18 mars 2022 | International, Aérospatial, Naval, Terrestre, C4ISR, Sécurité

Armée française : une remontée en puissance entamée, mais « à mi-chemin »

Après cinq ans de hausse des crédits budgétaires, l'armée française est mieux équipée et mieux entraînée en 2022 qu'en 2017. Dans sa 4ème année d'exécution, le budget des armées atteint 40,9 Md€ au lieu de 32,3 Md€ en 2017. Les augmentations promises ont été votées avec des marches successives d'1,7 Md€ par an ; la loi de programmation militaire (LPM) votée en 2018 pour la période 2019-2025 est ainsi respectée « à l'euro près » d'après la ministre des Armées, Florence Parly. En 2022, les soldats sont aussi mieux équipés. L'armée de l'Air a reçu de nouveaux ravitailleurs, qui permettent aux avions de chasse d'être projetés à l'autre bout du monde rapidement. L'industrie de défense a aussi profité des programmes de modernisation : entre 2017 et 2022, elle a créé 30 000 emplois, relancé l'innovation et atteint des records sans précédents dans les campagnes d'exportation. La LPM prévoit de réaliser un effort encore plus intense entre 2023 et 2025 pour atteindre quelque 50 Md€ de budget, afin de préparer l'avenir. Ni l'Europe ni la France n'ont encore de systèmes d'alerte avancés antimissiles, de moyens de détecter l'ensemble des débris et objets spatiaux, ni de cloud souverain solide pour protéger leurs données en cas de cyberattaque. « La LPM a permis une remontée en puissance mais nous ne sommes qu'à mi-chemin », confirme-t-on au ministère des Armées.

Les Echos du 15 mars

Sur le même sujet

  • Army FLRAA Moves Forward with Valor and Defiant

    19 mars 2020 | International, Aérospatial

    Army FLRAA Moves Forward with Valor and Defiant

    by David Donald - March 17, 2020, 11:44 AM The U.S. Army's Future Long Range Assault Aircraft (FLRAA) program has made significant progress with the March 16 award of contracts to bidders Bell and Sikorsky/Boeing. The contracts cover competitive demonstration and risk reduction (CD&RR) work associated with the Bell V-280 Valor and Sikorsky/Boeing SB>1 Defiant. With the awards, these two types become the official contenders for the FLRAA selection, which is intended to find a replacement for the Sikorsky UH-60 Black Hawk. The contracts have been awarded via the Other Transaction Authority (OTA) channel, which is more flexible than the traditional Department of Defense contractual process, and which does not require the Army to release contract values. Over two years, the companies will produce conceptual designs and perform risk and trade studies, leading to the launch of a full program of record competition and down-select in 2022. The winning FLRAA design is scheduled to enter service around 2030. Both Bell and Sikorsky/Boeing will draw on the large amounts of flight data amassed with the V-280 and SB>1 prototypes, which were produced for the Army's Joint Multirole Technology Demonstrator (JMR-TD) trials. Whereas a majority of JMR-TD work was company-funded, the DoD is providing around two-thirds of the funding for the CD&RR phase. The V-280 Valor first flew in December 2017 and has now amassed more than 170 hours. It has reached its intended optimal cruise speed of 280 knots, with a top speed of over 300. The SB>1 first flew in March 2019 but was temporarily grounded soon after as a technical issue encountered with a ground testbed was resolved. It returned to the air in September and has been flying regularly since. The aim is to push its speed envelope out to at least 250 knots. https://www.ainonline.com/aviation-news/defense/2020-03-17/army-flraa-moves-forward-valor-and-defiant

  • Denmark fires chief of defense, runs into more naval issues

    4 avril 2024 | International, Naval

    Denmark fires chief of defense, runs into more naval issues

    Danish defense leaders also have another problem on their hands following an April 4 incident aboard the frigate Niels Juel.

  • New in 2024: F-35 program eyes key upgrade, delivery restart

    1 janvier 2024 | International, Aérospatial

    New in 2024: F-35 program eyes key upgrade, delivery restart

    The delays could have a cascading effect that hurts the Air Force’s ability to manage its units worldwide.

Toutes les nouvelles