12 février 2018 | International, Aérospatial, Naval, Terrestre, C4ISR, Sécurité

Loi de programmation militaire 2019-2025: les failles du Budget des armées

Par Vincent Lamigeon

La loi de programmation militaire 2019-2025 marque une remontée en puissance inédite depuis 25 ans, avec une priorité à la régénération des hommes et au renouvellement des matériels. Mais une bonne partie de l'effort financier est reportée au-delà du quinquennat. Et des manques persistent.

Près de 300 milliards d'euros en sept ans pour les armées. La loi de programmation militaire 2019-2025 présentée le 8 février marque une remontée en puissance financière inédite depuis la fin de la Guerre froide. Le budget militaire doit ainsi passer de 34,2 milliards d'euros en 2018 à 50 milliards d'euros en 2025, pour atteindre les fameux 2% du PIB promis par Emmanuel Macron lors de sa campagne. L'augmentation se fera en deux temps : 1,7 milliard d'euros de plus par an jusqu'à 2022, puis 3 milliards par an de 2023 à 2025, avec un ajustement possible des deux dernières annuités en fonction de la situation économique.

Que penser de cette "LPM de renouveau", selon les termes du ministère des armées ? A l'évidence, il s'agit d'un effort majeur. Sur la période 2019-2023, le budget moyen du ministère atteindra 39,6 milliards d'euros, soit 23% de plus que la moyenne 2014-2019. Les effectifs des armées vont repartir à la hausse, avec 6.000 postes en plus, dont 3.000 d'ici à 2023. L'hémorragie qui avait vu la défense perdre 60.000 postes de 2005 à 2015 est donc stoppée, avec une priorité marquée pour le renseignement (+ 1.500 postes et 4,6 milliards d'euros investis d'ici à 2025) et la cyberdéfense (+ 1.000 postes, 1,6 milliard d'euros). Même le général Pierre de Villiers, qui avait démissionné en juillet à la suite d'un désaccord budgétaire avec l'Elysée, a salué sur France 3 "une dynamique réelle", tout en se disant vigilant sur le respect des engagements.

Renouvellement des équipements

La force de cette LPM est d'avoir su trancher sur un point majeur : plutôt que de lancer des grands programmes, type second porte-avions, à forte résonance médiatique mais répondant moins aux besoins opérationnels immédiats, la loi se concentre sur la régénération des hommes et des matériels. Ceux-ci ont été durement éprouvés par des opérations extérieures et intérieures qui dépassent de 30% le niveau prévu par le Livre blanc de 2013. Priorité est donc donnée à la condition de vie des militaires et de leurs familles : 530 millions dans le cadre du "plan familles", et 11 milliards d'euros prévus pour les infrastructures de défense. L'effort est aussi sensible sur les petits équipements, peu médiatisés mais essentiels à la mission des soldats : treillis ignifugés, gilets pare-balles, casques, protection NRBC (nucléaire, radiologique, bactériologique et chimique). La maintenance, talon d'Achille des armées fraises est également soignée, avec 22 milliards d'euros consacrés à l'entretien des matériels d'ici à 2023.

L'autre grande priorité de la LPM est le renouvellement d'équipements hors d''ge. Le programme Scorpion de renouvellement des blindés de l'armée de terre voit ainsi ses livraisons accélérées : 50% des véhicules multi-rôles Griffon et des engins de combats Jaguar seront livrés d'ici à 2025. Ceux-ci remplaceront les antiques VAB et autres AMX 10RC, même si plusieurs centaines de ces machines seront toujours en service en 2025. La Marine ? Elle se verra livrer quatre pétroliers ravitailleurs au lieu de trois, et aura droit à trois avions de patrouille maritime Atlantique 2 rénovés en plus (18 au lieu de 15). Côté armée de l'air, la commande d'avions ravitailleurs A330 MRTT passe de 12 à 15 exemplaires, dont une douzaine livrée d'ici à 2023. Ces appareils remplaceront les antiques C135FR, livrés en 1965.

La dissuasion choyée

Conformément au souhait d'Emmanuel Macron, le renouvellement de la dissuasion, dans ses deux composantes océanique et aéroportée, est aussi acté, un investissement de 25 milliards d'euros en cinq ans à la clé. Cette accélération permettra de financer le renouvellement du missile ASMP/A embarqué sur Rafale, le lancement du développement des nouveaux sous-marins lanceurs d'engins (SNLE 3G) et du futur missile balistique M51-3. Le coût annuel de la dissuasion va ainsi passer de 3,9 milliards à environ 6 milliards en 2025. La LPM marque enfin un effort important sur le segment spatial : 3 satellites d'observation CSO et un satellite d'écoute électromagnétique CERES seront mis sur orbite d'ici à 2025.

L'effort financier énorme de la LPM a convaincu les industriels. "Ce projet de LPM marque un effort important de la nation pour ses armées", se félicite Eric Trappier, PDG de Dassault Aviation et président du Cidef (Conseil des industries de défense françaises), rappelant que cet investissement est le garant de l'"autonomie stratégique française", et de la santé d'une filière "compétitive, innovante, exportatrice et créatrice d'emplois stables à forte valeur ajoutée technologique (200.000 emplois environ)".

Essentiel de l'effort après 2022

A bien y regarder, la LPM laisse quand même quelques questions ouvertes. D'abord, une bonne part de l'effort financier est reportée 2023 et 2025, soit hors quinquennat. La hausse annuelle du budget de défense devra alors quasiment doubler, passant de +1,7 milliard par an à +3 milliards. "Cela crée un certain flou : où en sera la situation économique en 2023 ?, s'interroge le député LR François Cornut-Gentille, rapporteur spécial sur le budget défense au sein de la commission des finances de l'Assemblée nationale. Il aurait fallu une montée en puissance plus progressive, avec une plus grande part focalisée sur le quinquennat actuel." De fait, la LPM ne précise pas le niveau exact des budgets militaires 2024 et 2025, qui devront prendre en compte "la situation macroéconomique à cette date". Cette précision ressemble fort à une porte ouverte à Bercy, qui n'en demandait pas tant.

Autre faiblesse de la LPM : de nombreuses commandes et livraisons d'équipements sont prévues après 2022, voire après 2025, ce qui jette un doute sur leur confirmation. C'est le cas du programme dit HIL (hélicoptères interarmées légers) : ce nouvel appareil, basé sur le H160 d'Airbus Helicopters, devait remplacer trois flottes d'hélicoptères hors d''ge (Fennec, Alouette III...). Les armées devront attendre : le lancement du programme n'est annoncé qu'en 2022, pour de premières livraisons en 2028.

Peu de livraisons de Rafale

La LPM semble avoir aussi fermé la porte à une demande de l'armée de l'air de passer de 185 avions de chasse à 215 appareils. Le projet de loi prévoit un format qui restera à 185 appareils à l'horizon 2030. Cette prudence se retrouve dans les faibles livraisons de Rafale prévues : seulement 28 appareils destinés à l'armée de l'air et à la marine seront livrés en 7 ans, soit seulement 4 par an en moyenne. L'armée de l'air pourra un peu se consoler avec la rénovation de 55 Mirage 2000D.

Une autre grosse déception concerne le financement des études amont. Le montant annuel doit passer de 730 millions à 1 milliard d'euros, mais cette augmentation sera étalée sur cinq ans. Cet effort apparaît trop modeste au vu des enjeux des armées à l'horizon 2030, notamment sur l'intelligence artificielle et la robotisation. Une DARPA à la française (ou à l'européenne), du nom de la cellule d'innovation avancée du Pentagone, ne serait pas de trop pour faire face aux ambitions américaines, russes ou chinoises.

https://www.challenges.fr/entreprise/defense/loi-de-programmation-militaire-2019-2025-les-failles-du-budget-des-armees_566354

Sur le même sujet

  • 130 House members want 24 percent more F-35s procured in FY21

    23 mars 2020 | International, Aérospatial

    130 House members want 24 percent more F-35s procured in FY21

    By: Aaron Mehta WASHINGTON — One hundred thirty members of the House of Representatives are asking key defense committees in Congress to increase the number of F-35 Joint Strike Fighters by 24 percent over the number requested by the Pentagon in fiscal 2021. “Our adversaries continue to advance surface-to-air missile systems and develop their own stealth fighters,” read the letter, released Wednesday. “It is essential that we continue to increase production of our nation's only 5th generation stealth fighter in order to ensure the United States maintains air dominance and to further reduce overall program costs.” The letter, addressed to the chairs of the Senate and House Armed Services committees and Appropriations Defense subcommittees, is authored by Reps. John Larson, D-Conn.; Marc. Veasey, D-Texas; Martha Roby, R-Ala.; and Michael Turner, R-Ohio — the four leaders of the bipartisan F-35 caucus. Last year, the four also joined forces to write a similar request, which garnered 103 signatories. The Defense Department's budget request asks for 79 F-35s, including 48 of the F-35A model used by the Air Force, 10 F-35Bs used by the Marines and 21 F-35C models used by the Navy. In the letter, the congressmen note that number is 19 less jets than Congress appropriated in FY20. However, that number creates “a capability gap that 4th Generation, or legacy, aircraft cannot fulfill,” the letter warned. “To reach the minimum 50% ratio of 5th Generation and 4th Generation fighters in the timeframe required to meet the threat, the U.S. must acquire F-35s in much larger quantities.” Instead, the members want a 24 percent increase in fighters procurement, going up to 98 total, including 12 more F-35As, two more F-35Bs and 26 more F-35Cs. Those numbers match the fighter increase listed by the Air Force in its unfunded requirements document sent to Congress earlier this year; the Navy requested only five more F-35C variants, while the Marines did not request more. The letter was first reported by Politico. In addition to the increase in planes bought, the members are seeking additional funding for “spare parts and depot level repair capability to meet the required availability rates and accelerate the stand-up of mandated, organic government repair capabilities.” Additionally, investments are sought for the program dedicated to the jet's reliability, maintainability and improvement, as well as a “long-term, outcome-based sustainment contract” that would guarantee performance metrics at a fixed price. The members then request the committees fully fund the budget request for the continuous capability development and delivery (C2D2) modernization effort and use existing funds to accelerate integration of the Joint Air-to-Surface Standoff Missile onto the jet. Earlier this year, the Pentagon's independent weapons tester called the current schedule for C2D2 “high risk” and said the program office is struggling to stay on schedule. “C2D2 is critical to meeting the evolving threat in the mid-2020s and into the 2030s. Full funding is needed for the delivery of new weapons and critical capabilities necessary to keep the F-35 ahead of our adversaries,” the members wrote. https://www.defensenews.com/congress/2020/03/19/130-house-members-want-24-percent-more-f-35s-procured-in-fy21/

  • China-Linked TAG-112 Targets Tibetan Media with Cobalt Strike Espionage Campaign

    23 novembre 2024 | International, C4ISR, Sécurité

    China-Linked TAG-112 Targets Tibetan Media with Cobalt Strike Espionage Campaign

    TAG-112 hacks Tibetan websites, using fake TLS certificates to deliver Cobalt Strike malware payloads.

  • Contract Awards by US Department of Defense - August 2, 2019

    5 août 2019 | International, Aérospatial, Naval, Terrestre, C4ISR, Sécurité

    Contract Awards by US Department of Defense - August 2, 2019

    AIR FORCE HEBCO Inc., Oklahoma City, Oklahoma, has been awarded an $80,000,000 indefinite-delivery/indefinite-quantity contract for A-10 technical order sustainment. This contract provides for 10 years of non-personal technical services in support of technical order sustainment activities by providing technically accurate and up-to-date digital technical data. Work will be performed at Oklahoma City, Oklahoma; and Clearfield, Utah, and is expected to be complete by Aug. 1, 2030. This award is the result of a sole-source acquisition. Fiscal 2019 operations and maintenance funds in the amount of $445,739 are being obligated at the time of award. The Air Force Life Cycle Management Center, Hill Air Force Base, Utah, is the contracting activity (FA8202-19-D-0003). The Boeing Co., Seattle, Washington, has been awarded a not-to-exceed $55,500,000 undefinitized contract action modification (P00177) to the previously awarded, FA8625-11-C-6600, for KC-46 engineering, manufacturing and development contract. This modification is for the system level hardware and software critical design review of the boom telescope actuator redesign. Work will be performed at Seattle, Washington, and is expected to be completed February 2021. Fiscal 2018 research and development funds in the amount of $20,845,672 are being obligated at the time of award. The Air Force Life Cycle Management Center, Wright-Patterson Air Force Base, Ohio, is the contracting activity. Rockwell Collins Simulation & Training Solutions, Cedar Rapids, Iowa, has been awarded a $40,219,702 indefinite-delivery/indefinite-quantity contract for E-8 Aircrew Training Device sustainment. This contract provides for contractor logistics support and training system support center operations of the Joint Surveillance Target Attack Radar System Aircrew Training Device. Work will be performed at Robins Air Force Base, Georgia; and Sterling, Virginia, and is expected to be complete by Aug. 3, 2029. This award is the result of a sole-source acquisition. Fiscal 2019 Air National Guard operations and maintenance funds in the amount of $3,556,865 are being obligated on the first delivery order at the time of award. The Air Force Life Cycle Management Center, Robins Air Force Base, Georgia, is the contracting activity (FA8529-19-D-0001). Raytheon Co. Space and Airborne Systems, McKinney, Texas, has been awarded a $23,817,657 contract for two prototype High Energy Laser Weapon Systems (HELWS). This award provides for outside continental U.S. (OCONUS) field assessment for purposes of experimentation including, but is not limited to, 12 months of in-field operation by Air Force personnel against unmanned aerial systems threats. Work will be performed OCONUS and is expected to be completed by Nov. 1, 2020. This award is the result of a sole-source acquisition. Fiscal 2018 research, development, test and evaluation funds in the amount of $23,817,657 are being obligated at the time of award. The Air Force Research Laboratory, Wright Patterson Air Force Base, Dayton, Ohio, is the contracting activity (FA8650-19-9-9326). DEFENSE LOGISTICS AGENCY C&C Produce Inc.,* North Kansas City, Missouri, has been awarded a maximum $48,000,000 firm-fixed-price with economic-price-adjustment, indefinite-delivery/indefinite-quantity contract for fresh fruits and vegetables. This was a competitive acquisition with three responses received. This is a 36-month contract with no option periods. Locations of performance are Kansas and Missouri, with a July 30, 2022, performance completion date. Using customers are Army, Air Force, and Department of Agriculture schools and reservations. Type of appropriation is fiscal 2019 through 2022 defense working capital funds. The contracting activity is the Defense Logistics Agency Troop Support, Philadelphia, Pennsylvania (SPE300-19-D-P345). ARMY NTVI Enterprises LLC,* Falls Church, Virginia (W9127S-19-D-6001); Global Engineering & Construction LLC,* Renton, Washington (W9127S-19-D-6002); KJS Support Services JV LLC,* Fort Worth, Texas (W9127S-19-D-6003); and Royce Construction Services LLC,* Reston, Virginia (W9127S-19-D-6000), will compete for each order of the $45,000,000 firm-fixed-price contract for mechanical infrastructure repair services. Bids were solicited via the internet with 10 received. Work locations and funding will be determined with each order, with an estimated completion date of Aug. 1, 2022. U.S. Army Corps of Engineers, Little Rock, Arkansas, is the contracting activity. American Ordnance, Middletown, Iowa, was awarded a $43,351,782 modification (0003 28) to contract W52P1J-16-D-0050 for M795 155mm projectile load assemble and pack. Work will be performed in Middletown, Iowa, with an estimated completion date of Dec. 31, 2022. Fiscal 2017, 2018 and 2019 procurement of ammunition, Army funds in the amount of $43,351,782 were obligated at the time of the award. U.S. Army Contracting Command, Rock Island Arsenal, Illinois, is the contracting activity. DEFENSE INFORMATION SYSTEMS AGENCY HGSNet LLC, Vienna, Virginia, was awarded a Direct 8(a), firm-fixed-price contract, HC1084-19-C-0006, for development, deployment and sustainment (DD&S) services. These services include requirements analysis, software engineering, systems integration and interoperability, data engineering and management, test, deployment, and development, security and operations (DevSecOps), cloud, infrastructure engineering and transitioning systems to operations in support of the National Background Investigations System. The place of performance will be at the contractor's location in Vienna, Virginia. The contract ceiling is $21,932,725 funded by fiscal 2019 research, development, testing and evaluation funds; and operations and maintenance funds. The proposal was solicited via email to HGSNet LLC. The period of performance consists of one one-year base period and one six-month option period. The period of performance for the base year is Aug. 5, 2019, through Aug. 4, 2020, and the option period follows through to Feb. 5, 2021. The Defense Information Technology Organization, Scott Air Force Base, Illinois, is the contracting activity. Kapili Services LLC, Orlando, Florida, was awarded a Direct 8(a), firm-fixed-price contract, HC1084-19-C-0005, for system engineering and technical assistance (SETA) support services. The face value of this action is $18,095,364 funded by fiscal 2019 operations and maintenance funds. The total cumulative value of the contract is $18,095,364. Performance will be at the contractor's facility located in Orlando, Florida. The proposal was solicited via email to Kapili Services LLC. The period of performance consists of one one-year base period and two one-year options. The period of performance is for the base year is Aug. 5, 2019, through Aug. 4, 2020, and the option years follow consecutively through Aug. 4, 2022. The Defense Information Technology Contracting Organization, Scott Air Force Base, Illinois, is the contracting activity. NAVY The Boeing Co., St. Louis, Missouri, is awarded $8,905,835 for modification P00023 to a previously awarded cost-plus-fixed-fee contract, N00019-16-C-0032, to continue software development efforts for calendar year 2019 in support of the Next Generation Jammer. Work will be performed in St. Louis, Missouri, and is expected to be completed in December 2019. Fiscal 2019 research, development, test and evaluation (Navy) funds in the amount of $8,905,835 will be obligated at time of award, none of which will expire at the end of the current fiscal year. The Naval Air Systems Command, Patuxent River, Maryland, is the contracting activity. *Small Business https://dod.defense.gov/News/Contracts/Contract-View/Article/1924880/source/GovDelivery/

Toutes les nouvelles