24 avril 2023 | Local, Autre défense

Russia and China pose threats to Canada?s Arctic, says defence minister

?The global threat environment is changing rapidly,? Anand told a Senate committee studying Canada’s defence posture in the North.?

https://www.ipolitics.ca/news/russia-and-china-pose-threats-to-canadas-arctic-says-defence-minister

Sur le même sujet

  • Military officer AWOL from Ukraine mission returns to Canada; DND confirms he has been released from the Canadian Forces

    21 août 2023 | Local, Terrestre, Sécurité

    Military officer AWOL from Ukraine mission returns to Canada; DND confirms he has been released from the Canadian Forces

    Canadian soldier training Ukrainian troops disappeared for six months before resurfacing back home. He's now been released from the military

  • B-Temia gagne en force aux États-Unis

    15 septembre 2020 | Local, Terrestre

    B-Temia gagne en force aux États-Unis

    La firme a obtenu le feu vert de la Food and Drug Administration pour commercialiser son exosquelette L'entreprise B-Temia décroche les autorisations nécessaires pour commercialiser son exosquelette aux États-Unis et n'écarte pas la possibilité d'y ouvrir une usine de production. Par ailleurs, la direction a des discussions pour un possible contrat avec l'armée suisse. Hier, la Food and Drug Administration (FDA) a donné le feu vert à la compagnie de Québec pour vendre son système dermosquelette d'assistance à la marche motorisé Keeogo aux personnes ayant des limitations physiques en raison de problèmes de santé. « Les États-Unis représentent plus de 50 % du marché mondial pour ce type d'appareil. C'est majeur, nous allons avoir accès à plus de la moitié de la tarte », note Stéphane Bédard, président et chef de la direction de B-Temia. Cette dernière compte 35 employés dans le monde, dont une vingtaine au Québec. La compagnie a également une division en Asie en partenariat avec Wistron Corporation. Le siège social est à Singapour. Déjà aux États-Unis Mentionnons que dans le cadre d'un partenariat signé en 2018 avec l'entreprise Lockheed Martin, B-Temia travaillait déjà sur certains produits destinés à l'armée américaine. « Le dossier militaire fait intervenir des personnes saines. Lorsque les gens n'ont pas de maladie, la FDA n'intervient pas. Le même produit peut être utilisé pour d'autres objectifs que de restaurer la démarche », dit M. Bédard. L'exosquelette développé pour les militaires améliore notamment leur performance lorsqu'ils doivent transporter de l'équipement sur une plus longue période et aide à prévenir les blessures, avance le président. L'appareil en question fournit une force supplémentaire aux genoux. Gr'ce à l'autorisation de la FDA, B-Temia prévoit prendre de l'expansion au cours des prochaines années, entre autres à Québec où plus de 10 millions $ devraient être injectés. Des embauches seront aussi effectuées. L'entreprise était en discussion avec la FDA depuis 2016. La direction souligne également son intention de poursuivre ses démarches pour obtenir les approbations réglementaires nécessaires dans d'autres pays. Plusieurs projets en chantier Quant à l'expansion au sud de la frontière canadienne, B-Temia, qui a été fondée en 2010, analyse différents scénarios. Comme pour l'Asie, cette offensive pourrait se faire avec l'aide d'un partenaire d'affaires. « On veut rendre accessible le plus rapidement cette technologie à travers le monde. Oui, on pourrait avoir des activités directes sur le territoire américain. Le modèle d'affaires pour les États-Unis est à l'étude », affirme M. Bédard, précisant ne pas avoir d'échéancier à fournir pour le moment. Par ailleurs, « l'armée suisse fait également des essais avec nos produits. Nous avons aussi d'autres projets militaires sur la table », conclut-il. Afin d'appuyer sa croissance, la direction de B-Temia n'écarte pas la possibilité de faire le saut à la Bourse d'ici cinq ans. Le produit développé par B-Temia, qui est aussi commercialisé au Canada, pourrait notamment servir pour améliorer la démarche des patients ayant subi un AVC. https://www.journaldequebec.com/2020/09/15/b-temia-gagne-en-force-aux-etats-unis

  • Why it is time for smart protectionism

    20 juillet 2020 | Local, Aérospatial, Naval, Terrestre, C4ISR, Sécurité

    Why it is time for smart protectionism

    Put simply, Canadian governments have a responsibility to practise smart protectionism where the risks to Canadians' personal security and national security are high. Free trade is good economics. Protectionism is bad. Global supply chains are efficient. Favouring domestic goods, services and industries is inefficient. Canada has long adhered to these orthodoxies. And most of the time it makes sense to do so. However, through the COVID-19 pandemic, both the public and private sectors have seen weaknesses associated with heavy or total reliance on foreign sources and global supply chains for essential goods, notably personal protective equipment (PPE). As of June 2, for example, the Government of Canada had ordered close to 122 million N95 masks from international suppliers, yet 12 million had been received and 9.8 million of those failed Canadian standards. We are learning the hard way that foreign sources cannot necessarily supply the products we need in the time, quantity or quality required during a national or global emergency. China, as the dominant global producer of many of these PPE supplies, has become the focal point for an emerging debate around domestic control over certain goods, technologies, and services. A recent report from the Henry Jackson Society in the U.K., for example, has argued the “Five Eyes”—the U.S., U.K., Canada, Australia and New Zealand—are far too reliant on Chinese sources for all kinds of strategically important goods, and that this is a threat to the national security of those countries. The Canadian Security Intelligence Service, too, has warned that Canadian companies that produce certain critical technologies are vulnerable to foreign takeovers by entities with agendas hostile to Canada's interests. This is not just an issue with China, though. In Canada, we like to believe that in national or global crises we can rely on the U.S. or other allies for help. Canada, in other words, would be at or near the front of the line with allies. The COVID-19 pandemic, and the behavior of the U.S. and European countries, suggests this is naive. Italy, a founding EU member, requested and was denied face masks from the EU's stockpile at the peak of their COVID-19 outbreak. In April, a presidential executive order gave the U.S. Federal Emergency Management Agency the power to “allocate to domestic use” several types of PPE that would otherwise be exported. U.S. produced masks bound for Germany, a close American ally, were reportedly diverted back while in transit. Ultimately, Canada was exempt from the U.S. order, but this episode should tell us that global emergencies can lead to “home front comes first” attitudes, even among our closest allies. Fundamentally, the issue comes down to one of efficiency versus necessity. Sometimes, in some areas of the economy, security of supply is more important than efficiency. While this thinking is new to most companies and governments in Canada, it is not new to Canadian companies working in defence and national security. The Canadian defence industry has long highlighted the need for focused sovereign production and control in key national security capabilities—in part to ensure security of supply—as our allies in the U.S., Europe and elsewhere have been doing for generations. The argument has fallen largely on deaf ears. There seems to be a greater aversion in Canada to any kind of protectionism than among our more pragmatic allies. There is also a belief that Canada can always rely on obtaining critical supplies from the U.S., owing to both our close trading relationship and bi-lateral defence agreements dating from the 1950s that purport to establish an integrated North American defence industrial base. Canada puts too much faith in these beliefs, to our peril. While we can still hold free trade and integrated global supply chains as the goal, we also need to recognize that this view of the economy does not always serve our national interests. Put simply, Canadian governments have a responsibility to practise smart protectionism where the risks to Canadians' personal security and national security are high. Christyn Cianfarani is president and CEO of the Canadian Association of Defence and Security Industries (CADSI). The Hill Times https://www.hilltimes.com/wp-content/uploads/2020/07/072020_ht.pdf

Toutes les nouvelles