Back to news

October 25, 2019 | International, Aerospace

Pourquoi pas un porte-avions franco-européen ?

OPINION. Le porte-avions offre une capacité militaire majeure à une marine. Son déploiement, lors d'une crise, représente un signal politique fort. L'apparition d'un porte-avions aux couleurs de l'Europe serait certes « hautement symbolique », mais le symbole ne suffit pas dans les questions de défense. Par un groupe de travail au sein de l'association EuroDéfense-France(*).

« Le Charles-de-Gaulle aura besoin d'un successeur », souligna Florence Parly, la ministre des Armées, au salon Euronaval en octobre 2018, en lançant une phase d'études pour la construction d'un nouveau porte-avions, qui pourrait entrer en service vers 2030-2035. Ce successeur sera-t-il isolé ? Ou en couple, comme le furent naguère le Clemenceau et le Foch ? Cette solution serait militairement préférable, permettant à la France de toujours disposer d'un b'timent opérationnel, tandis que l'autre serait en période d'entretien ou en refonte. Elle aurait toutefois un coût élevé, celui d'un seul navire étant estimé à 4,5 milliards d'euros.

Le porte-avions offre une capacité militaire majeure à une marine. Son déploiement, lors d'une crise, représente un signal politique fort. Dans sa mission Clemenceau, entre mars et juillet derniers, le groupe aéronaval, constitué par le Charles de Gaulle avec ses b'timents d'accompagnement, a participé à l'opération Chammal contre Daech au Moyen-Orient, puis a rejoint la région indo-pacifique pour une série d'exercices avec les marines de l'Inde, des États-Unis, de l'Australie, de la Malaisie et du Japon, et celle de l'Egypte au retour. Combat contre le terrorisme et coopération avec nos alliés ont ainsi conjugué guerre et diplomatie.

Dans sa réponse aux propositions d'Emmanuel Macron en vue d'une réforme de l'Union européenne, Annegret Kramp-Karrenbauer, alors successeure d'Angela Merkel à la présidence de l'Union chrétienne-démocrate d'Allemagne et désormais ministre fédérale de la Défense, a écrit en mars de cette année :

close

volume_off

« Dès à présent, l'Allemagne et la France travaillent ensemble au projet d'un futur avion de combat européen... La prochaine étape pourrait consister en un projet hautement symbolique, la construction d'un porte-avions européen commun, pour souligner le rôle de l'Union européenne dans le monde en tant que puissance garante de sécurité et de paix. »

Macron et Merkel ont plusieurs fois exprimé l'ambition d'une « armée européenne. » Si l'Europe veut tenir sa place dans le concert mondial, tel qu'il se dessine avec des puissances-continent comme les États-Unis, la Chine, la Russie ou l'Inde, elle doit se doter d'une capacité militaire d'action. Des progrès indéniables sont intervenus depuis 2017, notamment gr'ce à la coopération structurée permanente, le fonds européen de défense, l'initiative européenne d'intervention, mais l'Union européenne reste loin de disposer d'une véritable armée.

Un porte-avions aux couleurs de l'Europe ?

L'apparition d'un porte-avions aux couleurs de l'Europe serait certes « hautement symbolique », comme l'écrit la responsable allemande, et ce navire pourrait montrer le drapeau de l'Union sur les mers du globe et aux approches des continents. Cependant, le symbole ne suffit pas dans les questions de défense. Un porte-avions est un navire de guerre et, s'il peut remplir des missions diplomatiques de présence, il faut, pour que celles-ci soient crédibles, qu'il soit aussi capable d'intervenir militairement, qu'il sache effectivement combattre.

À cet égard, la réalisation d'un porte-avions peut paraître prématurée à ce stade de l'intégration européenne. Florence Parly a, en effet répondu, sur les ondes de RMC en mai dernier qu'on « n'en est pas encore tout à fait là », en évoquant les conditions d'emploi d'un tel navire. Il ne suffit pas de construire un porte-avions, encore faut-il être capable de l'employer, certes pour des missions de présence, mais également, si besoin, pour un engagement armé dans une crise ou un conflit. Or, l'on n'en est pas encore là. La brigade franco-allemande est déployée au Sahel, mais seules ses composantes françaises se battent contre les djihadistes, la partie allemande intervenant dans le cadre d'un mandat de l'Union européenne pour la formation de l'armée malienne ou dans celui de la force onusienne Minusma.

Conjuguer les besoins de la France et ceux de l'Europe ?

Faut-il alors abandonner l'idée d'un porte-avions européen ? Ne pourrait-on conjuguer les besoins de la France et ceux de l'Europe ? Un second porte-avions serait utile à la marine française. Un porte-avions européen signifierait une étape considérable dans l'affirmation militaire de l'Union, qui est en chemin. Pourquoi la France ne partagerait-elle pas un porte-avions ? Pourquoi ne pas engager la construction de deux porte-avions, le premier français, le second franco-européen. Celui-ci naviguerait sous le pavillon national, celui-là naviguerait généralement sous le pavillon européen et arborerait le pavillon français, quand l'autre serait indisponible. Le premier serait financé uniquement par la France, le second le serait à parité par la France et l'Union européenne.

Budgétairement, l'opération serait rentable : la France disposerait toujours d'un porte-avions opérationnel pour un coût probablement inférieur à celui d'un b'timent et demi, une série de deux s'avérant à l'unité moins couteuse que la construction d'un seul ; l'Union européenne acquérait, de même, un porte-avions pour un budget inférieur sans doute à la moitié du coût d'un navire isolé.

Mettre en œuvre un groupe aérien de qualité

Des questions sensibles seraient à résoudre, l'une des premières concernant le groupe aérien. En effet, la puissance d'un porte-avions réside dans sa capacité mettre en œuvre un groupe aérien de qualité. La France est le seul pays européen à utiliser, comme les Etats-Unis, des catapultes. La Grande-Bretagne, l'Espagne et l'Italie déploient des porte-aéronefs avec des avions à décollage court ou vertical, aux capacités moindres. Le groupe aérien, qui réunirait des appareils capables d'apponter sur les nouveaux porte-avions, serait logiquement composé du futur avion de combat européen, dont le projet a été lancé par la France et l'Allemagne, rejointes par l'Espagne. Des évolutions devraient intervenir chez nos amis, soit, comme en Allemagne, pour reconstituer une aviation embarquée, soit, comme en Italie, pour choisir un avion européen. Des décisions significatives seraient nécessaires, mais ces pays, voire d'autres, pourraient vouloir développer une composante aéronavale moderne, dès lors que le coût budgétaire, né de la coopération européenne, serait raisonnable. Rien, techniquement, n'interdirait de créer des flottilles européennes d'avions pouvant apponter sur ces porte-avions.

Un autre sujet délicat est celui de l'équipage. Celui-ci rend opérationnel le porte-avions, qui accueille des flottilles d'avions et l'état-major du groupe aéronaval. Il doit être en phase avec son navire. Quand le b'timent franco-européen naviguerait sous pavillon français, son équipage devrait, au besoin, pouvoir être engagé au combat, y compris avec ses membres non français.

Développer la participation, étendre le périmètre de discussion

S'agissant du groupe aéronaval, d'ores et déjà l'habitude est prise que des navires européens intègrent celui du Charles-de-Gaulle, y compris dans des missions d'engagement armé. Ainsi, chaque fois que ce b'timent a été déployé pour frapper Daech, il a été accompagné par de tels navires (allemand, belge, britannique et italien). L'existence d'un porte-avions européen développerait la participation des marines européennes, en contribuant à leur excellence.

L'accord devrait intervenir également sur le système de propulsion, nucléaire ou non, et sur le partage des t'ches entre les industries navales, la France étant la seule, à ce jour, à disposer des compétences pour construire des porte-avions dotés de catapultes. D'autres sujets seraient à traiter, comme le port d'attache, la formation et l'entrainement, la chaîne de commandement...

La résolution de certaines questions serait indéniablement délicate, mais possible en présence d'une vraie volonté politique. Cette volonté témoignerait d'un pas nouveau et significatif de l'Europe pour sa défense et de son rayonnement dans le monde.

https://www.latribune.fr/opinions/tribunes/pourquoi-pas-un-porte-avions-franco-europeen-831590.html

On the same subject

  • Leonardo Seaspray AESA Maritime Radar to be Integrated on GA-ASI MQ-9B SeaGuardian

    January 20, 2021 | International, Naval, C4ISR

    Leonardo Seaspray AESA Maritime Radar to be Integrated on GA-ASI MQ-9B SeaGuardian

    Rome January 18, 2021 - General Atomics Aeronautical Systems, Inc. (GA-ASI) is working with Leonardo to integrate the Leonardo Seaspray 7500E V2 radar into the centerline radar pod of its MQ-9B SeaGuardian remotely-piloted aircraft system (RPAS). The integration of this market-leading radar onto the SeaGuardian will enable persistent maritime ISR and is available to our international customer base. GA-ASI's MQ-9B is revolutionizing the long-endurance RPAS market by providing all-weather capability and compliance with STANAG-4671 (NATO airworthiness standard for Unmanned Aircraft Systems). These features, along with an operationally proven collision-avoidance radar, enables flexible operations in civil airspace. SeaGuardian has a multi-mode maritime surface-search radar with Inverse Synthetic Aperture Radar (ISAR) imaging mode, an Automatic Identification System (AIS) receiver, and a High-Definition - Full-Motion Video sensor equipped with optical and infrared cameras. This sensor suite, augmented by automatic track correlation and anomaly-detection algorithms, enables real-time detection and identification of surface vessels over thousands of square nautical miles. The Seaspray 7500E V2 radar is well-suited to the SeaGuardian mission set, using Active Electronically Scanned Array (AESA) technology to detect, track and classify hundreds of maritime contacts. The integration will also include an Open Mission Systems (OMS) approach, which enables the SeaGuardian and its sensor suite to offer operational and sustainment flexibility to end users. Numerous countries use Leonardo Seaspray E-scan radars and the company has utilized operational feedback from these customers to expand and optimize the radar's suite of advanced modes. These include Leonardo's patented small target detection capability, allowing it to spot extremely difficult targets such as submarine periscopes and shipwrecked individuals at long range, even in very stormy seas. A key discriminator of Leonardo's E-scan radars is their high reliability and fault tolerance that allows effective operation throughout a mission even if a number of individual radar modules fail. The Seaspray greatly enhances the capabilities of the MQ-9B and builds on the already close working partnership between GA-ASI and Leonardo. Earlier this year GA-ASI announced the completion of initial integration work of Leonardo's SAGE electronic surveillance unit onto the SeaGuardian, equipping the aircraft with the ability to gather intelligence information on maritime and land-based radar emitters over a wide area. Customers will be able to choose from a wide assortment of sensors and payloads on the SeaGuardian platform, with both Seaspray and SAGE as off-the-shelf sensor options. View source version on Leonardo: https://www.leonardocompany.com/en/press-release-detail/-/detail/18-01-2021-leonardo-seaspray-aesa-maritime-radar-to-be-integrated-on-ga-asi-mq-9b-seaguardian

  • US urges speed in Booz Allen antitrust case as NSA intel contract nears

    July 15, 2022 | International, C4ISR, Security

    US urges speed in Booz Allen antitrust case as NSA intel contract nears

    U.S. attorneys argue a speedier clip is necessary to preserve competition on a National Security Agency contract dubbed Optimal Decision, which deals with signals intelligence and simulation services.

  • US Air Force ready to test tech for new battle management system

    July 9, 2020 | International, Aerospace

    US Air Force ready to test tech for new battle management system

    Valerie Insinna WASHINGTON — The Air Force is ramping up its efforts to test and field a suite of new hardware and software that will become the military's command and control backbone. Since February, the Air Force has published three separate broad area announcements seeking technologies that could be funneled inside the Advanced Battle Management System, the service's effort to seamlessly connect all of the Department of Defense's equipment and pool together its data to form a complete picture of the battlespace. Then, in May and July, it awarded the first two mega-batches of ABMS contracts, with 46 companies in total winning $1000 and a chance to compete for more money down the road. “We want a wide variety of companies, and we definitely want fresh blood in the ABMS competition,” Will Roper, the Air Force's acquisition executive, told reporters on May 14. “There is a lot that can be contributed from companies that are commercially focused, that know a lot about data, that know a lot about machine learning and AI and know a lot about analytics. Those are going to be the most important parts of the Advanced Battle Management System.” ABMS is the Air Force's piece of the military's fledgling Joint All Domain Command and Control concept. The vision involves networking every shooter and sensor to a cloud computing environment and using artificial intelligence to ensure that relevant information is immediately sent to whichever platform needs it. In practice, that could look like compiling data from a Global Hawk drone and a naval destroyer to help cue a fighter jet to lock its missile on a nearby target. While the Air Force has some big picture ideas of the products that will comprise ABMS — such as cloud computing tools, machine learning technologies and apps — it hasn't set firm requirements or laid out exactly what products it needs to build out the system. Through the BAAs, the government plans on bringing in companies using different styles of contracts and agreements, which Roper said will allow startups, commercial tech firms and other nontraditional players to “find their fit with this mission.” Those companies will then bring their products and technologies for week-long field tests, held three times a year. The next phase of experiments is planned to start on Aug. 31. While the service had already performed one experiment with technologies that could become part of ABMS and had put several dozen companies on contract prior to May, the Air Force sees the broad area announcements as vehicles to capture a wider array of technology firms that may not already do business with the government, Roper said. Each BAA has multiple rolling deadlines, with the Air Force hoping to award contracts anywhere from four to six weeks after a company submits a proposal. The first announcement seeks out proposals for traditional indefinite delivery/indefinite quantity contracts. The second solicits ideas and technologies through a two-step process, where industry would submit information about the concept before being invited to submit a formal proposal, which the service says will allow participation from contractors “who are unsure about how they want to proceed but want to share their idea.” The third announcement invites companies with existing products to join ongoing ABMS technology demonstrations — at no cost to the government — through cooperative research and development agreements. The service also held a series of industry days, starting May 13, to help answer questions about the effort, especially from businesses that don't usually work with the Defense Department. “We had over a hundred companies just in the first day, and we are expecting more than 300 before the end of this first event,” Roper said. “Three hundred companies for the first industry day ... is a good start. That's certainly broader than the number of defense primes that we have or even the major suppliers.” Each of the announcements specify seven broad areas where the service is seeking new technologies or ideas: Digital architecture, standards and concepts: The Air Force is looking for digital modeling and simulation technologies, trade studies and other standards development tools and processes that it can use to map out the entire ABMS architecture virtually and test how it would work in practice. Sensor integration: In essence, the service wants any hardware or software that will allow different equipment to share data. “A key interest of ABMS is the compatibility and interoperability capabilities through the use of open interfaces to enable improved control of systems and the processing of their data,” the service said in the BAA. Data: The Air Force is also interested in “cloud-based data repositories” that could pass information across domains to the different services. These libraries of data points will be “meta tagged,” analyzed and then fused using AI algorithms to help inform military decision makers. Secure processing: The service needs technologies that will be able to move the appropriate data across technologies with different security levels, ensuring that classified information stays protected while sharing what is feasible. It also includes deployment, training and support services for all devices and processing environments. Connectivity: These tools include line-of-sight and beyond line-of-sight communications networks, as well as technologies that can turn a platform into a data node, reduce latency, provide improved anti-jamming capabilities or other functions that improve the speed and breadth of communications gear. Applications: iPhone analogies have become Defense Department clichés at this point, but the Air Force is hoping to commission the design and development of apps to process, fuse and help present data to different audiences across domains. Effects integration: These involve networked weapons that can be integrated with existing platforms for a greater combined effect. “This includes, but is not limited to smart munitions and low-cost autonomous platforms” that can carry out functions such as data relay. The Air Force is slated to spend $300 million on the Advanced Battle Management System through fiscal year 2021, according to the Government Accountability Office, which has also warned that the nontraditional structure of the program could put it “at greater risk for schedule delays, cost growth, and integration issues.” Preston Dunlap, the Air Force's chief architect charged with overseeing the ABMS effort, said the the price of technologies will undeniably be an important criteria, and the service will try to reduce costs by using affordable and readily available commercial products whenever possible. “That's one of the core principles that we have to manage costs,” he said during a May 7 event hosted by the Mitchell Institute for Aerospace Studies. “We're able to take advantage of the commercial pressures and marketplace to keep the costs down. That's different. Normally it's flipped. If we're the primary customer here, we've got to be very concerned about cost growth associated with that. Right now, in some sense, we're the small buyer.” While the Air Force will better be able estimate the total cost of ABMS as experiments go on, the current focus of the effort is figuring out how to inject innovative commercial tech into the military system as quickly as it becomes available, Dunlap said. “I'm less worried at the moment about some of those cost issues because if we're in that cycle we're probably not doing it right,” he said. https://www.c4isrnet.com/battlefield-tech/c2-comms/2020/07/08/us-air-force-ready-to-test-tech-for-new-battle-management-system/

All news