October 5, 2021 | International, Aerospace
June 21, 2019 | International, Land, Other Defence
By: Shawn Snow
The Corps is gearing up to field its new lightweight body armor plates, designed to be worn in the Corps' low intensity or counterinsurgency style conflicts.
On Friday the Defense Department announced the Navy awarded a nearly $216 million contract to Point Blank Enterprises for the purchase of up to 680,706 of the new lightweight plates.
Maj. Ken Kunze, a spokesman for Marine Corps Systems Command, told Marine Corps Times that the Corps expects to kick off fielding the new plates during the second quarter of fiscal year 2020 and complete by 2023.
The new body armor plates will protect “against the preponderance of likely threats while improving mobility” and will reduce the hard body armor weight burden on Marines by 38 percent, Kunze said.
The Corps has been in the hunt for lighter body armor as the force tries to reduce the weight burden and combat load carried by Marines and grunts, which a government watchdog report said can be as high as 117 pounds to 119 pounds.
One solution was to field a set a new set of armor plates that would provide commanders flexibility to match body armor with the threat in the region the Marines were operating in.
That means Marines don't always need to slap on the nearly 15 poundenhanced small arms protective, or ESAPI plates, while operating in low intensity conflicts like Iraq and Afghanistan, where a lighter, more mobile armor plate would be sufficient.
The heavy ESAPI plates will still be important, especially as the Corps faces down near-peer rivals equipped with better and more capable weapon systems.
Nick Pierce, the armor team lead for infantry combat equipment at Marine Corps Systems Command, previously told Marine Corps Times that the Corps was seeking to shave the 15 pound ESAPI plate down to roughly 8.6 pounds for a medium-sized Marine.
Marines can shed a total of 8 pounds to 10 pounds from their combat load when the lightweight plate is used in conjunction with the Corps' new Plate Carrier Gen III system, Pierce explained.
The Corps is also looking at new polymer based ammunition and a lighter helmet for grunts to help shave the pounds carried by infantry Marines.
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Le premier des Lockheed Martin C-130H de l'Armée de l'Air doté de la nouvelle avionique Collins Aerospace a débuté sa campagne d'essais en vol et de certification sur la base aérienne de Bordeaux-Mérignac. L'avion est équipé de la solution avionique Collins Aerospace Flight2™ et du double affichage tête haute (HUD), HGS-4500, avec système de vision améliorée multibande, EVS-300, pour améliorer la perception des pilotes de leur environnement. Une caméra infrarouge pour la détection d'objectifs a également été intégrée au HGS. Ensemble, ces solutions permettent d'améliorer les capacités opérationnelles des appareils pour répondre aux besoins spécifiques des missions. “Avec Flight2™, l'Armée de l'Air française dispose d'une avionique de dernière génération et d'une solution optimisée de support et de maintenance pour mener à bien ses missions exigeantes dans le monde entier,” a déclaré Olivier Pedron, directeur général, avionique de Collins Aerospace en France. Après le premier vol et la qualification par la direction générale de l'armement (DGA) des deux premiers appareils rénovés, Collins Aerospace et Sabena Technics fourniront des kits de modification au Service industriel de l'aéronautique (SIAé) pour l'installation en série sur les 12 C-130H restants de la flotte française. Le contrat de modernisation avait été attribué en septembre 2016, par la DGA, à Collins Aerospace pour la maîtrise d'ouvrage, conformément à sa certification FRA-21J, aux côtés de ses partenaires Lockheed Martin et Sabena Technics. Flight2™ permettra aux C-130H français un accès sans restriction à l'espace aérien mondial tel que défini par l'Organisation de l'Aviation Civile Internationale (OACI), leur procurant des capacités tactiques accrues tant sur les thé'tres d'opérations que dans l'espace aérien civil. De plus, il permet une communalité pour le support et la maintenance avec les autres plateformes de l'Armée de l'Air telles qu' E-3, AWACS, et KC-135 ainsi qu'une communalité avec les HUD du C-130J. https://www.air-cosmos.com/article/arme-de-lair-campagne-dessai-pour-les-c-130h-moderniss-par-collins-aerospace-21508