3 novembre 2020 | Local, Aérospatial

Saab and Mitacs to grow Canadian innovation links

The partnership establishes the means to drive innovation by providing Saab access to the precise Canadian postsecondary expertise and know-how required to advance their R&D activities in Canada. Mitacs will match highly qualified research experts from Canadian academic institutes to advance Saab's next generation technologies, and Saab will provide industry guidance and other in-kind resources, while both will share the financial cost to support these applied research and innovation internships.

“Saab works closely with universities around the world in fostering the academic research that can ultimately end up at the heart of our long range radars that can see stealth aircraft or helping to deliver the benefits of digitalization into airports. The MoU with Mitacs gives us the chance to extend that approach to Canada's universities, and we look forward to exploring new technologies and areas of research across Canada,” said Jonas Hjelm, Senior vice-president and Saab's head of business area Aeronautics.

At a macro level, participating students and the selected projects will boost innovation by advancing Saab's development agenda with wider economic benefits in job creation and further industrialization of the research. At the intern level, the work will facilitate skills development and work-integrated learning as together Saab and Mitacs advance the mutually beneficial goals.

“Mitacs is proud to partner with Saab and connect them with talent to advance business goals through research and development. Canadian student researchers drive innovation and benefit from working with Saab and applying their skills to advance aviation technologies. We are grateful to the Government of Canada for investing in R&D,” said John Hepburn, CEO and scientific director, Mitacs.

This MOU arises from Saab's Industrial and Technological Benefit commitments that Saab has made as part of its bid for the Future Fighter Capability Project (FFCP) and is subject to Saab's selection for that program. Saab has submitted an offer of 88 Gripen E fighters for the Canadian FFCP with a comprehensive ITB offer involving the Gripen for Canada Team (https://www.saab.com/markets/canada/gripen-for-canada)

https://www.skiesmag.com/press-releases/saab-and-mitacs-to-grow-canadian-innovation-links/

Sur le même sujet

  • Le ministère de la Défense nationale et les Forces armées canadiennes publient les résultats d’une évaluation menée dans le cadre de l’Initiative Elsie pour cerner les obstacles à la participation des femmes aux opérations de paix de l’ONU

    31 août 2022 | Local, Aérospatial, Naval, Terrestre, C4ISR, Sécurité, Autre défense

    Le ministère de la Défense nationale et les Forces armées canadiennes publient les résultats d’une évaluation menée dans le cadre de l’Initiative Elsie pour cerner les obstacles à la participation des femmes aux opérations de paix de l’ONU

    Le 31 août 2022 – Ottawa (Ontario) – Ministère de la Défense nationale Aujourd'hui, le ministère de la Défense nationale (MDN) et les Forces armées canadiennes (FAC) ont publié l'Évaluation des obstacles dans le cadre de l'Initiative Elsie, un rapport cernant les obstacles à la participation des femmes aux opérations de paix de l'Organisation des Nations Unies (ONU) et les occasions permettant d'accroître leur participation à celles-ci. Le gouvernement du Canada a lancé l'Initiative Elsie en 2017, un projet pilote multilatéral visant à concevoir et à mettre à l'essai des approches qui aideront divers pays à éliminer les obstacles à la participation significative des femmes en uniforme aux opérations de paix de l'ONU. Il joue depuis un rôle de premier plan dans son évolution, et la ministre de la Défense nationale Anita Anand a annoncé, en décembre 2021, la prolongation de l'initiative. En 2019, le Canada a indiqué que les FAC se soumettraient à une évaluation des obstacles au moyen de la méthodologie d'évaluation des opportunités pour les femmes dans les opérations de paix (MOWIP). Cette démarche visait à mieux comprendre les défis auxquels font face les femmes des FAC en lien avec la participation aux opérations de paix de l'ONU, et à déterminer comment les FAC peuvent accroître les occasions pour les Canadiennes de prendre part à ces opérations. https://www.canada.ca/fr/ministere-defense-nationale/nouvelles/2022/08/le-ministere-de-la-defense-nationale-et-les-forces-armees-canadiennes-publient-les-resultats-dune-evaluation-menee-dans-le-cadre-de-linitiative-els.html

  • MDA to provide unmanned aircraft systems to Royal Canadian Navy

    16 février 2018 | Local, Naval

    MDA to provide unmanned aircraft systems to Royal Canadian Navy

    MDA, a Maxar Technologies company (formerly MacDonald, Dettwiler and Associates Ltd.), announced it has signed a contract valued at approximately $8 million with Canada's Department of National Defence (DND) to provide maritime miniature unmanned aircraft systems (MMUAS). The contract also includes services to support training, resource and equipment development activities and development and validation of naval tactics and new capability development. The MMUAS will play a critical role by extending the reach of the communication and sensor capability over contentious or hostile areas during maritime security operations. MDA's solution is based on the Puma AE (All Environment) unmanned aircraft built by Aerovironment. The Puma AE system will provide the Royal Canadian Navy (RCN) with enhanced intelligence, surveillance and reconnaissance (ISR) capabilities. The Puma has the ability to carry additional payloads as required for specific missions. The MMUAS is the first UAS project that will see the RCN operate and maintain its own capability and provide a sustainable shipborne, near real-time, beyond visual line of sight (BVLOS) ISR capability with an expected introduction to the fleet in the summer of 2018 onboard Kingston-class ships. Capable of both ground and water landings, Puma AE's innovative fuselage offers an operational flexibility never before available to the RCN. The Puma AE is operated from the same control station as the Raven UAS which has been provided by MDA to the Canadian Army since 2013. MDA's Canadian-based UAS services group has been providing UAS systems and services to Canada's DND since 2009. Mike Greenley, group president for MDA, said: “We are very proud to once again, expand our unmanned aircraft systems and services to support Canada's Department of National Defence needs. https://www.skiesmag.com/press-releases/mda-provide-unmanned-aircraft-systems-royal-canadian-navy/

  • Électrification des camions lourds: Effenco débarque à Paris pour conquérir l’Europe

    7 juin 2019 | Local, Terrestre

    Électrification des camions lourds: Effenco débarque à Paris pour conquérir l’Europe

    MONTRÉAL | L'entreprise montréalaise Effenco, qui se spécialise dans l'électrification des camions lourds, s'installe en France afin de partir à la conquête du marché européen. C'est un contrat de 3 millions $ signé au début de 2019 avec Derichebourg Environnement qui a fait croître la demande pour les solutions d'Effenco sur le vieux continent. Cette entreprise internationale a décidé d'opter pour la technologie hybride électrique Active Stop-Start d'Effenco afin d'équiper ses camions à benne affectés à de nouveaux contrats de collecte dans la Ville Lumière. «À la suite de l'entente avec Derichebourg, nous avons reçu de nombreuses expressions d'intérêt et conclu des ententes additionnelles avec des flottes et manufacturiers de camions en Norvège, en Italie, en Suisse ainsi qu'en Espagne», a indiqué David Arsenault, président et cofondateur d'Effenco, par communiqué. «Plusieurs centaines d'unités seront ainsi progressivement déployées dans différentes villes européennes au cours des deux prochaines années, a ajouté l'homme d'affaires. Nous sommes confiants que nos ventes à l'exportation atteindront d'ici trois ans quelque 100 millions $.» La technologie hybride électrique d'Effenco permet de réduire de 30 % les émissions de gaz à effet de serre des camions, qui sont également plus silencieux, un avantage en milieu densément peuplé. https://www.journaldequebec.com/2019/06/06/electrification-des-camions-lourds-effenco-debarque-a-paris-pour-conquerir-leurope

Toutes les nouvelles