13 juin 2018 | C4ISR

Thales et Microsoft s’associent pour développer une solution innovante de cloud de défense pour les forces armées

  • Thales et Microsoft ont annoncé aujourd'hui un partenariat privilégié pour le développement d'une solution commune de cloud de défense pour les forces armées.
  • La future solution, fruit du développement conjoint des deux groupes, reposera sur la plateforme Azure Stack de Microsoft, un environnement souple et orienté services, qui sera parfaitement cybersécurisé et adapté par Thales aux contraintes de résilience militaires.
  • Avec cette nouvelle solution, Thales, intégrateur reconnu et expérimenté, et Microsoft, partenaire et fournisseur cloud de confiance, accompagneront la transformation numérique des forces armées, dans les centres de commandement comme sur les thé'tres d'opérations.

A l'avant-garde dans de nombreux domaines, Microsoft est un leader mondial reconnu en matière de solutions de productivité cloud. Thales quant à lui est leader européen dans le domaine de la défense et de la cybersécurité. Forts de leur leadership, les deux groupes annoncent aujourd'hui la signature d'un partenariat privilégié pour le développement d'un système cloud destiné aux forces armées. Cette solution modulaire permettra aux forces armées de conserver leurs données sensibles dans le cadre de leurs propres infrastructures.

Les forces armées du monde entier investissent massivement dans la transformation numérique, en particulier dans la numérisation des systèmes de communication utilisés pour le commandement et le contrôle ou bien encore sur les champs de bataille, avec le développement croissant des combats dits collaboratifs. L'équipement actuellement en phase de développement résulte de l'adoption de technologies numériques pour la Défense, mais aussi de l'émergence de plateformes mixtes (militaires et civiles), capables d'interconnecter les systèmes des champs de bataille et les réseaux numériques situés en dehors de l'environnement tactique.

Dans ce contexte, après le récent lancement de son système d'infrastructure de cloud privé hautement isolé Nexium Defence Cloud, Thales devient aujourd'hui partenaire privilégié de Microsoft pour le développement d'une technologie cloud adaptée aux clients les plus exigeants. Ensemble, les deux groupes seront les premiers à proposer une solution complémentaire adaptée aux différents besoins des forces armées, des centres de commandement nationaux aux divers thé'tres d'opérations, en offrant une sécurité maximale.

Pour ce faire, la solution s'appuiera sur Microsoft Azure Stack, livré en tant que système intégré, sera utilisé comme système de base, un système dans lequel Thales intègrera ses solutions de connectivité, de chiffrement et de cybersécurité intégrale. Le système gérera les données les plus sensibles, hébergées dans les quartiers généraux des Ministères de la Défense ou déployées sur le terrain. In fine le système associera la puissance du cloud computing et les fonctionnalités d'Azure Stack aux fonctionnalités robustes et résilientes de Thales en matière de cybersécurité, pour garantir la sécurité de toutes les données considérées comme sensibles et confidentielles par les forces armées, avec, à la clé, une interopérabilité et une excellence opérationnelle accrues.

Les solutions Thales et Microsoft ainsi associées apportent le meilleur des deux mondes et offriront aux forces armées une plateforme d'applications cloud souple et des fonctionnalités bien plus avancées que les fonctionnalités basiques de stockage et de gestion des données : des capacités que les clouds de défense sécurisés n'offrent pas aujourd'hui. Dans le cadre de futurs développements d'applications, la plateforme Azure Stack pourrait offrir aux utilisateurs la capacité d'analyser de gros volumes de données en temps réel, gr'ce à l'expertise Guavus Reflex en matière de collecte de renseignements, mais aussi la capacité d'utiliser des applications IoT militaires, avec différents types de capteurs sur le terrain, voire même d'échanger des données avec des applications mobiles (soldats augmentés).

La dernière pièce du puzzle est apportée par l'expertise de Thales en tant qu'intégrateur terrain. Et comme cette plateforme cloud sera utilisée dans un environnement très particulier (thé'tres d'opérations, bases opérationnelles avancées et lointaines...), elle devra être configurée différemment d'un système commercial. Chaque système intégré nécessitera un certain niveau d'autonomie et sera capable de fonctionner « hors ligne » en cas de perte de connexion due aux conditions sur le terrain. Il faudra également que les systèmes soient mobiles et renforcés pour assurer leur résistance lorsqu'ils sont déployés sur le terrain. Toutes ces configurations et adaptations spécifiques sont au cœur du rôle de Thales en tant qu'intégrateur de terrain et développeur de systèmes électroniques pour les forces déployées.

Cet effort collaboratif offrira une synergie plus forte que jamais. Les forces armées pourront exploiter les atouts de la plateforme Azure de Microsoft en matière de taille et de périmètre, tout en bénéficiant d'un cloud robuste et sécurisé pour les informations confidentielles dont elles ont besoin pour accomplir leur mission de défense nationale, avec, à la clé, une souplesse et une sécurité maximales.

« Nous sommes ravis d'annoncer notre partenariat unique avec Thales pour accélérer la transformation numérique dans le secteur de la défense. Notre solution, Microsoft Azure Stack aidera les forces armées dans l'analyse de grands volumes de données sensibles pour permettre des développements innovants. Avec Thales, nous serons en mesure de fournir une plate-forme cloud flexible avec un niveau de sécurité inégalé qui aidera à surmonter les défis de l'industrie de la défense », Jean-Philippe Courtois, président des ventes mondiales, Microsoft.

« Ce partenariat privilégié reflète l'état d'esprit et la passion pour les technologies innovantes que nos deux groupes et équipes partagent incontestablement. Nous nous réjouissons, à travers cette nouvelle aventure, de renforcer encore un peu plus notre relation déjà forte avec Microsoft. Ensemble, nous créerons cette nouvelle offre technologique, adaptée aux besoins changeants des forces armées modernes en matière de sécurité, pour les accompagner dans l'accélération de leur transformation numérique », Philippe Keryer, Directeur général adjoint Stratégie, Recherche et Technologie, Thales.

À propos de Microsoft

Microsoft (Nasdaq « MSFT » @microsoft) facilite la transformation numérique, pour une nouvelle ère : celle du cloud intelligent et de la périphérie intelligente. Sa mission consiste à donner à chaque entreprise et à chaque individu les moyens d'aller plus loin.

À propos de Thales

Ceux sur lesquels nous comptons tous pour faire tourner le monde font eux-mêmes confiance à Thales. Nos clients s'adressent à nous pour atteindre des objectifs ambitieux : améliorer la vie de chacun, renforcer la sécurité. Gr'ce à l'association d'expertises, de talents et de cultures multiples et variés, nos architectes conçoivent et livrent des solutions de haute technologie véritablement exceptionnelles. Des solutions du futur pour le présent. Du fond des océans jusqu'aux profondeurs de l'espace et du cyberespace, nous aidons nos clients à réfléchir plus efficacement et à agir plus vite, en maîtrisant un environnement toujours plus complexe et en optimisant chaque moment décisif. Avec quelques 65 000 collaborateurs, répartis dans 56 pays, Thales a réalisé 15,8 milliards d'euros de chiffre d'affaires en 2017.

https://news.microsoft.com/fr-fr/2018/06/12/thales-et-microsoft-sassocient-pour-developper-une-solution-innovante-de-cloud-de-defense-pour-les-forces-armees/

Sur le même sujet

  • General Atomics, Raytheon contracted for Reaper drone support

    26 décembre 2018 | International, Aérospatial

    General Atomics, Raytheon contracted for Reaper drone support

    By Stephen Feller Dec. 24 (UPI) -- General Atomics and Raytheon have each been awarded contracts for support of the MQ-9 Reaper, one for sensors and the other for overall program support, that come to a total of more than $350 million. The contracts, announced Friday by the Department of Defense, cover separate areas of sustainment for the unmanned aerial system used for surveillance and support of ground troops, though they have also been used for emergency search and rescue and other missions. Full article: https://www.upi.com/Defense-News/2018/12/24/General-Atomics-Raytheon-contracted-for-Reaper-drone-support/8251545664925/

  • Air Force launches $100K challenge for ‘space awareness innovators’

    30 octobre 2018 | International, Aérospatial

    Air Force launches $100K challenge for ‘space awareness innovators’

    by Sandra Erwin The Air Force Visionary Q-Prize competition is set to run from Oct. 29 through Jan. 15, 2019. WASHINGTON — The U.S. Air Force and the Wright Brothers Institute are offering cash prizes for creative visualization tools — such as augmented reality and virtual reality — that can enhance military space operators' understanding and awareness of satellites and other objects in space. The Air Force Visionary Q-Prize Competition, or VQ-Prize, is set to run from Oct. 29 through Jan. 15, 2019. Up to $100,000 in prize money will be distributed in this competition, according to an Air Force news release. There will be multiple awards for different categories and a single VQ-Prize will go to the top overall submission. Specific competition guidelines, prizes, dates, grading criteria, data sets, and submission details will be posted at https://www.innocentive.com/ar/challenge/9934120 The VQ-Prize was conceived to encourage nontraditional vendors to engage with the military. The Air Force is aiming this challenge at universities, individuals and small businesses that can help “find solutions for safe and secure operations in space.” No background in space is required. “The need for timely and accurate object tracking is paramount to the defense of space,” said Brig. Gen. William Liquori, Air Force Space Command Strategic Requirements, Architectures and Analysis director. He said the competition is to help “augment existing capabilities with visualization tools that enable operators to intuitively absorb and quickly navigate massive amounts of space object data.” The Air Force wants tools that use existing data, displaying and processing it in a manner that thoroughly captures the space picture, while also facilitating “quick comprehension of changes,” the news release said. Col. Michael Kleppe, Air Force Space Command Space Capabilities Division director said it is “imperative that space operators receive up-to-date information on this rapidly evolving and highly dynamic environment.” They must also be able to “quickly process and interpret the information necessary for decisive action on compressed timelines.” For the competition, specific problems have been scoped and packaged. Contestants may submit traditional user interface solutions, displayed or projected on a flat screen, or AR/VR interfaces. Contestants will need to present new ways of visualizing and understanding the following types of events: Satellite maneuvers, high-speed conjunctions in low Earth orbit, proximity operations and relative orbital activity in geosynchronous Earth orbit, new object discovery, satellite and debris breakups, constellation insertions of multiple satellites on a single launch, and lost or “stale” objects. Submissions will be evaluated by military space operators, space development professionals, and human factors experts. Some considerations include: Clear presentation of information, ability to search for and display specific objects or constellations, support of user recognition rather than recall, ability to monitor all critical information simultaneously, lack of clutter and extraneous information, and lack of over-stimulation of the user. https://spacenews.com/air-force-launches-100k-challenge-for-space-awareness-innovators

  • Calian Re-Wins Significant Defence Training Contract Valued at up to $170 Million

    19 novembre 2018 | Local, Aérospatial, Naval, Terrestre, C4ISR, Sécurité

    Calian Re-Wins Significant Defence Training Contract Valued at up to $170 Million

    OTTAWA -- Calian Group Ltd. (TSX: CGY) is pleased to announce that it has been selected to deliver a significant training contract for the Department of National Defence (DND) and the Canadian Army Simulation Centre (CASC). The initial term of the Training and Support Services Contract is valued at $93 million over five years. With two optional extension periods of two years each, the aggregate contract value over the full nine-year period is approximately $170 million. The current Training and Support Services Contract expires March 31, 2019 and management expects demand on the new contract will continue to run at current levels. Through CASC, a Center of Excellence for Constructive Simulation, the Canadian Army accepts training projects on behalf of its own members as well as other branches of the Canadian Armed Forces and federal government departments. For these training exercises, Calian's expert team of some 600 full- and part-time resources apply their substantial experience, knowledge and passion to create realistic and cost-effective synthetic training environments. Calian Training ensures maximum value from the training delivered through CASC while preparing future military leaders and security authorities for events in which failure is unacceptable. Through CASC, Calian Training also designs and delivers complex, multi-agency, multi-jurisdictional emergency management exercises to help ensure safety and security readiness for major events. These exercises have supported the Vancouver Olympics and G7, G8 and G20 world leader summits in Canada. Calian, an award-winning veteran friendly employer, has proudly supported military training and Canadian Armed Forces (CAF) operational readiness through this contract for over 20 years. Calian and CASC have developed tools and a framework and methodology supporting a wide range of military and emergency management training exercises for government and military clients, nationally and internationally. In partnership with CASC, Calian's skilled exercise design experts have integrated custom 2D/3D software for virtual and constructive simulation exercises, tailored to specified training objectives. The result is a total immersive training experience that replicates the operational environment that the CAF or customer may face. “Our innovative technology solutions allow the training audience to be immersed into complex environments, complete with real-world considerations such as simulated social media channels. These tools, combined with our passionate, expert employees, put us in a position to offer these complex exercises and training programs,” said Donald Whitty, Vice President, Calian Training. “We're seeing increased demand for the expertise we bring to CASC, particularly in the field of emergency management. There's no company quite like Calian to deliver these specialized, innovative and scalable services.” “This contract supports the CAF and the customer retention pillar of our four pillar growth framework. For Calian, supporting the operational readiness of the Canadian Forces is more than just a commitment – it's a passion and a privilege. I'm proud of our delivery of state-of-the-art, realistic learning and training exercises that help keep soldiers and all Canadians safe,” added Kevin Ford, President and CEO, Calian. “The innovation happening at Calian Training, and with CASC, is very exciting. Calian's advanced toolset is integrated with those of the Canadian Armed Forces, demonstrating our focus on continuous process improvement both at Calian and in the work we do with our customers.” To see exclusive footage from inside a CFB Kingston training facility, watch Calian's three-minute video on CASC here. About the Canadian Army Simulation Centre The Canadian Army Simulation Centre provides training capabilities in support of land operations and concept development. This world-class training organization provides support to the Canadian Army, RCAF, CJOC, CAF, and other government departments. Calian designs, develops and delivers training services for CASC under the Training and Support Services Contract. CASC is located in Kingston with Divisional Simulation Centres in Edmonton, Petawawa, Valcartier and Gagetown. About Calian Training For more than 20 years Calian Training has been providing a full-suite of specialized training services to both public and private sector organizations, including the Canadian Armed Forces and nuclear power operators. We help customers in both the emergency management and military domains validate their plans and team performances. Calian's training experts help large and small organizations prepare for events in which the consequences of failure are unacceptable. About Calian Calian employs over 3,000 people with offices and projects that span Canada, U.S. and international markets. The company's capabilities are diverse with services delivered through two divisions. The Business and Technology Services (BTS) Division is headquartered in Ottawa and includes the provision of business and technology services and solutions to industry, public and government in the health, training, engineering and IT services domains. Calian's Systems Engineering Division (SED) located in Saskatoon provides the world's leading space technology companies with innovative solutions for testing, operating and managing their satellite networks. SED provides leading-edge communications products for terrestrial and satellite networks, as well as providing commercial (including agriculture) and defence customers with superior electronics engineering, manufacturing and test services for both private sector and military customers in North America. For investor information, please visit our website at www.calian.com or contact us at ir@calian.com https://www.calian.com/en/calian-rewins-defence-training-contract-valued-170-million

Toutes les nouvelles