23 juin 2021 | International, Naval

US Navy facing early challenges in modernizing dry docks for submarine maintenance

The Navy needs to overhaul several dry docks at its four public shipyards so they can accommodate new attack submarines and aircraft carriers -- but the first attempt to build a new dry dock in Maine is already facing cost-overruns and schedule delays.

https://www.defensenews.com/naval/2021/06/22/us-navy-facing-early-challenges-in-modernizing-dry-docks-for-submarine-maintenance/

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    25 octobre 2018 | International, Aérospatial

    AIR2030: A la rencontre de Boeing et du F/A 18 Super Hornet (4/5)

    Alexis Pfefferlé Mardi 23 octobre 2018, 0800, Lausanne, entrée en lice des avionneurs américains. Pour rappel, deux avions américains sont en compétition dans le cadre du programme AIR2030, le F/A 18 Super Hornet de Boeing et le F35 de Lockheed Martin. Au menu de cette matinée, le F/A 18 Super Hornet de Boeing. L'avion proposé n'est pas inconnu puisqu'il avait été naturellement envisagé lors de la précédente campagne de renouvellement de la flotte avant que Boeing ne renonce à faire une offre à la Suisse. Boeing avait expliqué à l'époque que « le nouveau Super Hornet est peut-être un avion trop poussé par rapport aux besoins de la Suisse. ». Huit ans plus tard, les besoins exprimés par la Suisse pour son nouvel avion de combat ont évolué et le Super Hornet fait à nouveau office de candidat sérieux. En effet, les F/A 18 Hornet dans leur version C et D sont en service dans les forces aériennes suisses depuis maintenant vingt ans et l'avion est bien connu de nos pilotes et militaires. Quelles différences par rapport au modèle actuel ? Le F/A 18 Super Hornet n'est pas un nouvel avion mais bien une évolution du Hornet que nous connaissons. Il s'agit cependant d'une évolution en profondeur avec une refonte du design, de la signature radar, une mise à jour des systèmes d'armes et de l'électronique embarquée ou encore une augmentation importante de l'autonomie. Aujourd'hui, le F/A 18 Super Hornet E/F est un biréacteur de 4ème génération + disponible en monoplace et biplace comme les variantes C et D de son prédécesseur. Boeing va droit au but La présentation du jour de Boeing est, comme disent les américains, « straight to the point ». Communication à l'américaine oblige, on débute avec un clip vidéo figurant un compte à rebours égrené par une voix féminine à l'issue duquel divers types d'engins fabriqués par Boeing s'élancent dans le ciel dans un panache de fumée incandescent. Sans autre intermède, le représentant de Boeing, Monsieur CRUTCHFIELD, développe directement sur la facilité de transition entre le modèle actuel de l'armée suisse et le Super Hornet, un mois d'entraînement au maximum étant selon lui nécessaire aux pilotes aguerris sur F/A 18 Hornet pour se familiariser avec cette nouvelle version. Quant au matériel d'entretien et à l'armement, il est en partie compatible entre les deux versions. Compte tenu de l'avenir bien incertain des F/A 18 suisses actuels dans le contexte politique tendu des exportations d'armes, le recyclage partiel est un point pour le moins pertinent. Pour Boeing, le Super Hornet est la transition la plus simple et la moins onéreuse pour la Suisse. C'est au tour de Madame Nell BRECKENRIDGE, première femme à s'exprimer pour un constructeur, de prendre le relais. Elle partage premièrement quelques chiffres : Boeing est un géant de l'industrie, qui a l'habitude de l'offset et de travailler avec des partenaires dans le monde entier. Historiquement, l'offset Boeing c'est près de 50 milliards USD dans environ 40 pays depuis 35 ans. Actuellement, c'est 65 collaborations pour un montant de 20 milliards USD dans 20 pays. Efficacité et engagement Viennent ensuite les arguments phares de Boeing pour la Suisse. Premièrement, le géant américain, en tant que constructeur du F/A 18 Hornet, le dernier avion acquis par l'armée suisse, peut s'appuyer sur sa propre expérience dans le cadre du programme offset d'USD 1,3 milliards réalisé en Suisse dans le cadre de l'achat de cet avion en 1997. Détail piquant au pays de la ponctualité, le programme d'offset de l'époque a été complété 3 ans avant le délai prévu. Dans la même veine, un nouveau programme d'offset a été signé par Boeing avec la Suisse en 2009 pour la mise à jour des F/A 18 Hornet, lequel a également été complété, selon Boeing, en avance du calendrier prévu. Au total, toujours selon Boeing, ce sont plus de 600 sociétés suisses qui font ou ont fait affaire avec l'avionneur au cours des vingt dernières années. Sur leur dernier slide de présentation, Boeing déclare : Promises made, promises kept. (Promesses faites, promesses tenues) Tout un programme. https://blogs.letemps.ch/alexis-pfefferle/2018/10/25/air2030-a-la-rencontre-de-boeing-et-du-f-a-18-super-hornet-4-5/

  • Air Force Hires Startup To Build Up MDO’s Unified Data Library

    1 novembre 2019 | International, Aérospatial

    Air Force Hires Startup To Build Up MDO’s Unified Data Library

    By THERESA HITCHENS WASHINGTON: The Air Force is expanding a key data tool, the cloud-based Unified Data Library (UDL), that may underpin the service's ambitious Multi-Domain Operations push. Air Force leaders (including acquisition chief Will Roper) believe the UDL will be able to mesh data from all types of sensors to provide space situational awareness (SSA) and command and control (C2) for most Air Force missions. The small $37 million contract, awarded Tuesday to Bluestaq LLC, will “expand the Advanced Command and Control Enterprise Systems and Software (ACCESS) project for the Air Force Research Laboratory (AFRL), the Air Force Space and Missile Systems Center (SMC) Data Program Management Office and the Directorate of Special Programs, Space Situational Awareness Division.” ACCESS will feed the UDL, integrating data “from a wide range of sources spanning commercial, foreign, Department of Defense (DoD) and the Intelligence Community (IC),” according to a company press release. The contract, awarded under the Small Business Innovation Research (SBIR) program, appears to fulfill exactly what Roper and other Air Force acquisition officials are pressing for: drawing in small and innovative companies that can move fast to help the service get inside the speed of Moore's Law instead of taking years or decades to develop new software systems. “We can't specify all specific data sets over the next three years because prioritization is dynamic, but the goal is to eventually integrate all of AFSPC data there along with other sources such as commercial space (already there but more coming), multi-domain data from such as air, land, sea, data from other agencies, and even academia,” an Air Force Space Command spokesperson told Breaking D yesterday. The spokesperson noted that the expansion will support Space Command's National Space Defense Center, designed to run future combat operations in space and to integrate Intelligence Community data with that of the military. It also will support the Combine Space Operations Center (CSPOC), that shares space domain awareness information with allies, the spokesperson said, as well as administrative functions. UDL is the brain child of Maj. Gen. Kim Crider, Air Force Space Command's (AFSPC) data integration guru. Crider is charged with developing AFSPC's classified Enterprise Data Strategy and Roadmap to underpin multi-domain command and control (MDC2) operations. “The Unified Data Library consumes, processes, and distributes millions of unique data products daily originating from dozens of commercial, academic, and government organizations across the world to a diverse user base spanning 25 countries,” according to Bluestaq. “The Unified Data Library storefront provides a robust interactive online API to assist users or developers with education and discovery of available dashboards, data streams, services, structures, and formats. The Air Force plans to expand the Unified Data Library to allow different security classification user access levels and fuse data from all types of sensors to provide command and control for most Air Force missions.” Indeed, AFSPC said in its email, “UDL data is available to any partner organization today, depending on clearance, authorization of the data provider, and classification of the data in question.” The UDL also is being tested by the Commerce Department as it readies itself to take over the mission of providing space situational awareness (SSA) information to commercial and foreign satellite operators. To get some idea of how different the culture is at this company note this comment by Andy Hofle, Bluestaq chief engineer and co-founder: “It has been exciting to see the growing community interest in the data management platform over the last 18 months, and our team has had a tremendous amount of fun playing a role in the development of the project.” https://breakingdefense.com/2019/10/air-force-hires-startup-to-build-up-mdos-unified-data-library

  • SAIC Wins $49.5M U.S. Navy Contract for Saudi C4ISR Upgrades, Refurbishment

    13 octobre 2020 | International, Naval, C4ISR

    SAIC Wins $49.5M U.S. Navy Contract for Saudi C4ISR Upgrades, Refurbishment

    Seapower Staff MCLEAN, Va. — The U.S. Navy awarded Science Applications International Corp. a $49.5 million single-award task order to continue to provide the Royal Saudi Naval Forces support services for command, control, communications, computers, and intelligence, surveillance and reconnaissance (C4ISR) upgrade and refurbishment, the company said in an Oct. 12 release. The work will take place in the Kingdom of Saudi Arabia. Under the cost-plus fixed-fee task order, awarded as part of the SeaPort-NxG contract, SAIC will leverage repeatable solutions such as engineering, design and integration, integrated product support and sustainment capabilities on critical networks. These networks fulfill the Naval Information Warfare Systems Command's requirement for Program Executive Office C4I International Integration Program Office (PMW 740) Royal Saudi Naval Forces (RSNF) In-Kingdom of Saudi Arabia (KSA) Support Services. “For more than 40 years, SAIC has supported the Navy's mission to help maintain the Royal Saudi Naval Forces' C4ISR capability modernization, engineering and logistics,” said Jim Scanlon, SAIC executive vice president and general manager of the Defense Systems Group. “As a leader in technology integration, SAIC is excited to continue its assistance to the Navy as it continues to build this strategic partnership with the Kingdom of Saudi Arabia.” SAIC will deliver solutions and services to include program management, systems engineering and integration, maintenance engineering, and integrated logistics for the modernization and refurbishment of RSNF systems. These services are enabled by SAIC's legacy of support to RSNF, and SAIC's investments in digital engineering and end-to-end logistics and supply chain solutions. The prime contract has a five-year base period of performance. https://seapowermagazine.org/saic-wins-49-5m-u-s-navy-contract-for-saudi-c4isr-upgrades-refurbishment/

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