3 avril 2023 | International, Terrestre

Ukraine to buy 100 Rosomak armored vehicles from Poland

Kyiv will pay for the rides with EU and US aid funds, according to Polish Prime Minister Mateusz Morawiecki.

https://www.defensenews.com/global/europe/2023/04/03/ukraine-to-buy-100-rosomak-armored-vehicles-from-poland/

Sur le même sujet

  • Londres lance une force ‘européenne’ de protection maritime dans le Golfe. Les Français répondent présent

    22 juillet 2019 | International, Naval

    Londres lance une force ‘européenne’ de protection maritime dans le Golfe. Les Français répondent présent

    Une montée en puissance lente La présence va être renforcée peu à peu. Aux côtés du HMS Montrose (F-236), une frégate de type 23 déjà sur place, la Royal Navy a envoyé sur place le HMS Duncan (D-37), un destroyer de Type 45 destroyer), qui devrait sur zone dans quelques jours, d'ici « le 29 juillet ». Ce sera la « première étape dans ce processus de montée en puissance ». Objectif : protéger les navires battant pavillon britannique (tankers pétroliers, transporteurs de gaz liquéfié, cargos...) naviguant dans le détroit d'Ormuz. Jérémy Hunt a tenu à cependant à avertir que cet effort n'était pas militaire. « Nous faisons cela, non pas accroitre la tension, mais parce que nous estimons que la liberté de navigation est importante. Ce que nous recherchons est la désescalade. » Une force européenne, la France répondra présent « La coalition proposée sera placée sous le leadership européen » a précisé Jérémy Hunt. Plusieurs pays ont été contactés pour participer à cette force, dont le format n'est pas précisé exactement. La France et l'Allemagne notamment a précisé le ministre britannique, ayant indiqué avoir parlé avec ses homologues Jean-Yves Le Drian et Heiko Maas. Les Pays-Bas et la Norvège — deux pays avec une industrie pétrolière — auraient aussi été contactés selon nos informations. La France répondra présent. La ministre de la Défense française Florence Parly l'a assuré ce lundi après-midi après un entretien téléphonique avec son homologue britannique Penny Mordaunt. Il y a une « pleine solidarité » entre la France et le Royaume-Uni « alors qu'un pétrolier britannique est toujours retenu par l'Iran ». « La liberté de navigation dans le Golfe est un enjeu majeur de sécurité pour les Européens » a-t-elle indiqué. « Nous souhaitons travailler ensemble à la garantir. » Une force bien distincte de l'effort américain Cette force agira en coordination avec les autres forces, notamment américaines présentes dans la zone. « On ne peut pas exclure les Américains. Nous agirons en coordination avec eux ils ont des moyens de ravitaillement en mer ou d'information » qui sont utiles à l'opération. Mais cette force sera bien distincte. Le chef de la diplomatie britannique a tenu cependant à le préciser devant la Chambre des communes, il ne s'agit pas pour les Britanniques de s'associer aux efforts américains en cours visant à briser l'Iran. « Cela ne fait pas partie de l'effort maximum des Américains sur l'Iran, car nous sommes engagés dans l'accord sur le nucléaire iranien. » Des règles d'engagement élaborées Les règles d'engagement sont en cours d'élaboration, mais le ministre n'a pas tenu devant la chambre à en donner tous les détails. Les navires marchands devront aussi faire un effort pour accroitre leur sécurité. « On pourra pas assurer un risque zéro, mais on pourra le réduire. » Tous les navires battant pavillon britannique transitant par le détroit d'Ormuz devront ainsi communiquer la date de leur passage pour « nous permettre d'offrir la meilleure protection possible ». D'autres mesures pourraient aussi être nécessaires. Un élément doublement stratégique Ce lancement est intéressant. On avait connu des Britanniques beaucoup plus atlantiques et moins européennes. Aussi quand Jérémy Hunt, un ministre tory bon teint, annonce une « European-led maritime force », menée en « coalition » (1) on se pince presque pour se dire qu'on ne rêve pas. Même le plus audacieux Européen n'aurait jamais imaginé une situation où Londres réclame une opération ‘européenne'. C'est assez ironique qu'il fallait le Brexit (et Donald Trump) pour que les Britanniques se souviennent qu'avoir une force européenne peut avoir autant d'intérêt qu'une force euro-atlantique. Mais c'est une affaire de haute politique. Il s'agit pour les Britanniques de bien se distinguer des efforts américains en cours contre l'Iran. Le chef du Foreign Office l'a répété à plusieurs reprises, interrogé par les députés de la Chambre des communes : cette force sera bien distincte de l'effort américain. Un geste de puissance douce Et placer cette force sous commandement de l'OTAN serait un signe immédiat d'hostilité. Le placer sous commandement européen est un geste de ‘puissance douce'. L'Europe peut afficher qu'elle ne vise que la protection des navires, comme elle l'a fait dans l'Océan indien, contre les pirates somaliens, de concert d'ailleurs avec des navires iraniens. Et parmi les députés britanniques, cette force européenne de lutte contre la piraterie (commandée par les Britanniques depuis Northwood) est un « véritable succès ». Les députés britanniques l'ont rappelé lors du débat à la chambre. Une campagne en cours N'oublions pas cependant un élément principal : Jérémy Hunt est en campagne actuellement pour briguer le poste de chef du parti conservateur et dans le même temps celui de Premier ministre. Il a intérêt à la fois à durcir le ton, mais aussi à affirmer sa différence avec Boris Johnson sur un point essentiel : la coopération avec l'Europe. En défendant la mise en place d'une force européenne dans le détroit d'Ormuz, il affirme sa détermination. En la plaçant sous l'emblème de l'Europe, il affiche la nécessité d'avoir une approche plus mesurée qu'un hard deal. Car, dès aujourd'hui, les Britanniques peuvent et auront besoin des Européens. Un besoin d'Europe Soyons clairs. Même dynamique, la flotte britannique ne suffira pas à assurer la protection des navires soit battant pavillon britannique, soit propriété ou armé par une compagnie britannique. Il faut une coalition d'Européens. Au passage, cela permet à la marine britannique de retrouver un rôle et une mission de premier plan, depuis qu'elle ne participe plus ni à la force anti-piraterie de l'UE déployée dans l'Océan indien, ni dans les opérations en Méditerranée. Le QG d'opération de Northwood va pouvoir ainsi retrouver une vocation maritime qu'il avait perdue avec le départ de l'opération EUNAVFOR Atalanta pour un QG espagnol (pour cause de Brexit). (Nicolas Gros-Verheyde)https://www.bruxelles2.eu/2019/07/22/londres-lance-une-force-europeenne-de-protection-maritime-dans-le-golfe-les-francais-repondent-present/

  • Is this the first step to military passenger drones?

    14 août 2019 | International, Aérospatial

    Is this the first step to military passenger drones?

    By: Kelsey D. Atherton The “passenger drone” is a flying contradiction. It is an autonomous vehicle, with a human inside. Current language has yet to capture this disparity — the weird balance between terms indicating that no human, not even a pilot, is onboard, and the fact that this is a robot people step inside and which then transports them. Regardless of the terminology, the whole category of machine is fascinating: what could people do with autonomous robots they can ride? On Aug. 4, 2019, Japan's NEC Corp demonstrated its autonomous flying passenger vehicle. With three wheels and four rotors, the craft is informally dubbed a flying car, though like most autonomous flying passenger vehicles it most closely resembles an oversized quadcopter. Long promised by science fiction and technologists alike, flying cars have yet to become a part of daily life. Yet there's something compelling about the drive, and modern attempts can inform what this new avenue for mobility might actually look like. While the vehicles are primarily designed for urban and commercial markets, any advance in vertical mobility in that space is worth watching for military planners. Taking advantage of commercially driven developments could subsidize new military machines, and it's not inconceivable that, if the technology becomes as prevalent as its designers hope, we could see versions modified like Hi-Luxes to become improvised weapons of future urban warfare. The most significant development in modern car-sized flying autonomous vehicles is the use of rotors or ducted fans for vertical takeoff and landing. Winged cars, a few of which have been developed, are clunky beasts, awkward on roads and in the air alike. VTOL, though, allows a vehicle like this to operate from helipads or even smaller areas, and to land where people might actually want to go. Freed from the runways and hassles of an airport, VTOL taxis could, for a certain set of extraordinarily well-off commuter, bypass rush-hour traffic. It's a promise that has attracted investment and development from companies like Uber and Bell, as well as multiple others. While the promise of carrying a person remains the distant dream of such machines, the easier-to-realize more immediate reality will be cargo and logistics, with the possibility of maybe evacuating a human in a pinch. The chief advantage offered by the car-sized vehicles over jetpacks, hoverbikes, jet bikes and flying boards is the stability and interior offered by the larger size. The technologies that enable vehicles like this are largely the same ones that enable drones at smaller and larger scales. Remote direction, autonomous stabilization, powerful batteries, the ability to maneuver in vertical space and potentially operate in cities, all of this could create a vehicle that provides a capability the commanders of the 2030s, who grew up with drones, might want in a machine. There is still much work to be done to transform the prototypes from experiments to useful machines. That there are multiple companies on multiple continents pursuing it should be a promising sign for the industry as a whole, and for any military designers looking to piggyback on a drone-like flying car into a new urban battle machine. https://www.c4isrnet.com/unmanned/2019/08/08/this-flying-taxi-drone-could-inspire-new-technicals/

  • The new strategy from Navy’s cyber command

    17 août 2020 | International, Naval

    The new strategy from Navy’s cyber command

    Mark Pomerleau The Navy's primary cyber outfit released its strategic plan for the next five years, a document that calls for using the service's networks as a warfighting platform. The document, released by 10th Fleet/Fleet Cyber Command in late July, covers the range of responsibility of the command, which is the only fleet with a global footprint in all the military domains, to include cyberspace operations, signals intelligence and recently, the Navy's component to U.S. Space Command. Much has changed since the last strategic plan was published in 2015, namely, the rampant activity of adversaries on a daily basis below the threshold of armed conflict to strategically harm the United States. “The long term competition we face today is between democracies and authoritarian regimes, freedom of navigation, and access to shared world markets. Our long-term strategic competitors are executing strategic cyber activities to alter the international order. This will not let up,” the document read. It added that adversaries learned the military's game but now the military must learn the adversary's game and play it on their terms. “Historically, to undermine a state's power required territorially-focused, overt armed attacks or physical invasion. While that is and will always remain a possibility, technology has provided our adversaries with the ability to achieve their objectives without traditional military force,” the document read. “Currently, our adversaries are engaging us in cyberspace and the costs are cumulative – each intrusion, hack or leak may not be strategically consequential on its own, but the compounding effects are tantamount to what would have been considered an act of war.” The Navy, and military by extension, must be prepared to contest this activity. “I am certain the opening rounds of a 21st century great power conflict, particularly one impacting the maritime domain, will be launched in the electromagnetic, space, or cyber domains. If the Navy is to fight and win, Navy networks must be able to survive those hits and ‘fight hurt,'” Vice Adm. Timothy White, who rarely speaks publicly, said in the forward to the strategy. “Our people must be trained and exercised to fight through those hits. This contest spans the continuum of competition and conflict. We must win this contest during the day-to-day competition of ‘peacetime operations,' where our networks are already in close contact, under constant probing and attack. If we do not, we will be at a severe disadvantage during crisis and lethal combat.” The plan, which continues to nest within the Navy's overarching vision of Distributed Maritime Operations, features a three pronged vision; acting first in full spectrum information warfare, fighting and winning in a fully contested battlespace and promoting modernization and innovation. Moreover, the plan tweaks the five goals outlined in the previous strategic plan 2015-2020. They include: Operating the network as a warfighting platform: Following several high profile network breaches, the Navy must tighten the screws on its IT. Fleet Cyber is responsible for operating, maintaining and defending the network and as part of that, service leaders recognize they must “fight hurt” when networks are strained. They are also working ton establish greater cyber situational awareness across the service and reduce the intrusion attack surface. Conducting fleet cryptologic warfare: Fleet Cyber published its cryptologic cyber warfare vision in 2019. As part of the new strategy, command officials said they will seek to expand and enhance capabilities in distributed signals intelligence as part of its contribution to Distributed Maritime Operations. Delivering warfighting capabilities and effects: Fleet Cyber wants to expand how it delivers effects on the battlefield to include accelerating and synchronizing information warfare capabilities across Maritime Operations Centers, advancing integration of cyber effects into Navy and Marine Corps concepts and creating tactical cyber teams along with a maritime fires cell to provide expertise across the fleet for delivering cyber effects. Accelerate Navy's cyber forces: Fleet Cyber needs to develop a plan to meet increased demand, both for its joint force requirements through U.S. Cyber Command and Navy specific requirements. Leaders are also looking to mature organizational structures and command and control relationships between various cyber entities that control forces across the globe such as Joint Forces Headquarters–DoDIN, Joint Force Headquarters–Cyber and Cyber Operations–Integrated Planning Elements. Moreover, with the additional importance of the space domain, Fleet Cyber will look to exploit the increasing convergence between space, cyberspace and electromagnetic spectrum. Establish and Mature Navy Space Command: The document states that Fleet Cyber's goal is to “maintain maritime superiority from the sea floor to space with a core emphasis on lethality, readiness and capacity,” and so officials must re-focus to provide the best space integration possible as the service component to Space Command. The strategy also articulates Fleet Cyber's role in enabling Distributed Maritime Operations, which is underpinned by assured command and control, battlespace awareness and integrated fires. All of those require robust networks, information and completion of the kill chain. https://www.c4isrnet.com/cyber/2020/08/13/the-new-strategy-from-navys-cyber-command/

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