July 19, 2023 | Local, Aerospace
Bombardier Defense delivers Global 6000 to Saab’s GlobalEye program - Skies Mag
The Global 6000 aircraft is ready to be transformed by Saab into its Airborne Early Warning and Control solution known as GlobalEye.
October 17, 2019 | Local, Naval
Irving Shipbuilding Inc. handed over Halifax-class frigate HMCS Montréal (FFH 336) to the Royal Canadian Navy (RCN) following the completion of a 53-week docking work period on August 22.
The vessel arrived at Halifax Shipyard on Aug. 13 last year for the docking work period (DWP). The DWP was completed on schedule and included preventive and corrective maintenance, ship system upgrades including new diesel generators and chillers to name a few, as well as installation of new equipment providing enhanced combat capabilities to ensure the longevity of HMCS Montreal.
More than 400 of Halifax Shipyard's 2,000 employees worked on HMCS Montreal's docking work period, including many shipbuilders who are members of Unifor Local 1. Dozens of Nova Scotia-based suppliers worked with ISI on the Montreal, including Maritime Pressure Works, MacKinnon & Olding, CMS Steel Pro, and Pro-Insul, among others.
Since 2010, all seven of the Navy's east coast Halifax-class frigates– HMCS Halifax, HMCS Fredericton, HMCS Montreal, HMCS Charlottetown, HMCS St. John's, HMCS Ville de Quebec, and HMCS Toronto – have been consecutively modernized and maintained at Halifax Shipyard.
Halifax Shipyard is continuing its legacy as the Halifax-class In-Service Support Centre of Excellence, with HMCS Charlottetown currently in the graving dock for a docking work period. In addition to its Halifax-class ship maintenance work, Halifax Shipyard is building six Arctic and Offshore Patrol Ships (AOPS) and 15 Canadian Surface Combatants (CSC) over the next 25 years as part of Canada's National Shipbuilding Strategy (NSS).
The Halifax class underwent a modernization program, known as the Halifax Class Modernization (HCM) program, in order to update the frigates' capabilities in combatting modern smaller, faster and more mobile threats. This involved upgrading the command and control, radar, communications, electronic warfare and armament systems. Further improvements, such as modifying the vessel to accommodate the new Sikorsky CH-148 Cyclone helicopter and satellite links will be done separately from the main Frigate Equipment Life Extension (FELEX) program.
July 19, 2023 | Local, Aerospace
The Global 6000 aircraft is ready to be transformed by Saab into its Airborne Early Warning and Control solution known as GlobalEye.
June 15, 2018 | Local, Aerospace
Le Commandement des opérations interarmées du Canada (COIC) a officiellement changé de mains au cours d'une cérémonie tenue aujourd'hui à Ottawa. Le lieutenant-général Michael Rouleau a pris le commandement du lieutenant-général Stephen Bowes au Manège militaire de la place Cartier, en présence des membres des Forces armées canadiennes de l'organisation et d'invités d'honneur. Présidée par le général Jonathan Vance, chef d'état-major de la défense, la cérémonie d'aujourd'hui marquait la fin du mandat de trois ans du lieutenant-général Bowes à titre de commandant de l'organisation des opérations interarmées du Canada. Plus tôt aujourd'hui, une cérémonie de passation des fonctions a eu lieu, au cours de laquelle le COIC a salué le départ de l'adjudant-chef du Commandement Denis Gaudreault et accueilli le premier maître de 1re classe Gilles Grégoire. Citations « Une cérémonie de passation de commandement est plus qu'un simple changement de leadership. C'est une déclaration publique par laquelle je confie la t'che et la responsabilité d'un haut commandement à certains officiers généraux. En choisissant et en promouvant le Lgén Rouleau au commandement du COIC, j'affirme à la population canadienne qu'un officier général hautement compétent est à la tête des opérations des FAC. Il remplace un leader tout aussi accompli, le Lgén Bowes, dont la nouvelle mission sera de venir en aide à nos anciens combattants. Aux lieutenants généraux Rouleau et Bowes, je vous souhaite la meilleure des chances dans toutes vos entreprises futures. » Général Jonathan Vance, chef d'état-major de la défense « Je suis reconnaissant de la confiance que le général Vance me porte, et d'avoir le privilège de commander et de diriger les prochaines opérations interarmées du Canada. Je remercie le général Bowes de son travail acharné et je compte bien faire tout mon possible, avec l'aide de mon partenaire le premier maître de 1re classe Gilles Grégoire, pour m'assurer que les hommes et femmes des FAC continuent de fournir un rendement exceptionnel au nom des Canadiens dans le cadre des opérations au pays et à l'étranger. » Lieutenant-général Michael Rouleau, commandant, Commandement des opérations interarmées du Canada « Commander les membres des Forces armées canadiennes dans le cadre d'opérations partout dans le monde a été extrêmement valorisant. Surtout, le professionnalisme et le dévouement dont font preuve tous les jours nos militaires, hommes et femmes, ne cessent de m'étonner et de me rendre fier. Ils sont la raison pour laquelle les Forces armées canadiennes sont très respectées par nos alliés. Je suis impatient de commencer mon prochain travail, qui consistera à mieux servir nos vétérans. » Lieutenant-général Stephen Bowes Faits en bref · Le lieutenant-général Rouleau commence sa carrière militaire en 1985 à titre d'officier d'artillerie. Son parcours est divisé à peu près également entre l'Armée canadienne, les Forces spéciales et le Quartier général de la Défense, où il gère les portfolios de l'État‑major stratégique. Son service au sein des Forces d'opérations spéciales commence en 1994, au sein de la Force opérationnelle interarmées 2. En 1999, il prend sa retraite des Forces armées canadiennes pour faire partie du Service de police régional d'Ottawa‑Carleton, comme agent d'intervention d'urgence. À la suite des évènements du 11 Septembre, il s'enrôle à nouveau en 2002. Depuis, il met continuellement à profit ses diverses compétences et expériences, en commandant des troupes à différents niveaux au Canada et à l'étranger. Il a dirigé le Commandement des Forces d'opérations spéciales du Canada depuis 2014. · Le lieutenant-général Bowes se prépare à être détaché auprès d'Anciens combattants Canada à Charlottetown, à compter de juillet 2018. Durant son mandat au COIC, il commande des forces déployées au pays et ailleurs dans le monde. Voici quelques exemples des opérations auxquelles l'organisation participe : recherche et sauvetage, et soutien en cas de catastrophe naturelle dans l'ensemble du Canada; lutte contre le commerce illicite dans les Caraïbes; programmes de renforcement des capacités dans différentes parties du monde; soutien des mesures de dissuasion et d'assurance de l'OTAN en Europe; et lutte contre Daech au Moyen‑Orient. · Le commandant du COIC dirige la plupart des opérations des Forces armées canadiennes (FAC) au Canada, en Amérique du Nord et ailleurs dans le monde. Il dirige également les missions des FAC, de leur planification à leur clôture, afin d'atteindre les objectifs stratégiques nationaux et internationaux. · Le COIC, dont le quartier général se trouve à Ottawa, comprend des forces opérationnelles et des éléments employés dans le cadre d'opérations; les quartiers généraux des forces opérationnelles interarmées régionales permanentes à Yellowknife, Victoria, Edmonton, Toronto, Montréal et Halifax; le Groupe de soutien opérationnel interarmées, qui dispose d'un quartier général à Kingston et d'unités dispersées dans l'ensemble du Canada; et un réseau mondial d'officiers de liaison et de points de commandement et contrôle. Le COIC exerce le contrôle opérationnel sur le commandement de composante aérienne ou maritime de forces interarmées, le Quartier général de la 1re Division du Canada et l'Élément de coordination des opérations spéciales. http://www.45enord.ca/2018/06/un-nouveau-commandant-pour-le-commandement-des-operations-interarmees-du-canada/
September 25, 2019 | Local, Aerospace
By DAVID PUGLIESE, OTTAWA CITIZEN Shortly before he retired, Pat Finn, the Department of National Defence's procurement chief, told this newspaper there was always a risk that some companies would drop out of the future fighter jet competition but that extra efforts had been made to ensure the process was fair. “We're not getting all kinds of signals that (companies are) losing interest” in bidding, Finn said in an interview July 23. On Aug. 30, the United Kingdom's Ministry of Defence and Airbus Defence and Space informed the Canadian government of their decision to withdraw from Canada's future fighter competition. Airbus had been offering Canada the Eurofighter. At the time the Canadian Press news service reported the Eurofighter withdrawal was a surprise. It wasn't. For the last nine months the various competing firms, Boeing, Airbus and Saab have been sounding the alarm about how the fighter jet process is structured and their worry that it is stacked in favour of the Lockheed Martin F-35. The RCAF, which originally selected the F-35 as the CF-18 replacement before that selection was put on hold by the previous Conservative government because of cost and technical issues, came up with the new requirements. Industry representatives say these requirements highlight the strengths of the F-35 such as stealth and a first strike capability. The primary role of the new fighter jets is to protect North America, or so government officials have said. Lockheed Martin's industry rivals question how stealth and a first strike capability fit into that role. Representatives from Lockheed Martin's competitors have also made overtures to federal officials about their concerns about the procurement process but say they received little response. In early July Reuters news service reported that both Airbus and Boeing were considering dropping out. Airbus followed through on its concerns and as noted decided it wasn't worth competing because of how the process was designed. Last year the European firm Dassault informed the Canadian government it would not be competing in the competition. It had been planning to offer Canada the Rafale fighter jet. There were two key changes in the $19 billion procurement that caused Airbus to leave. One was the decision to change the industrial benefits needed for the program. Airbus was willing to outline and guarantee specific industrial benefits for Canada. That was the way previous defence procurements had worked. But that has been changed because of concerns the U.S. government raised for Lockheed Martin. U.S. officials had warned that the F-35 development agreement Canada signed years ago prohibits partners from imposing requirements for industrial benefits. Although Canada is a partner in the development of the aircraft that does not stipulate it is required to buy the F-35. But under the F-35 agreement, partner nations such as Canada are prohibited from demanding domestic companies receive specific work on the fighter jet. Instead, Canadian firms compete and if they are good enough they receive contracts. Over the last 12 years, Canadian firms have earned more than $1.3 billion in contracts to build F-35 parts. But there are no guarantees. The other problem that Airbus and Rafale faced was linked to the requirement that bidders need to show how their aircraft will integrate into the U.S.-Canada system to defend North America. Airbus would have been required to show how it planned to integrate the Eurofighter Typhoon into the U.S.-Canadian system without knowing the system's full technical details, the Canadian Press news service pointed out. Saab, which is offering Canada the Gripen fighter, could be facing the same problem. Boeing, which is considering offering the Super Hornet, would not have such a problem as its aircraft is being flown by the U.S. military. It is still unclear, however, whether Boeing or Saab will even continue in the competition. Bids must be submitted by the spring of 2020 but there is a growing sense among the defence industry that the F-35 will ultimately be selected as the new aircraft for the RCAF. https://ottawacitizen.com/news/national/defence-watch/will-other-firms-withdraw-from-fighter-jet-competition-leaving-f-35-last-plane-standing