Back to news

December 3, 2020 | International, Aerospace, Naval, Land, C4ISR, Security

"Nous visons les entreprises qui ont un potentiel dual, à la fois civil et militaire", annonce Emmanuel Chiva, le patron de l'Agence de l'innovation de Défense

Pour le directeur de l'Agence de l'innovation de défense, Emmanuel Chiva, il faut détecter plus vite les technologies capables d'arriver sur le champ de bataille pour imaginer les parades et les évaluer à des fins militaires.

L'Usine Nouvelle. - Quel est l'objectif du ministère des Armées avec cette deuxième édition digitale du Forum innovation défense, du 2 au 4 décembre ?

Emmanuel Chiva. - Nous souhaitons montrer à un large public la diversité de l'innovation de défense en termes de recherche, de projets et de préparation des futures capacités militaires. Nous voulons attirer des sociétés industrielles et des porteurs de projets innovants en les informant du soutien dont ils peuvent bénéficier. C'est également un moyen de susciter des vocations chez les ingénieurs et les chercheurs. Cet événement sera l'occasion de lancer notre fonds d'investissement dédié à l'innovation de défense et doté de 200 millions d'euros.

Quel est le profil des entreprises ciblées ?

Nous visons les entreprises qui ont un potentiel dual, à la fois civil et militaire dans des technologies qui sont importantes pour les armées : les technologies quantiques, l'intelligence artificielle, l'énergie, les matériaux... Ce qui nous intéresse, c'est de « capter » des technologies développées par des sociétés déjà établies sur leur marché primaire, mais qui présentent un intérêt pour la défense.

Pourtant certaines sociétés innovantes nous disent qu'il n'est pas toujours simple de travailler avec le ministère. Comme le fabricant de drones Parrot...

Je suis surpris. Des acteurs comme Parrot sont reçus à l'Agence et nous regardons comment nous pourrions intégrer leurs technologies... C'est typiquement le type d'innovation qui nous intéresse. De la même manière, nous travaillons avec Franky Zapata [l'inventeur du Flyboard, un engin à sustentation hydropropulsé, ndlr]. Nous réfléchissons à l'utilisation de sa technologie pour envisager un « robot-mule volant » à des fins d'évacuation sanitaire, de transport de munitions... Nous finançons ses travaux pour optimiser ses moteurs en termes d'autonomie et de discrétion acoustique, en partenariat avec l'Office national d'études et de recherches aérospatiales (Onera) et la société Poly-Shape, spécialiste de la fabrication additive à partir de métal.

Auparavant, les grands programmes militaires dans le spatial, la dissuasion nucléaire, tiraient l'innovation civile... Aujourd'hui, l'inverse se produit. Pourquoi ?

Ce qui a changé, c'est le rythme de l'innovation civile. On assiste à un raccourcissement des cycles entre l'idée, sa réalisation et son emploi sur un marché. La puissance des Gafam et de leurs équivalents chinois, les BATX, change aussi les équilibres. Ils investissent des sommes considérables dans les applications à base d'intelligence artificielle, d'où l'accélération et la démocratisation de l'accès à cette technologie. C'est une source d'opportunités pour les armées. Le secteur civil est mieux placé que nous pour développer certaines technologies car nous n'irons pas plus vite. C'est le cas des processeurs graphiques, tirés par l'industrie du jeu vidéo, ou de la propulsion électrique, tirée par l'industrie automobile. Néanmoins, ces technologies civiles vont nécessiter une adaptation. Une voiture électrique sur une autoroute européenne n'est pas soumise aux mêmes conditions d'emploi qu'un véhicule d'infanterie dans le nord du Mali, où les routes sont sommaires et les stations de recharge inexistantes !

Cette démocratisation des technologies ne représente-elle pas une menace ?

Ce qui nous empêche de dormir, ce serait de rater les prochaines évolutions à très court cycle et que nos adversaires s'en emparent alors avant nous. Regardez les groupes terroristes : ils utilisent les drones, l'impression 3D pour fabriquer des armes... Plus vite nous détectons l'innovation, plus vite nous pouvons imaginer les parades pour nous en protéger et les évaluer pour un usage militaire. Nous sommes engagés dans une course.

Comment l'agence s'organise-t-elle pour capter cette innovation tous azimuts ?

La loi de programmation militaire 2019-2025 prévoit d'augmenter de 25 % les crédits annuels consacrés à l'innovation pour atteindre 1 milliard d'euros en 2022. Avec ses 100 salariés, l'Agence agit avant tout comme un chef d'orchestre de l'innovation. Et dans un orchestre, le chef ne joue pas tous les instruments ! Nous nous appuyons sur un réseau national qui comprend les laboratoires d'innovation des armées et les centres d'expertise technique et d'essais de la Direction générale de l'armement. Nous avons par ailleurs créé une cellule de détection et de captation, une petite équipe chargée de faire en quelque sorte « la chasse et la pêche » à l'innovation. Il s'agit de correspondants qui se rendent dans les incubateurs, les salons, les communautés d'innovations... Ces derniers ont permis à l'Agence de travailler avec la société SEAir, qui fabrique des foils rétractables pour les bateaux à coque semi-rigide. Demain, une embarcation des forces spéciales intégrera cette innovation. Nos équipes n'hésitent pas non plus à se rendre là où on ne les attend pas. Les salons de cosmétique par exemple ! Les géants du domaine réalisent des développements pour le traitement de la peau qui pourraient avoir un intérêt dans le soin aux grands brûlés.

Dans certains domaines technologiques, par exemple les missiles hypervéloces, la France ne risque-t-elle pas de se faire déclasser ?

Les États-Unis, la Russie et la Chine sont les plus actifs sur ce sujet. Si la France est plus discrète, elle n'a pas forcément de retard du fait des exigences technologiques dans le domaine des véhicules spatiaux liés au programme de dissuasion. Nous avons une expertise reconnue en matière de technologies spatiales, de propulsion, de guidage et de science des matériaux. Nous menons un programme structurant dans le domaine de l'hypervélocité qui s'incarne, par exemple, dans le développement par l'Agence d'un démonstrateur dédié à la montée en maturité des technologies d'un planeur hypersonique.

Quelles sont vos priorités en matière de technologies quantiques ?

À notre sens, l'ordinateur quantique n'est pas un sujet militaire en soi. La recherche d'un tel ordinateur est faite par l'industrie, au niveau mondial. En revanche, le ministère des Armées finance les travaux qui sont spécifiquement liés à une utilisation militaire possible des technologies quantiques. Les technologies de cryptographie post-quantique nous intéressent au premier plan. Nous suivons également de près l'évolution des capteurs quantiques. En particulier les travaux de l'Onera sur les gravimètres quantiques à atomes froids, qui peuvent avoir des applications dans la navigation sans GPS.

Vous aviez en prévision la création d'une Red Team au sein du ministère des Armées, qui s'appuierait sur des auteurs de science-fiction. De quoi s'agit-il ?

Nous profiterons du Digital forum innovation défense pour faire découvrir les auteurs qui ont intégré cette Red Team et pour rendre publics ses premiers travaux. Son but est d'identifier les menaces auxquelles nous pourrions être confrontés à l'horizon 2060 et la manière de les anticiper d'un point de vue technologique, organisationnel et sociétal... Pour illustrer la démarche, citons l'équipe de Los Alamos du programme nucléaire américain à la veille de la Seconde Guerre mondiale, qui a reconnu s'être inspirée des ouvrages de Robert Heinlein, un auteur de science-fiction, pour mettre au point le concept de la dissuasion nucléaire. Isaac Asimov, auteur de la série « Fondation », a également travaillé pour le gouvernement américain. Nous avons d'abord été surpris par le succès de notre appel à candidatures auprès des personnes travaillant dans le domaine de la science-fiction : auteurs, écrivains, dessinateurs... Plus de 600 candidatures ont été déposées alors que nous nous attentions à en recevoir une vingtaine !

https://www.usinenouvelle.com/editorial/nous-visons-les-entreprises-qui-ont-un-potentiel-dual-a-la-fois-civil-et-militaire-annonce-emmanuel-chiva-le-patron-de-l-agence-de-l-innovation-de-defense.N1034509

On the same subject

  • Silicon Valley should work with the military on AI. Here’s why.

    September 17, 2018 | International, C4ISR

    Silicon Valley should work with the military on AI. Here’s why.

    By Editorial Board GOOGLE DECIDED after an employee backlash this summer that it no longer wanted to help the U.S. military craft artificial intelligence to help analyze drone footage. Now, the military is inviting companies and researchers across the country to become more involved in machine learning. The firms should accept the invitation. The Defense Department's Defense Advanced Research Projects Agency will invest up to $2 billion over the next five years in artificial intelligence, a significant increase for the bureau whose goal is promoting innovative research. The influx suggests the United States is preparing to start sprinting in an arms race against China. It gives companies and researchers who want to see a safer world an opportunity not only to contribute to national security but also to ensure a more ethical future for AI. The DARPA contracts will focus on helping machines operate in complex real-world scenarios. They will also tackle one of the central conundrums in AI: something insiders like to call “explainability.” Right now, what motivates the results that algorithms return and the decisions they make is something of a black box. That's worrying enough when it comes to policing posts on a social media site, but it is far scarier when lives are at stake. Military commanders are more likely to trust artificial intelligence if they know what it is “thinking,” and the better any of us understands technology, the more responsibly we can use it. There is a strong defense imperative to make AI the best it can be, whether to deter other countries from using their own machine-learning capabilities to target the United States, or to ensure the United States can effectively counter them when they do. Smarter technologies, such as improved target recognition, can save civilian lives, and allowing machines to perform some tasks instead of humans can protect service members. But patriotism is not the only reason companies should want to participate. They know better than most in government the potential these technologies have to help and to harm, and they can leverage that knowledge to maximize the former and minimize the latter. Because DARPA contracts are public, the work researchers do will be transparent in a way that Project Maven, the program that caused so much controversy at Google, was not. Employees aware of what their companies are working on can exert influence over how those innovations are used, and the public can chime in as well. DARPA contractors will probably develop products with nonlethal applications, like improved self-driving cars for convoys and autopilot programs for aircraft. But the killer robots that have many people worried are not outside the realm of technological possibility. The future of AI will require outlining principles that explain how what is possible may differ from what is right. If the best minds refuse to contribute, worse ones will. https://www.washingtonpost.com/opinions/silicon-valley-should-work-with-the-military-on-ai-heres-why/2018/09/12/1085caee-b534-11e8-a7b5-adaaa5b2a57f_story.html

  • Army-developed multimission launcher ‘off the table’

    October 15, 2019 | International, Aerospace

    Army-developed multimission launcher ‘off the table’

    By: Jen Judson WASHINGTON — The Army spent years internally developing its own multimission launcher for the Indirect Fires Protection Capability program — designed to counter threats like rockets, artillery and mortars as well as cruise missiles and unmanned aircraft systems. But that grand plan is now officially off the table. The service has purchased two Rafael-made Iron Dome systems as an interim solution to get after the cruise missile defense capability gap, but it's taken a step back to rethink its enduring IFPC program strategy. While much is up in the air, it's certain that the launcher that will ultimately be part of the IFPC program won't be the MML. “It'll be something different that we will develop,” Brig. Gen. Brian Gibson, who is in charge of the Army's air-and-missile defense modernization, told Defense News at the Association of the U.S. Army's annual conference. As of 2016, the Army had spent $119 million to build MML prototypes, which included owning the technical data rights. The cost of developing the system outside of the Army would have been about three times as much according to the service at the time. Over the course of its development, the launcher was able to defeat a cruise missile target and an unmanned aircraft system using an AIM-9X missile at White Sands Missile Range, New Mexico, and fired the Miniature Hit-to-Kill (MHTK) and Tamir missiles as well. The U.S. Army had awarded three $2.6 million contracts in the summer of 2018 for the first phase of a program to find a second interceptor — the Expanded Mission Area Missile (EMAM) — for the MML. Also already selected was the first interceptor for the launcher, the Sidewinder. Lockheed Martin's MHTK missile and two missiles from Raytheon were chosen to be qualified for the launcher: Sky Hunter, the U.S. version of the Iron Dome missile Tamir; and the Accelerated Improved Interceptor Initiative missile. The effort to qualify the MHTK has been paused, Scott Arnold, Lockheed Martin's vice president and deputy of integrated air-and-missile defense with the company's Missiles and Fire Control business, said at AUSA. The company did not have an intercept test, but was able to move the MHTK missile through some testing prior to the Army's decision to pause the program. The Army may take technologies developed as part of the MML effort and spiral them into a future launcher, “but there were a lot of things, with all the right reasons, that launcher turned out the way it did,” Gibson said. An assessment of the launcher determined it was not sufficient for an enduring capability, he added. “All the variables of when you define a new piece of hardware matter and, for air defense, it really comes down to angles you launch things at, whether it's vertical or whether it's horizontal, and the applicability of how many different interceptors potentially you can put in,” Gibson said. “Those are all lessons learned from MML and it matters on the threat set.” The one-star added that he is confident the Army is capable of developing something appropriate on the right timeline when it comes to a launcher for the enduring IFPC plan. And while the service doesn't want to buy beyond the two batteries of Iron Dome already purchased, the Army is considering the feasibility of taking its launcher and missiles for the future IFPC program. The Army has until the end of 2023 to field an initial enduring capability or, by law, will have to buy more interim Iron Dome systems. https://www.defensenews.com/digital-show-dailies/ausa/2019/10/15/army-developed-multimission-launcher-off-the-table

  • UK must compete future surveillance aircraft procurement, parliament states

    July 4, 2018 | International, Aerospace, C4ISR

    UK must compete future surveillance aircraft procurement, parliament states

    Gareth Jennings The United Kingdom must hold a fair and open competition before selecting any new surveillance aircraft to replace its current Boeing E-3D Sentry airborne warning and control system (AWACS), the country's parliament has said. The intervention by the Defence Committee followed earlier media reports that the Ministry of Defence (MoD) had already decided to procure the Boeing E-737 Airborne Early Warning and Control (AEW&C) aircraft to replace the Royal Air Force's (RAF's) increasingly unserviceable and expensive E-3Ds. “The chairman of the Defence Committee has written to the Minister of Defence Procurement to request that any requirement for replacing the UK's AWACS aircraft be put out to a competitive tender, rather than bought ‘off-the-shelf' with no competition taking place,” the committee declared on 3 July, adding: “On the possibility of Sentry being replaced with a new system, the [committee] notes the advantages of a competitive tender in terms of maximising value for money and allowing proper consideration of a range of alternatives. The committee also considers that a competition is particularly appropriate in this case, as there are viable alternatives available, which deserve to be given fair consideration.” The RAF currently has six E-3Ds in its operational fleet, with the type having entered service in 1991. While other operators of the type have benefited from regular upgrades, the RAF's fleet has fallen behind in terms of capabilities due to a lack of investment. In January 2017, the fleet was temporarily grounded due to an electrical fault, and despite an announcement in the Strategic Defence and Security Review (SDSR) of 2015 that the fleet would be upgraded and extended from 2025 to 2035, the legacy Boeing 707 host airframe is becoming too expensive to sustain and an alternative is understood to be being sought. http://www.janes.com/article/81497/uk-must-compete-future-surveillance-aircraft-procurement-parliament-states

All news