25 mai 2021 | Local, C4ISR, Sécurité

Protecting Canada and improving cyber defence: three challenges

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    19 janvier 2023 | Local, Aérospatial

    Le ministère de la Défense nationale augmente sa contribution financière pour les travaux de modernisation de la piste de l’aéroport d’Inuvik

    Le 19 janvier 2023 – Inuvik (Territoires du Nord‑Ouest) – Ministère de la Défense nationale/Forces armées canadiennes Aujourd’hui, le député des Territoires du Nord‑Ouest, Michael V. McLeod, a annoncé, au nom de la ministre de la Défense nationale Anita Anand, que le ministère de la Défense nationale augmentera de 80 millions de dollars son investissement dans la modernisation de la piste de l’aéroport d’Inuvik, portant ainsi sa contribution à 230 millions de dollars. Le financement sera versé au gouvernement des Territoires du Nord‑Ouest et servira à achever le reste des travaux nécessaires pour prolonger et moderniser la piste principale de 6 000 pieds de l’aéroport d’Inuvik. Les travaux de modernisation de la piste d’Inuvik visent principalement à améliorer la capacité de l’aérodrome à accueillir des aéronefs plus grands et plus lourds, ce qui constitue une amélioration importante de la capacité du Commandement de la défense aérospatiale de l’Amérique du Nord (NORAD) et de l’Aviation royale canadienne (ARC) de mener des opérations dans le Nord et l’Arctique. Ces travaux sont essentiels pour que les Forces armées canadiennes puissent continuer d’avoir la capacité de relever les nouveaux défis en matière de sécurité dans le Nord et l’Arctique, et ils font écho à l’annonce de la ministre Anand, en juin 2022, concernant le plan du gouvernement visant à moderniser les capacités du NORAD au Canada. Plaque tournante centrale du transport dans l’Arctique de l’Ouest et communauté en pleine croissance, Inuvik est un emplacement de choix pour nous permettre d’atteindre nos objectifs dans l’Arctique, tout en créant des possibilités pour les collectivités autochtones et du Nord. Nous prévoyons que les travaux de modernisation de la piste seront terminés en 2027. Le gouvernement du Canada est déterminé à faire en sorte que les membres des Forces armées canadiennes disposent de l’infrastructure dont ils ont besoin dans le Nord pour s’entraîner et accomplir leurs tâches efficacement. Le financement pour ce projet permettra également de créer des emplois bien rémunérés et des possibilités économiques pour la région Beaufort‑Delta pendant la construction. https://www.canada.ca/fr/ministere-defense-nationale/nouvelles/2023/01/le-ministere-de-la-defense-nationale-augmente-sa-contribution-financiere-pour-lestravaux-de-modernisation-de-la-piste-de-laeroport-dinuvik.html

  • Leadersphère 2022

    29 septembre 2022 | Local, Aérospatial, Naval, Terrestre, C4ISR, Sécurité, Autre défense

    Leadersphère 2022

    Le 29 septembre 2022 – Saint-Jean-sur-Richelieu, Qc – Défense nationale / Forces armées canadiennes Les médias sont conviés au colloque Leadersphère 2022, qui se tiendra le 4 octobre prochain au Collège militaire royal de Saint-Jean (CMR Saint-Jean). Le thème de cette édition est « Analyser, décider, agir : Répondre aux défis de sécurité contemporains ». Quels sont les défis auxquels sera confronté le leadership canadien dans l'environnement international? Comment penser un monde en mouvement? Leadersphère 2022 s'articule en trois panels autour des points clés du processus de prise de décision stratégique. Chercheur(-euse)s, ambassadeur(-drice)s, politicien(-ne)s, dirigeant(e)s d'entreprise, militaires seront donc réunis autour d'une même table pour penser le monde de demain. Nous retrouvons parmi les panélistes Dre Caroline Quach-Than, Laure Waridel et Megan MacKenzie, mais aussi l'Ambassadrice Jacqueline O'Neill, la Brigadière-générale Krista Brodie, Madeleine Redfern de CanArctic Inuit Networks Inc. et Martine Saint-Victor de Edelman Canada. Quoi : Colloque Leadersphère 2022 - Analyser, Decider, Agir : Répondre aux défis de sécurité contemporains Quand : 8 h 30 à 17 h 45, le mardi 4 octobre 2022 Où : Collège militaire royal de Saint-Jean, 15 boul. Jacques-Cartier Nord, Saint-Jean-sur-Richelieu (Québec) J3B 8R8 Note au rédacteur en chef / chefs des nouvelles Les représentants des médias sont priés de confirmer leur présence avant 16 h, le lundi 3 octobre, en communiquant avec capitaine Rachel Lefebvre, officier des affaires publiques du CMR Saint-Jean, au 450-358-6777, poste 5733, ou à rachel.lefebvre@forces.gc.ca. Liens connexes Leadersphère 2022 Personnes-ressources Capitaine Rachel Lefebvre Officier des affaires publiques Collège militaire royal de Saint-Jean Téléphone : 450-358-6777, poste 5733 Courriel : rachel.lefebvre@forces.gc.ca https://www.canada.ca/fr/ministere-defense-nationale/nouvelles/2022/09/leadersphere-2022.html

  • Canada Mimics Marine Corps Makeover For F/A-18C/D Fleet

    25 juin 2020 | Local, Aérospatial, Naval

    Canada Mimics Marine Corps Makeover For F/A-18C/D Fleet

    Steve Trimble As Canada's CF-18 fleet enters an unexpected fourth decade of service, the details of a nearly $1 billion upgrade package are settled. With operators in Europe, the Middle East and Asia looking on, an upgrade package approved by the State Department on June 16 for up to 36 Royal Canadian Air Force (RCAF) F/A-18C/Ds cements a new configuration aimed at keeping the Boeing-made jets in service decades beyond their planned retirement dates. A group of Raytheon-made sensors and weapons—APG-79(v)4 active, electronically scanned array radars, AIM-9X Block II air-to-air missiles and AGM-154C Joint Standoff Weapons—will be included in the RCAF's newly defined Phase 2 upgrade to help keep a subset of the 94-member CF-18 fleet operating into the 2030s. The State Department previously cleared Canada to acquire 32 AIM-120D advanced medium-range air-to-air missiles for the CF-18. The package, defined in a Defense Security Cooperation Agency notification to Congress on June 16, offers few surprises. The Phase 2 Hornet Extension Program will be closely aligned with a U.S. Marine Corps initiative to keep at least two squadrons of F/A-18C/Ds in service beyond 2029, as both the Marines and the RCAF have waited longer than expected for a replacement jet to arrive. The U.S. Navy tipped the radar selection for the RCAF in a June 11 presolicitation notice that specified the APG-79(v)4, showing an intent to prevent Northrop Grumman from offering the APG-83 for the Canadian program. The Marines evaluated the APG-83 and the APG-79 two years ago, but selected the latter as the successor to the Raytheon APG-73 for the “classic” Hornet fleet. “Partnering with the [Marines], who are completing the same radar upgrade, will enable the introduction of this new capability faster, more efficiently and at reduced cost for both services,” the Canadian Department of National Defense (DND) tells Aviation Week in a statement. The upgrades by the Canadians and the U.S. Marines are driven by the same issue. A delayed delivery schedule for the Lockheed Martin F-35B has forced the Marines to keep a fleet of Legacy F/A-18s in service for a decade longer than planned. The Canadian government's 11-year-old pursuit of a CF-18 replacement (highlighted by failed attempts to acquire 65 Lockheed Martin F-35As in 2010 and an interim fleet of 18 Boeing F/A-18E/F aircraft in 2016) is still in competition mode, with a contract award for 88 fighters due in 2022. Three bidding teams—F/A-18E/F, F-35A and the Saab JAS 39 Gripen—must submit final bids by July 31, which includes a one-month delay to account for the effect of the COVID-19 pandemic on the industry. “These [CF-18] upgrades will provide a capability bridge until transition to a permanent replacement fighter,” the DND says. Canada's fighter delays have not been easy for the RCAF to manage. The current fleet, acquired in the early 1980s, was originally expected to be retired in the early 2000s. A retirement date in 2020 fell through as the government of former Prime Minister Stephen Harper stalled on signing the contract for the controversial F-35A selection. The new administration of Prime Minister Justin Trudeau pushed the selection process to 2022. The CF-18 is now set for retirement in 2032. The situation is different in Finland. Although the Finnish Air Force operates the youngest fleet of F/A-18C/Ds, the head of the HX fighter competition has roundly rejected calls to extend their service life into the 2030s, saying even a few extra years of operations would cost at least €1.2 billion ($1.35 billion). The State Department cleared the RCAF to buy 50 infrared-guided AIM-9X Block II missiles, 38 APG-79(v)4 radars and 20 AGM-154C glide bombs as part of an overall package worth $862 million. The bundle includes electronic equipment, tactical data and support. The CAD$1.3 billion ($960 million) CF-18 Hornet Enhancement Program is divided in two phases. Phase 1 updates all 94 aircraft, including 18 former Royal Australian Air Force F/A-18C/Ds acquired two years ago, with interoperability and regulatory upgrades, including a new GPS/international navigation system, Identification Friend or Foe transponder, Link 16 tactical radios, satellite communications, targeting pod modifications and improved helmets. https://aviationweek.com/defense-space/aircraft-propulsion/canada-mimics-marine-corps-makeover-fa-18cd-fleet

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