24 mars 2023 | Local, Autre défense

U.S. President Joe Biden's visit puts Canadian defence spendinh and Norad modernization back under microscope

U.S. President Joe Biden?s long-anticipated first trip to Ottawa this week is expected to put the state of North America?s defences and Canada?s military spending back under the microscope.

https://www.thespec.com/ts/politics/2023/03/22/biden-visit-puts-canadian-defence-spending-back-under-microscope.html

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  • Le Centre canadien pour la cybersécurité publie l’Évaluation des cybermenaces nationales 2023-2024

    28 octobre 2022 | Local, C4ISR

    Le Centre canadien pour la cybersécurité publie l’Évaluation des cybermenaces nationales 2023-2024

    Le Centre canadien pour la cybersécurité (Centre pour la cybersécurité) a publié son Évaluation des cybermenaces nationales 2023-2024, un rapport qui se veut une mise en garde en ce qui concerne le nombre croissant de cybermenaces parrainées par des États et motivées par le gain financier qui sont susceptibles de toucher les Canadiens, et les efforts déployés par les auteurs de menace étrangers pour influencer les Canadiens au moyen de la mésinformation, de la désinformation et de la malinformation dans le cyberespace. Ce rapport fait la lumière sur les cybermenaces les plus courantes qui ciblent les Canadiens et les organisations canadiennes, indique la probabilité que surviennent de telles cybermenaces et explique comment elles évolueront au cours des années à venir. Cette évaluation non classifiée révèle que les rançongiciels sont presque assurément la forme la plus perturbatrice de cybercriminalité à laquelle sont confrontés les Canadiens et qu'ils représentent une menace omniprésente pour les organisations canadiennes. On y indique également que les infrastructures essentielles risquent de plus en plus d'être visées par des activités de cybermenace. Cela dit, s'il n'y a aucune hostilité internationale directe contre le Canada, il est improbable que des auteurs de menace parrainés par des États perturbent volontairement les infrastructures essentielles du Canada. Le Centre pour la cybersécurité estime que les activités de cybermenace parrainées par des États ont des répercussions sur les Canadiens. En effet, les auteurs de menace étatiques peuvent cibler des activistes et des membres de certaines diasporas au Canada, des organisations canadiennes et leur propriété intellectuelle aux fins d'espionnage, et des particuliers pour obtenir un gain financier. Selon ses observations, les auteurs de cybermenace tentent d'influencer les Canadiens en ayant recours à la mésinformation, à la désinformation et à la malinformation (MDM) et on juge que l'exposition de la population canadienne à la MDM augmentera presque certainement dans les deux prochaines années. Par ailleurs, l'évaluation indique que les technologies perturbatrices, comme la cryptomonnaie, l'apprentissage machine et l'informatique quantique, offrent de nouvelles possibilités aux auteurs de cybermenace et constituent, par le fait même, de nouvelles menaces pour les Canadiens. La cybersécurité fait partie des priorités du gouvernement du Canada en raison de l'évolution constante des menaces. Les investissements en ce sens comprennent, entre autres, l'adoption de la Loi sur le CST qui a permis au Centre de la sécurité des télécommunications d'intercepter et de contrer plus efficacement les menaces étrangères. Le budget 2022 a accordé à l'organisme 875,2 M$ pour soutenir sa capacité à contrer et à prévenir les cyberattaques et à se défendre contre elles. Ces investissements protégeront les infrastructures essentielles, les systèmes gouvernementaux et la sécurité nationale du Canada. Pour une première fois cette année, le Centre pour la cybersécurité a également regroupé ses meilleurs avis et conseils pour les Canadiens, les organisations canadiennes et les infrastructures essentielles en tenant compte des menaces à la cybersécurité mentionnées dans l'évaluation. Contexte Il s'agit de la troisième édition de l'Évaluation des cybermenaces nationales du Centre pour la cybersécurité. La première a été publiée en décembre 2018. En plus de l'Évaluation des cybermenaces nationales 2023-2024, le Centre pour la cybersécurité lance également une mise à jour de son document Introduction à l'environnement de cybermenace. Ce document de référence offre de l'information de base sur l'environnement de cybermenace, ainsi que sur les auteurs de cybermenace, leurs motivations, leurs techniques et les outils qu'ils utilisent dans le contexte canadien. À propos du Centre pour la cybersécurité Relevant du Centre de la sécurité des télécommunications, le Centre pour la cybersécurité est l'autorité technique au Canada et la seule source unifiée de conseils, d'orientation, de services et de soutien pour toutes les questions opérationnelles liées à la cybersécurité. Le Centre pour la cybersécurité travaille avec les entreprises et les organisations qui ont été victimes d'un cyberincident pour atténuer les répercussions des incidents de cybersécurité. https://www.canada.ca/fr/securite-telecommunications/nouvelles/2022/10/le-centre-canadien-pour-la-cybersecurite-publie-levaluation-des-cybermenaces-nationales2023-20242.html

  • DND Selects Seven Engineering and Costing Proposals for Space-Based Surveillance System

    7 février 2020 | Local, Aérospatial, C4ISR

    DND Selects Seven Engineering and Costing Proposals for Space-Based Surveillance System

    In December of 2019 the Department of National Defence (DND) put a call for engineering and costing studies related to a space-based surveillance system. Today DND published the companies selected to continue the process for the three streams. The three space-based surveillance system streams are: Stream 1 – Constellation Design concept. Stream 2 – Data Exploitation concept. Stream 3 -Alternate mission type design concept (non-SAR). Up to nine proposals would be selected. Seven were announced today. The companies were notified that they had been selected in late January. They have until March 31, 2020 to complete their work. No value was published for the contracts. Stream 1 – Constellation Design Concept Scope: DG Space requires a detailed engineering and costing analysis to be conducted on a space-based surveillance system constellation design concept that best meet its requirements, as described in its SBS-RD (Space-Based Surveillance Requirements document). Follow-on analysis may also be required. The companies selected for Stream 1 are; MDA Systems Ltd. UrtheCast Corp. Stream 2 – Data Exploitation Concept Scope: DG Space requires a detailed engineering and costing analysis to be conducted on a space-based surveillance system data exploitation design concept that best meet its requirements, as described in its SBS-RD (Space-Based Surveillance Requirements document). Additional analysis may also be required. The companies selected for Stream 2 are; MDA Systems Ltd. Airbus Defence and Space GmbH UrtheCast Corp. Stream 3 – Alternate Mission Concept Scope: DG Space requires a detailed engineering and costing analysis to be conducted on a space-based surveillance system alternate mission type (non-SAR) design concept that best meet its requirements, as described in its SBS- RD (Space-Based Surveillance Requirements document). Additional analysis may also be required. The companies selected for Stream 3 are; MDA Systems Ltd. Satconsult https://spaceq.ca/dnd-selects-seven-engineering-and-costing-proposals-for-space-based-surveillance-system

  • Lack of expert procurement staff could hinder Canadian Forces drone purchase

    25 avril 2019 | Local, Aérospatial

    Lack of expert procurement staff could hinder Canadian Forces drone purchase

    DAVID PUGLIESE, OTTAWA CITIZEN The Department of National Defence has updated details about its key ongoing defence procurements. I have written an article on that update which can be viewed at the National Post website: https://nationalpost.com/news/government-expects-to-award-contract-for-new-fighter-jet-fleet-in-2022-but-admits-it-could-face-delays The article notes the DND warning about issues that could affect the proposed purchase of a fleet of uninhabited aerial vehicles, commonly referred to as drones. The DND update warned that there might not be enough procurement staff with the required expertise to move that program forward on schedule. The department hopes to deal with the problem by hiring contractors. A draft invitation to qualify for that project was released April 5 and a contact is expected to be awarded in 2022, the update pointed out. The lack of staff has been an ongoing issue for the UAV program but in other ways. In May 2010 I reported The Canadian Force's plan to buy pilotless aircraft to conduct surveillance off the country's coasts, in the Arctic and on overseas missions had fallen behind schedule because the military doesn't have enough people to fly the drones. While the UAVs don't carry pilots, they still require an operator on the ground to fly the craft. Staff are also needed to maintain the equipment and to prepare them for flight. But at the time the air force was having difficulty finding enough people for a new unit that would be needed to operate the UAVs. Then called the Joint UAV Surveillance and Target Acquisition System or JUSTAS, there had been a number of plans for the acquisition. One of the earlier ones involved a request for proposals from industry to be issued by the end of 2009 and a contract signed in 2010. The first of the UAVs would have arrived by February 2012. That obviously didn't happen. A reworked plan called for the delivery of the UAVs in 2014, with full operating capability in 2017. That didn't happen. The project is now named, RPAS, for Remotely Piloted Aircraft System. The latest plan calls for a contract to be awarded in 2022-2023 with full capability – an armed drone fleet – in place by 2029-2030. https://ottawacitizen.com/news/national/defence-watch/lack-of-expert-procurement-staff-could-hinder-canadian-forces-drone-purchase

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