7 juin 2023 | Local, Aérospatial

J-model Hercules now flying the SAR mission in Trenton - Skies Mag

As initial operating capability of the CC-295 Kingfisher has been delayed, the RCAF is finding creative ways to address potential gaps in its SAR response. As of late May, the CC-130J Hercules became the primary fixed-wing asset for SAR missions in central Canada.

https://skiesmag.com/news/j-model-hercules-now-flying-sar-mission-trenton/

Sur le même sujet

  • Plus question pour le Canada de se retirer du très coûteux programme des F-35 américains

    28 janvier 2019 | Local, Aérospatial

    Plus question pour le Canada de se retirer du très coûteux programme des F-35 américains

    Par Stéphane Parent | francais@rcinet.ca Le responsable de l'approvisionnement militaire au ministère de la Défense révèle que le Canada, l'un des neuf pays partenaires du programme de mise au point des F-35, n'a pas planifié de s'en retirer. Il semble qu'Ottawa ira de l'avant avec le versement de dizaines de millions de dollars pour le développement de cet avion de chasse F-35, même si le gouvernement fédéral continue d'étudier la pertinence ou non d'acheter ces appareils pour remplacer près d'une centaine de CF-18 qui ont plus de 40 ans d'usure. Le F-35 figure parmi les quatre modèles qui seront évalués à partir du printemps prochain dans un appel d'offres de 19 milliards, qui résultera dans l'acquisition de 88 nouveaux avions de combat. Le Canada a investi plus de 500 millions dans le programme des F-35 au cours des 20 dernières années, dont 54 millions l'an dernier. Son prochain paiement annuel doit être fait ce printemps, et il y en aura sans doute d'autres, étant donné que l'appel d'offres n'est pas censé se conclure avant 2021 ou 2022. Ce versement annuel permet au Canada de demeurer pendant encore un an membre du club des neuf partenaires dans le projet du futur avion de chasse F-35, dont la mise au point connaît des déboires majeurs. La stratégie de rester dans le camp du F-35 Le Canada demeure donc résolument dans le camp de l'aviation militaire américaine avec l'Australie, le Danemark, l'Italie, la Norvège, les Pays-Bas, le Royaume-Uni et la Turquie. Ces pays pourront soumettre des offres pour les contrats de milliards de dollars liés à la fabrication et à l'entretien des avions de chasse, mais aussi bénéficier de rabais s'ils décident d'en acheter. D'autres modèles de rechange proposés sont de conception européenne – le Gripen de Saab, le Typhoon du consortium Eurofighter et le Rafale de Dassault – et Ottawa privilégie une conception http://www.rcinet.ca/fr/2019/01/24/plus-question-pour-le-canada-de-se-retirer-du-tres-couteux-programme-des-f-35-americains/

  • Le défi de rapiécer nos vieux CF-18 jusqu’en 2028 coûtera 3 milliards et probablement beaucoup plus

    7 décembre 2018 | Local, Aérospatial

    Le défi de rapiécer nos vieux CF-18 jusqu’en 2028 coûtera 3 milliards et probablement beaucoup plus

    Par Stéphane Parent | francais@rcinet.ca Le gouvernement canadien de Justin Trudeau prévoit investir 3 milliards au cours de la prochaine décennie pour maintenir en service ses avions de chasse CF-18 jusqu'à l'achat de nouveaux chasseurs. La facture ne tient pas compte cependant de la mise à niveau des systèmes électroniques de ces avions qui n'ont pas été modernisés depuis 2008. Nos CF-18 auront 50 ans en 2032, l'année où le gouvernement prévoit les retirer. Leur technologie de combat accusera alors un retard de 15 ans si elle n'est pas modernisée. Croyant qu'elle allait pouvoir les remplacer en 2020, la Défense nationale canadienne n'a pas préparé de plan pour mettre à jour leur capacité de combat. Le vérificateur général du Canada, Michael Ferguson, a critiqué le gouvernement libéral, le mois dernier, en soulignant que les montants prévus pour le maintien opérationnel de la flotte ne comprenaient en fait aucune mise à niveau réelle des systèmes de combat des avions, qui n'ont pas été revus depuis 2008. Des avions capables de voler, mais pourront-ils réellement nous défendre? Des représentants de la Défense ont affirmé à un comité de la Chambre des communes, lundi après-midi, qu'ils s'attendaient à avoir une idée d'ici le mois de mai du type de mises à niveau nécessaires. Des améliorations qui, selon des analystes, coûteront des centaines de millions, voire des milliards de dollars. Selon les données de la défense nationale du printemps dernier, 22 % des postes de techniciens dans les escadrons de CF-18 à Bagotville au Québec et à Cold Lake en Alberta étaient vacants ou occupés par des techniciens peu qualifiés. Un autre défi qui attend l'armée canadienne sera de trouver une façon de remédier à la pénurie de techniciens expérimentés pour réparer et entretenir les vieux avions. Elle cherche à sous-traiter certaines t'ches de maintenance des avions de combat vieillissants CF-18. Des responsables de la Défense estiment qu'ils sauront le printemps prochain quels capteurs, armes et autres mises à niveau seront nécessaires pour que les avions de combat CF-18 vieillissants du pays puissent encore effectuer des missions de combat jusqu'à leur remplacement. De moins en moins d'avions et de plus en plus d'argent Pas moins de 19 chasseurs F-18 se sont écrasés depuis l'acquisition de cette flotte de 138 appareils par l'Aviation royale canadienne au tout début des années 1980 au prix de 5 milliards de dollars. Dix pilotes ont perdu la vie dans ces écrasements. Seuls 76 des 138 CF-18 achetés dans les années 80 sont toujours en service. Craignant de ne plus être en mesure de maintenir le nombre de chasseurs qui doivent être prêts à décoller en tout temps comme l'exige son alliance militaire avec les États-Unis au sein du NORAD, le Canada a décidé l'an dernier d'acheter 18 avions de chasse usagés CF-18 de l'aviation militaire australienne. En septembre, les États-Unis ont finalement donné le feu vert à l'achat par le Canada des CF-18 australiens usagés. L'approbation des Américains était nécessaire parce que ces avions ont été construits aux États-Unis avec la technologie américaine. Si toutes les négociations et approbations se déroulent comme prévu, les avions commenceraient à arriver au Canada en 2019. De nouveaux avions attendus depuis près de 10 ans d'ici 7 ans et plus Les CF-18 mis en service dans les années 1980 devaient être retirés d'ici 2020, mais leur remplacement s'est transformé en une longue saga. Il y a six ans, le gouvernement conservateur de Stephen Harper a abandonné dans la controverse son projet d'acheter des avions de chasse américains F-35 sans appel d'offres pour remplacer cette flotte vieillissante. Le gouvernement Trudeau, qui avait par la suite décidé d'acheter 18 avions Super Hornet à Boeing également sans appel d'offres, a annulé cet achat en 2017 dans la foulée du conflit commercial entre Boeing et Bombardier. Il a donc fini par se tourner vers l'Australie pour acheter des avions de chasse provisoires et a lancé un appel d'offres pour acheter 88 avions de chasse permanents. On s'attend maintenant à ce qu'il faille de cinq à sept ans pour réunir un nombre suffisant de pilotes et de techniciens à temps pour commencer à faire la transition des CF-18 vers de nouveaux avions ultramodernes. La livraison du premier avion est prévue en 2025, et celle du dernier en 2031. http://www.rcinet.ca/fr/2018/12/04/modernisation-vieux-cf-18-canada-verificateurs-avion-chasse-australien/

  • Think The F-35 Is Impressive? Then 6th Generation Fighters Will Blow Your Mind

    17 décembre 2019 | Local, Aérospatial

    Think The F-35 Is Impressive? Then 6th Generation Fighters Will Blow Your Mind

    by Kris Osborn (Washington, D.C.) Drone fighter jets, hypersonic attack planes, artificial intelligence, lasers, electronic warfare and sensors woven into the fuselage of an aircraft - are all areas of current technological exploration for the Air Force as it begins early prototyping for a new, 6th-Generation fighter jet to emerge in the 2030s and 2040s. While the initiative, called Next Generation Air Dominance(NGAD), has been largely conceptual for years, Air Force officials say current “prototyping” and “demonstrations” are informing which technologies the service will invest in for the future. “We have completed an analysis of alternatives and our acquisition team is working on the requirements. We are pretty deep into experimenting with hardware and software technologies that will help us control and exploit air power into the future,” Gen. James Holmes, Commander, Air Combat Command, told reporters at the Association of the Air Force Air, Space and Cyber Conference. Part of the progress with the program, according to Air Force Acquisition Executive William Roper, is due to new methods of digital engineering. “I have spent six months with our industry leaders and NGAD team looking at examples of applied digital engineering. I'm impressed with what they have done,” Roper. Digital engineering, as Roper explains it, brings what could be called a two-fold advantage. It enables weapons developers to assess technologies, material configurations and aircraft models without needing to build all of them -- all while paradoxically enabling builders to “bend metal” and start building prototypes earlier than would otherwise be possible. “The reward is more than the risk,” Roper said, speaking of the need to “try something different” and pursue newer acquisition methods which at times results in prototyping earlier in the process than the traditional process typically involves. The Air Force Research Laboratory has been working with the acquisition community on digital engineering techniques, often explored through modeling and simulation, for many years. “Digital engineering is another exciting area and we see the opportunity to accelerate the pace of moving things from the bench level of science and technology into a system, integrating concepts into an operational campaign model,” Tim Sakulich, Executive Lead for Implementing the Air Force S&T Strategy and Air Force Research Laboratory Lead for Materials and Manufacturing, told Warrior in an interview. Current work on a futuristic 6th-gen fighter - to come after and fly alongside upgraded F-35s -- includes development of stealthy drone fighters, hypersonic flight, lasers, new precision weaponry and advanced AI able organize targeting data in milliseconds. While all of these things are of course key parts of the equation, the Air Force Penetrating Counter Air/NGAD program is equally focused on information exchange itself as a defining element of future war. Such an approach, looking beyond isolated systems and weapons themselves, envisions expansive “networked” combat with war platforms operating as “nodes” in a larger warfare system of weapons and sensors working together in real time. “This approach is one that views military operations in terms of wholistic elements of an information-shooter-effector complex. That will require a lot more going into the design of the next generation of combat aircraft than how fast and far it can fly - or what the numbers of weapons it can carry,” Ret. Lt. Gen. David Deptula, former planner of the US air attacks in Operation Desert Storm and current Dean of the The Mitchell Institute for Aerospace Studies , told Warrior Maven in an interview. The NGAD program, which traces its history to the Air Force's “Air Superiority 2030 Flight Plan,” envisions the possibility of a “family of capabilities.” Holmes explained that this study began by examining more than 650 different ideas for 6th-Gen combat, which were then narrowed down to merely a few. Directed by the Air Force Chief of Staff, service weapons developers who worked on the study have been working in Enterprise Capability Collaboration (ECCT) teams designed to pursue next-generation air superiority. “We are moving into a future where aircraft need to be looked at as not just elements of their own, but as a system of information nodes - sensor - shooter - effectors. It is about creating an entire system of systems that is self-forming and self-healing with a greater degree of awareness than an adversary can achieve, and a much greater degree of survivability,” Deputla said. Northrop Grumman, Lockheed Martin's Skunk Works and Boeing's Phantom Works are all among a handful of industry developers already working on prototype 6th Gen planes and advanced technologies - intended to align with key elements of the Air Force vision. The Air Force itself, while not yet decided upon a particular platform or fixed set of new technologies, is moving quickly beyond the conceptual realm into the active exploration of weapons, sensors, technologies and networks. “There are maybe two to three companies that can build high-performance tactical aircraft,” Roper said. Next-generation stealth technology is also of course a large focus of the technical equation. Newer radar absorbing coating materials, improved IR suppressants or thermal signature management, evolved radar-eluding configurations and acoustic reduction technologies offer a window into current areas of developmental focus. A 2013 Essay by the NATO Parliamentary Assembly Science and Technology Committee discusses the evolution of advanced heat reduction technologies built into the “skin” of an aircraft. “To become low-observable in multiple spectrums, advanced skins manage a plane's heat distribution to foil radar, infrared, and thermal detection systems. These skins do this by distorting or eliminating heat distribution to restructure its thermal shape. They may also be able to heat up or cool down all parts of an aircraft's surface to perfectly match the surrounding atmosphere, making it virtually undetectable,” the report, titled “The Future of Combat Aircraft: Toward a 6th Generation Aircraft,” writes. The Air Force B-21 Raider, a new stealth bomber expected to emerge in the mid 2020s, is said by developers to incorporate a new generation of stealth - but very few details are available. Engine development is yet another area of major leap-ahead technological focus, according to the NATO Parliamentary Assembly report. Emerging “Variable Cycle Engines” introduce a third air stream into an engine, which can be controlled by the pilot, the essay explains. The new engines reportedly massively increase an aircraft's reach, fuel efficiency and speed. “By opening or closing the third air stream, the pilot can adjust the fuel intake of the jet engine and optimize its performance,” the report states.​ Fighter-jet launched laser weapons, expected to be operational by the mid 2020s, are of course part of the planning for 6th-Generation fighters. Targeting and sensor technology, coupled with advanced guidance systems, are progressing so quickly that ships, fighter jets and land assets can no longer rely upon an existing threat envelope. Simply put, all US military systems will increasingly become more vulnerable as enemies acquire more drones, high-speed fighter jets and longer-range precision weaponry - all enabled by AI-fortified long-range sensors and targeting technology. This includes the emergence of advanced enemy fighter jets, ships, ballistic missiles and weapons such as land-based anti-ship missiles, all further necessitating the need for information and combat awareness in warfare. The pace of advancement in computer processing speeds, miniaturization and AI also promise to bring new things to air combat. Algorithms able to instantly gather, compile and organize ISR data and perform real-time analytics will bring faster targeting and attack systems to fighters. AI-enabled real time analytics will, for instance, bring an ability to compare new sensor information against vast databases of relevant data in milliseconds. Information dominance, therefore, could among other things enable a fighter jet to both launch attacks and also function as an aerial ISR node. Operating as part of a dispersed, yet interwoven combat sensor network, a fighter could transmit combat relevant data to air assets, ground-based weapons, command and control centers, Navy ships and satellites. If a ship, ground or air commander has occasion to see or learn of an incoming attack at greater distance, he or she is obviously much better positioned to defend it. Perhaps, for instance, a medium-range ballistic missile attack is airborne, approaching land based artillery formations or a Carrier Strike Group - what might a Commander do? Should the attack be met with a ground-based interceptor, jammed with electronic warfare technology, hit with a laser or thrown off course in some other way? What if a fighter jet, configured to function as an aerial node in a larger interwoven combat network, were able to detect the approaching attack earlier in its trajectory? From beyond the horizon? Perhaps the jet might itself be positioned to attack, intercept or dismantle the approaching missile - or at least provide early warning to the weapons intended target. In this case, more “time” simply means more options to inform a commander's decision cycle. Referring to this emerging tactical complex as a “combat cloud,” Deptula posited that, for instance, an aircraft such as an F-35 could cue or alert an Aegis Navy Cruiser about an incoming attack, therefore offering ship-based radar, fire control and interceptor weapons a vastly improved envelope with which to take out an attack. Thus, an interconnected web of attack, targeting and information nodes can better sustain operations should one node be destroyed, and “sensor-to-shooter” time can be massively accelerated. https://nationalinterest.org/blog/buzz/think-f-35-impressive-then-6th-generation-fighters-will-blow-your-mind-105587

Toutes les nouvelles