13 février 2019 | Local, Aérospatial

Les premiers F-18 australiens usagés arriveront au Canada dans les prochains jours

Ottawa commencera à prendre possession des avions de chasse d'occasion australiens dès la mi-février, a appris Radio-Canada. Deux F-18 sont attendus à la base de Cold Lake en Alberta. Et tout indique que le reste des 25 appareils achetés par le Canada sera livré... par avion.

Un texte de Marc Godbout

La livraison commencera le 16 février, confirment des sources proches du dossier. C'est quelques semaines plus tôt que prévu.

Deux des F-18 australiens que doit recevoir le Canada se trouvent au Nevada, aux États-Unis. Les chasseurs participent à un entraînement aérien et se poseront par la suite à Cold Lake.

La Défense nationale ne veut pas dévoiler la date de leur arrivée au pays, mais confirme que les deux appareils sont dans la région de Las Vegas.

Les deux premiers appareils devraient arriver ce mois-ci. Ils devraient être intégrés aux opérations plus tard cette année.

Ashley Lemire, ministère de la Défense nationale

Une fois à la base de Cold Lake, les deux avions de chasse de l'Australie seront confiés au Centre d'essais techniques de l'Aviation royale canadienne pour y subir des évaluations. Ils seront par la suite reconfigurés.

Et 18 appareils viendront compléter la flotte actuelle de CF-18, les autres seront utilisés pour des pièces de remplacement et la formation des mécaniciens et des techniciens.

Livraison par avion?

Selon nos informations, le scénario privilégié par Ottawa pour apporter ces avions de chasse au Canada n'est pas de les faire voler de leurs propres ailes, mais de les transporter à bord d'un avion-cargo.

Des sources ont indiqué à Radio-Canada que la Défense nationale souhaite « très sérieusement » noliser un appareil Antonov qui peut transporter deux appareils à la fois. Les avions de chasse seraient livrés à Mirabel, où se trouvent les installations de l'entreprise L3 MAS qui devra assurer l'entretien des F-18 australiens.

Faire voler ce type d'avion de chasse coûte au minimum 30 000 $ de l'heure. Les placer dans un Antonov permettrait d'éviter, par exemple, de nombreux ravitaillements en carburant entre l'Australie et le Canada. Mais cette solution serait-elle plus rentable?

Le ministère de la Défense nationale refuse de confirmer quoi que ce soit. « La méthode de livraison pour les autres aéronefs doit encore être confirmée », précise Ashley Lemire, dans une réponse écrite.

« Les livraisons d'avions restants d'Australie auront lieu à intervalles réguliers jusqu'à la fin de 2021 », ajoute-t-elle.

Dans la capitale australienne, Canberra, on ne veut rien dévoiler. « Les conditions de vente des aéronefs et des articles associés, y compris les informations sur les aéronefs et les calendriers de livraison, sont traitées à titre confidentiel », explique le ministère de la Défense.

Plus tôt dans son mandat, le gouvernement Trudeau avait opté pour une solution provisoire, soit l'achat de 18 nouveaux chasseurs Super Hornet de Boeing. Mais dans la foulée du conflit commercial entre le géant américain et Bombardier, Ottawa avait plutôt opté pour la solution australienne. Le programme coûtera 500 millions de dollars, dont 90 millions pour l'achat des appareils.

La saga inachevée

En campagne électorale, les libéraux de Justin Trudeau avaient voulu se dissocier du plan conservateur d'acquérir les coûteux F-35.

Dans leur programme, ils s'étaient engagés à « lancer immédiatement un appel d'offres ouvert et transparent pour remplacer les CF-18 ».

Or, le gouvernement n'a toujours pas demandé officiellement aux grands joueurs de l'industrie de soumissionner pour livrer les 88 nouveaux avions de chasse. Il ne devrait enclencher cette étape qu'au printemps, à quelques mois des élections, de sorte que le Canada n'aura pas de nouveaux chasseurs avant au moins 2025.

https://ici.radio-canada.ca/nouvelle/1151514/avions-f-18-australie-canada-cold-lake-appareil

Sur le même sujet

  • Updated: Eurofighter drops out of Canadian fighter jet program

    5 septembre 2019 | Local, Aérospatial

    Updated: Eurofighter drops out of Canadian fighter jet program

    By DAVID PUGLIESE, OTTAWA CITIZEN Another company has pulled out of Canada's competition to buy new fighter jets. The United Kingdom's Ministry of Defence and Airbus Defence and Space informed the Canadian government Friday of their decision to withdraw from Canada's future fighter competition. Airbus had been offering Canada the Eurofighter. Last year the European firm Dassault informed the Canadian government it would not be competing in the competition. It had been planning to offer Canada the Rafale fighter jet. The $19 billion competition has been dogged by allegations it is designed to favour Lockheed Martin's F-35 stealth fighter. Postmedia reported earlier this year that the requirements for the new jets put emphasis on strategic attack and striking at ground targets during foreign missions. That criteria is seen to benefit the F-35. In addition, the federal government changed criteria on how it would assess industrial benefits after the U.S. government threatened to pull the F-35 from the competition. Industry representatives have said they will carefully review the Canadian requirements before making their decision to bid. The work needed to prepare a bid will cost the firms around $15 million each. The decision to pull the Eurofighter from the competition leaves the F-35, the Boeing Super Hornet, and Saab's Gripen. It is unclear whether Boeing or Saab will continue in the competition. Airbus and the UK Defence Ministry noted that its decision to withdraw was the result of a detailed review of Canada's request for proposals which was released to industry on July 23. It pointed to the changes Canada made to the industrial benefits package to appease Lockheed Martin as well as the excessive security costs that U.S.-Canadian security requirements placed on a company based outside North America. “A detailed review has led the parties to conclude that NORAD security requirements continue to place too significant of a cost on platforms whose manufacture and repair chains sit outside the United States-Canada 2-EYES community,” the statement from Airbus and the UK Defence Ministry noted. “Second, both parties concluded that the significant recent revision of industrial technological benefits obligations does not sufficiently value the binding commitments the Typhoon Canada package was willing to make, and which were one of its major points of focus.” Bids must be submitted by the spring of 2020. Public Services and Procurement Canada, which is running the competition, did not provide comment. A winning bid is expected to be determined by early 2022. The first aircraft would be delivered by 2025. Technical merit will make up the bulk of the assessment at 60 per cent. Cost and economic benefits companies can provide to Canada will each be worth 20 per cent. The Conservative government had previously selected the F-35 as the air force's new jet but backed away from that plan after concerns about the technology and growing cost. During the 2015 election campaign, Justin Trudeau vowed that his government would not purchase the F-35. But at the same time, Trudeau stated his government would hold an open competition for the fighter purchase. The Liberal government backed away from its promise to freeze out the F-35 and the aircraft is now seen as a front-runner in the competition as it has many supporters in the Royal Canadian Air Force. Many of Canada's allies plan to operate the plane. Canada is a partner in the F-35 program and has contributed funding for the aircraft's development. Canada already changed some of the industrial benefits criteria of its fighter jet competition in May to satisfy concerns from the U.S. government that the F-35 would be penalized or couldn't be considered because of how that program was set up. U.S. officials had warned that the F-35 development agreement Canada signed years ago prohibits partners from imposing requirements for industrial benefits. Under the F-35 agreement, partner nations such as Canada are prohibited from demanding domestic companies receive specific work on the fighter jet. Instead, Canadian firms compete and if they are good enough they receive contracts. Over the last 12 years, Canadian firms have earned more than $1.3 billion in contracts to build F-35 parts. The changes made in May would now allow some of those F-35 contracts to be considered when looking at industrial benefits for the new planes. https://ottawacitizen.com/news/national/defence-watch/eurofighter-drops-out-of-canadian-fighter-jet-program

  • TRU and FlightSafety International Announce a Joint Venture to Offer a Combined Training Solution on Textron Aviation Platforms

    16 octobre 2018 | Local, Aérospatial

    TRU and FlightSafety International Announce a Joint Venture to Offer a Combined Training Solution on Textron Aviation Platforms

    Goose Creek, S.C. —October 15, 2018— TRU Simulation + Training, a Textron Inc. (NYSE: TXT) company, and FlightSafety International have entered into a letter of intent to form a joint venture to provide the industry-leading training solution for Textron Aviation‘s broad product line of business and general aviation aircraft. TRU and FlightSafety will combine their assets and capabilities, including their simulators, courseware, and world-class teams, to support their global customers' training needs. “The combination of our training capabilities will enable us to provide best-in-class pilot and maintenance training programs to our customers around the world,” said David Davenport, Co-CEO and President, Commercial, FlightSafety International. “For more than 40 years FlightSafety has served Textron Aviation customers, and this venture will allow us to offer more flexible training options leveraging the capabilities of both organizations. We also want to recognize Bruce Whitman's significant contributions. He was instrumental in the initial planning and actively participated in the development of this important agreement. As always, Bruce's focus was to ensure that the joint venture would benefit our customers and enhance the training they receive.” “The new joint venture will enhance our ability to service our growing customer base,” said Gunnar Kleveland, president of TRU Simulation + Training Inc. “With Textron Aviation continuing to expand its product portfolio with aircraft such as the Latitude, Longitude, Hemisphere, Denali and SkyCourier, it is critical we provide the full scope of training services our customers require. This joint venture will allow us to better address that demand.” TRU will serve as the exclusive supplier of new Textron Aviation simulators to the joint venture. TRU will also continue its other operations, including the design and manufacture of training simulators and provide training solutions for the global aviation industry and military customers. The transaction is expected to close in the next several months, subject to finalizing definitive documentation and regulatory approval. https://www.trusimulation.com/news/10-15-2018/tru-and-flightsafety-international-announce-joint-venture-offer-combined-training-solution-textron

  • Pénurie de pilotes : le casse-tête des forces armées canadiennes

    7 décembre 2018 | Local, Aérospatial

    Pénurie de pilotes : le casse-tête des forces armées canadiennes

    Les conclusions du rapport du vérificateur général soulignant une pénurie de pilotes militaires au Canada résonnent particulièrement au Manitoba, où la formation initiale des pilotes des Forces armées canadiennes est donnée et supervisée. Un texte de Pierre Verrière Il est difficile de parler de l'Aviation royale canadienne sans évoquer le Manitoba. Pendant la Seconde Guerre mondiale, les pilotes de tout le Commonwealth venaient y suivre leur formation avant d'être déployés en Europe. Depuis 1992, la troisième École de pilotage des Forces canadiennes située à Portage-la-Prairie, à une heure de Winnipeg, assure la formation de base des pilotes canadiens. Enfin, c'est à Winnipeg qu'est situé le quartier général de la 2e Division aérienne du Canada, responsable de l'instruction des pilotes. Or, ce sont justement ces pilotes qui font gravement défaut, selon le vérificateur général du Canada. Ce dernier met notamment l'accent sur les pilotes de chasse. Selon le vérificateur, il en manque plus du tiers pour satisfaire aux exigences opérationnelles. Parmi les raisons évoquées, on compte le rythme auquel les pilotes quittent l'aviation, qui est plus rapide que celui auquel elle peut en former de nouveaux. Entre avril 2016 et mars 2018, l'Aviation royale canadienne a ainsi perdu 40 pilotes de chasse qualifiés et en a formé seulement 30 nouveaux. Ce problème n'est cependant pas nouveau ni étranger pour les responsables de la formation des pilotes. Article complet: https://ici.radio-canada.ca/nouvelle/1139188/penurie-pilotes-forces-armees-canadiennes-manitoba

Toutes les nouvelles