Back to news

November 21, 2018 | Local, Aerospace

Le Canada manque d'avions de chasse et de pilotes, constate le vérificateur général

Le Canada dispose d'un nombre insuffisant d'avions de chasse pour répondre au niveau d'alerte le plus élevé et honorer ses engagements à l'endroit de l'OTAN. C'est la conclusion inquiétante du vérificateur général du Canada, Michael Ferguson, qui déplore du même coup l'absence de plan pour mettre fin notamment à l'importante pénurie de pilotes et de techniciens.

Un texte de Marc Godbout

Des appareils qui ne sont pas à jour et un sérieux manque de pilotes et de techniciens : les conclusions du vérificateur général sont loin d'être rassurantes.

En fait, même si la Défense nationale disposait d'un nombre suffisant d'appareils, les problèmes ne seraient pas réglés pour autant, confirme Michael Ferguson.

Elle n'a aucun plan pour surmonter les plus grands obstacles au respect de la nouvelle exigence opérationnelle, à savoir la pénurie de pilotes et le déclin de la capacité de combat de ses aéronefs.

Extrait du rapport

Il faudra donc plus que les 3 milliards de dollars déjà prévus pour prolonger la durée de vie de la flotte actuelle et pour acheter, exploiter et entretenir des avions de chasse d'occasion de l'Australie.

« Les investissements décidés ne suffiront pas pour lui permettre d'avoir chaque jour un nombre suffisant d'appareils disponibles afin de répondre au niveau d'alerte le plus élevé du NORAD (Commandement de la défense aérospatiale de l'Amérique du Nord) et honorer dans le même temps l'engagement du Canada envers l'OTAN (Organisation du traité de l'Atlantique Nord) », précise Michael Ferguson.

Y a-t-il un pilote dans l'avion?

Le rapport confirme que la Défense nationale disposait de seulement 64 % des pilotes de CF-18 qualifiés pour satisfaire aux exigences opérationnelles.

Entre avril 2016 et mars 2018, l'Aviation royale canadienne a perdu 40 pilotes de chasse qualifiés et en a formé seulement 30 nouveaux.

Extrait du rapport

Michael Ferguson va même plus loin : « Si les pilotes continuent de quitter à ce rythme, il n'y aura pas assez de pilotes expérimentés pour former la prochaine génération de pilotes de chasse. »

Le problème est confirmé par le ministre des Transports fédéral, Marc Garneau.

« C'est un défi qu'on a au Canada de recruter plus de pilotes, non seulement du côté militaire, mais aussi du côté commercial. C'est un dossier sur lequel je me penche en ce moment pour essayer de trouver des solutions pour recruter plus de gens », a indiqué le ministre aux journalistes mardi.

M. Garneau souligne que le coût d'une formation de pilote est très élevé, et que c'est la raison principale pour laquelle pas assez de gens sont attirés vers le domaine. « Pour devenir un pilote commercial, ça coûte 80 000 $ », dit-il.

Par ailleurs, Marc Garneau ne voit pas de contradiction entre le fait d'acheter des avions usagés australiens et l'absence de pilotes pour les conduire.

« Nos forces armées sont en train de travailler très fort pour recruter des pilotes, et quand les pilotes vont être là, il faut que les avions soient là. Alors il faut s'occuper des deux en parallèle », pense-t-il.

Manque de techniciens pour préparer les avions

De plus, les techniciens avaient été en mesure de préparer à peine 83 % des aéronefs nécessaires pour satisfaire aux engagements en matière de défense auprès du NORAD et de l'OTAN.

Or, si le nombre de techniciens expérimentés n'augmente pas, prévient Michael Ferguson, les vols que pourra effectuer chaque pilote de CF-18 diminueront. Le rapport précise que, l'an dernier, les pilotes avaient enregistré moins d'heures de vol que le nombre minimal requis de 140 heures.

La Défense nationale n'a pas pu faire le nécessaire, constate le vérificateur général, « vu l'incertitude entourant la date de remplacement de la flotte d'avions de chasse ».

Sécurité des ambassades, graves lacunes

Près de 8000 employés travaillent dans les missions canadiennes à l'étranger, dont la moitié se trouvent dans des endroits où leur sécurité était menacée en raison de l'imprévisibilité politique ou de troubles civils.

Or, le vérificateur général en arrive à un autre constat inquiétant : « Affaires mondiales n'avait pas pris toutes les mesures de sécurité dans ses missions à l'étranger en fonction de l'évolution des menaces. »

Le ministère avait pourtant relevé des lacunes qui devaient immédiatement être corrigées, dont de nombreuses failles majeures dans plusieurs de ses 175 missions diplomatiques et consulaires.

Les délais pour remédier aux lacunes entraînent « des retards pour assurer efficacement la protection du personnel et des biens à l'étranger », conclut Michael Ferguson.

Vidéosurveillance inadéquate, absence de barrière pour restreindre l'accès des véhicules aux entrées des missions et mécanismes d'alarme défaillants sont cités en exemple par le vérificateur général.

Une mission située dans un endroit où la menace était élevée ne disposait pas d'appareil de radiographie pour contrôler les visiteurs, alors que l'on en trouvait dans des endroits où la menace était plus faible.

Extrait du rapport

De plus, de nombreux employés qui travaillaient dans des endroits dangereux n'avaient toujours pas suivi la formation obligatoire.

Michael Ferguson souligne que les retards sont attribuables « à une mauvaise gestion et à une surveillance inadéquate des projets » par Affaires mondiales.

https://ici.radio-canada.ca/nouvelle/1136935/avions-chasse-canadiens-verificateur-general

On the same subject

  • Joint Statement from the Department of National Defence and Major-General Fortin

    October 12, 2023 | Local, Security

    Joint Statement from the Department of National Defence and Major-General Fortin

    The legal proceedings commenced by Major-General Fortin have been resolved. The parties will have no further comment on the matter.

  • 3 New R&D Challenges & CyberSecure Program / 3 nouveaux défis de R&D et programme CyberSécuritaire

    November 29, 2021 | Local, Aerospace, Naval, Land, C4ISR, Security

    3 New R&D Challenges & CyberSecure Program / 3 nouveaux défis de R&D et programme CyberSécuritaire

    (le français suit) We launched 3 new R&D funding opportunities! We worked with the National Research Council of Canada (NRC) to release three new challenges. With the launch of these opportunities, ISC has surpassed our 100th challenge milestone! Think you can solve any of the below challenges? Compete for funding to prove your feasibility and develop a solution! Apply online SME News: Get certified with new cybersecurity program See below to learn more about CyberSecure, a federal certification program to help SMEs improve cybersecurity practices. High Performance Low Cost Detection of Biomarkers The NRC is seeking robust cost effective point-of-care testing innovations. This challenge closes on December 23rd, 2021 at 2pm EST! Reducing Airborne Transmission of Respiratory Viruses in Buildings Lacking a Mechanical Ventilation System The NRC is seeking the Canadian industry to develop and manufacture building technologies and products that can protect occupants by effectively mitigating airborne transmission of respiratory viruses in buildings lacking a mechanical ventilation system. This challenges closes December 23rd, 2021 at 2pm EST! Made-in-Canada Compostable Elastomeric Materials for Medical Glove Manufacturing The NRC, in collaboration with Environment & Climate Change Canada (ECCC), Health Canada (HC) and Natural Resources Canada (NRCan), are seeking solutions for Made-in-Canada sustainable elastomeric materials, that are compostable, to be used in the manufacturing of an equivalent alternative to disposable medical gloves. This challenges closes December 23rd, 2021 at 2pm EST! Get certified with CyberSecure Canada CyberSecure Canada is the country's cybersecurity certification program for SMEs. Learn more about how you can enhance your competitive advantage by letting your supply chain know you're a trusted business partner. Nous avons lancé 3 nouvelles opportunités de financement R&D ! Nous avons travaillé avec le Conseil national de recherches du Canada (CNRC) pour lancer trois nouveaux défis. Avec le lancement de ces opportunités, SIC a dépassé le cap de son 100ème défi ! Vous pensez pouvoir résoudre l'un des défis ci-dessous ? Appliquer pour compétitionner au financement afin de prouver votre faisabilité et de développer une solution ! Postulez en ligne Nouvelles des PME : Obtenez une certification gr'ce au nouveau programme de cybersécurité Voir ci-dessous pour en savoir plus sur CyberSécuritaire, un programme de certification fédéral visant à aider les PME à améliorer leurs pratiques en matière de cybersécurité. Détection haute performance à faible coût de biomarqueurs Le CNRC cherche des solutions innovantes, robustes et économiques pour des tests effectués sur les lieux de prestation de soins. Ce défi se termine le 23 decembre, 2021 à 14 h HNE. Réduction de la transmission par voie aérienne des virus respiratoires à l'intérieur des immeubles sans système de ventilation mécanique Le CNRC invite les industriels canadiens à développer des technologies et des systèmes permettant de protéger efficacement les occupants des immeubles sans système de ventilation mécanique en atténuant la transmission par voie aérienne des virus respiratoires. Ce défi se termine le 23 decembre, 2021 à 14 h HNE. Élastomères de fabrication canadienne pour la confection des gants médicaux Le CNRC, en collaboration avec Environnement et Changement climatique Canada (ECCC), Santé Canada (SC) et Ressources naturelles Canada (RNCan), est à la recherche de solutions faisant appel à des élastomères écologiques et compostables, fabriqués au Canada, qui pourront être utilisés pour la fabrication d'un nouveau type de gants médicaux jetables. Ce défi se termine le 23 decembre, 2021 à 14 h HNE. Soyez certifié avec CyberSécuritaire Canada CyberSécuritaire Canada est le programme de certification en cybersécurité réservé aux petites et moyennes entreprises. Découvrez comment vous pouvez renforcer votre avantage concurrentiel au niveau supérieur en informant votre chaîne logistique que vous êtes un partenaire d'affaires de confiance.

  • How Canada can leverage Biden's agenda as part of government relations reset

    January 25, 2021 | Local, Aerospace, Naval, Land, C4ISR, Security

    How Canada can leverage Biden's agenda as part of government relations reset

    Government can put focus on opportunities in new presidential agenda rather than on old irritants Colin Robertson · for CBC News Opinion · Posted: Jan 19, 2021 4:00 AM ET | Last Updated: January 19 This column is an opinion by Colin Robertson, a former Canadian diplomat and now vice-president and fellow at the Canadian Global Affairs Institute. For more information about CBC's Opinion section, please see the FAQ. Joe Biden's return to the White House, this time as president, gives Canada a chance to reset what has been a tempestuous ride with Donald Trump. Biden has set himself a formidable to-do list: the pandemic; economic recovery; climate; racial justice; restoring democracy. For Prime Minister Justin Trudeau's first meeting with Biden after his inauguration, the government needs to look closely at that agenda. Rather than focusing on the perennial irritants, it should identify where Canada can offer help and solutions, because we share many of these challenges. Biden's immediate priority is vaccinating Americans so the country can recover socially and economically from COVID-19, and Trudeau has the same focus. The multilateral response to the pandemic could have been much more effective and would have benefited all if our two nations had collaborated from the outset. But it's not too late to start. Some of our best practices will also have application in hard-pressed developing nations, and what better demonstration that "America is back" and "ready to lead the world," as Biden put it, than to work closer with Canada and share what we have jointly learned about dealing with this virus. On climate, if Biden rejoins the Paris Agreement as promised, Canada and the U.S. will be back in sync in terms of emission-reduction targets. Together, we need to look to November's Glasgow conference and what we want to accomplish there, as it will be both a stock-taking of Paris commitments and a setting of new goals. With this in mind, Trudeau should offer to lead a North American approach to carbon pricing, including instituting a border tax on imports from those nations that don't meet their climate commitments. Closer collaboration would also involve identifying best practices and areas for shared research, including initiatives at the state and provincial level. If Mexico were asked to join in, it would go a long way to reviving North American collaboration in other areas as well, like immigration and addressing some of the troubles involving Mexico's Central American neighbours. On the issue of mutual defence, unlike Trump, Biden has indicated he believes in collective security and that he embraces NATO. Meanwhile, our binational NORAD agreement needs renewal, and an Arctic strategy is the missing piece in Canada's defence policy. American presidents from Ronald Reagan on have told us that if Canada claims sovereignty over the North, then we must exercise it. If we dither, the U.S. will set the parameters for us. To avoid this, we need to quickly take the lead in proposing a joint strategy. Reinvesting in our Arctic would also spark a northern economic renaissance, as well as secure the critical minerals vital to advanced manufacturing. Joining Biden's proposed club of democracies also makes sense, especially if it focuses on human rights, development goals, setting digital standards, and strengthening nascent democracies. Likewise, standing up to the authoritarians, especially China, is overdue. China's a la carte approach to multilateralism means scooping up the benefits of globalization while ignoring the rules and conventions of global institutions. As a result, China will likely dominate the Biden administration's foreign and security policy deliberations. As part of those deliberations, Canada needs President Biden to promise that any deal lifting the U.S. extradition request for Meng Wanzhou will include freeing the two Michaels – Canadians Kovrig and Spavor, detained in China since December 2018. With Canada having about 300,000 expatriates at risk in Hong Kong, we should also offer to co-lead, with Britain, a G7 approach to sustaining the liberties that China guaranteed to Hong Kong. And we must carefully strategize confrontations involving the U.S. itself. In his first conversation with the president-elect on Nov. 9 after the U.S. election, Prime Minister Trudeau pressed him on the Keystone XL pipeline that Biden has repeatedly pledged to rescind. The arguments supporting Keystone XL are unchanged: as one of 70 pipelines that crisscross our border, it safely supplements American energy independence with a secure and reliable supply of oil. And innovations by oilsands producers have significantly reduced the industry's environmental footprint. Biden already knows all this. But could he really be expected to go back on his promise to environmentalists, a key constituency in his fragile Democratic government? Leading with your chin is a bad idea, and Canada needs to be pragmatic. Indeed, reports Sunday indicated that Biden plans to rescind permission for the pipeline in his first day in office. If that turns out to be the case, Keystone XL is an important issue that requires ongoing attention through different levels of government, but we also need to be realistic in our expectations. The Harper government made Keystone XL the litmus test of its relationship with the Obama administration and it was a mistake, frustrating progress on other issues. Meanwhile, a pipeline we should be vigorously defending is the 65-year-old Line 5 that Michigan Governor Gretchen Whitmer wants closed. This pipeline supplies about 45 per cent of the crude oil used by Ontario and Quebec. Let's also be realistic about Buy American, which is integral to Biden's trillion-dollar Made in America and Build Back Better initiatives. It's equally unlikely that he'll back away from these plans, but we should remember how Canada finessed former president Barack Obama's big build economic recovery initiative. With state-level procurement outside of the NAFTA deal, then-prime minister Stephen Harper turned to the Council of the Federation. Led by premiers Brad Wall and Jean Charest, they negotiated a reciprocity agreement with their governor counterparts that gave Canadians a piece of the pie. Keystone XL and Buy America remind us that our close, deep and profitable U.S. trade relationship requires a calibrated approach involving different levels of government. Several of the provinces have representation in Washington. Quebec has long had offices throughout the U.S., for example, and provincial efforts complement those of our Embassy and consulates; indeed on issues like Keystone they effectively lead. The Canadian tendency to push it all to the top-level leaders is self-defeating. When presidents meet with prime ministers, they expect top-table discussions befitting G7 and G20 leaders. Effective relations with the new Biden administration will mean dealing with problems at the appropriate level – including cabinet officers, premiers and governors, and our ambassadors. This obliges us to invest in our diplomatic service so that we can bring their intelligence-gathering to the negotiating table. The new U.S. administration wants to reset relationships with its friends and allies. By seizing this opportunity and being creative in identifying solutions to our shared interests, as well as leveraging opportunities through multiple levels of government, we ultimately advance Canadian interests. A welcome mat at the White House magnifies Canada's influence with the rest of the world. https://www.cbc.ca/news/opinion/opinion-biden-trudeau-relations-1.5873231

All news