15 septembre 2021 | International, C4ISR

British military taking steps to make multidomain integration a reality

Although the concept of operations still needs to be fleshed out, the MoD has identified several capability themes to be developed '€œover this autumn period to Christmas,'€ to be culminated in a new management strategy and implementation plan.

https://www.defensenews.com/2021/09/14/british-military-taking-steps-to-make-multidomain-integration-a-reality/

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  • FUTUR AVION DE CHASSE EUROPÉEN : LA FRANCE RETROUVE SON LEADERSHIP AÉRONAUTIQUE

    13 janvier 2020 | International, Aérospatial

    FUTUR AVION DE CHASSE EUROPÉEN : LA FRANCE RETROUVE SON LEADERSHIP AÉRONAUTIQUE

    13 janvier, par Nicolas Lefebvre D'ici 2040, le Rafale français, l'Eurofighter allemand et le F-18 Hornet espagnol laisseront la place aux chasseurs de 5e génération du programme européen SCAF. Si les partenaires français de ce consortium tirent leur épingle du jeu, reste à mettre en place une gouvernance à long terme dans ce programme. Juin 2019, salon aéronautique du Bourget. Le patron de Dassault Aviation, Éric Trappier, ne cache pas sa fierté au moment de poser pour les photographes devant la maquette grandeur nature de la future fierté européenne en matière d'avions de chasse. Le SCAF (Système de Combat Aérien Futur, également baptisé Next Generation Fighter, noms provisoires) est certes sur les rails, mais il n'y a pas une minute à perdre. Le patron de Dassault est un homme pressé, et veut se donner les moyens de tenir les délais. « Ce n'est pas de l'impatience, c'est indispensable », a-t-il lancé au Bourget, avec le planning en tête : première démo en 2026, produit fini en 2040. Cela semble loin ; en réalité, c'est demain pour l'Europe de la défense. Tenir ce planning passera forcément par une bonne entente avec ses différents partenaires français, allemands et espagnols, les trois pays scellant leur avenir commun le 17 juin dernier. Genèse d'un projet pan-européen L'histoire mérite un petit retour en arrière. Initialement, Dassault devait convoler en justes noces avec les Britanniques de BAE Systems, l'un des géants européens de l'industrie de la Défense. En 2010, Paris et Londres – gr'ce au tandem Sarkozy-Cameron – sont sur la même longueur d'ondes, les premiers budgets de développement sont débloqués, le futur avion de chasse mobilise les équipes de part et d'autre de la Manche. En 2014, Dassault Aviation, BAE Systems, Thales, Rolls-Royce et Safran, auxquels se sont joints les Italiens de Leonardo, travaillent de concert. Jusqu'en 2016. Les dents grincent dans de nombreuses entreprises, Safran (ex-Snecma) a par exemple peur de disparaître, écrasé par Rolls-Royce. La coopération s'arrête, le divorce est consommé ; les Français cherchent d'autres partenaires et se rapprochent des Allemands. En juillet 2017, le tandem Merkel-Macron lance le programme SCAF, sous l'impulsion commune du Français Dassault Aviation et de l'Allemand Airbus Defence And Space, basé à Munich. La planification stratégique pour les 25 prochaines années se fera donc en haut lieu, suivant la vision de ces deux intégrateurs systémiques, piliers du projet. Ont par la suite rejoint l'aventure le motoriste allemand MTU Aero Engines et son homologue français Safran, l'électronicien français Thales et leurs homologues allemands Rohde & Schwarz et Hensoldt, ou encore le consortium européen MBDA et le fabricant allemand Diehl pour l'armement. Depuis, les Britanniques ont choisi de s'allier avec les Italiens de Aeronautica Militare et les Suédois de Saab pour développer le chasseur furtif Tempest. Mission nº1 : d'abord régler le différend avec les Allemands Retour à l'actualité. Les plus belles histoires connaissent elles aussi des couacs. Tout allait bien jusqu'en juin 2019, les Allemands sortant alors le carnet de chèque pour compléter un premier budget de 65 millions d'euros pour les 24 prochains mois, sachant que la recherche et développement s'élèvera à terme à 200, voire 300 millions d'euros. Mais Paris et Berlin sont tombés sur un os : les deux pays ne suivent pas la même politique diplomatique à l'export. Au printemps dernier, l'affaire des livraisons d'armes françaises à l'Arabie saoudite, dans le cadre de la guerre au Yémen, passe mal outre-Rhin. Le Bundestag – le Parlement allemand – est en effet très réticent à l'idée d'exporter des armes servant dans cette guerre en particulier. Une position d'autant plus paradoxale que l'Allemagne est beaucoup plus indulgente vis-à-vis des entreprises qui exportent par exemple des armes vers la Turquie, embourbée dans sa guerre contre les Kurdes. Un avion commun comportant des éléments français et allemands devra néanmoins nécessairement respecter les contraintes les plus fortes. En l'occurrence celles venues de Berlin. En septembre, le patron français de Dassault a demandé aux gouvernements français et allemand de régler cette brouille diplomatique pour ne pas entraver la bonne marche du programme commun. Mission nº2 : ensuite assurer le leadership systémique du projet Côté français, le programme SCAF réunit aujourd'hui les compétences et savoir-faire de fleurons de l'industrie de la Défense : l'avionneur Dassault Aviation, le motoriste Safran, ainsi que Thales pour la partie électronique. Trois grandes entreprises du secteur régalien de la Défense. Thales – dirigé par Patrice Caine – et Safran – dirigé par Philippe Petitcolin –ont en commun d'avoir l'Etat français à leur capital, respectivement à hauteur de 25,7% et de 11%. L'Etat français est également présent indirectement chez Dassault via la participation d'Airbus (9% environ, sachant que l'l'Etat détient 11% d'Airbus). A noter que Dassault Aviation, aux mains de la famille Dassault – détient également 24,3% de Thales. Chez Dassault, la priorité est désormais de garder la main sur le projet, et de rendre pérenne la coopération franco-allemande. Une position de nº1 qui fait d'ailleurs des envieux, notamment du côté de Thales. Entre les patrons de Dassault et de Thales, il y a d'ailleurs un petit air de Je t'aime, moi non plus, les deux entreprises se connaissant par cœur puisqu'elles collaborent sur de nombreux projets et en premier lieu sur le fleuron militaire de Dassault, le Rafale. En réalité, Patrice Caine a très mal pris de ne pas être intégré au projet SCAF, dès le début. De plus, si Dassault considère que le fuselage reste la pierre angulaire d'un avion furtif, Thales pense que l'électronique et l'intelligence artificielle ont déjà pris le pas sur plateformes. En clair, Thales ne veut plus de l'étiquette de simple « équipementier » et se rêve désormais en maître d'œuvre des grands programmes d'armements. Sachant que du terrestre au naval, en passant par l'aérien, Thales est présent absolument partout, l'argument n'est pas complètement dénué de sens. De plus, les systèmes d'armes actuels sont effectivement centrés sur la communication entre systèmes de capteurs et systèmes d'armes, cœur de métier de Thales version défense. Pour autant, Thales manque cruellement de l'expérience nécessaire à la conduite des grands programmes. Il est possible que l'adoubement de Caine par Emmanuel Macron, après le rejet de la candidature d'Henri Proglio en 2015, ait donné des ailes au patron de Thales dont l'ambition dévorante dérange, en interne comme en externe. Le groupe n'hésite pas en effet à croiser le fer avec ses condisciples industriels de défense et Patrice Caine est coutumier des joutes franco-françaises : pour marquer son territoire il n'hésite pas, par exemple, à présenter Thales face à des partenaires français comme cela a pu être le cas face au constructeur maritime Naval Group début 2019 lors d'un important appel d'offre belgo-néerlandais qu'il a finalement perdu. L'histoire ne manque pas de sel quand on sait que la société détient 35% de Naval Group. Thales ne manque pas pourtant de sujets internes de préoccupation voire d'inquiétude, parmi lesquels l'intégration de Gemalto, spécialiste de la cybersécurité récemment racheté pour 5,6 milliards d'euros. Pour revenir sur le futur avion de chasse européen, Éric Trappier garde la main. Et à travers lui, l'aéronautique français dans son ensemble. La France n'est pas la seule bénéficiaire de ce programme ; se joue aussi à long terme la souveraineté industrielle de l'Europe sur les questions de défense. https://www.taurillon.org/futur-avion-de-chasse-europeen-la-france-retrouve-son-leadership

  • French army places new ammunition order with Thales

    17 juin 2024 | International, Terrestre

    French army places new ammunition order with Thales

    PARIS, June 17 (Reuters) - French defence and technology company Thales (TCFP.PA), opens new tab said on Monday it would quadruple its ammunition production capacity at a domestic site, after winning a new order from the army. https://www.reuters.com/business/aerospace-defense/french-army-places-new-ammunition-order-with-thales-2024-06-17/

  • Contract Awards by US Department of Defense - August 11, 2020

    12 août 2020 | International, Aérospatial, Naval, Terrestre, C4ISR, Sécurité

    Contract Awards by US Department of Defense - August 11, 2020

    NAVY Continental Tide Defense Systems Inc. (Tide),* Reading, Pennsylvania (N64498-20-D-4030); Gibbs & Cox Inc. (G&C), New York, New York (N64498-20-D-4031); McKean Defense Group LLC (McKean), Philadelphia, Pennsylvania (N64498-20-D-4032); NDI Engineering Co. (NDI),* Thorofare, New Jersey (N64498-20-D-4033); and Q.E.D. Systems Inc. (Q.E.D.), Virginia Beach, Virginia (N64498-20-R-4029), are each awarded indefinite-delivery/indefinite quantity, cost-plus-fixed-fee contracts with firm-fixed-price task order provisions for a combined, not-to-exceed $165,092,379 to provide engineering, technical, logistics and program management services to perform the functions for Navy and Army surface ships, submarines, and assault craft. Functions include engineering, technical and logistics support for in-service ship systems and equipment, refurbishment and testing of electrical and electrical control equipment, program management, programmatic, engineering and implementation coordination support for equipment upgrades and ship modernization initiatives and direct fleet support for afloat units at the waterfront. Contractor support is required to provide the necessary technical expertise, technical personnel mix and support for all of these efforts. The contract awarded to Tide is not to exceed $31,764,960; the contract awarded to G&C is not to exceed $33,491,813; the contract awarded to McKean is not to exceed $31,531,799; the contract awarded to NDI is not to exceed $33,667,355; and the contract awarded to Q.E.D. is not to exceed $30,420,902. The contract awards listed above are not to exceed a program value and combined total of $34,636,452. Work will be completed at the contractors' facilities (86%); and Philadelphia, Pennsylvania (14%). Work is expected to be completed by July 2026. Fiscal 2020 other procurement (Navy) (91%); and operations and maintenance (Navy) (9%) funding in the total amount of $500,000 ($100,000 minimum guarantee per contract) will be obligated at time of award via individual task orders, of which operations and maintenance (Navy) funding in the amount of $44,800 will expire at the end of the current fiscal year. These contracts were competitively procured using full and open competition via the Federal Business Opportunities website, with 10 offers received. The Naval Surface Warfare Center Philadelphia Division, Philadelphia, Pennsylvania, is the contracting activity. Sikorsky Aircraft Corp., a Lockheed Martin Co., Stratford, Connecticut, is awarded a $25,127,577 cost-plus-fixed-fee delivery order (N00019-20-F-0863) against basic ordering agreement N00019-19-G-0029. This order provides non-recurring engineering for the development of logistics support products for the Maintenance Task Analysis Phase II, a provisioning database of technical information to include 2D drawings that supports all operational, intermediate, and depot level maintenance for the CH-53K helicopter. Work will be performed in Stratford, Connecticut (63%); Jupiter, Florida (11%); Chesterfield, Missouri (6%); St. Marcel, France (5%); Rockmart, Georgia (2%); Titchfield, England (2%); Rome, New York (2%); Springfield, New Jersey (2%); Orange, Connecticut (1%); Westbury, New York (1%); Avon, Ohio (1%); and various locations within the continental U.S. (4%), and is expected to be completed in August 2024. Fiscal 2019 research, development, test, and evaluation (Navy) funds in the amount of $5,043,000 will be obligated at time of award, all of which will expire at the end of the current fiscal year. The Naval Air Systems Command, Patuxent River, Maryland, is the contracting activity. Kiliuda Consulting LLC,* Anchorage, Alaska, is awarded an $18,883,593 indefinite-delivery/indefinite-quantity contract with firm-fixed-price task orders that will be issued to provide business support services for the Naval Surface Warfare Center Panama City Division corporate operations. The services under this contract will provide facilities support (workspace design and physical reconfiguration); visual information support (illustration and photography/videography); security support (excluding law enforcement); Manager's Internal Control program support; material and equipment property management support; travel accounting, management and program analysis; and quality office and office clerical support. Work will be performed in Panama City, Florida, and is expected to be complete by October 2021, and if all options are exercised, would be complete by October 2025. No funding will be obligated by this action. Task orders will primarily be funded with Navy working capital funds. Navy working capital funds will be obligated on task orders as they are issued. This contract was competitively procured as a Section 8(a) small business set-aside with 10 offers received. Offers were solicited via the beta.SAM.gov contract opportunities website. The Naval Surface Warfare Center Panama City Division, Panama City, Florida, is the contracting activity (N61331-20-D-0016). DEFENSE LOGISTICS AGENCY US Foods, Manassas, Virginia, has been awarded a maximum $51,600,000 fixed-price with economic-price-adjustment, indefinite-quantity contract for full-line food distribution. This was a competitive acquisition with one response received. This is a four-year contract with no option periods. Location of performance is Virginia, with an Aug. 11, 2024, ordering period end date. Using customers are Air Force, Army, Marine Corps, Navy and federal civilian agencies. Type of appropriation is fiscal 2020 through 2024 defense working capital funds. The contracting agency is the Defense Logistics Agency Troop Support, Philadelphia, Pennsylvania (SPE300-20-D-3274). Claflin Service Co., Warwick, Rhode Island, has been awarded a maximum $49,500,000 fixed-price with economic-price-adjustment, indefinite-delivery/indefinite-quantity contract for medical equipment and accessories for the Defense Logistics Agency electronic catalog. This was a competitive acquisition with 127 responses received. This is a five-year contract with no option periods. Location of performance is Rhode Island, with an Aug. 10, 2025, ordering period end date. Using military services are Army, Navy, Air Force and Marine Corps. Type of appropriation is fiscal 2020 through 2025 defense working capital funds. The contracting activity is the Defense Logistics Agency Troop Support, Philadelphia, Pennsylvania (SPE2DH-20-D-0046). Telephonics Corp., Farmingdale, New York, has been awarded a maximum $44,999,380 firm-fixed-price, indefinite-delivery requirements contract for communication interface units. This was a limited source acquisition using justification 10 U.S. Code 2304 (c)(1), as stated in Federal Acquisition Regulation 6.302-1 (a)(2). This is a five-year contract with no option periods. Location of performance is New York, with an Aug. 31, 2025, performance completion date. Using military service is Army. Type of appropriation is fiscal 2020 through 2025 Army working capital funds. The contracting activity is the Defense Logistics Agency Aviation, Redstone Arsenal, Alabama (SPRRA1-20-D-0060). Dominion Privatization Texas LLC, Richmond, Virginia, has been awarded a $42,075,122 modification (P00040) to a 50-year contract (SP0600-16-C-8312) with no option periods for additional utility services for the electric and natural gas utility systems at Fort Hood, Texas. This modification increases the obligated value from $68,019,912 to $69,377,704. This is a firm-fixed-price with economic-price-adjustment contract. Locations of performance are Virginia and Texas, with a June 30, 2066, performance completion date. Using military service is Army. Type of appropriation is fiscal 2017 through 2067 Army operations and maintenance funds. The contracting activity is the Defense Logistics Agency Energy, Fort Belvoir, Virginia. Sysco Central Alabama Inc., Calera, Alabama, has been awarded a maximum $13,586,862 fixed-price with economic-price-adjustment, indefinite-quantity contract for full-line food distribution. This was a sole-source acquisition using justification 10 U.S. Code 2304 (c)(1), as stated in Federal Acquisition Regulation 6.302-1. This is a 132-day bridge contract with no option periods. Locations of performance are Alabama and Florida, with a Dec. 19, 2020, ordering period end date. Using customers are Army, Navy, Air Force, Marine Corps and federal civilian agencies. Type of appropriation is fiscal year 2020 through 2021 defense working capital funds. The contracting agency is the Defense Logistics Agency Troop Support, Philadelphia, Pennsylvania (SPE300-20-D-3282). (Awarded Aug. 7, 2020) ARMY Liqid Inc.,* Broomfield, Colorado, was awarded a $31,850,000 firm-fixed-price contract for high-performance computing modernization programs. Bids were solicited via the internet with three received. Work will be performed at Aberdeen Proving Ground, Maryland, with an estimated completion date of Feb. 6, 2026. Fiscal 2020 other procurement (Army) funds in the amount of $25,480,000 were obligated at the time of the award. U.S. Army Corps of Engineers, Huntsville, Alabama, is the contracting activity (W912DY-20-F-0508). DigiFlight Inc.,* Columbia, Maryland, was awarded a $15,304,730 modification (P00033) to contract W31P4Q-19-F-E002 for logistic support services for the Apache Attack Helicopter Project Manager's Office. Work will be performed in Columbia, Maryland, with an estimated completion date of Aug. 10, 2021. Fiscal 2020 aircraft procurement appropriations funds in the amount of $15,304,730 were obligated at the time of the award. U.S. Army Contracting Command, Redstone Arsenal, Alabama, is the contracting activity. *Small Business https://www.defense.gov/Newsroom/Contracts/Contract/Article/2309332/source/GovDelivery/

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