Back to news

November 19, 2020 | International, Aerospace, Naval, C4ISR

Les industriels de l’aéro qui vont bénéficier de la commande d'appareils de surveillance maritime sont...

HASSAN MEDDAH , , , ,

PUBLIÉ LE 19/11/2020 À 06H00, MIS À JOUR LE 19/11/2020 À 11H27

La Marine nationale va recevoir 12 appareils Albatros pour lutter contre le trafic et la pêche illégale et détecter les pollutions. La commande passée auprès des acteurs de l'aéronautique s'élève à 1,3 milliard d'euros.

Une commande de 12 avions pour un montant de 1,3 milliard d'euros... Par les temps qui courent, c'est toujours bon à prendre pour les acteurs de l'aéronautique qui subissent une crise sans précédent.

A l'occasion de son déplacement à l'usine de Dassault Aviation à Seclin (Nord), la ministre des armées, Florence Parly, doit annoncer ce 19 novembre une commande de 12 appareils, des Falcon 2000, au profit de la Marine nationale pour ses missions de surveillance maritime.

L'usine de Seclin, spécialisée dans la production des pièces primaires des Rafale et des jets d'affaires de Dassault Aviation, fabriquera les premières pièces de structure des Falcon 2000, aussi rebaptisés Albatros dans le cadre du programme AVSIMAR (avion de surveillance et d'intervention maritime).

Des capteurs électroniques de dernière génération

Depuis leurs bases navales en Outre-mer et à Lann-Bihoué près de Lorient (Morbihan), les Albatros auront pour mission de lutter contre les trafics de stupéfiants, la piraterie, la pêche illégale et de détecter les pollutions. Les avions de surveillance maritime de la Marine nationale ont détecté 54 pollutions en 2018 et 110 en 2019. Selon les chiffres avancés par le ministère des Armées, entre 10 et 25% de la pêche mondiale est réalisée de manière illégale.

La commande pour les 12 appareils s'élève à environ 1,3 milliard d'euros. Elle comprend leurs équipements électroniques ainsi qu'un contrat de 10 ans de maintenance. La commande bénéficiera au maître d'œuvre industriel Dassault Aviation ainsi qu'à l'ensemble de ses partenaires. Naval Group fournit le système d'information de la mission, Thales le radar de surveillance maritime, Safran la boule optronique.

Une partie des appareils fabriqués en Inde

"Le Falcon 2000 Albatros est un avion à hautes performances doté d'un système de mission et de capteurs de dernière génération. (...) Plusieurs pays s'intéressent à ces avions qui constituent une réponse performante aux enjeux considérables de la protection et de la sécurité maritime du territoire et de l'action de l'Etat en mer", a précisé Eric Trappier, PDG de Dassault Aviation dans un communiqué de presse. Les coast-guards américains et les garde-côtes japonais s'appuient déjà sur des appareils de l'avionneur français pour assurer leurs missions de surveillance maritime.

Le contrat signé avec le ministère des Armées devait générer une centaine d'emplois pendant la phase de développement qui concernera essentiellement les sites de l'avionneur à Saint-Cloud (Hauts-de-Seine), Mérignac (Gironde) et Istres (Bouches-du-Rhône). Une cinquantaine d'emplois supplémentaires seront mobilisés pendant la phase de fabrication et de soutien. Les trois premiers exemplaires sont produits et assemblés en France et les appareils suivants en Inde par l'avionneur et son partenaire local Reliance. Cela répond aux contreparties industrielles négociées à l'occasion de la vente de 36 Rafale en 2016 entre Paris et New-Delhi.

Les premiers appareils livrés en 2025

Les nouveaux Albatros remplaceront la flotte vieillissante actuelle composés de Falcon 50 et Falcon 200 militarisés qui arrivent en bout de course avec déjà une quarantaine d'années de vol au compteur. Sur les 12 appareils, 7 seront en permanence en mission et les 5 autres serviront à la formation et l'entraînement des équipages ou seront indisponibles car en maintenance. Ils auront des performances accrues de l'ordre de 10% avec notamment 8 heures d'autonomie et une élongation de 2700 nautiques (soit environ 5000 km). Ils seront également équipés de meilleurs équipements électroniques (anti-brouilleurs GPS, communications militaires sécurisées, communications satellitaires, récepteur d'identification automatique AIS ...).

Les livraisons des 12 appareils s'étendront jusqu'à 2030 avec les trois premiers exemplaires livrés en 2025.

https://www.usinenouvelle.com/article/les-industriels-de-l-aero-qui-vont-beneficier-de-la-commande-d-appareils-de-surveillance-maritime-sont.N1030214

On the same subject

  • Navy Awards Big Contract for LCAC Replacement Ship-to-Shore Connectors

    April 20, 2020 | International, Naval

    Navy Awards Big Contract for LCAC Replacement Ship-to-Shore Connectors

    17 Apr 2020 Military.com | By Gina Harkins The Navy has awarded a new contract for the long-awaited replacement connector that will ferry Marines, weapons and other equipment ashore. Textron Systems was awarded $386 million to build 15 new ship-to-shore connectors, Naval Sea Systems Command announced on Thursday. The connectors will replace the aging fleet of Landing Craft, Air Cushion vehicles, known as LCACs, which have been in operation since the 1980s and are nearing the end of their service lives. The new 92-footlong connectors will have further range and lift capabilities than the legacy LCACs. They can carry 74 tons and will be compatible with amphibious ships that have well decks, along with expeditionary transfer dock and sea bases. "As the program continues to move forward with delivering these important capabilities to the fleet, the procurement of these additional craft is critical," Tom Rivers, program manager of the Amphibious Warfare Program Office for the Program Executive Office Ships, said in a statement. The contract award is an important milestone for a program that plays a big part in the Marine Corps' future missions. That service is focusing its sights on the Asia-Pacific region, where Commandant Gen. David Berger said Marines and sailors will likely be called on to respond to China's growing influence. China has militarized tiny man-made islands in the South China Sea. The islands have airstrips, hangars, barracks and lookout points. As the country's military invests in new weapons systems that can target ships further away from the shore, the Navy and Marine Corps will need next-generation landing craft to get people and equipment from amphibious ships onto nearby beaches. The new connectors can be loaded with an enclosed personnel transport module that can carry up to 145 Marines in full combat gear, according to Textron. The craft can also carry vehicles and other heavy equipment. Textron will do most of its work on the 15 new vessels in New Orleans. The Navy already accepted delivery of the first next-gen landing craft, called the Ship to Shore Connector Craft 100, in February. The sea services will continue testing it and training on that platform in Panama City, Florida. The Navy plans to buy 73 of the new ship-to-shore connectors, according to its program summary. https://www.military.com/daily-news/2020/04/17/navy-awards-big-contract-lcac-replacement-ship-shore-connectors.html

  • Dans l’Arctique, le Danemark renforce ses capacités militaires

    February 17, 2021 | International, Land

    Dans l’Arctique, le Danemark renforce ses capacités militaires

    Le Danemark a annoncé, le 11 février, un accord politique concernant le renforcement de ses capacités militaires en Arctique et en Atlantique Nord. Une première décision, en 2019, conférait 1,5 milliard de couronnes danoises à la défense de la zone Arctique à l'horizon 2023. Le Danemark déploiera des drones et des moyens de surveillance tels que des radars ; des satellites d'observation devraient également être employés. Ces dispositions s'inscrivent dans le cadre d'un dialogue rapproché avec les Etats-Unis et l'OTAN au sujet de la maîtrise de la zone Arctique. Air & Cosmos du 17 février

  • CACI Awarded $199 Million Contract to Support U.S. Navy Satellite Systems and Networks for Special Operations

    May 1, 2020 | International, Naval

    CACI Awarded $199 Million Contract to Support U.S. Navy Satellite Systems and Networks for Special Operations

    April 27, 2020 - CACI International Inc (NYSE: CACI) announced today that it has been awarded a five-year and six-month, if all options are exercised, single-award indefinite delivery/indefinite quantity contract, with a ceiling value of $199 million, to provide communications systems, satellite communications, and network support services to the Naval Information Warfare Center (NIWC) Atlantic in support of U.S. Special Operations Command. Under the contract, CACI engineers and technicians will provide mission expertise, including fielding and training for operational systems, maintenance, logistics, and 24/7 technical support for personnel working with the satellite and network systems. CACI will support approximately 2,000 satellite communications systems worldwide, as well as wide-area network infrastructure services for nearly 90 sites. CACI has a unique and modern facility designed to seamlessly support and enhance NIWC's mission. CACI experts can maintain, assemble, and test satellite communications systems at the Fayetteville, NC. facility to maximize those systems' efficiency and accuracy while also supporting the warfighter with continuous improvements. John Mengucci, CACI President and Chief Executive Officer, said, “This recompete award results from the longstanding professional and productive relationship between our dedicated team and NIWC, focused on providing servicemembers with the critical communications support they need to execute their mission.” CACI Executive Chairman and Chairman of the Board Dr. J.P. (Jack) London, said, “As our country continues to face evolving national security threats, CACI remains focused on providing the support our customers rely on to safeguard our nation.” CACI's 23,000 talented employees are vigilant in providing the unique expertise and distinctive technology that address our customers' greatest enterprise and mission challenges. Our culture of good character, innovation, and excellence drives our success and earns us recognition as a Fortune World's Most Admired Company. As a member of the Fortune 1000 Largest Companies, the Russell 1000 Index, and the S&P MidCap 400 Index, we consistently deliver strong shareholder value. Visit us at www.caci.com. There are statements made herein which do not address historical facts, and therefore could be interpreted to be forward-looking statements as that term is defined in the Private Securities Litigation Reform Act of 1995. Such statements are subject to factors that could cause actual results to differ materially from anticipated results. The factors that could cause actual results to differ materially from those anticipated include, but are not limited to, the risk factors set forth in CACI's Annual Report on Form 10-K for the fiscal year ended June 30, 2019, and other such filings that CACI makes with the Securities and Exchange Commission from time to time. Any forward-looking statements should not be unduly relied upon and only speak as of the date hereof. CACI-Contract Award View source version on businesswire.com: https://www.businesswire.com/news/home/20200427005135/en/

All news