22 juin 2020 | International, Aérospatial

L’inéluctable robotisation de l’armée française

Dans une interview avec Ouest-France, Gérard de Boisboissel, ingénieur de recherche au centre de recherche des écoles militaires de Saint-Cyr-Coëtquidan, revient sur la militarisation de l'armée française, entre les drones aériens Reaper déployés au Sahel, les drones marins de guerre des mines développés à Brest ou « mules » mécaniques en test pour les forces terrestres. « Il est inéluctable que la robotisation de nos équipements va s'accélérer, explique-t-il. Les avantages sont trop importants, notamment la réduction du danger pour l'Homme et sa préservation, mais aussi pour l'omniprésence que permettent ces machines sur le terrain, 24 heures sur 24, sous réserve d'une autonomie énergétique, ainsi que leur meilleure réactivité et précision. Ce seront de nouveaux pions tactiques au service du chef militaire ».

Ouest-France du 21 juin 2020

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    German Navy selects Damen and Blohm + Voss for construction Multi-Purpose Combat Ship MKS180 frigates

    January 14, 2020 - The German government has announced its intention to select Damen as the main contractor, together with partners Blohm + Voss and Thales, for supplying at least four Multi-Purpose Combat Ship MKS 180 frigates to the German Navy. The Dutch naval shipbuilder is extremely proud of, and satisfied with, the result of the evaluation process announced today by the German Government, though of course awaits parliamentary approval in Germany. The ships will be built at Blohm + Voss shipyard in Hamburg and at other shipyard locations of the North German Lürssen Group. Damen intends to build in this way in order to spend around 80% of the total net investment as added value in Germany. The same applies to the electronic application systems that are supplied by Thales Nederland to its own design. Around 70% of the services will be provided by the German subsidiary of Thales and by other German subcontractors. With the North German shipyard group Lürssen – parent company of Blohm + Voss – and the Damen Shipyards Group, the partnership is based on two stable family businesses that have been successfully active in marine and commercial shipbuilding for more than 140 years. The only naval builder in the Netherlands is pleased with this selection to be main contractor in the German project and the division of work between German and Dutch industry. For the Netherlands, it provides national knowledge and expertise. This offers the Dutch Government the option, in the coming Dutch naval construction projects for frigates and submarines, to have these types of strategic programmes devised, engineered, managed and deployed in their own country. The MKS 180 project contributes to securing the export power and self-creation of both Dutch and German naval construction in the longer term. The project also opens perspectives for the requested European (defence equipment) cooperation. View source version on Damen: https://www.damen.com/en/news/2020/01/damen_and_blohm_voss_selected_for_construction_german_mks180_frigates

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    A l'occasion d'une journée dédiée à la coopération franco-allemande ce jeudi 17 septembre, la ministre des Armées, Florence Parly, et son homologue allemande Annegret Kramp-Karrenbauer, devraient se concerter sur le lancement du projet d'« Eurodrone », le drone européen de moyenne altitude et de longue distance. Ce programme engagé depuis 2017 par Airbus, le maître d'oeuvre du projet avec Dassault Aviation et Leonardo en co-traitants, est proche d'une contractualisation avec l'Organisation conjointe de coopération en matière d'armement (OCCAR), le bureau intergouvernemental qui gère les grands programmes d'armement européens. Il s'agit d'une commande estimée à 7 milliards d'euros pour 21 systèmes de 3 avions non pilotés et de 2 stations sol, dont 7 systèmes sont destinés à l'armée allemande, 5 à l'Italie, 5 à l'Espagne et 4 à la France. Les appareils doivent être livrés entre 2027 et 2030. Les Echos du 17 septembre 2020

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