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April 2, 2024 | International, Naval

Vampire at sea: L3Harris eyes maritime version of counter-drone system

L3Harris is taking early steps to create a maritime version of its Vampire counter-drone system that could deploy on a small unmanned surface vessel.

https://www.defensenews.com/unmanned/2024/04/02/vampire-at-sea-l3harris-eyes-maritime-version-of-counter-drone-system/

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  • Ce qu’est l’Europe de la défense. Ce qu’elle n’est pas

    November 7, 2018 | International, Aerospace, Naval, Land, C4ISR, Security

    Ce qu’est l’Europe de la défense. Ce qu’elle n’est pas

    (B2) Alors que le serpent de mer de l'armée européenne ressurgit par la gr'ce d'Emmanuel Macron (*), il n'est pas inutile de revenir sur terre. Ce qui existe aujourd'hui ... et ce qui n'existe pas en matière de défense au niveau européen. La réalité inscrite dans les Traités européens actuels est la politique (européenne) de sécurité et de défense commune (PeSDC). Ou en langage commun, l'Europe de la défense. Elle n'est cependant pas comparable à ce qui se définit au plan national comme une politique de défense. Que ce soit dans le langage des pro ou des anti-intégrations européennes, cet aspect est bien souvent gommé. Or, il est primordial d'avoir une vue ‘honnête' et ‘objective' de la situation actuelle. Une politique nationale de défense D'un point de vue national, une politique de défense se définit tout d'abord par une autorité qui imprime sa marque et un circuit décisionnel court (comme en France avec un président de la république acteur principal) ou plus long (comme en Allemagne avec une décision du gouvernement, une approbation du parlement). Elle répond à une stratégie de défense, qui est élaborée par strates successives, en répondant à des antécédents historiques et une logique politique. Elle se développe ensuite dans un budget d'investissement d'une armée, des équipements militaires, des troupes, une logique d'action et une légitimité dans l'opinion publique qui accepte, plus ou moins, un engagement militaire intérieur ou extérieur, à risque ou non. L'Europe de la défense : un projet politique L'Europe de la défense est tout d'abord un projet politique, qui vise à affirmer la place de l'Europe dans le monde, au service d'une politique étrangère. Elle ne consiste pas ainsi à assurer la défense du territoire ni la protection des citoyens (malgré les déclarations politiques en ce sens). Elle ne procède que d'une coordination des efforts des États membres. Son circuit décisionnel repose ainsi toujours, à toutes les étapes, de l'initiative à l'approbation puis au commandement et au contrôle, sur un accord de tous les États membres, de façon collégiale. Mettre tout le monde d'accord au même moment sur un enjeu commun est un véritable ‘challenge'. Elle a comme objectif unique d'avoir une capacité d'intervention, limitée, dans des missions ou opérations de paix ou de consolidation de l'état de droit. Elle n'est pas ainsi une force d'intervention tout azimut, n'a pas de commandement militaire direct (national) ou intégré (comme l'OTAN), ni de troupes ou de forces disponibles en permanence ni en propre. Elle ne peut intervenir qu'à l'extérieur des frontières, avec le consentement des États concernés (ou au moins de leurs gouvernements) et de la communauté internationale. On est ainsi très loin des ‘fondamentaux' d'une armée européenne. Quand on met face à face ainsi les principes d'une défense nationale et ceux de l'Europe de la défense, il est inévitable que la seconde soit moins efficace que la première. On peut considérer qu'il s'agit d'une faiblesse temporaire, due aux personnalités politiques du moment. Ce peut être le cas parfois. Mais il ne faut pas minorer les faiblesses structurelles dû à un fait principal : l'Europe n'est pas un État mais une structure juridique et économique de concertation et de coopération avant tout. Si on veut donner un aperçu plus mathématique, j'ai évalué, sous forme d'une note — sur une échelle de 0 à 3 — quels points remplit l'Union européenne, une fois mis en place tous les projets évoqués ces derniers temps. On va ainsi d'une note de 0 à 3 selon les thèmes : de 0 pour les équipements et les forces disponibles à 2 pour le budget de recherche, en passant par le mode de décision et le consensus politique que je cote à 1 sur 3. Article complet: https://www.bruxelles2.eu/2018/11/07/ce-quest-leurope-de-la-defense-ce-quelle-nest-pas/

  • Japan unveils its hypersonic weapons plans

    March 16, 2020 | International, Aerospace

    Japan unveils its hypersonic weapons plans

    By: Mike Yeo MELBOURNE, Australia — Japan has outlined its research and development road map for its homegrown, standoff hypersonic weapons, confirming that it is seeking an incremental growth in capability and providing more details about the kinds of threats it is targeting with this new class of weapon. In a Japanese-language document published on the Acquisition, Technology and Logistics Agency website, the government said two classes of standoff hypersonic systems will be deployed — the Hypersonic Cruise Missile (HCM) and the Hyper Velocity Gliding Projectile (HVGP). The former will be powered by a scramjet engine and appears similar to a typical missile, albeit one that cruises at a much higher speed while capable of traveling at long ranges. The HVGP, on the other hand, will feature a solid-fuel rocket engine that will boost its warhead payload to a high altitude before separation, where it will then glide to its target using its altitude to maintain high velocity until impact. The agency also provided more details regarding warhead payloads, with different warheads planned for both seaborne and land targets. The former will be an armor-piercing warhead designed specifically for penetrating “the deck of the [aircraft] carrier,” while a land-attack version will utilize a high-density, explosively formed projectile, or EFP, for area suppression. Area suppression effects for the latter will be achieved via the use of multiple EFPs, which are more commonly known as a shaped charge. An EFP is made up of a concave metal hemispherical or cone-shaped liner backed by a high explosive, all in a steel or aluminum casing. When the high explosive is detonated, the metal liner is compressed and squeezed forward, forming a jet whose tip may travel as fast as 6 miles per second. Japan's road map also revealed the country is taking an incremental approach with regard to designing the shapes of warheads and developing solid-fuel engine technology, with plans to field early versions of both in the 2024 to 2028 time frame. They are expected to enter service in the early 2030s. The agency expects both systems to navigate via satellite navigation with an inertial navigation system as backup. Japan is seeking to establish a network of seven satellites to enable continuous positioning for its self-defense forces, which will enable it to provide continuous navigation data without relying on foreign satellites. Warhead guidance is achieved via either radio-frequency imaging converted from doppler shift data — which the government agency said will be able to identify stealthy naval targets in all weather conditions — or an infrared seeker capable to discriminating specific targets. Japan has been conducting R&D into various areas related to hypersonic weapons for a number of years, although most of it was to benefit other fields like satellite navigation and solid-fuel rockets. More work remains, however, in areas like hypersonic guidance systems, warhead and missile-body thermal shielding, and hypersonic propulsion systems in order for Japan to be able to field a viable standoff hypersonic weapons capability. https://www.defensenews.com/industry/techwatch/2020/03/13/japan-unveils-its-hypersonic-weapons-plans/

  • Navy Issues Sikorsky $550.4 Million Modification for 6 CH-53Ks

    October 29, 2020 | International, Aerospace, Naval

    Navy Issues Sikorsky $550.4 Million Modification for 6 CH-53Ks

    Mallory Shelbourne This post has been updated to include a new photo of the CH-53K from Sikorsky. The Navy has issued Lockheed Martin-owned Sikorsky a $550.4 million contract modification for the next lot of the Marine Corps' new heavy-lift helicopter. The Navy awarded Sikorsky the funds for six CH-53K King Stallions as part of lot 4 of the program's low-rate initial production phase, according to an Oct. 26 Pentagon contract announcement. “The production of this CH-53K helicopter represents a new era in capabilities, technologies, safety and mission flexibility for the U.S. Marine Corps,” Bill Falk, the CH-53K program director for Sikorsky, said in a statement. “Sikorsky is committed to supporting the Marine Corps to maximize the benefits of this all-new helicopter,” he added. “Pilots are already training on state-of-the art flight training devices to prepare in a safe, cost-effective manner for operational deployment.” The Navy anticipates Sikorsky finishing the work in July 2024, according to the announcement. USNI News previously reported that the Navy restructured the CH-53K test program to address technical deficiencies discovered on the test aircraft. Sikorsky and the Marine Corps announced the two had found a fix to one of the main problems – exhaust gas reingestion – in December 2019. The Navy decreased the number of aircraft it planned to purchase in the Fiscal Year 2021 budget request because it had not yet identified fixes to several technical problems. Lt. Gen. Steven Rudder, the former Deputy Commandant of the Marine Corps for Aviation, told the House Armed Service tactical air and land forces subcommittee earlier this year that the service was ready to increase the rate of production in hopes of bringing cost of the aircraft down. “The higher the numbers, the greater the learning curve from production,” Rudder told the panel of lawmakers at the time. “As we saw with F-35, as we ramp production, the cost curve comes down.” https://news.usni.org/2020/10/27/navy-issues-sikorsky-550-4-million-modification-for-6-ch-53ks

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