21 janvier 2024 | International, Aérospatial
Estonia kicks off work on semi-autonomous vessel for European navies
Those involved plan to develop and test a physical prototype by the end of 2027.
2 décembre 2020 | International, Aérospatial, Naval
La DGA a annoncé une commande de trois avions de guet aérien embarqué E-2D Hawkeye à destination de la Marine Nationale. Ils viendront embarquer sur le PANG.
Le Ministère des Armées a rapporté le 20 novembre que la Marine serait prochainement dotée d'avions de guet aérien embarqué E-2D Hawkeye, en remplacement des E-2C actuellement en service. Ce contrat, qui prend la forme d'une FMS, a été formalisé le 4 novembre entre les armées françaises et le gouvernement américain. Prévu depuis plusieurs années, cette commande était inscrite au sein de la LPM 2019-2025 et fait suite à une longue réflexion menée par la Marine nationale, accompagnée par la DGA. Les premières livraisons sont attendues dès 2028. Le retrait du service des E-2C sera corrélé à l'arrivée des E-2D.
Les E-2D Hawkeye, de Northrop Grumman, viendront moderniser la flotte d'aéronefs de la Marine nationale et permettront de remplacer les E-2C Kawkeye, actuellement en service. De par les développements technologiques apportés par ce nouvel appareil, le MinArm parle de « saut de génération ». « Son radar à antenne active, son cockpit et ses liaisons de données sont notamment améliorées et il peut également être ravitaillé en vol », souligne ainsi le Ministère des Armées. Les E-2D seront dotés du radar AN/APY-9 à antenne électronique active, une technologie permettant d'accroître les capacités de détection de l'appareil. Par ailleurs, afin de procéder à une évaluation de la situation maritime, les E-2D emporteront un calculateur, directement développé en France par le SIAé. Enfin, la Marine nationale nous précise que « le système de communication est entièrement modernisé, ainsi que le système de pilotage avec glass-cockpit ».
Tout comme les E-2C qu'ils viendront remplacer, les E-2D Hawkeye seront opérés par la flottille 4F, depuis la base aéronautique navale de Lann-Bihoué. Et tout comme leurs prédécesseurs ils pourront être embarqués sur le porte-avions Charles de Gaulle ainsi que sur le PANG (porte-avions de nouvelle génération). Les travaux d'intégration ont débuté dans ce sens. « Leurs caractéristiques sont d'ores et déjà prises en compte dans la conception du futur porte-avions français. Ils seront donc nativement compatibles », nous explique la Marine, interrogée à ce sujet.
Outre l'acquisition des trois E-2D Hawkeye, la FMS passée avec le gouvernement américain et Northrop Grumman comprend un volet soutien. L'industriel américain sera ainsi en charge de la maintenance des appareils sur les deux premières années. Par la suite, la DMAé prendra le relai et notifiera un nouveau contrat de soutien. Le SIAé s'occupera alors de la cellule et des équipements depuis Cuers et des moteurs depuis Bordeaux.
Le montant total du contrat s'élève à 1,850 Md€. Il inclut ainsi « l'acquisition des trois E-2D Francisés, un système d'entraînement et un système de soutien, ainsi que le soutien sur deux années », nous détaille la Marine.
21 janvier 2024 | International, Aérospatial
Those involved plan to develop and test a physical prototype by the end of 2027.
29 août 2024 | International, Terrestre
Washington and Beijing have been on a collision course over China’s increasingly assertive actions to defend its territorial claims in the South China Sea.
6 novembre 2020 | International, Aérospatial
Andrew Eversden WASHINGTON — The U.S. Air Force has awarded 24 companies new contracts for its Advanced Battle Management System, according to a Nov. 4 contract announcement from the Pentagon. The contracts, which have a ceiling of $950 million each, will help the Air Force build out ABMS, its platform behind the Joint All-Domain Command and Control concept, which seeks to connect sensors to shooters across domains. The contracts have a performance period of five years with a $1,000 minimum. Under the contracts, the companies will “compete for future efforts associated with the maturation, demonstration and proliferation of capability across platforms and domains, leveraging open systems design, modern software and algorithm development in order to enable Joint All Domain Command and Control,” the contract announcement reads. The 24 companies are Altamira Technologies Corp., Amergint Technologies Inc., Carahsoft Technology Corp., Geosite Inc., Lyteworx Automation Systems LLC, MarkLogic Corp., Rebellion Defense Inc., Rhombus Power Inc., Soar Technology Inc., Vidrovr Inc, Advanced Simulation Research Inc., Borsight Inc., Datanchor Inc., Digital Mobilizations Inc., EFW Inc., F9 Teams Inc., Hewlett Packard Enterprise Co., Infinity Labs LLC, Radiant Mission Solutions Inc. Microsoft Corp., Ortman Consulting LLC, Peraton Inc., R2 Space Inc. and Sierra Nevada Corp. “This creative contract strategy is needed to support the agile and fast-paced nature of this program. These Indefinite Delivery/Indefinite Quantity (IDIQ) contracts provide each vendor the opportunity to receive anywhere from $1,000 to $950 million total over the next five years for work in up to seven different ABMS product categories,” Air Force spokesperson Capt. Clay Lancaster said in a statement. 70 companies have now received ABMS contracts. The Air Force awarded two other rounds of awards in the last few months, with 28 companies receiving identical awards in late May and 18 more getting added in July. The awards steam from a Broad Agency Announcement the service released in February. “This ID/IQ is part of a multi-prong innovative ABMS ‘contract lattice' strategy to enable an agile DevOps approach to software and hardware development — to include four month onramps with Combatant Commanders — that is necessary to deliver needed capabilities to the warfighter faster and more effectively in support of the National Defense Strategy,” Lancaster said. After the last round of awards, Lancaster told C4ISRNET that the awards were meant to establish a line of companies that can respond to future ABMS solicitations. He added that after awards are made to vendors, the service will have more technical discussions with the vendors before releasing more “focused” solicitations that will be open to vendors who received IDIQ contracts. Vendors will then respond to the solicitations with their proposals and task orders will be awarded. “These contracts provide for the development and operation of systems as a unified force across all domains (air, land, sea, space, cyber and electromagnetic spectrum) in an open architecture family of systems that enables capabilities via multiple integrated platforms,” the contract announcement reads. The Air Force has requested $3.3 billion in funding for ABMS, so it's unlikely the $950 million ceilings on the contracts would be reached. The announcement doesn't list specifically what capabilities each company will provide. Initial deliver orders will be funded with fiscal 2020 research, development, test and evaluation funds. Work is expected to be completed in May 2025. The third round of contract announcements are another step forward on the services' march toward joint warfighting. The Army and Air Force recently agreed to collaborate over the next two years to develop what they are calling Combined Joint All-Domain Command and Control. Next year, the Army plans to integrate ABMS into its Project Convergence, the Army's effort to connect sensors to shooters. https://www.c4isrnet.com/battlefield-tech/it-networks/2020/11/05/us-air-force-awards-abms-contracts-to-another-24-vendors