Back to news

May 27, 2020 | International, Aerospace, Naval, Land, C4ISR, Security

Opinion | Un plan de relance pour la défense

Le secteur de la défense pourra jouer un rôle important pour le rebond économique du pays, estime Christian de Boissieu. Il ne se délocalise pas. Il suscite la création d'emplois qualifiés. Un plan de relance dans la défense permettrait ainsi de renforcer la sécurité et la souveraineté, tout en stimulant l'investissement privé.

Par Christian de Boissieu (professeur émérite à l'université Paris-I et vice-président du Cercle des économistes)

Publié le 20 mai 2020 à 8h50Mis à jour le 20 mai 2020 à 11h03

La crise actuelle affecte l'économie française avec une ampleur inégalée depuis 1945 : la récession est à la fois imparable et profonde. Tous les secteurs sont touchés. L'ampleur du rebond dépendra, entre autres facteurs, de la capacité de l'Etat à accompagner la reprise, ce qui passe par un plan de relance aux deux niveaux, national et européen. L'enjeu est alors d'identifier les secteurs pertinents.

Par hypothèse, le secteur de la défense est orienté vers la sécurité et la souveraineté, au moment même où ces valeurs s'affirment avec force. Il pourrait également jouer un rôle important pour relancer l'économie du pays. Le secteur industriel de la défense ne s'est pas délocalisé ; il n'a donc pas à se relocaliser comme d'autres activités stratégiques. Il crée un grand nombre d'emplois qualifiés. Les entreprises de défense occupent une place centrale dans le système national d'innovation. Elles réalisent, pour leurs activités civiles et de défense, 25 % de la R & D effectuée par les entreprises françaises. Elles ont une activité de dépôt de brevets importante, plusieurs entreprises de défense se classant chaque année dans le top 10 des brevets déposés à l'Inpi, et elles participent grandement à la structuration des réseaux de recherche.

Efficience opérationnelle

Un plan de relance incluant la défense aurait un impact économique notable, renforcé par la dualité militaire/civil des activités de défense. Les dépenses d'équipements militaires ou de R & D sont des dépenses d'investissement ; elles suscitent des retombées de nature à stimuler la productivité.

Pour des raisons stratégiques, les chaînes de production et de recherche sont également plus nationales que dans le reste de l'économie. Les études montrent que ces spécificités se traduisent par un effet multiplicateur des dépenses publiques élevé (multiplicateur d'impact sur le PIB d'environ 2 au bout de dix ans). Elles indiquent également que, loin de les évincer, les dépenses d'équipement militaire ou de recherche dans la défense sont complémentaires des investissements privés. Financer la R & D défense permettrait ainsi de soutenir la recherche française à un moment où celle-ci va être fortement affectée.

En outre, la relance par la défense non seulement ne dégrade pas la balance commerciale, à la différence de nombreux secteurs, mais, au contraire, l'améliore en stimulant la recherche, en augmentant l'efficacité des processus de production et en renforçant, aux yeux de l'extérieur, l'efficience opérationnelle du matériel militaire français.

Par ailleurs, la base industrielle et technologique de défense a toujours eu une forte dimension locale en contribuant à l'aménagement du territoire et au maintien de l'activité dans de nombreuses zones industrielles sous-dotées. Cette proximité ne serait que renforcée par une relance passant aussi, et sans exclusivité, par la défense.

Stimuler l'investissement privé

Une telle relance doit d'abord être nationale, mais elle doit s'accompagner d'une initiative de l'Union européenne. C'est l'occasion unique de faire enfin décoller l'Europe de la défense. Ainsi, la proposition initiale d'un budget de 13 milliards d'euros pour le Fonds européen de défense pour les six prochaines années, soit moins de 1 % du budget de l'UE, doit être retenue au moment où les autres continents ne cessent d'augmenter leurs dépenses de défense.

Un plan de relance dans la défense permettrait ainsi de renforcer la sécurité et la souveraineté tout en stimulant l'investissement privé, la recherche civile et en provoquant un impact économique important. Autant d'éléments nécessaires dans la période qui s'ouvre.

Christian de Boissieu est président du Conseil scientifique, de la chaire Economie de défense, IHEDN et membre du Cercle des économistes.

https://www.lesechos.fr/idees-debats/cercle/opinion-un-plan-de-relance-pour-la-defense-1204431

On the same subject

  • INVISIO Awarded Five-Year Framework Agreement for up to SEK 290 Million From the U.S. Department of Defense

    October 2, 2019 | International, C4ISR

    INVISIO Awarded Five-Year Framework Agreement for up to SEK 290 Million From the U.S. Department of Defense

    STOCKHOLM, October 1, 2019 /PRNewswire/ - INVISIO has been awarded a five-year IDIQ (Indefinite Delivery, Indefinite Quantity) contract from the U.S. Department of Defense for communication and hearing protection systems. The framework agreement is for up to SEK 290 million over the time period, but no volumes are guaranteed. The Department of Defense has awarded INVISIO a five-year framework agreement for the supply of advanced communications and hearing protection systems to American troops. The maximum order value of the agreement over the five-year time period is USD 30 million, equivalent to approximately SEK 290 million. This is the second time the Department of Defense has awarded INVISIO a long-term contract. The new contract replaces the first one received in 2017 which expired earlier this year. The INVISIO systems provide enhanced communication capabilities in noisy environments while protecting the users hearing, which gives operational benefits and increased tactical advantages including improved situational awareness for the users. "We are very proud of receiving a new long-term contract with the U.S. Department of Defense. This contract and the size of it, together with our other U.S.-engagements confirms our market leading position", says Lars Højgard Hansen, CEO, INVISIO Communications. For more information, please contact: Lars Højgard Hansen CEO INVISIO Communications Mobile: +45-53-72-7722 | E-mail: lhh@invisio.com Michael Peterson Director IR & Corporate Communication INVISIO Communications Mobile: +45-53-72-7733 | E-mail: mpn@invisio.com This information is information that INVISIO Communications AB (publ) is obliged to make public pursuant to the EU Market Abuse Regulation. The information was submitted for publication, through the agency of the CEO, on October 1, 2019, at 08:30 CEST. About INVISIO Communications AB (publ) INVISIO develops and sells advanced communication systems with hearing protection that enable professionals in noisy and mission critical environments to communicate and operate effectively. The company combines insights in acoustics and human hearing with broad engineering know-how in software, materials technology and integration. Sales are primarily via a global network of partners and resellers, as well as from the headquarters in Copenhagen and the sales offices in the USA, France and Italy. INVISIO's registered office is in Stockholm, Sweden, and the company's share is listed on Nasdaq Stockholm (IVSO). Read more on the company's website, www.invisio.com. This information was brought to you by Cision http://news.cision.com https://news.cision.com/invisio-communications-ab/r/invisio-awarded-five-year-framework-agreement-for-up-to-sek-290-million-from-the-u-s--department-of-,c2921729

  • US Navy asks Congress to shift millions of dollars to fix high-tech supercarrier

    July 19, 2018 | International, Naval

    US Navy asks Congress to shift millions of dollars to fix high-tech supercarrier

    By: David B. Larter WASHINGTON — The U.S. Navy needs to get the permission of lawmakers to move $62.7 million to fix a number of hiccups in its high-tech new carrier, the Gerald R. Ford, during its post-shakedown availability that kicked off July 15. The money, part of a larger DoD reprogramming request from June, will go toward fixing a number of issues that arose during its recently concluded post-delivery trials, according to a copy of the request obtained by Defense News. According to the document, the Navy needs to move: $12.7 million to fix “continuing technical deficiencies” with the Advanced Weapon Elevators. $30 million for “tooling and repair” of the main thrust bearings, issues that the Navy has blamed on the manufacturer. $20 million for additional repairs, a prolonged post-shakedown availabilty, and parts and labor. By: David Larter The Navy told Congress in May that it was going to exceed the Ford's $12.9 billion cost cap because of needed repairs and alterations. The $62.7 million was part of that total repair bill. The repairs and technology setbacks extended the Ford's PSA at Huntington Ingalls' Newport News Shipbuilding from eight months to 12 months, according to a statement from Naval Sea Systems Command, and significantly added to the cost. The ship will then proceed to full-ship shock trials ahead of its first deployment, a priority pushed by Senate Armed Services Committee Chairman Sen. John McCain, R-Ariz., according to the document. Since its delivery, the Ford has spent 81 days at sea during the eight times it was underway, a July 15 NAVSEA release said. “The ship has completed 747 shipboard aircraft launches and recoveries against a plan of approximately 400,” the release said. “CVN 78 successfully completed fixed-wing aircraft/helicopter integration and compatibility testing, air traffic control center certification, JP-5 fuel system certification, daytime underway replenishment capability demonstration, ship's defensive system demonstration, Dual Band Radar testing, and propulsion plant operations.” https://www.defensenews.com/naval/2018/07/18/us-navy-asks-congress-to-shift-millions-to-fix-its-new-high-tech-supercarrier/

  • Pentagon: We’re Buying Boeing F-15s to Keep 2 Fighter Makers in Business

    March 26, 2019 | International, Aerospace

    Pentagon: We’re Buying Boeing F-15s to Keep 2 Fighter Makers in Business

    BY MARCUS WEISGERBER The acting defense secretary's ties to the company had nothing to do with the decision, a senior defense official said Friday. The decision to buy new Boeing F-15s reflects the Pentagon's desire to keep two American companies making fighter jets into the next decade — and not the acting defense secretary's ties to the company, a senior defense official said Friday. The 2020 budget request contains $1.1 billion to buy eight F-15X jets, a new variant of an aircraft the Air Force last bought nearly a decade ago. The twin-tailed plane was chosen over Lockheed's cheaper single-engine F-16 in part to keep a second U.S. manufacturer in the tactical-jet business as the Pentagon begins exploring new technologies for a new generation of warplanes, the official said. “One of the considerations was the diversity of the industrial base,” the official said. “If we look at something as important as the tactical aircraft industrial base and we look forward into sixth-generation [fighter] production and competition and that kind of stuff,...gaining diversity in that industrial base is going to be critical.” The senior defense official emphasized that Acting Defense Secretary Patrick Shanahan, who formerly worked as a Boeing executive, was not involved in the decision to buy the F-15X. Full article: https://www.defenseone.com/business/2019/03/pentagon-were-buying-f-15s-keep-2-fighter-makers-business/155773

All news