8 mars 2021 | Local, Aérospatial, Naval, Terrestre, C4ISR, Sécurité

Investing in Canadian Solutions for COVID-19//Investir dans les solutions canadiennes pour combattre la COVID-19

Investing in Canadian Solutions for COVID-19

In the spring of 2020, IDEaS pivoted to capitalize on the novel ideas of Canadian innovators in the fight against COVID-19. We are proud to report that 48 contribution agreements were awarded in the past few months, valued at $8.64 million, and were recently announced by Defence Minister Harjit S. Sajjan. The new contribution agreements will support research and development efforts in the realm of COVID-19 in four specific challenge areas:

  • sanitization of workspaces;
  • pandemic decision making;
  • re-using protective equipment; and
  • moral trauma on the frontline.

You can read the news release and see the full list of recipients here.

Investing in Defence & Security Capabilities: Read the 2019-2020 IDEaS Annual Report

See how some of your IDEaS have come to life! IDEaS has invested significantly in Canadian S&T over the last year, and organizations have been transforming their innovative thinking into tangible solutions for CAF and DND. We wanted to take the opportunity to celebrate our collective efforts and achievements in the IDEaS 2019-2020 Annual Report

IDEaS has been able to continue building on the success achieved in 2019-2020. To date we have funded over 440 defence and security solutions and invested more than $160M in Canadian innovators. See the full list of IDEaS funded recipients. And some of these solutions are already being delivered to defence & security stakeholders!

Investir dans les solutions canadiennes pour combattre la COVID-19

Au printemps 2020, IDEeS s'est orienté pour capitaliser sur les nouvelles idées des innovateurs canadiens dans la lutte contre la COVID-19. Nous sommes fiers d'annoncer que 48 accords de contribution, d'une valeur de 8,64 millions de dollars, ont été signés et annoncés récemment par le ministre de la Défense Harjit S. Sajjan. Les nouveaux accords de contribution appuieront les efforts de recherche et développement dans le cadre de la COVID-19 dans quatre domaines de recherches spécifiques:

• désinfecter les espaces de travail;

• prise de décisions dans le cadre d'une pandémie;

• réutiliser l'équipement de protection; et

• traumatisme moral en première ligne.

Vous pouvez lire le communiqué de presse et voir la liste complète des récipiendaires.

Investir dans le développement de capacités en défense et sécurité: Lisez le rapport annuel 2019-2020 du programme IDEeS

Regardez comment certaines de vos IDEeS ont pris vie ! IDEeS a investi considérablement dans la Science et la Technologie canadienne au cours de la dernière année, et les organisations ont transformé leur pensée novatrice en solutions concrètes pour les FAC et le MDN. Nous voulions profiter de l'occasion pour célébrer nos efforts collectifs et nos réalisations dans le rapport annuel 2019-2020 du programme IDEeS.

IDEeS a pu continuer à miser sur le succès obtenu en 2019-2020. À ce jour, nous avons financé plus de 440 solutions de défense et de sécurité et investi plus de 160 millions de dollars sur des innovateurs canadiens. Consultez la liste complète des récipiendaires financés par IDEeS. Et plusieurs de ces solutions sont en train d'être transférées à nos partenaires de la défense et de la sécurité.

Sur le même sujet

  • Federal budget shores up cyber defences but is silent on new jets and warships

    5 mars 2018 | Local, Aérospatial, Naval, Terrestre, C4ISR, Sécurité

    Federal budget shores up cyber defences but is silent on new jets and warships

    By Murray Brewster, CBC News The new federal budget focuses on ones and zeros over tanks and troops by pouring hundreds of millions of dollars into new and improved cyber and national security defences. Several federal departments will not only see upfront cash but promises of long-term spending to counter both the threat of hackers — state-sponsored and otherwise — and cyber-criminals. National Defence, by comparison, is seeing virtually nothing in terms of new spending on the nuts and bolts of the military, other than initiatives outlined in the recently tabled national defence policy. The 2018 budget is, on the surface, a tacit acknowledgement that the nature of threats to national security — the nature of modern warfare itself — is changing. The budget recycles the government's $3.6 billion pledge last December to provide veterans with the option of a pension for life and better services. But cyber-security was, by far, the headline national security measure in the budget. Finance Minister Bill Morneau's fiscal plan sets aside $750 million in different envelopes — much of it to be spent over five years — to improve cyber security and better prepare the federal government to fend off online attacks and track down cyber-criminals. More for CSE It also promises an additional $225 million, beginning in 2020-21, to improve the capacity of the country's lead electronic intelligence agency, the Communications Security Establishment, to gather foreign signals intelligence. The Liberals will soon pass new national security legislation — C-59 — and CSE will receive important new powers and responsibilities to disrupt global cyber threats. "These are brand new tools. They're going to need lots of resources — technological resources, personnel resources — to engage in those kinds of operations," said Wesley Wark, a University of Ottawa professor and one of the country's leading experts on cybersecurity and intelligence, in an interview prior to the budget. The sense of urgency about getting the country's cyber-security house in order is being driven in part by the fallout from Russian hacking and meddling in the 2016 U.S. presidential election, said a former assistant parliamentary budget officer. "With what we've seen south of the border, I think cyber-security and cyber-threat has been elevated in this budget to a high-priority item," said Sahir Khan, now the executive vice president of the Institute of Fiscal Studies and Democracy. The budget creates two new entities to deal with online threats. The first, the Canadian Centre for Cyber Security, will assemble all of the federal government's cyber expertise under one roof — a plan that will require new legislation. The second organization will be run by the RCMP and be known as the National Cybercrime Coordination Unit. It will coordinate all cybercrime investigations and act as a central agency to which the public can report incidents. The budget also includes cash for Public Safety's National Cyber Strategy, which not only aims to protect federal government networks but is meant to collaborate with the corporate financial and energy sectors to boost their defences. Military procurement a work in progress The budget's dearth of new spending on the real-world military — at a time of significant global insecurity — is due to reasons that are partly political and partly organizational, said Khan. The former Conservative government's inability to deliver on promises of new equipment during its nine-year tenure was a political "albatross around its neck," he said. The Liberals may have produced a clear defence policy but they have yet to straighten out the procurement system, he added. The Trudeau government has promised a lot of military capital spending down the road. Khan said it seems determined to keep the issue out of the spotlight in the meantime. What's missing from the new budget is a clear commitment that National Defence will get the cash it needs as those needs arise. "I think there was a lot of clarity in the policy direction coming out of the government [defence] white paper," said Khan. "What a lot of us are trying to understand is whether the money ... is accompanying that change in direction ... so that DND has a stable footing to meet its needs." He said he still has questions about whether promised future spending on fighter jets and warships has been baked into the federal government's long-term fiscal plans. A senior federal official, speaking on background prior to the release of the budget, insisted that military capital spending is welded into fiscal plans going forward into the 2030s. Defence Minister Harjit Sajjan has said repeatedly, since the strategy was released last June, that the defence plan was "fully costed" into the future. Up until 2016, National Defence produced an annual list of planned defence purchases. The Liberals promised to produce their own list of planned acquisitions and table it this year. Khan said it "needs to be presented to Parliament and the public." Training and retaining? The cyber initiatives in Monday's budget drew a mixed response from the high-tech sector. On the one hand, the Council of Canadian Innovators praised budget signals that suggest the Liberals are open to dealing with home-grown companies rather than buying off-the-shelf from major U.S. firms. "The imperative to build domestic cyber capacity is not just economic. It's existential," said Benjamin Bergen, the council's executive director. "Without a domestic capacity in cyber we risk becoming a client state. Innovators welcome the announcement of a new Canadian Centre for Cyber Security, which will allow for information sharing between the public and private sector." What the budget didn't offer was a clear commitment to training and retaining highly-skilled software engineers and IT professionals. "We would have liked to have seen a retention strategy. There wasn't one," said Bergen. "We know Canada produces amazing graduates but we're struggling to keep that talent here." The council estimates there will be up to 200,000 job openings in high-tech by 2020, which will put pressure on the industry and on the federal government as it bulks up its cyber capability. Adam Froman, CEO of the Toronto-based data collection firm Delvinia, was blunt when asked if the federal government will be able to fill all of the cyber-security job openings created by this budget. "They're not going to be able to. Plain and simple," he said. "Or they're going to have to outsource those jobs to foreign companies." http://www.cbc.ca/news/politics/federal-budget-2018-cybersecurity-1.4552967

  • Le Canada annonce la prochaine étape dans le cadre du processus concurrentiel d'acquisition de chasseurs

    23 juillet 2019 | Local, Aérospatial

    Le Canada annonce la prochaine étape dans le cadre du processus concurrentiel d'acquisition de chasseurs

    GATINEAU, QC, le 23 juill. 2019 /CNW/ - Le Canada s'assure que les membres des Forces armées canadiennes disposent de l'équipement dont ils ont besoin pour faire leur travail. Dans le cadre de sa Politique de défense « Protection, Sécurité, Engagement », le gouvernement fera l'acquisition de 88 chasseurs évolués pour fournir la capacité dont les Forces armées canadiennes ont besoin et pour assurer la sûreté et la sécurité des Canadiennes et des Canadiens et respecter ses obligations internationales. Il s'agit du plus important investissement dans l'Aviation royale canadienne en plus de 30 ans. Gr'ce à cet investissement, le gouvernement livrera les avions qui répondent aux besoins du Canada, tout en assurant un bon rapport qualité-prix pour la population canadienne. Cet investissement appuiera la croissance de la main-d'œuvre hautement spécialisée du Canada dans les industries de l'aérospatiale et de la défense pour les décennies à venir, d'un océan à l'autre. Aujourd'hui, le gouvernement du Canada a franchi une étape importante. À la suite d'une vaste mobilisation de l'industrie et des fournisseurs admissibles au cours des 18 derniers mois, la demande de propositions officielle a été remise aux fournisseurs admissibles. Les fournisseurs ci-après ont jusqu'au printemps 2020 pour présenter leurs propositions initiales au Canada : Suède--SAAB AB (publ) -- Aeronautics Royaume-Uni et Irlande du Nord -- Airbus Defense and Space GmbH (avec MBDA UK Limited, L3 Technologies MAS et CAE Canada) États-Unis--Lockheed Martin Corporation (Lockheed Martin Aeronautics Company) (avec Pratt and Whitney) États-Unis--The Boeing Company (avec Peraton Canada Corp., CAE Inc., L3 Technologies MAS Inc., GE Canada et Raytheon Canada Limited Services and Support Division) Le Canada offrira à tous les soumissionnaires deux occasions de démontrer qu'ils peuvent présenter un plan pour répondre aux exigences du Canada en matière de sécurité et d'interopérabilité. L'offre de sécurité doit être soumise à l'automne 2019 et, à la suite des commentaires du Canada, les soumissionnaires pourront modifier et soumettre à nouveau cette offre dans le cadre de la proposition initiale au printemps 2020. Les soumissionnaires auront également l'occasion de combler les lacunes de leurs propositions en ce qui concerne les critères obligatoires. Plutôt que d'être rejetés d'emblée parce qu'ils ne satisfont pas aux exigences obligatoires, les soumissionnaires recevront une rétroaction du Canada afin qu'ils puissent corriger les aspects non conformes. Cette approche a déjà été utilisée dans le cadre d'autres grands approvisionnements fédéraux et s'est avérée efficace pour maintenir un niveau élevé de concurrence. Tous les soumissionnaires seront assujettis aux mêmes critères d'évaluation, et les propositions seront évaluées rigoureusement en fonction des exigences de mérite technique (60 %), des coûts (20 %) et des retombées économiques (20 %). Dans le cadre de cet approvisionnement, on attribue l'une des pondérations les plus élevées aux retombées économiques pour le Canada dans l'histoire du pays. Tous les fournisseurs seront tenus de présenter un plan sur des retombées économiques correspondant à la valeur du contrat proposé; les points maximums étant accordés uniquement aux fournisseurs proposant des garanties contractuelles. Ce processus concurrentiel ouvert et transparent est observé par un surveillant de l'équité indépendant afin d'assurer des règles du jeu équitables pour tous les soumissionnaires éventuels. Le rapport provisoire du surveillant de l'équité sur le processus de qualification et de mobilisation des fournisseurs a révélé que les activités étaient menées de façon équitable. Le surveillant de l'équité a fait la déclaration suivante à Services publics et Approvisionnement Canada : « En tant que surveillant de l'équité du Projet de capacité future en matière d'avions chasseurs, nous avons supervisé le projet durant toute l'étape de qualification et de mobilisation, y compris l'élaboration de la demande de propositions, et nous n'avons relevé aucune lacune en matière d'équité. Nous sommes d'avis que le processus a été mené de façon équitable. Les décisions ont été prises objectivement et sans favoritisme personnel ni influence indue, et le processus englobaient les éléments d'ouverture, de compétitivité, de transparence et de conformité. » L'évaluation des propositions, y compris des propositions révisées, devrait permettre de sélectionner un soumissionnaire au début de 2022. La livraison du premier aéronef est prévue dès 2025. Le gouvernement du Canada continuera de faire progresser ce projet important pour assurer la sécurité de la population canadienne au cours des prochaines décennies. Citations « Notre gouvernement tient sa promesse de remplacer la flotte d'avions chausseurs du Canada au moyen d'un processus concurrentiel ouvert et transparent. Aujourd'hui, on franchit une étape importante dans le cadre du processus qui fournira aux femmes et aux hommes de l'Aviation royale canadienne les aéronefs dont ils ont besoin pour assurer la sûreté et la sécurité des Canadiens, au juste prix et dans le plus grand intérêt économique du Canada. » L'honorable Carla Qualtrough Ministre des Services publics et de l'Approvisionnement et de l'Accessibilité « L'acquisition de la future flotte de 88 chasseurs est une étape essentielle que notre gouvernement s'est engagé à mener à bien dans la politique Protection, Sécurité, Engagement. Gr'ce à cet investissement, l'Aviation royale canadienne aura le nécessaire pour protéger la population canadienne. Il est essentiel que nous obtenions le bon équipement qui servira nos femmes et nos hommes en uniforme pour les décennies à venir. » L'honorable Harjit S. Sajjan Ministre de la Défense nationale « Des retombées économiques concrètes et durables pour les Canadiens sont une priorité de ce projet. Il s'agit d'une occasion unique de soutenir la croissance de la main-d'œuvre hautement spécialisée du Canada dans les industries de l'aérospatiale et de la défense. Nous sommes persuadés que les Canadiens profiteront pleinement de ce processus d'approvisionnement gr'ce aux investissements, à la recherche et au développement ainsi qu'à de bons emplois pour les décennies à venir. » L'honorable Navdeep Bains Ministre de l'Innovation, des Sciences et du Développement économique Les faits en bref Depuis le lancement de ce processus en décembre 2017, le gouvernement du Canada a consulté de façon soutenue les industries canadiennes de l'aérospatiale et de la défense afin que celles-ci soient bien positionnées pour participer à ce processus d'approvisionnement. L'attribution du contrat est prévue pour le début de 2022, et la livraison du premier avion de remplacement est attendue dès 2025. La transition vers une nouvelle flotte de chasseurs exigera le maintien en activité des CF-18 actuels jusqu'à ce que la nouvelle flotte atteigne sa pleine capacité opérationnelle. L'intégration de chasseurs australiens additionnels aide à garantir que les Forces armées canadiennes ont l'équipement nécessaire pour continuer de remplir leurs missions et obligations internationales. Liens connexes Projet de capacité future en matière d'avions de chasse Chasseurs Suivez-nous sur Twitter Suivez-nous sur Facebook SOURCE Services publics et Approvisionnement Canada Renseignements: Marielle Hossack, Attachée de presse, Cabinet de l'honorable Carla Qualtrough, 819-997-5421; Relations avec les médias, Services publics et Approvisionnement Canada, 819-420-5501, media@pwgsc-tpsgc.gc.ca Related Links www.tpsgc-pwgsc.gc.ca https://www.newswire.ca/fr/news-releases/le-canada-annonce-la-prochaine-etape-dans-le-cadre-du-processus-concurrentiel-d-acquisition-de-chasseurs-873316293.html

  • MQ-9B SkyGuardian proposed as the right choice for RPAS in Canada

    25 avril 2019 | Local, Aérospatial

    MQ-9B SkyGuardian proposed as the right choice for RPAS in Canada

    General Atomics Aeronautical Systems, Inc. (GA-ASI)–a leading designer and manufacturer of proven, reliable remotely piloted aircraft systems (RPAS), radars, and electro-optic and related mission systems–continues the on-time development of its latest RPAS, the MQ-9B SkyGuardian. GA-ASI is designing MQ-9B as the next generation of multi-mission Predator B fleet and has named its baseline MQ-9B aircraft SkyGuardian. As Canada looks to fulfil its RPAS project requirements, the multi-mission SkyGuardian stands out as the perfect solution. GA-ASI is collaborating with its Team SkyGuardian Canada teammates–CAE, MDA, and L3 Wescam–to deliver the perfect RPAS to Canada. The team combines the best of Canadian industry with the world's most advanced medium-altitude long-endurance (MALE) RPAS to fulfil Canada's RPAS project requirements. The Royal Air Force (RAF) is acquiring SkyGuardian as part of its Protector RG Mk1 program and is scheduled for first delivery in the early 2020s. Belgium also selected SkyGuardian for its defence needs. The RPA is being considered as an option for the Australian Defence Force, which chose GA-ASI to supply the RPA system for Project Air 7003. “MQ-9B is the world's only RPAS being developed to be certified to fly in non-segregated, controlled airspace,” said Linden Blue, CEO of GA-ASI. “The development is the result of a five-year, company funded program to deliver an unmanned aircraft to meet the stringent airworthiness type-certification requirements of NATO and various civil authorities.” As part of the certification effort, MQ-9B is being provisioned with a GA-ASI-developed detect and avoid (DAA) system. The DAA system consists of a due regard radar (air-to-air radar), coupled with a traffic alert and collision avoidance system (TCAS) and automatic dependent surveillance-broadcast (ADS-B). The first-ever transatlantic flight of a MALE RPAS was accomplished in July 2018 as part of the Royal Air Force's (RAF) centenary celebration (RAF100). SkyGuardian flew from Grand Forks, N.D., to RAF Fairford in Gloucestershire, U.K., covering 3,760 nautical miles in 24 hours. Other recent achievements include: Demonstration of SATCOM launch and recovery for MQ-9B using expeditionary command and control (XC2)–December 2018 First flight of the second MQ-9B SkyGuardian–September 2018 Integration of MQ-9B with GPS and GALILEO satellite systems–June 2018 Successful lightning tests on MQ-9B–May 2018 Demonstration of auto takeoff and landing using SATCOM for MQ-9B–December 2017 The MQ-9B set an endurance record for GA-ASI aircraft when it flew for more than 48 consecutive hours in April 2017. This is an unprecedented level of endurance that enables the MQ-9B to provide persistent intelligence, surveillance, and reconnaissance (ISR) around the clock with an operating cost well below most manned platforms. MQ-9B has a range of over 6,000 nautical miles and is equipped with nine hard-points for sensor or weapons carriage with over 4,000 pounds of available payload. SkyGuardian is capable of all-weather day/night operations. The cold weather engine start capability allows ground operations down to -41 C. These RPAS also have an electro-expulsive de-icing system (EEDS) for wing leading edges, anti-ice heated engine inlet, heated pitot tube and static ports, and lightning protection. Interoperable with the U.S., FVEY and NATO, SkyGuardian's multi-mission capability makes it a valued asset in a variety of scenarios–including environmental protection, humanitarian assistance/disaster relief, maritime domain awareness, search and rescue (SAR) and overland and overwater ISR. To date, GA-ASI has delivered over 850 aircraft and more than 300 ground control stations. Every second of every day, close to 70 GA-ASI-delivered RPA are airborne worldwide. https://www.skiesmag.com/press-releases/mq-9b-skyguardian-proposed-as-the-right-choice-for-rpas-in-canada/

Toutes les nouvelles