Back to news

September 10, 2018 | International, Naval

Shipbuilder eyeing Portland or Seattle to build the Army’s navy

PORTLAND, Ore. — A shipbuilding company with a $1 billion contract with the U.S. Army is choosing between Portland and Seattle to set up a production line for new landing vessels.

The Oregonian/OregonLive reports Portland-based Vigor Industrial says it's planning to make the decision within the next 60 days.

The company says the chosen city is expected to get up to 300 new jobs that are slated to last a decade. The company is contracted to build as many as 36 landing vessels with improved maneuverability and stability.

The company is building a prototype of the landing craft in Seattle. It plans to start full production within three years.

https://www.navytimes.com/news/your-navy/2018/09/07/shipbuilder-eyeing-portland-or-seattle-to-build-the-armys-little-navy

On the same subject

  • Le choix du remplaçant des F-16 belges va tomber

    October 21, 2018 | International, Aerospace

    Le choix du remplaçant des F-16 belges va tomber

    Le gouvernement fédéral est désormais en mesure de formaliser sa décision sur le choix du prochain avion de combat de l'aviation belge. Un appareil qui devrait voler à partir de 2023 et durant au moins quatre décennies sous les cocardes tricolores rouges, jaunes et noires, qu'il soit américain ou européen. Les principaux ministres de l'équipe Michel ont été «briefés» mercredi par des experts sur le «retour sociétal» (les retombées économiques et les autres formes de coopération offertes à la Belgique) proposé par les promoteurs des deux candidats officiellement en lice pour le remplacement des F-16 vieillissants: le F-35 Lightning II du groupe américain Lockheed Martin et l'Eurofighter – alias Typhoon – du consortium européen éponyme promu par le Royaume-Uni, dans le cadre d'un marché d'État à État. Le 4 octobre, le conseil ministériel restreint (»kern») avait déjà entendu le rapport des militaires qui ont conduit l'évaluation exhaustive des deux candidats, sous l'égide d'une cellule de l'état-major de la Défense, l' «Air Combat Capability Program» (ACCaP), dirigée par le colonel Harold Van Pee. Un troisième candidat potentiel est le Rafale de l'avionneur français Dassault Aviation, pour lequel peu de données chiffrées sont disponibles. Car Paris n'a pas répondu à l'appel d'offres officiel, préférant proposer à la Belgique un «partenariat approfondi et structurant» fondé sur le Rafale et une implication belge dans le développement d'un avion de combat de nouvelle génération, envisagé par la France et l'Allemagne à l'horizon 2040 dans le contexte d'une relance de la défense européenne. Avant le départ de Vandeput? Le gouvernement dispose de toutes les informations pour faire son choix, dans un climat de lobbying intense et alors que les États-Unis ont accepté de prolonger pour une courte période – apparemment jusqu'à la fin du mois – leur offre pour le F-35 qui expirait formellement le 14 octobre, date des élections communales et provinciales. Le ministre de la Défense, Steven Vandeput (N-VA), qui quittera cette fonction d'ici le 1er janvier pour devenir bourgmestre de Hasselt, a dit lundi espérer encore pouvoir boucler cet épineux dossier avant son départ. «Ce serait beau si je pouvais conclure les gros investissements. Nous avons mis beaucoup de choses sur les rails qui sont aujourd'hui mûres pour être tranchées», a-t-il déclaré. Le Premier ministre Charles Michel (MR) a lui aussi cité, dans sa déclaration de politique générale à la Chambre le 8 octobre, les chantiers à boucler par le gouvernement – dont les décisions à prendre pour plusieurs programmes militaires, comme le remplacement des F-16 – mais en se montrant plus prudent sur l'échéance. «Nous prendrons très vite, et en tout cas avant la fin de la législature (en mai prochain, NDLR), les décisions qui s'imposent pour chacun de ces programmes», a assuré M. Michel. Car, comme souvent en Belgique, le dossier ACCaP s'est retrouvé mêlé à au moins deux autres programmes militaires: l'achat de nouveaux drones, potentiellement armés, et de nouveaux blindés pour la composante Terre, un programme baptisé «CaMo» portant sur 477 engins et à mener en coopération avec la France. L'approche de la dernière ligne droite avant une décision sur le nouveau chasseur-bombardier a accentué les efforts de lobbying dans ce marché d'un montant initial de 3,6 milliards d'euros – et une quinzaine de milliards sur la durée de vie attendue de l'appareil, soit une quarantaine d'années – même si les offres américaine et britanniques semblent «en dessous» de ce cadre financier, selon des sources concordantes. Les Britanniques, qui promeuvent le Typhoon au nom du consortium Eurofighter (rassemblant également l'Allemagne, l'Espagne et l'Italie), craignent une décision (trop) h'tive en faveur du F-35 prise en dépit de nombreuses incertitudes sur le coût du chasseur furtif américain, tant à l'achat – la version proposée à la Belgique est le Block 4, dont le développement n'a pas encore été financé – qu'à l'utilisation. Plusieurs ministres britanniques, dont ceux des Affaires étrangères et du Commerce international, Jeremy Hunt et Liam Fox, viennent ainsi d'écrire à leurs homologues belges pour, selon une source informée, leur rappeler l'intérêt pour la Belgique d'une solution européenne, l'Eurofighter étant produit à 75% sur le continent. https://www.lavenir.net/cnt/dmf20181018_01244354/le-choix-du-remplacant-des-f-16-belges-va-tomber

  • Statement From Acting Secretary of Defense Patrick M. Shanahan

    January 2, 2019 | International, Aerospace, Naval, Land, C4ISR, Security

    Statement From Acting Secretary of Defense Patrick M. Shanahan

    Under the direction of President Trump, the Department of Defense remains focused on safeguarding our nation. We have deep respect for Secretary Mattis' lifetime of service, and it has been a privilege to serve as his deputy secretary. As acting secretary of defense, I now look forward to working with President Trump to carry out his vision alongside strong leaders including the service secretaries, the Joint Chiefs of Staff, the combatant commanders, and senior personnel in the Office of the Secretary of Defense. The Department of Defense continues to be one of our nation's bedrock institutions. Our foundational strength lies in the remarkable men and women who volunteer to serve our country and protect our freedoms, while making immense personal sacrifice. It is an honor to work with such a dedicated team committed to the greatness of our nation. https://dod.defense.gov/News/News-Releases/News-Release-View/Article/1722850/statement-from-acting-secretary-of-defense-patrick-m-shanahan/

  • GBSD, B-21 Spending Could Top $10B In 2027: Cowen Group

    September 10, 2020 | International, Aerospace

    GBSD, B-21 Spending Could Top $10B In 2027: Cowen Group

    B-21 production costs, the Cowen analysis finds, will ramp up fast, from $202 million in 2022 to $4 billion in 2027. By THERESA HITCHENSon September 09, 2020 at 6:05 PM WASHINGTON: The Air Force's combined spending on the Ground Based Strategic Deterrent (GBSD) and the B-21 bomber is likely to triple by 2027 to some $10.2 billion annually, as production begins to ramp up under both programs, the Cowen Washington Research Group estimates. The $13.3 billion GBSD contract, announced yesterday by the Air Force, covers engineering, manufacturing and development (EMD) of the new ICBMs through 2029. The Cowen analysis, out today, notes that while the contract announcement does not explain whether LRIP is included, it can be assumed. This is because Air Force budget justification documents detail plans for “five option years” under the contract to include “early production and deployment,” author Roman Schweizer explains. GBSD, which will replace the aging LGM-30G Minuteman III missiles that first became operational in 1970, represents one third of DoD's top priority nuclear modernization effort. The third leg of the modernization program is the Navy's planned buy of 12 new Columbia-class nuke-launching submarines, which the Pentagon's 2021 budget documents estimate to cost $110 billion to buy. The Congressional Budget Office in 2019 estimated the price tag for the total DoD triad modernization effort at $234 billion through 2028. This ginormous price tag does not include spending by the Energy Department to build the nuclear warheads that would be carried by DoD's ICBMs, bombers and subs. Northrop Grumman was the sole bidder for the GBSD program following Boeing's decision last year to drop out over concerns about Northrop's acquisition of one of the two makers of solid rocket motors in the country, Orbital ATK. Cowen estimates that research and development spending for GBSD will jump from $1.5 billion in 2021, peaking at $3.07 billion in 2024, and decreasing to $1.9 billion in 2027. Production, the analysis says, will begin in 2027 with a budget of $2 billion. The Air Force's press release yesterday says that it expects to begin deploying GBSD in late 2020. For the B-21, the analysis estimates that R&D spending will steadily decline from the $2.8 billion in the Air Force's 2021 request to $1.2 billion in 2027. But production costs, the analysis finds, will ramp up: from $202 million in 2022 to $4 billion in 2027. The analysis is largely based on Air Force budget estimates through 2025, and Schweizer's own projections. Of course, this means the numbers are squishy. That's especially true for the B-21, whose program is highly classified. Indeed, the number of B-21 bombers the Air Force intends to buy, originally set at 100, remains unclear. As Breaking D readers know, senior service officials have been hinting loudly that they need more. In addition, unit costs for the stealth bomber's production are also classified. Way back in 2015, when the Air Force awarded Northrop Grumman the B-21 contract, it put a cap on the Average Production Unit Cost per aircraft of $550 million in 2010 dollars. “The APUC from the independent estimate supporting today's award is $511 million per aircraft, again in 2010 dollars,” the release added. No updated assessments have been released. Several high officials have said the program is on budget and on schedule, without providing any details. Finally, the production schedule and the count of how many are to be built each year, is classified, along with the planned annual procurement costs. That said, our colleagues at Bloomberg reported in February that internal Air Force budget documents show procurement starting in 2022 budgeted at $193 million. That jumps to $4.3 billion in 2025. Schweizer said in an email that his estimates are based on those numbers, and that the projections for 2026 and 2027 are his own. Cowen's analysis notes that Congress is by and large supportive of both efforts. While some have fretted that presidential candidate Joe Biden might reconsider building the GBSD, the document says that is not likely. After all, the Obama administration, during which Biden served as Veep, actually started the program. https://breakingdefense.com/2020/09/gbsd-b-21-spending-could-top-10b-in-2027-cowen-group

All news