16 décembre 2022 | International, Aérospatial

Gripen officially joins Brazil’s operational fighter fleet

The Gripens will become operational and officially part of the line-up of fighter jets belonging to the 1st Aviation Group.

https://www.defensenews.com/air/2022/12/16/gripen-officially-joins-brazils-operational-fighter-fleet/

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  • Dassault, Airbus, Safran et MTU joueront les premiers rôles dans le futur avion de combat franco-allemand

    23 novembre 2018 | International, Aérospatial

    Dassault, Airbus, Safran et MTU joueront les premiers rôles dans le futur avion de combat franco-allemand

    HASSAN MEDDAH La ministre des armées Florence Parly et son homologue allemande Ursula Von der Leyen attribueront l'an prochain aux industriels européens les premiers contrats d'études pour affiner l'architecture du système aérien de combat du futur et préparer les premiers démonstrateurs. Elles ont déjà confirmé les noms des heureux élus. Quid de Thales? Les avionneurs Dassault Aviation et Airbus ainsi que les motoristes français et allemand Safran et MTU vont enfin pouvoir faire plancher leurs équipes sur le programme SCAF, le système de combat aérien du futur. Il s'agit du principal programme de coopération franco-allemand dans le domaine de la Défense avec le programme de char de combat du futur. Le futur chasseur devra remplacer à l'horizon 2035-2040 le Rafale français et l'Eurofighter déployé dans les armées allemandes. Se mettre au travail En marge de la réunion des ministres des affaires étrangères et de la Défense qui a démarré à Bruxelles le 20 novembre, la ministre française des armées Florence Parly et son homologue allemande ont fait un point sur leurs grands programmes militaires en coopération. Le délégué général de l'armement Joël Barre et son vis-à-vis allemand étaient également présents. Les partenaires ont décidé d'attribuer les premiers contrats d'études aux industriels dans le courant de l'année 2019 pour éviter de prendre tout retard. "La réunion avait pour but de clarifier l'architecture industrielle des programmes en coopération. Ces études lancent réellement le programme SCAF. Les industriels vont pouvoir se mettre au travail", souligne une source proche de la ministre française des Armées. Un premier contrat d'études générales sera confié début 2019 à Dassault Aviation et Airbus qui se partageront le leadership. Il s'agit de définir l'architecture et le concept du système de combat aérien du futur, qualifié de système de systèmes, avec en son cœur une flotte d'avions de chasse en communication avec des avions de renseignement, des satellites, des drones, des infrastructures terrestres.... Il faudra répondre notamment au type et au nombre de drones qui intégreraient un tel dispositif. Cette étude devrait durer environ deux ans. L'objectif est de présenter les grands choix d'architecture du SCAF en 2021. Quid de Thales Deux autres contrats d'études ont été également décidés en vue de préparer des démonstrateurs, étape majeure en vue de dérisquer un programme d'une telle envergure. Il est prévu qu'elles soient lancées au plus tard au moment du Bourget en juin 2019. La première étude concerne le démonstrateur lié à l'appareil lui-même. Dassault Aviation, désigné leader de cette étude, est ainsi confirmé dans son rôle de chef de file industriel du programme SCAF. Il travaillera avec Airbus comme sous-traitant. La seconde étude concerne le démonstrateur pour le moteur. Safran, fabricant du moteur M88 du Rafale est désigné comme maître d'œuvre leader. Il retrouvera une vielle connaissance, le motoriste allemand MTU avec lequel il a déjà collaboré sur le moteur de l'A400M, l'avion de transport militaire d'Airbus Military. En avril dernier, au salon aéronautique de Berlin, Dassault Aviation et Airbus avaient confirmé leur volonté de collaborer sur le programme SCAF. "Nos deux entreprises s'engagent à travailler ensemble de façon pragmatique et efficace. Notre feuille de route commune pour le programme SCAF comprendra des propositions pour le développement de démonstrateurs à partir de 2025", avait alors précisé Eric Trappier, PDG de l'avionneur français. Thales, qui produit l'électronique du Rafale mais n'est pas mentionné en premier rang dans l'attribution des études, fait figure de grand perdant. "Il sera sur la photo finale" souligne toutefois une source proche de la ministre française de la Défense soulignant le caractère crucial de son expertise dans le domaine dit de système de systèmes. Aucun montant n'a été précisé pour le coût des études. Le programme d'un avion de combat de nouvelle génération se chiffre toutefois en dizaines de milliards d'euros. La France et l'Allemagneont déjà rappelé qu'ils comptaient ouvrir leur collaboration a d'autres pays européen et notamment l'Espagne. Quant au Royaume-Uni, il s'est engagé sur un projet d'avion alternatif avec le soutien de l'Italie. https://www.usinenouvelle.com/article/dassault-airbus-safran-et-mtu-joueront-les-premiers-roles-dans-le-futur-avion-de-combat-franco-allemand.N772314

  • Pentagon’s central AI office wants to standardize its acquisition process

    2 septembre 2020 | International, Aérospatial, Naval, Terrestre, C4ISR, Sécurité, Autre défense

    Pentagon’s central AI office wants to standardize its acquisition process

    Andrew Eversden WASHINGTON — The Pentagon's top artificial intelligence office released a request for information Aug. 28 outlining interest in establishing a new acquisition approach for standardizing the development and procurement process for AI tools. According to the solicitation, the Joint Artificial Intelligence Center is “considering” starting a competition for a 501(c) nonprofit manager or managers of its prototype “Artificial Intelligence Acquisition Business Model” that looks to use other transaction authorities to more quickly purchase AI products. The JAIC's prototype business model could deliver “AI capabilities through meaningful market research/front-end collaboration and optimal teaming arrangements of both traditional and non-traditional companies for AI product procurement,” the RFI said. If the plan moves forward, the JAIC would also “explore the possibilities of using the model to enable agile AI acquisition processes to the DoD at scale.” The JAIC is the Defense Department's main hub for artificial intelligence and is responsible for increasing adoption of AI across the department. It works with the services and combatant commands to develop AI tools that have practical use. To meet the military's needs, the JAIC uses the traditional government contracting process, known as Federal Acquisition Regulation-based contracts, and works with the General Services Administration, the Defense Information Systems Agency and the Defense Innovation Unit. The traditional acquisition strategy currently being used is unlikely sufficient enough to help the JAIC carry out its mission, the RFI stated. “To scale this strategy to other DoD service requirements or respond to emergent requirements such as COVID-19 is challenging and may not be the most efficient use of acquisition tools,” the RFI read. “The JAIC will therefore prototype a new AI Acquisition Business Model to assess the potential for non-FAR-based contracts mixed with FAR-based contracts to meet JAIC requirements.” JAIC's goals are to streamline awards while maintaining flexibility between FAR and non-FAR awards, and to maximize competition while minimizing restrictions, the RFI explained. The JAIC recently awarded major contracts through DISA and GSA. In May, it awarded a five-year contract with an $800 million ceiling to Booz Allen Hamilton through the GSA for its new joint war-fighting national mission initiative, though JAIC officials have continuously noted that the value of the contract won't hit $800 million. https://www.c4isrnet.com/artificial-intelligence/2020/09/01/pentagons-central-ai-office-wants-to-standardize-its-acquisition-process/

  • Typhoon’s 'Digital Stealth' Can Evolve To Meet Changing Threat

    21 juin 2019 | International, Aérospatial

    Typhoon’s 'Digital Stealth' Can Evolve To Meet Changing Threat

    by Jon Lake Mark Hewer, Leonardo's v-p for the Integrated Mission Solutions Business Area, believes that the company's open/reprogrammable electronic warfare (EW) suite for the Typhoon represents what he calls “digital stealth.” This will confer a high degree of survivability, even in a threat environment whose lethality is growing exponentially, with the emergence of a plethora of high-end, software reprogrammable, multi-spectral threats, including surface-to-air missile systems. These threat systems are being updated more regularly and are frequently networked, allowing them to share intelligence of the air situation. EW systems are able to evolve to deal with this dynamic and rapidly changing threat, in a way that fifth-generation stealthy aircraft cannot. While stealth aircraft are hard to detect, they are not invisible, and counter-stealth technology is developing rapidly. Moreover, the skin, internal structure, and configuration of an aircraft cannot be easily altered. “You cannot easily modify a stealth platform to counter new high-end threats,” Hewer said. Typhoon's EW capabilities are provided by Leonardo's Praetorian Defensive Aids Sub-System (DASS), which incorporates an onboard podded ECM system and off-board ECM, with a towed radar decoy, as well as missile approach, laser, and radar warning systems and a flare and countermeasures dispensing system. These systems will soon be augmented by the new BriteCloud, an active, highly programmable Digital RF Memory (DRFM) decoy that will allow the Typhoon pilot to better counter the highest-end threats. BriteCloud will give a discriminatory capability that is not on any other platform, providing a world-leading expendable active decoy capability on the Typhoon that none of its rivals will have. The MoD's Desidermagazine has predicted that initial operational capability on Typhoon will be declared in late 2019. Arguably more important than the performance of the individual hardware elements within Typhoon's DASS is their ability to be reprogrammed. “What is really important for the high-end customer buying Typhoon is that their EW system is highly programmable,” Hewer said. “There's no point in directing your ECM if it is going to be ineffective against a threat because you're not exploiting its vulnerabilities.” The Typhoon's EW system is undergoing continuous evolution, with regular upgrades to the hardware and a spiral software development process, but the most important factor is getting the right threat intelligence or “mission data” into the system. This is used to interpret the information that the sensors receive, and drives the behavior of the EW system. Mission success will often depend on having the most up-to-date data set to ensure relevance to the environment. This makes the rapidity of the upgrade cycle of paramount importance. Leonardo believes that many customers want a sustainable sovereign mission data capability, and it can offer to provide this as a service or as a fully tailored sovereign solution. The company can help customers to set up a national EW database or an aircraft specific database and has a suite of software tools available to customers. While F-35 naturally incorporates advanced EW systems, there is still a very heavy reliance on the U.S. for mission support, with a relatively cumbersome mission data cycle. Hewer believes that Typhoon is “many years more mature in its operational use of programming for EW.” While Leonardo's emphasis is currently on highlighting its ability to produce robust and agile high-end sovereign mission data generation capabilities for customers, the company is already looking to the future. Greater automation and machine learning promise a solution to the increasing complexity of the threat environment, and the company is also looking at the potential for sharing information across platforms as well as the possibility of reprogramming an EW system in flight. https://www.ainonline.com/aviation-news/defense/2019-06-19/typhoons-digital-stealth-can-evolve-meet-changing-threat

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