13 mai 2020 | International, Aérospatial, Naval, Terrestre, C4ISR, Sécurité

EU’s top diplomat warns against defense cuts

BRUSSELS — The European Union's top diplomat is warning member countries not to slash defense spending as their economies buckle under pressure from the coronavirus, as the disease could spark security challenges.

After chairing a video conference of defense ministers on Tuesday, EU foreign policy chief Josep Borrell said it was clear the pandemic is very likely to deteriorate the security environment in the years ahead.

Borrell said as the crisis also hits the economy, it's important to secure the necessary funding for security and defense.

Talks between the 27 EU member countries over their next long-term budget have been blocked for more than a year, well before the coronavirus hit Europe.

Cuts to defense funds in that spending package were already under consideration. Given the impact of the disease, that seems even more likely now.

https://www.defensenews.com/global/europe/2020/05/12/eus-top-diplomat-warns-against-defense-cuts/

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    29 octobre 2018 | International, Aérospatial

    Pourquoi la Belgique (et d’autres pays européens) préfèrent acheter des avions de chasse américains?

    La Belgique, tout comme l'Italie et les Pays-Bas, ont préféré acheter américain plutôt qu'européen pour leur défense aérienne. Et ce n'est ni le prix, ni les capacités techniques du F-35 qui les ont convaincu, mais leurs alliances. Le “contrat du siècle” belge est tombé dans les mains des Américains: jeudi, la Belgique a officialisé le choix de l'avion de chasse F-35 du groupe américain Lockheed Martin pour remplacer sa flotte d'avions de chasse F-16, écartant le Rafale du français Dassault et le Typhoon du consortium européen Eurofighter. Un achat estimé à 3,6 milliards d'euros. Une décision qui passe mal auprès des partenaires européens de la Belgique. Emmanuel Macron a dit dès le lendemain regretter "la décision du gouvernement belge d'acheter des avions de chasse F-35 américains "plutôt qu'une offre européenne", une décision qui "stratégiquement va a contrario des intérêts européens". La Belgique a choisi son allié américain La Belgique n'est pas le premier pays de l'UE a mettre un coup de canif dans l'Europe de la Défense. L'Italie et les Pays-Bas ont déjà fait le choix du F-35 plutôt que d'un avion européen. Si la Belgique justifie son choix pour des raisons techniques: coordination plus simple avec les pays voisins (comme les Pays-Bas), emport de bombes, interopérabilité au sein de l'Otan... la raison serait surtout diplomatique. "Le choix de l'avion de chasse fait partie des achats les plus stratégiques pour un pays. C'est une arme de souveraineté et choisir une technologie, c'est s'engager pour 30 ou 40 ans. Vous êtes ensuite pieds et poings liés avec votre fournisseur", affirme Philippe Plouvier, directeur associé au Boston Consulting Group sur les questions de défense et d'aéronautique. "Si vous faites une carte du monde, des achats d'avions de chasse par pays, c'est très révélateur des alliances. Quand la Belgique choisit le F-35, elle choisit un parapluie de défense américain plutôt que franco-allemand", poursuit-il. Une explication que donne aussi, à demi-mot, ce vendredi le premier ministre belge Charles Michel: "Pour moi les Etats-Unis ne sont pas devenus un ennemi parce que Donald Trump est président". Et malgré les "divergences de vues" avec Washington "la sécurité pour nos petits-enfants sera liée au maintien et au renforcement d'une double alliance, européenne et transatlantique". Un avion très cher et pas encore opérationnel Car mieux vaut rester ami avec le pays qui vous vend des avions de chasse. Le choix du F-35 ferre la Belgique: "que se soit en termes de pièces détachés ou de mise à jour logicielle... Sans les Etats-Unis, les F-35 belges n'iront pas très loin”, concède Philippe Plouvier. Pour justifier leur choix, les Belges ne pourront en tout cas pas brandir l'argument du prix. Le coût du développement du F-35 a explosé les estimations de départ. L'avion collectionne les problèmes techniques et "il n'atteint pas encore les performances prévues initialement, notamment en termes de furtivité", reconnait Philippe Plouvier. Si 300 appareils ont déjà été livrés (principalement aux Etats-Unis, Canada et Royaume-Uni), les tests opérationnels du F-35 se finiront en 2019. Les pays qui l'ont choisi doivent donc s'attendre à voir la facture s'alourdir pour profiter des améliorations futures. "Ce qui est révolutionnaire dans cet avion, ce ne sont ni ses moteurs, ni sa structure, mais son logiciel embarqué. Les mises à jour auront un prix", promet-il. La fin de l'Europe de la défense? Les deux "perdants" du contrat belge n'ont pas tardé à réagir. Le Français Dassault Aviation a évoqué dans un communiqué un "mauvais signal pour la construction de l'Europe de la défense". De son côté d'Airbus, partenaire du programme Eurofighter, regrette "l'opportunité manquée de renforcer la coopération industrielle européenne au moment où l'on demande à l'Union Européenne de s'unir en matière de Défense". Les deux entreprises continuent en tout cas de travailler en commun pour le projet de Système de combat aérien futur (Scaf), voulu notamment par le président français Emmanuel Macron. "L'Europe doit développer une vraie capacité d'industrie de défense européenne, dans tous les pays qui croient à cette aventure. Ma détermination en sort renforcée", a-t-il déclaré vendredi. "Tout n'est pas perdu. La France, l'Allemagne et le Royaume-Uni ont la volonté de créer cet avion européen du futur", juge Philippe Plouvier. Pour le spécialiste, c'est peut-être un mal pour un bien que beaucoup de pays européens ne soient pas concernés. "Il faut reproduire l'exemple réussi du missilier européen MBDA, qui est compétitif, technologiquement haut de gamme et où la France et le Royaume-Uni ont un partage équilibré des responsabilités". Et éviter de reproduire les erreurs des programmes de l'avion de transport militaire A400M et celui de l'Eurofighter "avec des surcoûts, et de l'éparpillement industriel". https://www.bfmtv.com/economie/pourquoi-la-belgique-et-d-autres-pays-europeens-preferent-acheter-des-avions-de-chasse-americains-1552975.html

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    21 novembre 2018 | International, Terrestre

    One company wants to help herd US Army robots

    By: Jen Judson WASHINGTON — Endeavor Robotics has provided quick, off-the-shelf solutions to the U.S. Army for many years, but the Boston-based company is now gaining significant traction at a time when the service is looking to streamline its petting zoo of ground robots. By necessity, during the wars in Iraq and Afghanistan, the Army scrambled to buy unmanned ground vehicles that could provide a level of standoff between soldiers and the dangers faced on the battlefield. This resulted in the procurement of roughly 7,000 UGVs from Talons to PackBots to Dragon Runners. Endeavor, which launched as a private company in 2016 but previously existed as iRobot's defense and security business, supplied PackBots to the service as well as a few other small UGVs. It gained more traction in October 2017, when the company secured a to provide the service a platform it calls Centaur: a medium-sized robot (less than 164 pounds) to provide standoff capability to identify and neutralize explosive hazards. That served as the groundwork for what the company hopes will be major expansion in the Army, not only delivering an array of systems but supporting a strategy of interoperability. Future bots Now Endeavor is setting its sights on two other efforts underway that would transition the Army from its hodgepodge procurement strategy used during the wars in the Middle East to a common chassis for a small, medium and large UGV, all managed by one common controller. Each system is meant to have a high level of interoperability and plug-and-play capability as missions expand for ground robots and technology improves. The Army already whittled down the competition in April to provide a Common Robot System-Individual, or CRS-I — a man-packable robot that is less than 25 pounds and highly mobile, equipped with advanced sensors and mission modules for dismounted forces. The design will allow operators to quickly reconfigure for various missions in the field. Endeavor will compete against QinetiQ for a contract expected to be worth up to $400 million to build more than 3,000 robots. The contract award is anticipated in the first quarter of calendar year 2019. Endeavor's offering has been kept under wraps, literally and figuratively, with its CRS-I platform covered in a shroud inside of a case at the Association of the U.S. Army's annual conference. The Army's other major program — the Common Robotic System-Heavy or CRS-H — is a larger platform expected to weigh 500 to 1,000 pounds. The system will be expected to perform highly dexterous manipulation procedures to disarm vehicle-borne improvised explosive devices from a safe distance. Endeavor survived a first downselect in the CRS-H competition with plans to use its Kobra platform as the base, Tom Frost, Endeavor's president, told Defense News in a recent interview. There are now three competitors in the mix as of this summer. The program will have a series of demonstrations that will assist the Army in choosing a winner. The first demonstration is underway at Fort Leonard Wood, Missouri, and the second is expected to take place in the first quarter of 2019. Beyond the Army's current programs, Endeavor has been working to refine its technology through programs like the Defense Advanced Research Projects Agency's effort to build a system-of-systems solution that can operate in subterranean environments. It's the only company among a list of participants in academia to secure a $1.5 million contract to participate in the DARPA challenge. The company's solution consists of the Kobra robot that will enter subterranean environments carrying radio repeaters — based on the company's small, throwable FirstLook robots — and drop them off along the way to continue connectivity as it travels deeper underground, according to Frost. The system will also carry a four-legged robot supplied from Ghost Robotics. The robot would deploy from Kobra to explore more difficult and rugged terrain, and a quadcopter will investigate vertical shafts and other hard to reach places, Frost described. “All robots will be linked by the same radio technology and all the data they gather will be assembled into one picture,” Frost said. The final winner of the challenge will win $2 million in 2021. An era of autonomy While robots have been around for years and “are really fantastic,” Frost said, “the way you really recognize the full potential of the ground robots is to make them autonomous.” The company has been working on capability for its robots to self-build maps of an area, travel autonomously, and report or tag noteworthy information along the way. All of Endeavor's systems have built-in algorithms, for instance, to detect a human or an explosive. “They don't require an operator to have their hand on the joystick the entire time,” Frost said. “Our systems have eliminated the joystick altogether” in favor of a touchpad with self-explanatory icons. Looking deeper into the future, Endeavor is positioning itself to participate in the Army's newest, and potentially largest ever, ground robotics modernization effort, the Robotic Combat Vehicle program, which is just beginning to take shape under Army Futures Command. https://www.defensenews.com/unmanned/2018/11/12/one-company-wants-to-help-herd-us-army-robots

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