawn Smagh There is always a next war. Great power competition is here. Now is the time, while the United States maintains a position of strength, to ensure we are not outmatched, out-thought, or out-witted. Rapidly and realistically positioning the Intelligence, Surveillance, and Reconnaissance enterprise for first-mover advantage in today's data-driven environment is beginning with purposeful urgency. The past paradigm: crew-to-aircraft model During our careers, the Air Force ISR enterprise grew in both capability and capacity. In the late 1990s, the Air Force operated an ISR enterprise dominated by manned aircraft, each with their own specialized team operating unique systems that turned data into initial intelligence. Only a few organizations could turn raw airborne sensor data into intelligence in near-real time. We were only beginning to move data to the analyst, versus deploying the analyst to the data. As battlefield demand of ISR grew, we scaled up. We were fortunate to help build and execute airborne intelligence operations on a global scale, connected via a global network — we called them “reachback” operations. Reachback operations were the first step in transmitting ISR sensor collection across the globe in seconds. Even today, few nations can conduct this type of ISR operational design. The enterprise has continued to advance, achieving fully distributed operations around the world. We also made it possible to remove humans from aircraft, allowing missions to fly nearly three times longer and expand the data available to exploit. Correspondingly, the Air Force increased the number of organizations that could accept data and create intelligence. Following 9/11, our nation's needs changed; the fight necessitated the Air Force grow its capacity to deliver intelligence for expanded operations in the Middle East. We bought more unmanned vehicles, trained more ISR Airmen, and created more organizations to exploit data. Collection operations were happening 24/7 and most sorties required multiple crews to fly, control sensors and turn collection tasks into intelligence. As reachback operations grew, they became the Distributed Common Ground System and developed the ability to exploit aircraft sensor data. This growth was significant, but at the tactical level we employed the same crew model and simply grew at scale. This resulted in manpower growth, but also in disparate, distributed crews working similar tactical requirements with little unity of effort or larger purpose. This limited the ability of ISR airpower to have broader operational effects. While suitable for counter-terrorism, history tells us this approach is ill advised for great power conflict. Observe and orient: the data explosion and sense-making The traditional crew-to-aircraft model for exploitation must fast forward to today's information environment. The Pentagon has shifted its guidance to this new reality. The Defense Department recently declared information a seventh core function, and the Air Force's formal ISR flight plan maps a course for digital-age capabilities to turn information into intelligence. This “sense-making” must be able to handle both the complexity of a diverse information environment and scale to contend with an exploding volume of data. Access to expanded data sets, from diverse collection sources and phenomenology, is near and urgently needed. The Department's focus on artificial intelligence and machine learning in this realm remains stable and necessary. The next step is to retool how we task, organize, and equip both intelligence collection and analytic crews. As the Pentagon focuses on open architectures, artificial intelligence and machine learning, and data standards, the field is rapidly moving out. Air Combat Command , the Air Force lead command for ISR, is attacking the crew-to-aircraft model to test a sensor-agnostic approach using multiple data sources to address intelligence requirements. Cross-functional teams of Airmen are now assigned broader operational problems to solve, rather than a specific sensor to exploit. This will change joint and service collection management processes. ACC is tackling this future. We are supporting Air Force commanders in Europe and the Pacific with a pilot project that allows Airmen to explore these sensor-agnostic approaches. An additional element to our future success is partnering with our joint and allied partners, as well as national agencies, to bring resources, tools, and insights to bear. As we field the open architecture Distributed Common Ground System, we are shifting the focus from airmen operating specific sensors to airmen leveraging aggregate data for broader analysis. Headquarters Air Force and ACC are installing technologies to ensure readiness for the future ISR enterprise. Cloud technology paired with artificial intelligence and machine learning promises to speed human-machine teaming in generating intelligence across warfighting domains at the speed and scale necessary to inform and guide commanders. Underpinning this effort is a new data strategy and agile capability development for rapid prototyping and fielding. The Defense Department and the Air Force must continue to prioritize this retooling. Our adversaries see the opportunities; this is a race to the future. Situational awareness in the next war will require the development and fielding of AI/ML to replace the limited and manpower-intensive processes across the Air Force ISR enterprise. Employing AI/ML against repetitive data exploitation tasks will allow the service to refocus many of its ISR Airmen on AI/ML-assisted data analysis and problem solving. ISR and multi domain command and control ... enabling decide and act A headquarters-led initiative, with eyes toward a joint capability, is the creation of a collaborative sensing grid that operates seamlessly across the threat spectrum. Designs call for a data-centric network of multi domain platforms, sensors, and airmen that work together to provide persistent ISR. Equipped with manned and unmanned platform sensors capable of computing via AI/ML, these capabilities will link commanders to real-time information, plus tip and cue data from sensors-to-sensors, joint commanders, and weapons. This collaborative sensing grid is a foundational element for multi domain command and control . The vision of MDC2 is to outpace, outthink and outmaneuver adversaries. Creatively and rapidly applying new technology to operational problems is a long-held characteristic of airmen. Our DCGS airmen are no different. Non-material solutions deserve as much attention as hardware. This pilot project is our vanguard initiative to prepare for rapidly changing future systems environments. https://www.c4isrnet.com/opinion/2019/10/08/how-airmen-can-work-together-for-persistent-isr/

Toutes les nouvelles