31 mai 2019 | International, Aérospatial

Le français Parrot retenu par l’armée américaine pour construire des drones de reconnaissance

Sérieusement concurrencée par DJI sur le domaine des drones grand public, la marque française Parrot élargit son horizon. Elle travaille de plus en plus sur des engins destinés aux professionnels et pourrait bientôt décrocher un contrat de grande ampleur.

La firme a en effet été retenue (avec cinq autres sociétés) par le département de la Défense des États-Unis pour un appel d'offres visant à développer et à prototyper une nouvelle génération de drones compacts, de courte portée et dédiée à la surveillance (« Short Range Reconnaissance drone » ou SRR). Il semblerait donc que la méfiance envers les acteurs chinois (majoritaires) du secteur fasse le bonheur des autres.

Henri Seydoux, président et PDG de Parrot, a réagit à l'annonce de la sélection :

« Parrot est fier d'avoir été sélectionné par l'U.S. Army pour travailler sur ce projet hautement stratégique [...] Nous comprenons parfaitement combien un drone ultra-compact, à l'instar de la plateforme de drone ANAFI, possède les atouts pour devenir un élément central de la défense. Nous sommes impatients de mettre à profit l'excellence de notre R&D pour répondre aux plus hautes exigences de l'U.S. Army afin d'intégrer l'efficacité offerte par les drones dans leurs opérations et d'accompagner la plus importante force armée et de défense au monde. »

Ledit programme a en effet alloué 11 millions de dollars de dollars à ces six acteurs afin qu'il puisse rapidement mettre au point un drone capable d'être déployé rapidement sur le terrain par les soldats. Il permettra ainsi de disposer d'un meilleur champ de vision et d'une « compréhension immédiate et élargie » de l'environnement dans lequel ils évoluent.

Évidemment, l'armée a défini plusieurs objectifs que l'appareil doit remplir pour être sélectionné. Il devra notamment bénéficier d'un temps de vol de 30 minutes et d'une portée allant jusqu'à 3 kilomètres. Son poids ne pourra excéder 1,3 kg/ Il faudra qu'il soit opérationnel en moins de 2 minutes et doit pouvoir être transporté dans les sacs à dos standards utilisés par les soldats. Rien qui ne paraisse impossible à réaliser pour la firme, qui joue très gros sur ce marché.

https://www.journaldugeek.com/2019/05/30/le-francais-parrot-retenu-par-larmee-americaine-pour-construire-des-drones-de-reconnaissance/

Sur le même sujet

  • US to build new nuclear gravity bomb

    29 octobre 2023 | International, Terrestre

    US to build new nuclear gravity bomb

    Experts say this new higher-yield nuclear bomb appears intended to pave the way for retiring the older B83 megaton bomb.

  • Italy lays out plans to buy up to eight new sensor-loaded Gulfstreams

    3 décembre 2020 | International, Aérospatial

    Italy lays out plans to buy up to eight new sensor-loaded Gulfstreams

    By: Tom Kington ROME – Italy is planning to buy up to eight new Gulfstream signals intelligence aircraft and build a maintenance hub for similar aircraft operated by other nations around the Mediterranean. The plans, which were outlined in documents supplied to the Italian parliament, would reinforce Italy's signals intelligence capability as the Mediterranean becomes a flashpoint for regional tensions with neighbors like Turkey and Egypt tussling over the future of lawless Libya. The Italian acquisition was first mentioned in this year's budget document, released in October, which cited the need for ‘multi-mission, multi-sensor' Gulfstream G-550 jets and listed an outlay of 1.23 billion euros. An illustration of the aircraft in the document resembled Israel's ‘Shavit' Signals Intelligence Gulfstream, while the required capabilities listed included command and control, “electronic superiority” and “electronic protection of forces.” Now, the government has sent parliament a second document giving more details of the plan ahead of a vote by the parliamentary defense commission on the purchase. The document calls for the purchase of two aircraft which have already been converted for Sigint missions and equipped with the required systems before the purchase of a further six G-550 jets ready for subsequent conversion. Analysts have suggested the need to buy the unconverted aircraft quickly is due to the Gulftstream G550 going out of production. The aircraft would be based at the Italian Air Force's Pratica di Mare base south of Rome, which is already home to the two Gulfstream 550 Conformal Airborne Early Warning aircraft Italy purchased from Israel's IAI in 2012. With up to 10 G-550s in its fleet, Italy would build up a maintenance operation which would not only serve its own aircraft but be able to “offer services to the Gulfstream fleet operating in Europe and the Middle East, with about 200 jobs created,” the document stated. No indication was given about which company would be contracted to supply the two converted jets or carry out the conversion work on the other six, but the document stated that “given the complexity” of the program, a non-Italian contractor would be brought in. National offset work would be sought the document stated. Funding for the buy is due to kick off next year and will stretch out to 2056 stated the document, which has been seen by Defense News. https://www.defensenews.com/global/europe/2020/12/02/italy-lays-out-plans-to-buy-up-to-eight-new-sensor-loaded-gulfstreams

  • Industry group unveils cyber vetting process for non-military drones

    23 février 2023 | International, Aérospatial, C4ISR

    Industry group unveils cyber vetting process for non-military drones

    Green UAS builds on a DIU program called Blue UAS, which established a streamlined process for DoD to certify U.S.-made drones for military use.

Toutes les nouvelles